PDA

View Full Version : kam/brug



lostsoul
2 augustus 2005, 15:17
Ik weet niet of het nu een kam of brug heet: http://img149.imageshack.us/img149/48/kam3ce.th.jpg (http://img149.imageshack.us/my.php?image=kam3ce.jpg)

Ik vraag me af waarom dat ding schuin zit. Ik wil namelijk de snaren gaan omdraaien. Wat zou het veranderen als ik de kam/brug zo laat? veranderd er dan iets aan het geluid, of eerder iets zoals snaren die gaan rammelen e.d.?

bvd

Esther*
2 augustus 2005, 18:07
Het is de kam en hij zit scheef omdat de gitaar dan veel zuiverder klinkt. Heeft volgens mij te maken met zwevende en niet zwevende stemming???
In ieder geval kan je niet zomaar de snaren omdraaien. Trouwens, als je de snaren wilt omdraaien omdat je linkshandig bent dan zou ik er zowiezo nog een keer goed over nadenken. Tenminste, als je een beginner bent. Op een normale gitaar moet je namelijk met je linkerhand veel meer kracht zetten dan met je rechterhand en ook de grepen zijn veel lastiger dan het tokkelen met je rechterhand. Strikt genomen zijn linkshandige mensen op een normale gitaar dus in het voordeel tov rechtshandige mensen.

Esther

Luca P
2 augustus 2005, 21:40
De constructie binnenin de gitaar is er niet op gebouwd om de snaren om te zetten.
De trekkracht van een hoge E snaar verschilt nogal met die van de lage.
Het zaakje zal dan kapot kunnen gaan als de krachten anders op het bovenblad komen.
De brug staat scheef om een goede snaarlengte te krijgen.
De snaren moeten een bepaalde lengte hebben om octaaf zuiver te zijn.
Als je de snaren zou omzetten zou je gitaar zo vals als een deur klinken.

Ik raad het je dus af.

lostsoul
2 augustus 2005, 21:50
Ok, bedankt voor de info. Is het met een spaanse gitaar hetzelde verhaal?
Die kam is trouwens wél recht, maar er zijn wel hoogte verschillen.

Luca P
2 augustus 2005, 22:05
Dat zou ik ook niet proberen.
Vooral als het een duur instrument is. Die zijn wat fragieler gebouwd en dulden geen grappen.
En de goedkope zijn weer fragiel in de zin van zwak en slap.
Die houden het zeker niet lang vol.
Zoek eens op Goolge naar gitaar bouwers. Die weten het precies te vertellen.
Misschien lul ik wel uit m'n nek.
:-?