PDA

View Full Version : ondersteboven



lostsoul
2 augustus 2005, 06:48
Ik zit met een groot probleem. Ik heb een half jaar lang ondersteboven gespeeld (dus mijn treble snaren zaten boven)....
Toen ik er achter kwam speelde ik al een maand, maar ik was te lui om wat ik toen had geleerd weg te gooien, en het opnieuw te leren.

Maar nu kom ik daar dubbel zo hard van terug, want nu ik meer ingewikkelde dingen probeer merk ik gewoon dat het erg onlogisch is om dingen na te spelen die eigenlijk ondersteboven geschreven zijn.

Maar goed, nu moet ik dus alles opnieuw leren, en ik zie het even niet zitten :-(
De basis akkoorden had ik er eindelijk helemaal inzitten en kon ze helemaal blind spelen, en veel barré's ook, maar nu moet ik al die dingen weer doen, en ik ben bang dat ik dit ongelooflijk saai ga vinden, en, en, en..... :cry:

Ik heb gewoon even iemand nodig die zegt: komop je kunt het! ofzo :)
Alle tips om het hele proces wat makkelijker te laten verlopen zijn ook welkom!

sambora
2 augustus 2005, 07:51
komop je kunt het! ofzo :)

Jax
2 augustus 2005, 10:19
Misschien ken je Paul Gilbert wel, zo niet, hij was gitarist van Racer X en Mr Big en staat bekend om zijn technisch vernuftige spel. Een erg goede gitarist waar anderen nog wat van kunnen leren. Anyhoe, hij vertelde eens op een DVD ofzo dat hij het erg moeilijk vond om snelheid in zijn spel te brengen. Reden hiervoor was dat hij tot z'n 11de de illusie had dat je bij het gitaar spelen alleen gebruik mocht maken van opwaartse slagen met je plectrum, en alleen je middelvinger van je linkerhand mocht gebruiken. Toen hij uiteindelijk weer op gitaarles ging werd hem uitgelegd dat je ook neerwaartse slagen mocht gebruiken, en dat je ook de andere vingers van je linkerhand mocht gebruiken. Ongeveer 4 jaar lang heeft hij dus totaal verkeerd zitten leren te spelen, maar hij wilde beter worden, dus vanaf zijn 11de is hij op de goede manier gaan oefenen, oefenen, oefenen. En kijk wat er van hem is gekomen. :wink:

Succes!

lostsoul
2 augustus 2005, 14:27
Grappig zeg. Wie denk dat nou dat je maar met 1 vinger mag spelen.
Maarja welke gek speelt ondersteboven kun je je ook afvragen :)


Ik begin het al een béétje te pakken te krijgen trouwens. Het is niets meer dan 'nieuwe' akkoorden leren eigenlijk. Het klinkt in ieder geval een stuk beter zo!
Ohja en de gouwe ouwe pijn in de pols is er ook weer... heerlijk, ik miste 'em al :wink:
De nummers die ik heb leren spelen kan ik alleen wel vergeten voorlopig, want dat wordt toch wel moeilijker.

Anyway, tnx for the support, ik had het even nodig :)

koella
2 augustus 2005, 16:34
Jij bent waarschijnlijk de enige die gewoon en ondersteboven kan spelen.
Als je nou ook nog links ennuh... links ondersteboven leert spelen dan
kun je een originele akt beginnen. Ik zou de gitaarbouwer van steve vai alvast bellen ( die van die hartjesgitaar )

koella
2 augustus 2005, 16:35
Jij bent waarschijnlijk de enige die gewoon en ondersteboven kan spelen.
Als je nou ook nog links ennuh... links ondersteboven leert spelen dan
kun je een originele akt beginnen. Ik zou de gitaarbouwer van steve vai alvast bellen ( die van die hartjesgitaar )

lostsoul
2 augustus 2005, 20:38
Nou, het is niks om trots op te zijn kan ik je vertellen!
Het voelt klote om alles wat ik heb geleerd de laatste 6 maanden in de prullenbak te kunnen gooien.

oh well... such is life :roll:

Jesse v.d
2 augustus 2005, 20:43
Veel akkoorden hoef je toch maar een kleine modificatie aan te doen zoals een positie omhoog of 1 vinger veranderen, en het opnieuw leren zal toch ook een stuk sneller gaan :)
Want de flexibiliteit in je vingers behoud je gewoon toch :D.

lostsoul
2 augustus 2005, 21:55
Want de flexibiliteit in je vingers behoud je gewoon toch
Gelukkig wel, ik weet niet of ik dat allemaal weer wil doormaken :wink:
Maar het probleem is niet de nieuwe akkoorden leren, maar de oude afleren :)

waayer
2 augustus 2005, 23:32
Hoe kom je er op om ondersteboven te gaan spelen?
Ik bedoel toen je je eerste gitaar ging kopen neem ik aan dat de verkoper
wel het een en ander heeft uitgelegd omtrent linkshandige of rechtshandige gitaren.
Ik geloof dat er ook een vrouw is(was) die countryblues speelt(de) die ook op dezelfde manier speelt waarom weet ik niet maar het is dus wel mogelijk.
Van die vrouw kan ik het nog wel begrijpen (oude tijd,geen t.v.,geen internet enz.) maar in jouw geval begrijp ik het niet, er is toch zat te vinden op het internet e.d.
Affijn aangezien je nog maar 6 maanden speelt lijkt het me niet onmogelijk om opnieuw te leren spelen en mij lijkt het dat je de akkoorden verkeerd hebt geleerd aangezien je het ook over barre's hebt
die je hoogstwaarschijnlijk uit boekjes hebt geleerd misschien heb ik het verkeerd maar de grondtonen van een akkoord op de 6e en 5e snaar
die moet je dan toch ook verkeerd hebben gepakt dus volgens mij kloppen dan je akkoorden niet echt.

misschien bral ik ook maar wat en zijn er andere die theoretisch beter onderlegd zijn dan ik die je het beter kunnen uitleggen.

butters
2 augustus 2005, 23:55
heb ook een verhaal gehoord van een bluesmuzikant (naam vergeten robert cray?) die dacht dat je een gitaar moest stemmen zoals de arabieren. dus de "b snaar" in c enz. het viel hem op dat andere gitaristen een andere vingerzetting hadden en dat sommige akkoorden heel moeizaam te pakken waren. die heeft ook al ze'n akkoorden opnieuw moeten leren.
trouwens die oude vingerzetting zijn ook akkoorden hoor, die hoef je dan alvast niet meer te oefenen.

koella
3 augustus 2005, 00:17
Er is nog zo'n ouwe blues gitarist (freddy of albert king ) die linkshandig is en "links" speelt op een rechtshandige gitaar. Daarom klinken zijn bends en vibrato's op de e en b snaar heel typisch. Hij trekt die snaren namelijk naar beneden omdat ze bij hem boven zitten. Het is een van zijn handelsmerken. Het hoeft dus geen nadeel te zijn.

Maar aan zo'n verhaal heb jij natuurlijk niet veel. Je wilde tenslotte een stimulans om het "goed" aan te leren.

Sorry..oefen ze.

lostsoul
3 augustus 2005, 12:27
Hoe kom je er op om ondersteboven te gaan spelen?
Ik wist niet eens dat ik linkshandig speelde, ik ben namelijk wel gewoon rechts. Ik heb ook geen gitaar in de winkel gekocht, maar gewoon heel casual op een rommelmarkt, nog niet wetende dat ik écht serieus ging spelen.


en mij lijkt het dat je de akkoorden verkeerd hebt geleerd aangezien je het ook over barre's hebt
Toen ik erachter kwam ben ik wel alles om gaan draaien natuurlijk :)


Maar aan zo'n verhaal heb jij natuurlijk niet veel. Je wilde tenslotte een stimulans om het "goed" aan te leren.
Je zet me wel aan het denken. 't is wel leuk een eigen stijl te hebben ... :)

lostsoul
3 augustus 2005, 13:13
Zijn er trouwens nog meer voorbeelden van ondersteboven spelers?
volgens mij was Nirvana er ook één, want ik zag hem met Unplugged wel links spelen, en dat zwarte ding op z'n gitaar zat net zoals bij mij aan de bovenkant...

Jax
3 augustus 2005, 14:58
Zijn er trouwens nog meer voorbeelden van ondersteboven spelers?
volgens mij was Nirvana er ook één, want ik zag hem met Unplugged wel links spelen, en dat zwarte ding op z'n gitaar zat net zoals bij mij aan de bovenkant...

Als ik je één tip mag geven, als je echt serieus bent over gitaarspelen, leer dan de goede manier van spelen aan, en het ondersteboven spelen af. Het is misschien wel uniek en een grappig alternatief voor normaal spelen, maar je hebt er in de long run echt niks aan.

waayer
3 augustus 2005, 15:41
:wink:

koella
3 augustus 2005, 16:44
Kurt Cobain van Nirvana had die geen linkshandige gitaar met de snaren er dan weer rechts op :nervous: , dus ondersteboven of nee... :???: :en dan speelde hij gewoon ...... :sneaky:

sorry :stop: ik heb ff een blackout.

Philippe
3 augustus 2005, 20:29
Pff..kijk eens naar Doyle Bramhall II.
Een van de beste bluesgitaristen van deze tijd imo.

http://www.doylebramhallii.com/albums/20050122_namm/021_21.jpg

lostsoul
3 augustus 2005, 21:08
cool philippe, tnx.
leuk op iemand een powerchord (toch?) te zien maken op mijn manier :)

lostsoul
3 augustus 2005, 21:13
Kurt Cobain van Nirvana had die geen linkshandige gitaar met de snaren er dan weer rechts op , dus ondersteboven of nee... :en dan speelde hij gewoon ......
Ik las net ergens dat hij het allebij deed!
Shit, ik hoop dat ik niet teveel op 'em ga lijken :wink:

Grungekid
3 augustus 2005, 21:28
hij speelde zegmaar met de snaren normaal maar dan linkshandig. de reden dat dat zwarte ding boven zat was dat het eigenlijk gewoon een rechtshandige gitaar was maar hij heeft de snaren wel omgedraaid. powerchords lijken me ondersteboven een beetje lastig (wel leuk om de nirvana liedjes een beetje uitdagend te maken :razz: )

Ritch
3 augustus 2005, 23:23
Enne.. over doorzetters, Pat Martino (ja, die bekende jazzgitarist) kreeg dus een succesvolle carriere in de jazz muziek. Hij was daar echt HET supertalent van jazz op gitaar, kreeg hij een hersenziekte waardoor zijn hele verstand kwijt was. (Hij herrinerde zich niks meer) Dus wist hij ook niet meer wat "uberhaupt" een gitaar was. Later zeiden zijn familie en vrienden dat hij weer gitaar moest gaan spelen, wat hij opnieuw (!) weer helemaal heeft gedaan, en men zegt dat hij nu zelfs nog beterder speelt als voor die ziekte! :)

lostsoul
4 augustus 2005, 01:18
Enne.. over doorzetters, Pat Martino (ja, die bekende jazzgitarist) kreeg dus een succesvolle carriere in de jazz muziek. Hij was daar echt HET supertalent van jazz op gitaar, kreeg hij een hersenziekte waardoor zijn hele verstand kwijt was. (Hij herrinerde zich niks meer) Dus wist hij ook niet meer wat "uberhaupt" een gitaar was. Later zeiden zijn familie en vrienden dat hij weer gitaar moest gaan spelen, wat hij opnieuw (!) weer helemaal heeft gedaan, en men zegt dat hij nu zelfs nog beterder speelt als voor die ziekte!
Heerlijk zulke verhalen. Ik vraag me af wáárom hij beter is nu.

dejohan
4 augustus 2005, 12:21
Dick Dale speelde ook ondersteboven: Hij is linkshandig en speelt op een linkshandige gitaar waarvan hij de snaren had omgedraaid. De dikke E zit dus het laagste.

En die kerel die Idols internationaal heeft gewonnen, die hobbit daar, Kurt Nilsen, speelt ook ondersteboven (hij kon trouwens echt goed spelen).

waayer
4 augustus 2005, 16:16
jippie laten we allemaal ondersteboven spelen

lostsoul
5 augustus 2005, 11:55
Als je het niet aanstaat lees het dan niet! En ga dan vooral niet bijdehand zitten doen.

waayer
5 augustus 2005, 12:18
Ik zit met een groot probleem. Ik heb een half jaar lang ondersteboven gespeeld (dus mijn treble snaren zaten boven)....
Toen ik er achter kwam speelde ik al een maand, maar ik was te lui om wat ik toen had geleerd weg te gooien, en het opnieuw te leren.

Maar nu kom ik daar dubbel zo hard van terug, want nu ik meer ingewikkelde dingen probeer merk ik gewoon dat het erg onlogisch is om dingen na te spelen die eigenlijk ondersteboven geschreven zijn.

Maar goed, nu moet ik dus alles opnieuw leren, en ik zie het even niet zitten :-(
De basis akkoorden had ik er eindelijk helemaal inzitten en kon ze helemaal blind spelen, en veel barré's ook, maar nu moet ik al die dingen weer doen, en ik ben bang dat ik dit ongelooflijk saai ga vinden, en, en, en..... :cry:

Ik heb gewoon even iemand nodig die zegt: komop je kunt het! ofzo :)
Alle tips om het hele proces wat makkelijker te laten verlopen zijn ook welkom!





En waarom niet? je wilt advies over het normaal spelen van gitaar en dan bedoel ik niet ondersteboven.
Maar als iedereen komt met voorbeelden van gitaristen die ook ondersteboven spelen en dat je dat dan helemaal te gek vindt blijf dan lekker zo spelen en trek je eigen plan .

Maiden Michiel
5 augustus 2005, 13:26
Speelt Dan Swanö niet ook andersom?

lostsoul
5 augustus 2005, 15:50
En waarom niet? je wilt advies over het normaal spelen van gitaar en dan bedoel ik niet ondersteboven.
Maar als iedereen komt met voorbeelden van gitaristen die ook ondersteboven spelen en dat je dat dan helemaal te gek vindt blijf dan lekker zo spelen en trek je eigen plan .
Ik wist gewoon niet dat er nog best veel (goede) gitaristen zijn die het zo doen.
Maar fyi: Ik ben het nog steeds wel gewoon 'goed' aan het leren.
Sommige dingen werken wel beter ondersteboven, dus ook dat blijf ik doen.


peace

pol
6 augustus 2005, 19:01
1 van de gitaristen van deze band www.listen.to/bodyofchrist
speelt ook zo, en het klinkt prima zo, het is maar wat je gewoon bent denk ik.

Jkanters
8 augustus 2005, 20:00
Enne.. over doorzetters, Pat Martino (ja, die bekende jazzgitarist) kreeg dus een succesvolle carriere in de jazz muziek. Hij was daar echt HET supertalent van jazz op gitaar, kreeg hij een hersenziekte waardoor zijn hele verstand kwijt was. (Hij herrinerde zich niks meer) Dus wist hij ook niet meer wat "uberhaupt" een gitaar was. Later zeiden zijn familie en vrienden dat hij weer gitaar moest gaan spelen, wat hij opnieuw (!) weer helemaal heeft gedaan, en men zegt dat hij nu zelfs nog beterder speelt als voor die ziekte! :)

Een van de wijze lessen die ik leerde bij gitaarles :)

Blijf doorzetten! (al vertelde mijn leraar weer dat Pat martino niet het niveau haalde van vroeger)

Jkanters
8 augustus 2005, 20:01
Enne.. over doorzetters, Pat Martino (ja, die bekende jazzgitarist) kreeg dus een succesvolle carriere in de jazz muziek. Hij was daar echt HET supertalent van jazz op gitaar, kreeg hij een hersenziekte waardoor zijn hele verstand kwijt was. (Hij herrinerde zich niks meer) Dus wist hij ook niet meer wat "uberhaupt" een gitaar was. Later zeiden zijn familie en vrienden dat hij weer gitaar moest gaan spelen, wat hij opnieuw (!) weer helemaal heeft gedaan, en men zegt dat hij nu zelfs nog beterder speelt als voor die ziekte! :)

Een van de wijze lessen die ik leerde bij gitaarles :)

Blijf doorzetten! (al vertelde mijn leraar weer dat Pat martino niet het niveau haalde van vroeger)

Philippe
8 augustus 2005, 23:10
Speelt Dan Swanö niet ook andersom?

Wie? Verklaar je nader.

dodoweirdo
11 augustus 2005, 23:32
Pff..kijk eens naar Doyle Bramhall II.
Een van de beste bluesgitaristen van deze tijd imo.

http://www.doylebramhallii.com/albums/20050122_namm/021_21.jpg


lijkt me eigenlijk eerder een versie van de man in madam tussaud
waarbij de maker van de pop duidelijk geen verstand had van gitaren :D

Maiden Michiel
12 augustus 2005, 09:19
Speelt Dan Swanö niet ook andersom?

Wie? Verklaar je nader.

Dan Swanö, van Nightingale, Bloodbath, Unicorn en tig andere Zweedse projecten.

Vooral Unicorn en Nightingale vind ik erg goed. Progressieve rock/metal achtig.

savecracker85
12 augustus 2005, 11:54
Dick Dale had/heeft z'n snaren ook onderste boven
(de man van dat bekende pulp fiction deuntje)
http://www.classicrockrevisited.com/Interviews05/d-dale3.jpg

lostsoul
12 augustus 2005, 21:41
Dick Dale had/heeft z'n snaren ook onderste boven
(de man van dat bekende pulp fiction deuntje)
Kicke. Krijg meteen zin om dat nummer te gaan leren (maar niet ondersteboven) :razz:

BJA
13 augustus 2005, 18:14
1 van de gitaristen van deze band www.listen.to/bodyofchrist
speelt ook zoBéééér Vanherf :D

Philippe
13 augustus 2005, 20:24
lijkt me eigenlijk eerder een versie van de man in madam tussaud
waarbij de maker van de pop duidelijk geen verstand had van gitaren :D

:-?


Lijkt mij anders gewoon een linkshandige telecaster met een rechtshandige nek.

dejohan
23 augustus 2005, 10:55
Enne.. over doorzetters, Pat Martino (ja, die bekende jazzgitarist) kreeg dus een succesvolle carriere in de jazz muziek. Hij was daar echt HET supertalent van jazz op gitaar, kreeg hij een hersenziekte waardoor zijn hele verstand kwijt was. (Hij herrinerde zich niks meer) Dus wist hij ook niet meer wat "uberhaupt" een gitaar was. Later zeiden zijn familie en vrienden dat hij weer gitaar moest gaan spelen, wat hij opnieuw (!) weer helemaal heeft gedaan, en men zegt dat hij nu zelfs nog beterder speelt als voor die ziekte! :)

Je motorisch geheugen is een van de sterkste dat er is, en in geval van geheugenverlies blijft het motorisch geheugen normaal intact. Dus zo raar is het niet dat ie nog gitaar kan spelen.
Het is als fietsen: eens je dat leert verleer je dat ook nooit.