PDA

View Full Version : The clash of the Giants



BramVersteeg
2 augustus 2005, 23:45
Om een lang verhaal kort te maken.........Ik speel normaal over een Diezel Herbert maar merkte de laatste tijd dat ik niet alle functies gebruikte en dat ik minder gain gebruikte dan voorheen. Ik heb voor een mooie prijs een Marshall plexi reissue halfstack op de kop kunnen tikken en wilde kijken of deze wellicht met zijn simpelheid ook mijn behoeftes zou kunnen vervullen. Nu speelt de prijs natuurlijk ook mee omdat de Diezel aanzienelijk duurder is dan de Marshall.

Goed, ik had een ruimte gehuurd waar ik beide amps naast elkaar op vol volume tegen elkaar kon uitspelen 8-)
Om even compleet te zijn, het zijn een Diezel Herbert over een VHT 4x12 kast met P-50 speakers erin en een Marshall Plexi reissue uit de Handwired series op een 1960AX kast met greenbacks erin.
Ik speelde in eerste instantie zonder effecten, direct met mijn stock '92 Gibson LP standard.

Het was redelijk snel duidelijk dat de Diezel gewoon beter was........ Het verschil was niet enorm maar het was er wel. Als ik het cleane kanaal van de Diezel overstuurde kwam het erg dicht in de buurt van de Marshall. De marshall heeft zijn eigen sound maar beter was de crunch niet (ook niet slechter hoor). Zodra de Marshall zwaarder ging oversturen werd ie modderiger in het laag en er zat een soort hoog in wat ik er niet uitgedraaid kreeg. De Diezel klonk wat strakker maar een tikkie minder direct. Verder speelde de Diezel wat makkelijker dan de Marshall. En om een mythe de wereld uit te helpen, het is bullshit dat een marshall en een diezel een wereld van verschil zijn wat compressie betreft. De Diezel het een te verwaarlozen beetje meer compressie (op hoog volume)
Zodra ik weer overplugde naar de Marshall klonk die ook wel weer heel overtuigend. Hmmm.........tsja...........

Kortom, ik zit met een dilemma. Ik ga zeker niet beide versterkers houden en wil dus een van de halfstacks wegdoen. Ik was (en ben) uitermate tevreden met het geluid van de Diezel maar hoopte een wat simpelere en goedkopere versie in de Marshall te vinden. Die heb ik niet voor 100% gevonden. De marshall heeft geen loop en de klank is nog niet helemaal wat ik zoek. Nu valt dit wel te modificeren maar is dat de moeite waard? Maar dan weer het verschil in prijs.......we spreken hier wel over een verschil van 2000 euro op de 2ehands markt.......
Nou, ik hoop dat mijn bevindingen wellicht nuttig zijn voor anderen. Ik ga weer verder nadenken en overwegen............ :-?