PDA

View Full Version : Gibson 490R split?



Jeanken
2 augustus 2005, 20:52
Weet iemand hoe een Gibson 490R gesplit mag klinken? Ik blijf er steeds meer en meer door gecharmeerd en de mogelijkheid tot split zou hem vrij ideaal maken, kheb er enkel nog nooit van gehoord..

Orpheo
2 augustus 2005, 20:54
tis niet een pickups met een extreeeeeeeem hoge output, maar ook niet superlaag, dus ik denk dat ie wel redelijk single-achtig klinkt als je m splitst.

vulvasonic
2 augustus 2005, 23:11
Ik heb even op het internet gezocht naar de specificaties van mijn ES 347, maar ik kan helaas niet vinden welke elementen het zijn. Ik wilde dat weten omdat de 347 een gitaar is met een enorme output en waarvan de elementen te splitten zijn. Het single-coil geluid is uitstekend. Nou is het natuurlijk wel zo dat ik het hier over een semi-acoustische gitaar heb, dus de klank zal sowieso niet vergelijkbaar zijn met dat van een 'plank'.

Misschien kan Bert K helpen, die heeft er ook een gehad. Het zou me namelijk niets verbazen als er een 490R in blijkt te zitten.

Jeanken
3 augustus 2005, 20:15
Ik raak steeds meer gevonden voor het idee, mocht het blijken dat hij niet echt super klinkt singlecoil kan ik hem in een andere gitaar steken en nog veranderen eventueel.
Ik ga binnenkort mijn Tele bij vd Haar bestellen en ik wil dus een beetje de Keith Richards tour opgaan qua elementconfiguratie..

Weet iemand van een stockmodel dat dit heeft, kan ik misschien ergens gaan testen bv..

Orpheo
3 augustus 2005, 21:39
vandaag een les paul met die pups bespeeld. HEERLIJKE volle sound. echt voor mij gewoon. (naast de x2n/superdistortion combinatie).

de output was inderdaad behoorlijk hoog, een hotrod deluxe oversturen was echt een fluitje van een cent. ik denk dus dat het geen probleem is om m te splitten en een lekkere sound eruit te krijgen.

Daniël_san
3 augustus 2005, 22:51
Besteld bij Shamray of ergens anders?

Josdevos
4 augustus 2005, 09:26
Even in de kantlijn, de 490Rs dat in de Gibsons zelf zitten zijn niet splitsbaar omdat ze daarop niet op voorzien zijn. De pickups met dezelfde config die ze los verkopen zijn dan weeral wel 4 aderig...


NOTE: Factory-installed 490R and 490T pickups have two conductor wiring.

Wormaap
5 augustus 2005, 21:28
Even in de kantlijn, de 490Rs dat in de Gibsons zelf zitten zijn niet splitsbaar omdat ze daarop niet op voorzien zijn. De pickups met dezelfde config die ze los verkopen zijn dan weeral wel 4 aderig...


NOTE: Factory-installed 490R and 490T pickups have two conductor wiring.
True, ik heb in m'n Epiphone een Gibson 498T/490R setje zitten dat uit'n LP Standard is gerukt (150 piek inclusief verzending vanuit Denemarken, kon ze niet laten liggen :-D ) en da's gewoon een metalen shield (zo'n vlechtwerkje) met 1 draad erin, niet splitsbaar dus. _LET HIER DUS OP ALS JE ZE KOOPT_
Nadeel is dat losse Gibson pickups schandalig duur zijn, 150-200 piek per stuk vaak :\
De gesplitte sound kan ik je dan ook verder niks over vertellen, maar als hum geschakeld klinken ze prachtig, oersexy :D

Jeanken
5 augustus 2005, 21:56
Het is voor een vd Haar gitaar te laten maken dus hij zal zeker de 4 aderige kunnen hebben en qua prijs hoef ik me ook geen zorgen te maken..

Wormaap
6 augustus 2005, 15:14
Ahzo, dan hoef je je inderdaad over minder druk te maken :-D