PDA

View Full Version : Gibson humbucker in Fender Mustang?



jeroenuiteindhoven
2 augustus 2005, 00:51
Is het mogelijk een Gibson humbucker in te bouwen in een Fender Mustang en daarmee bijvoorbeeld een SG sound te krijgen uit mijn paardje?

Ik weet dat er van die SD singlecoil humbuckers zijn, ook Dimarzio heeft ze, maar volgens mij klinkt een echte HB toch net iets vetter...right??
ZOniet dan tips welke het lekkerst klinkt om bijv zo'n ac/dc soundje te krijgen, niet te metal maar mooie warme en vooral volle sound.

Omdat ik de SG sound mooi vind vroeg ik me af of als je een dergelijk gibsonlike element inbouwt in een fender, je toch die karakteristieke gibson sound kan krijgen?

Waarom koop je dan geen SG...geen zin in!
Het neck element van mijn Mustang is perfect maar de brug echt niet mijn ding...dus advise please...ennuh, waar omgeving Eindhoven kan ik dit laten nbouwen door een pro en ook element-tips zijn welkom...ik wil gewoon ook lekker kunnen scheuren op mn gitaar, let me know!

Dus tips en advies gevraagd!

renier
2 augustus 2005, 08:46
botweg: nee. je kunt nooit een karakteristieke SG soudn krijgen uit een andere gitaar dan een SG. dat ligt aan de bouw, neckconstroctie, soort hout, potmeters, etc. je kunt mischien wel een andere leuke sound krijgen als je met dergelijke combinaties gaat werken.

punt is volgens mij dat je fender een F-spaced (of trembucker bij SD) element moet hebben, en gibson humbuckers volgens mij per definitie niet zo gemaakt worden. Seymour duncan en dimarzio hebben van meeste soorten beide uitvoering.

het is wel zonde om te gaan zagen, dus een SC sized HB is een optie. een fullsize HB klinkt natuurlijk beter, maar het is wel zonde van je gitaar.

ik zou een lil '59 eens overwegen, voor de betere les paul sound. als je meer richting SG wil, is een JB junior mischien wat. ik wet eigenlijk niet of er keramische kleine humbuckers zijn.

jeroenuiteindhoven
2 augustus 2005, 19:30
Keramische HB is chinees voor me :)

Erg bedankt voor je uitleg en tips.

Ik heb idd even op de SD site geluisterd en die klonken idd wel erg mooi, die hotrails vond ik iets minder maar die wordt wel veel aangeraden. Maarja, dan was het natuurlijk een sample-tje via internet.

Jij denkt dus dat ik het beste 1 van 2 bovengenoemde kan pakken. Ik ben het meest gecharmeerd van het SG geluid dus wie weet moet ik het maar eens proberen....

Natuurlijk als nog iemand meer tips heeft dan let me know...
Over Dimarzio hoor ik namelijk niemand..


Welke zou ik het beste kunnen nemen ivm mn mustang, er staan tele en strat versies op....ik heb een mustang.

jeroenuiteindhoven
2 augustus 2005, 19:31
test