PDA

View Full Version : PRS Les Paul model



stax
2 augustus 2005, 18:47
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, vandaag even de lokale gitarenboer binnengestapt en ik zag daar staan een PRS SE (soapbar) een les paul model.

Dat gitaartje moet 470€ kosten.
Nu probeer ik wat info te zoeken ivm met die gitaar maar ik vind niks :???: .

Weet iemand er meer over.
Op de site van PRS staat wel een SE maar geen Les Paul model erbij... :???:

Orpheo
2 augustus 2005, 18:50
is dus gewoon de singlecut student edition (als ik het er zo uit kan opmaken) of een een of andere tremonti-sig met p90 (die ik niet ken).

die prs singlecut (SE's) zijn leuk hoor! echt mooie planken vaak

vulvasonic
2 augustus 2005, 18:57
En noem het geen Les Paul model, dat ligt nogal gevoelig.... :lol:

Paultje-k
2 augustus 2005, 18:58
idd :evil: !!!

stax
2 augustus 2005, 19:22
En noem het geen Les Paul model, dat ligt nogal gevoelig.... :lol:

:oops: Ohw wist ik helemaal niet.

En worden die niet meer gemaakt ofzo??
Is de prijs ook ok voor die plank? Hagelnieuw

Floris1984
2 augustus 2005, 19:39
En noem het geen Les Paul model, dat ligt nogal gevoelig.... :lol:

:oops: Ohw wist ik helemaal niet.

En worden die niet meer gemaakt ofzo??
Is de prijs ook ok voor die plank? Hagelnieuw

Die worden inderdaad niet meer gemaakt, omdat PRS een rechtzaak van Gibson verloren heeft. Die PRS leek namelijk te veel op een Les Paul...

Jeanken
2 augustus 2005, 20:12
En noem het geen Les Paul model, dat ligt nogal gevoelig.... :lol:

:oops: Ohw wist ik helemaal niet.

En worden die niet meer gemaakt ofzo??
Is de prijs ook ok voor die plank? Hagelnieuw

Het schijnt dat ze een goeie investering zouden zijn zelfs, net wegens die rechtszaak..

vulvasonic
2 augustus 2005, 20:13
omdat PRS een rechtzaak van Gibson verloren heeft. Die PRS leek namelijk te veel op een Les Paul...

En ik blijf dat de grootste flauwekul vinden dat er bestaat. De PRS singlecut heeft net zoveel overeenkomsten met een Les Paul als met een telecaster, of Wolfgang, of zo'n beetje iedere gitaar met maar 1 cut-away.

Paultje-k
2 augustus 2005, 20:27
omdat PRS een rechtzaak van Gibson verloren heeft. Die PRS leek namelijk te veel op een Les Paul...

En ik blijf dat de grootste flauwekul vinden dat er bestaat. De PRS singlecut heeft net zoveel overeenkomsten met een Les Paul als met een telecaster, of Wolfgang, of zo'n beetje iedere gitaar met maar 1 cut-away.

+1

maar ik kan er niet van wakkerliggen :roll:

Bl44t44p
2 augustus 2005, 20:35
Die worden inderdaad niet meer gemaakt, omdat PRS een rechtzaak van Gibson verloren heeft. Die PRS leek namelijk te veel op een Les Paul...

Naar mijn weten is de rechtszaak (nog) niet verloren, maar het is wel zo dat tijdens de rechtszaak de productie (tijdelijk of voorgoed - hangt van het oordeel van de rechter af) stil ligt.

Meer info: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60963

Cubensis
2 augustus 2005, 20:38
En noem het geen Les Paul model, dat ligt nogal gevoelig.... :lol:

:oops: Ohw wist ik helemaal niet.

En worden die niet meer gemaakt ofzo??
Is de prijs ook ok voor die plank? Hagelnieuw

Het schijnt dat ze een goeie investering zouden zijn zelfs, net wegens die rechtszaak..

ja, de usa modellen, die koreaantjes zit niemand om te springen nu, en over 20 jaar ook niet ;)

Jeanken
2 augustus 2005, 20:45
En noem het geen Les Paul model, dat ligt nogal gevoelig.... :lol:

:oops: Ohw wist ik helemaal niet.

En worden die niet meer gemaakt ofzo??
Is de prijs ook ok voor die plank? Hagelnieuw

Het schijnt dat ze een goeie investering zouden zijn zelfs, net wegens die rechtszaak..

ja, de usa modellen, die koreaantjes zit niemand om te springen nu, en over 20 jaar ook niet ;)

Ok, niet echt naar de prijs gelet..

almarvk
3 augustus 2005, 07:43
Het is idd een SE Tremonti, maar die heeft geen P90's. Als je 'm nieuw voor 470 kan halen heb je iig een goede deal, want ik heb 'm nog niet goedkoper gezien.

fred dons
3 augustus 2005, 08:24
nee het is niet de tremonti het is de se soapbar 1 (de nieuwe se soapbar heeft na de rechtzaak de traditionele prs shape gekregen )

en PRS heeft wel verloren maar heeft de mogelijkheid om nog in beroep te gaan en daarom is het nog niet " afgelopen"

en het is sneu voor PRS maar ze hebben er zelf alles aan gedaan om te verliezen, allereerst hebben ze aan Gibson toestemming gevraagt voor dit model omdat de advocaten van PRS enkele trade mark problemen voorzag als PRS het model zo ging uitbrengen. (dit heeft ESP ook gedaan en na enkele aanpassingen aan het model heeft ESP dus toestemming voor hun Les Paul versie, dus ja die lijkt er veel meer op maar ze hebben toestemming van Gibson)
terug naar PRS, PRS kreeg het verzoek om wat kleine aanpassingen aan het model te doen (o.a de toggle switch moest naar een andere plek)
PRS koos er voor (gedocumenteerd) om dit verzoek te negeren en het model toch zo uit te brengen. daarom spande Gibson de rechtzaak aan
tijdens de rechtzaak bleek ook uit de papieren van PRS dat zij bewust het risico genomen hebben met hun model (uit papieren bleek dat zij voor Guitar center een opvolger voor de les paul (letterlijk zo genoemd) gingen maken en zij benaderden zelfs Les Paul himself voor een endorsementdeal.)

Wat betreft de overeenkomsten, natuurlijk kan iedereen zien dat het verschillende gitaren zijn echter, en nu komt het begrip Trademarking naar voren, er zijn kosmetische overeenkomsten die de trademark van Gibson benadelen. Het duidelijkste voorbeeld waren de 2 volume, 2 toneknoppen en de toggle switch. Bij een double cutawaygitaar zoals Hamer die maakt (wat tenslotte ook les paul achtige gitaren zijn) kun je zien dat om die gitaar goed werkend te krijgen je niet perse precies de zelfde opstelling van de knoppen hoeft te hebben zoals op de les paul
(in een ruitvorm) met de toggle switch linksboven. dit is dus een zuiver cosmetisch iets en Gibson heeft dit vast laten teggen als trademark (iets waaraan je de gitaar herkent)
dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de vorm van een auto; een volkswagen kever en een porsche 911 hebben allebei koplampen en 4 wielen maar (los van de motorprestaties) hebben ze een aantal uiterlijke verschillen die ieder model een typische kever of 911 maken.
Die verschillen zijn soms functioneel (een vleugel op de achterkant) maar soms gewoon cosmetische (bijvoorbeeld vorm van de koplampen)
De rechter heeft dus bepaald dat als de overeenkomst tussen gitaren fuctioneel is (een hals bijvoorbeeld is functioneel en er is geen bouwer die een "hals" kan trade marken) je dit ontwerp mag gebruiken, is het echter een zuiver cosmetisch iets (bijvoorbeeld de vogeltjes inleg op een PRS)
dan is het een trademark en dan mag je dit niet doen
(terug naar het autovoorbeeld, de ster op een mercedes is een trademark, is niet functioneel maar wel iets waaraan je een mercedes herkent, Ford bijvoorbeeld mag dus geen auto bouwen die totaal niet op een mercedes lijkt maar wel een ster op de grille heeft)
en als laatste een plaate van mijn tremontie se (zonder p90's :D)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=99&page=13&ktw=30f7cc782466d6d96d0f14ca938aa8cb

Anders Destium
3 augustus 2005, 09:10
Inderdaad, de Singlecut is duidelijk op basis van de Les Paul ontwikkeld maar dan met wat aanpassingen/verbeteringen. Het was tot de rechtzaak absoluut geen populair model, door de rechtzaak wilden veel mensen er opeens eentje hebben. Ik ook bijvoorbeeld en ik ben er erg over te spreken! PRS heeft gegokt en verloren, PRS heeft het geluk dat het niet zo afhankelijk is van de Singlecut als Gibson van de Les Paul.

maar wat er met de Singlecut Trem gaat gebeuren (met een PRS McCarty layout) is nog niet duidelijk. Dat model is duidelijk anders dan de Les Paul door de tremolo en was ook niet opgenomen in de rechtzaak. PRS heeft ook deze modellen niet meer geproduceerd vanaf het moment dat de rechtzaak er was. Er is een redelijke kans dat de SCT nog terugkomt, ik denk dat als de Singlecut terugkomt dat wordt met aanpassingen. Ik zie het niet gebeuren dat PRS Gibson een bedrag gaat betalen voor elke Singlecut die ze produceren.

Nog een kleine toevoeging: De plaatsing van de volume/tone knoppen is min of meer hetzelfde bij de LP en SC, alleen heb je bij Gibson VV/TT en bij PRS VT/VT als je naar de knoppen kijkt. PRS zou het kunnen opvoeren als een functioneel verschil, maar waarom ze opeens bij een model een gedeelde toneregeling moesten hebben terwijl ze dat normaal nooit doen is natuurlijk al verdacht :wink:

fred dons
3 augustus 2005, 09:41
precies (op de SE zit de zelfde opstelling en ik vind het best wel onhandig omdat ik ook les paul speel en nu iedere keer de verkeerde knop pak)

ik heb nu in mijn se een tremonti brug pup zitten en hij klinkt behoorlijk vet nu 8)