PDA

View Full Version : Interferentie op opnames



Bouke
1 augustus 2005, 21:08
Hey,

Ik heb een Hercules 16/12 FW gekocht, een externe firewire geluidskaart voor bij m'n laptop, met de bedoeling zelf wat demootjes te maken van m'n bandjes.

Gisteravond voor het eerst mee gewerkt en dat gaat prima. Zowel de 'kaart' als de laptop kunnen de datastroom 12 sporen (24 bits 48000 khz) prima aan, geen hapering, 't ding heeft de hele avond zonder protesten staan snorren. Opnamekwaliteit ook prima, volgende week probeer ik nog even op 96khz om te proberen of dat nog beter is, maar ik denk dat ik dat niet ga horen. Toch maar proberen.

Enige nadeel van deze setup: de computer genereert 'storing' op de opnames. Het is een Acer 1703 laptop en die is 'waarschijnlijk' niet optimaal afgeschermd. De storing was ook te horen op de bassversterken maar door de groundliftswitch op de DI om te schakelen konden we dit verhelpen. De storing is zelfs aanwezig als de firewirekabel enkel met de buitenkant (de aarde??) de connectorbus aanraakt, dus niet eens helemaal erin gestoken. We dachten eerst aan de kwaliteit van de kabel maar na vervangen bleek dat dat niet hielp (logisch waarschijnlijk want door die kabel gaat geen audio maar data).

Is dus de vraag: hoe scherm ik mijn laptop beter af of zijn er andere oplossingen. Het is niet zo dat het heel erg hoorbaar aanwezig is. Als je alle sporen even solo afspeelt hoor je echt bijna niets. Staan alle sporen aan wordt het een optelsom van kleine beetjes en is het net hoorbaar als er niet wordt gespeeld (in rustige stukjes, zonder ander geluid).

Ik kan het wel gaan filteren, maar dat wil ik eigenlijk niet.

Iemand tips?

Groets,

Bouke

harrie-beton
2 augustus 2005, 01:09
Een laptop is grotendeels van plastic. Inderdaad weinig afscherming.

als je de laptop verder weg van de instrumenten zet? Wordt het dan minder? Bijvoorbeeld langere kabel, firewire mag 20 meter ofzo.

Als het niet minder wordt dan is de laptop niet geschikt en moet je een vaste pc gebruiken denk ik.

Bouke
2 augustus 2005, 13:57
Zou het iets zijn om de laptop in een aluminium koffer te zetten? Ik probeer het gewoon maar eens. De lengte van de FW-kabel die ik nu gebruik is 4,5 meter, die zit er standaard bij. Als eerste gebruikte ik een dunner korter kabeltje, maar er was tussen die twee (en de afstand) geen/weinig verschil.

Iemand wel eens een laptop afgeschermd? :D

Groets,

Bouke

harrie-beton
2 augustus 2005, 14:12
ik hoop dat het de afscherming is...

het kan ook nog zo zijn dat die laptop de firewire signalen niet helemaal stabiel verwerkt. In dat geval heb je geen effect met afscherming.

Bouke
2 augustus 2005, 16:55
Ben even aan het zoeken geweest. Meest waarschijnlijke is de voeding die op de aarde wat gerommel veroorzaakt. Simpele test komende keer (zondag en maandag) is de laptop even op batterijen laten draaien. Is het dan opgelost, weet ik waar het aan ligt. Dan steek de adapter van de laptop in een ongeaard stopcontact en loopt de aarde van de laptop wel via de mixer. Ik hoop dat dat het is.

Groets,

Bouke

Bouke
2 augustus 2005, 16:58
ik hoop dat het de afscherming is...

het kan ook nog zo zijn dat die laptop de firewire signalen niet helemaal stabiel verwerkt. In dat geval heb je geen effect met afscherming.

Het klinkt niet als een dataverwerkingsprobleem (scrabble??), maar echt als storing met een geluidje en regelmatige tikjes. Het verbaasde me eigenlijk best wel dat de combi laptop/firewire soundcard gewoon zonder een hick-up presteerde. Daar was ik van te voren eigenlijk best wel bang voor. Daar dus geen problemen mee. Werkt prima.

Bouke

Bouke
9 augustus 2005, 21:05
Update:

Het probleem is 'weg' als ik de laptop op de accu draai of op de voeding zonder aarde. Er wordt dan in ieder geval geen storing meer gedumpt op alle apparatuur die ook op de aarde hangt. De pups van mijn gitaren vangen het nog wel op als ik heel dichtbij sta, maar dat doe ik alleen om op 'record' te drukken en stap dan weer een stukkie opzij :D

Probleem voor nu even 'opgelost'. Ik zal binnenkort wel even wat sampletjes plaatsen.

Bouke

galguitarist
13 augustus 2005, 15:21
Ik heb met mijn Acer precies hetzelfde probleem, als ik hem op de adapter draai dan krijg ik via mijn monitoren heel veel storing terwijl ik hier op de accu helemaal geen last meer van heb.

Weet iemand nu al een goede oplossing om de laptop toch op adapter te kunnen draaien (wel zo handig)? Las iets over een ongeaard stopcontact?

Bedankt!

harrie-beton
13 augustus 2005, 15:31
De voeding is blijkbaar beetje instabiel bij laptops. Het zijn ook geen prof hifi toepassingen denk ik.

Tijdens het opnemen van repetities heb ik paar laptops gehad met hetzelfde probleem. Het was alleen op te lossen door de laptop op batterij te zetten...

galguitarist
14 augustus 2005, 19:45
Zou het niet mogelijk zijn een alternatieve voeding aan te schaffen die van hogere kwaliteit is? En waar zou je zoiets vinden?

Bouke
14 augustus 2005, 20:22
Gewoon in een ongeaard stekkerdoosje doen :D Ik heb het nu anders: een 3-polige eurostekker (adapterkant) naar een ongeaarde stekker, werkt prima, rotzooi wordt niet meer over de aarde gedumpt.

Vergis je niet, de laptop blijft storing 'uitzenden', m'n gitaar pikt het wel op als ik te dicht bij sta (net als met een beeldscherm), maar da's geen probleem, maar twee stapjes :D. De 'storing' lijkt te komen van de hdd.

Bouke

galguitarist
15 augustus 2005, 09:14
Bedankt!