PDA

View Full Version : Scali - 'Forever' (instrumentale ballad)



Scali
2 augustus 2005, 18:31
Hoi,

Laat ik me eerst even kort voorstellen, want dit is m'n eerste post. Ik ben Dennis de Bruijn, speel nu een jaar of 11 gitaar, en maak graag m'n eigen instrumentale rock/pop, geinspireerd door gitaristen als Satriani, Vai, Gary Moore etc, en rockbands uit de jaren 80 zoals Van Halen, Toto, Europe etc.
Mensen die ook gitaar.net bezoeken, kennen mij misschien al.
Ik heb dit nummer daar ook al gepost, een tijdje terug.
Maar dit is weer een ander forum, met andere mensen, dus hoop ik hier ook weer wat nuttige reacties te krijgen.

Hier is ie dan: http://atlas.et.tudelft.nl/ddbruijn/Forever-probeersel.mp3

Niet te kritisch op de geluidskwaliteit aub, het is gewoon op mijn zoldertje opgenomen met een 4-track cassetterecordertje. Daar moet nog het een en ander aan ge-upgrade worden ;)

Bij voorbaat dank,

Dennis

Luc-O
2 augustus 2005, 19:10
Tja, het is mij allemaal veel te langdradig, wat dat betreft is de titel wel goed gekozen... :razz: Ook gebruik je veel te veel delay en is het sologeluid zowieso niet al te denderend. Wat is dat trouwens voor Casio-geluid in het begin? Je moet de solo veel eerder laten beginnen vind ik, want op het moment dat je hem verwacht (na 1:30 in het nummer ofzo) komt-ie nóg niet...
Verder hoor ik wel dat je aardig gitaar kan spelen, ik weet niet in hoeverre dit geïmproviseerd is, maar je kent je (pentatonische) ladders. Al met al wel redelijk, maar geen kippevel.

Scali
2 augustus 2005, 19:19
Het is een Yamaha digitale FM-synth uit eind jaren 80/begin jaren 90, schat ik, familie van de DX7. Geen Casio dus, maar ach, ook toetsen en uit Japan ;)

De solo's zijn geheel geimproviseerd, en in principe diatonisch van opzet, al zitten er hier en daar pentatonische of chromatische licks en arpeggios tussen.

Sonno
3 augustus 2005, 13:10
He Scali,

ik vind het ook erg langdradig maar je kan wel spelen hoor!
Soms is je timing (hoe je de licks uitkomt) niet helemaal strak. Probeer is echt een nummer te schrijven!

En dat geluid is niet echt kanllend! Probeer die backing is wat interessanter te maken!

Suc6!

Bosch
3 augustus 2005, 20:55
Not bad. Idd wel een beetje langdradig.
Als opbouwende kritiek: je speelt veel "standaard" licks. Maar zo af en toe speel je mooi met de timing zoals bij 4:08. Dat zou je meer moeten doen. Dat is catchy!

Scali
3 augustus 2005, 22:29
Bedankt voor jullie kritiek.
Het nummer is inderdaad wat langdradig.
Het eerste stuk is natuurlijk helemaal geschreven, met de synth-solo en de harmonie op gitaar. Dat is al een jaar of 5 geleden opgenomen.
De rest van het nummer wilde ik invullen op een powerballad-achtige manier met gitaar, dus heb ik daar aardig wat ruimte voor gelaten. Helaas werd het toen pijnlijk duidelijk dat ik nooit zo'n lange solo boeiend kon houden. Ik heb het nummer dus een paar jaar 'in de kast laten liggen'. Zo nu en dan op de backingtrack gejamd en wat dingen geprobeerd, maar er was nooit iets dat ik goed genoeg vond (omdat ik zelf de backingtrack erg lekker vond klinken, wilde ik em niet verpesten met een slechte solo).
Ik ben nu eindelijk een beetje op een niveau waar ik dergelijke lange solo's wel een beetje vol kan houden. Maar die tweede solo moet toch nog wel een stuk korter denk ik, want anders wordt het nummer inderdaad wat langdradig.

Misschien is het een idee dat ik de eerste solo zo hou, en de tweede solo opnieuw doe, en dan een stuk korter hou... Dan pak ik gewoon een paar van de beste licks eruit, en dan een fade-out ofzo.

Maargoed, het is maar een grove schets, misschien dat ik het hele ding ooit opnieuw doe in een echte studio, als ik daar de mogelijkheid toe heb. Ik ga in ieder geval voortaan de solo's wat korter plannen, en wat meer uitwerken, denk ik.