PDA

View Full Version : Verschil in amerikaans en europees hout?



MrGroove
1 augustus 2005, 15:33
Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd flink aan het lezen geweest over zelfbouw van gitaren (met name ook de berichten in dit forum) en heb besloten om een eerste project te starten. In eerste instantie het maken van een Jazz bass body. De nek haal ik van een OLP MM-3 bas.

Nu zijn er momenteel veel houthandels gesloten, maar ik kan morgen terecht bij Inlands hout ( http://www.inlands-hout.nl/ ).

Ik ben van plan om Elzen of Essen te gaan kopen, ik vraag me nu echter af of het beter is om amerikaans hout te gaan zoeken/kopen. Wat is jullie mening hierover?

Ik ga de body overigens maken samen met de vader van mijn vriendin. Hij is een antiekrestaurateur en houtsnijwerker (een echte ambachtsman, zie http://www.tttop.nl/ ). Wellicht komt er een mooie stukje fineer op.

Marcel

fred dons
1 augustus 2005, 15:51
in principe (lees in principe :D ) maakt het niets uit alleen zul je niet snel europees swampash tegenkomen (er bestaat pools swampash alleen de stukken die ik daarvan gezien heb waren veel zwaarder dan US swampash)
je zult gewoon wat hout moeten uit proberen, elzen en ash wil je voor bijvoorbeeld een vintage strat geluid zo licht mogelijk hebben en als je dan een mooi stuk vind (het liefst in hetgeval van ash met een mooie tekening) zou ik mij geen zorgen maken over waar het vandaan komt

ik zou weleven kijken hoe het hout gedroogt is, (swamp)ash heb ik het liefst lucht gedroogd en niet oven (kiln) gedroogt

Iokitek
1 augustus 2005, 20:03
Ik zou voor lichtgewicht hout gaan ;) Waar dan ook vandaan. Als het er maar goed uitziet en je zelf het idee hebt dat het er wel mooi uit zou zien. En zoals fred al zei. Als het maar goed gedroogd is. Een goede houthandel heeft dit soort hout wel vooradig.

Ik ben zelf van mening dat 'toonhout' een soort van mythe is wat betrefd electrische (bas)gitaren. Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn. Maar ik denk dat zaken zoals, mensuur lengte, pickups, snaardikte/soort, evt. effecten, de versterker en zeker je speelstijl voornamelijk de belangrijkere factoren zijn die een 'sound' bepalen. Deze verschillen zijn zo duidelijk merkbaar dat ik daar als eerste vanuit ga.

Misschien bouw je ooit weleens precies dezelfde gitaar uit verschillende houtsoorten. En dan zal het geluid vast iets anders zijn. Zodra je dan van 1 van deze gitaren opniew een kopie bouwt uit hetzelfde hout dan zal je zien (horen) dat het geluid tussen die 2 gitaren toch ook anders is. Dit omdat geen enkel stuk hout hetzelfde is. Al is het van hetzelde soort. Om deze reden trek ik me dus weinig of niets aan van de toonhout theorie. Het blijft maar een theorie. Net als dat mijn ideeen maar theorie zijn ;)

Maar als geen 2 stukken hout dezelfde klank opleveren dan is het voor mij logisch dat het ook geen zin heeft om hier al teveel bij stil te staan. Behalve dan met akoestische instrumenten. Ik denk alleen dat electrische instrumenten net iets andere regels volgen.

MrGroove
2 augustus 2005, 00:02
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal morgen kijken of er een mooie plank bij is. En zal zeker ook vragen hoe het gedroogd is. De vader van mijn vriendin heeft daar ook veel verstand van en zal het hout goed inspecteren.

Hij heeft overigens zelf ook nog Lindehout en Noten over, maar ik wil graag hout gebruiken wat ook voor Fender Jazz Basses gebruikt wordt. Maar als ik jullie reacties zo lees, is dat misschien wat overdreven.

Jeanken
2 augustus 2005, 10:34
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal morgen kijken of er een mooie plank bij is. En zal zeker ook vragen hoe het gedroogd is. De vader van mijn vriendin heeft daar ook veel verstand van en zal het hout goed inspecteren.

Hij heeft overigens zelf ook nog Lindehout en Noten over, maar ik wil graag hout gebruiken wat ook voor Fender Jazz Basses gebruikt wordt. Maar als ik jullie reacties zo lees, is dat misschien wat overdreven.

Dat is zeker niet overdreven, het is niet omdat andere factoren grotere invloed hebben dat je die van het hout teniet moet doen. Misschien zijn inderdaad geen twee stukken hout hetzelfde, maar het verschilk hier is misschien wel teniet te doen als we over dezelfde soort spreken in dezelfde constructie.
Volledig verschillend hout kan wel grote invloed hebben, neem nu sommige pickups, klinken modderig in de eene soort maar echt wel lekker in een aandere soort hout, of schel en warm, zo'n dingen, hoeft niet eens exact karakteristiek van het hout te zijn, je moet het totaalbeeld zien..

MrGroove
2 augustus 2005, 14:33
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal morgen kijken of er een mooie plank bij is. En zal zeker ook vragen hoe het gedroogd is. De vader van mijn vriendin heeft daar ook veel verstand van en zal het hout goed inspecteren.

Hij heeft overigens zelf ook nog Lindehout en Noten over, maar ik wil graag hout gebruiken wat ook voor Fender Jazz Basses gebruikt wordt. Maar als ik jullie reacties zo lees, is dat misschien wat overdreven.

Dat is zeker niet overdreven, het is niet omdat andere factoren grotere invloed hebben dat je die van het hout teniet moet doen. Misschien zijn inderdaad geen twee stukken hout hetzelfde, maar het verschilk hier is misschien wel teniet te doen als we over dezelfde soort spreken in dezelfde constructie.
Volledig verschillend hout kan wel grote invloed hebben, neem nu sommige pickups, klinken modderig in de eene soort maar echt wel lekker in een aandere soort hout, of schel en warm, zo'n dingen, hoeft niet eens exact karakteristiek van het hout te zijn, je moet het totaalbeeld zien..

Ja, je hebt gelijk lijkt me. Ik heb overigens vanochtend 2 planken gehaald. Een Elzen en een mooi getekende Essen (van een wat lichter soort). We beginnen met een Elzen body, hier wil ik EMG elementen inzetten. Daarna (als het allemaal lukt natuurlijk) willen we een Essen body maken, hierin wil ik bartolini elementen stoppen, ik moet daar nog een leuke pre-amp bij vinden.

Ik begin wel een aparte thread met foto's e.d. als we beginnen met bouwen. Ik kan het zeer waarderen wat sommigen van jullie hier zoal gepost hebben.

Jeanken
2 augustus 2005, 19:03
Misschien ben je het al van plan of misschien is het gewoon niets voor jou, maar als je een proff houtsnijder ter beschikking hebt kan je een leuke inlay proberen misschien, zowel op de toets als op de kop..
En een beetje experimenteren met carved top op Jazzbas ofzo, dat kwam gewoon meteen in me op.

MrGroove
2 augustus 2005, 21:16
Misschien ben je het al van plan of misschien is het gewoon niets voor jou, maar als je een proff houtsnijder ter beschikking hebt kan je een leuke inlay proberen misschien, zowel op de toets als op de kop..
En een beetje experimenteren met carved top op Jazzbas ofzo, dat kwam gewoon meteen in me op.

Ja, dat lijkt ons ook heel erg leuk. Alleen de eerste houden we simpel en als het wat lukt dan gaan we wat moois maken.

Hij is heel erg goed in fineren en inleggen e.d. ( http://www.tttop.com/marquetery_nl.php )

Helaas had een stuk van de Elzen een gaatje (houtworm). Nu moeten we 3 stukken voor de body gebruiken.

Iokitek
3 augustus 2005, 09:19
Dat ziet er erg mooi uit :)

Ik wil nog wel even reageren. Want ik geloof gewoon nog steeds niet dat het zoveel uitmaakt wat voor hout je gebruikt. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik als ik een gitaar ga maken ik 'm compleet met racing stripes etc. wil maken. En een center block met aparte top etc. Dus ik gebruik al allerlei soorten hout voor de body dan. En ik geloof niet dat ik de sound kan bepalen van te voren met zoiets al zou ik al geloven dat het echt mogelijk is.

Ik denk dat de body bij een akoestische gitaar maar 1 functie vervuld. Namelijk die van klankgat. De gitaar zelf is maar een plank met naren. Waarom het handig is om een body te hebben bij een electrische gitaar is zodat je 'm op je been kan laten leunen bijvoorbeeld en je heb iets om de electronica in te stoppen. het is niet voor niets een 'solid-body'. Sommige bouwers maken niet eens een body. Bij hun is de gitaar alleen maar een nek. Om nog maar niet over andere alternatieven voor hout te spreken (Parker Fly bijvoorbeeld)

Ik wil niet vervelend doen :) Maar ik heb nog nooit echt merkbaar verschil gehoord in houtsoorten. En wat moet je dan opeens met de hele toonhout theorie als je met verschillende houtsoorten tegelijk werkt? Ik geloof er gewoon niet in. Maar dat ben ik. Ik ben benieuwd om te horen wat anderen er van vinden. Alles klinkt anders voor iedereen.

truus: "Luister eens naar deze heldere toon!"
greet: "noem je dat helder? Ik vind het maar dof klinken"
truus: "dof?"
greet: "ja gedempt. weetjewel?"
truus: "tsja het zal wel, als jij het zegt"
...
(ongemakkelijke stilte)
...
truss: "Misschien heb je wel gelijk"
greet: "Tuurlijk, ik heb altijd gelijk"

En zo ontstaan mythes ;) Dat bijna elke gitaarbouwer het over toonhout heeft zegt voor mij niets. Ze kunnen het makkelijk allemaal van elkaar kopieren. Dat is waar mensen goed in zijn. Elkaar en zichzelf dingen wijs maken. Er zijn genoeg gitaarbouwers die het hele toonhout principe maar onzin vinden. Dus wie heeft er nu gelijk?

Het is wel grappig als ik hoor dat mensen bij een gitaarbouwer naar binnen lopen en dan uitleggen wat voor 'toon' ze willen. Iedereen praat toch maar langs elkaar heen. Want de ene noemt iets 'helder' terwijl de ander het 'dof' vindt klinken. Dus die gitaarbouwer hoort een beschrijving van de 'toon' terwijl die beschrijving in zijn/haar hoofd al andere vormen aanneemt dan wat de klant eigenlijk bedoeld.

Als we het bijvoorbeeld over pickups gaan hebben. DAN merk ik wel duidelijk verschil. Maar als een ander het niet merkt en ik mezelf voordoe als 'de man' als het op gitaren aankomt. Dan durft iemand me al niet snel meer tegen te spreken. Omdat ze dan denken dat 'hij het toch wel beter zal weten dan ik'. En stel dat dit zich een aantal decennia voortsleept dan heb je dus allerlei gitaarbouwers die elkaar maar napraten omdat ze het zelf eigenlijk ook niet meer weten.

Ik kan me heel veel aantrekken van de houtFAQ hier op dit forum, elders op het internet of in boeken. Of ik trek me er niets van aan en ik maak gewoon een mooi gitaartje. Met goede pickups en een goede hals. dan komt je 'sound' vanzelf wel. Een beetje aan de toneknop frummelen. een beetje versterker instellingen regelen en ik producer iedere toon die je zoekt. Maar ondertussen weet ik niet eens waar je het over hebt als je het aan me probeert uit te leggen. Ik probeer maar dingen uit en dan vind ik het wel. of niet. maar dat heeft dan vaak met persoonlijke speeltechnieken te maken die ik gewoon niet na kan doen. Ieder mens speelt ook weer anders wat ook weer invloed op de 'sound' heeft.

Maar hier laat ik het maar even bij voor nu :)

fred dons
3 augustus 2005, 09:54
tuurlijk heb je in grote lijnen gelijk en is moeilijk te voorspellen hoe een stuk hout klinkt en of " mensen" het verschil kunnen horen
echter..
er is zijn dus houtsoorten die echt niet klinken, bijvoorbeeld eiken (hoewel Brian May zijn gitaar weer wel uit eiken gemaakt is) dit klinkt per definitie " dood" en er zijn dus houtsoorten die beter klinken (ook op een solid body) dit hoef niet perse een dure houtsoort te zijn (poplar klinkt ook prima en is spotgoedkoop)
en ook jij zal het verschil kunnen horen tussen een swampash strat of een mahonie strat om 2 extremen te noemen alleen moet je geen verschil van dag en nacht verwachten, de constructie heeft met name op strats een veel grotere invloed. ik heb een les paul met tonechambers (mahonie back, quilt top) bolt on nek (solid rosewood) trem en humbucker en 2 enkelspoels gebouwd en die klonk dus als een strat toen die klaar was (iets donkerder qua klank maar niet veel) daar bleek dat in dat specifieke geval de trem en de bolt-on constructie het strat geluid gaf

in het kort, ik geloof dus wel dat het gebruikte hout op een solid body effect heeft op het eind geluid maar dat constructie een grotere invloed heeft

Iokitek
4 augustus 2005, 07:46
Ik geloof dus ook niet dat een bolt on, set neck of neck thru verschil uitmaken qua geluid heh :razz: maargoed ik laat het maar rusten verder.

Marcel2
4 augustus 2005, 10:41
Ik geloof dus ook niet dat een bolt on, set neck of neck thru verschil uitmaken qua geluid heh :razz: maargoed ik laat het maar rusten verder.

Kortom: gebruikte houtsoorten en de constructie hebben geen enkele invloed op het geluid.
Wat stom dat al die gitaarfabrikanten dan geen gitaren van spaanplaat met een geschroefde hals maken.

fred dons
4 augustus 2005, 11:29
aan Iokitek

ik heb je weglog even gelezen en dat verklaart een hoop :razz: :wink:

Iokitek
4 augustus 2005, 13:43
Natuurlijk is spaanplaat niet geschikt :-? Dat snap ik ook nog wel. Je hebt duidelijk het idee dat ik dom ben of iets dergelijks. Wat fabrikanten doen moeten ze zelf weten. Vandaar dat alle instrumenten die ik in de muziekwinkels vind van zulke goede kwaliteit zijn. Dat is natuurlijk omdat ze zo goed weten wat ze doen.

Wat betrefd m'n weblog. Wat verklaart dat dan? dat ik net begin met aan gitaren sleutelen? Knap hoor! Dat je dat zomaar hebt ontdekt terwijl ik zo m'n best deed om het te verbergen! :roll:

Ga een ander dus maar kleineren. Want bij mij lukt het toch niet. Je bent vast zelf ooit ook wel ergens begonnen. Maar wacht... Waar zijn de foto's met uitleg van jouw gitaren dan? Ondertussen werk je nog gewoon bij een bank blijkbaar dus echt ver ben je niet gekomen met je 'expertise'. (ik kan ook kleinerende opmerkingen plaatsen. Maar ik draai tenminste niet om de zaken heen) Geef me maar een reden waarom ik wat van jou aan zou nemen.

Ik ben best een vriendelijk persoon. Maar je vraagt er zelf om. Ik hoop dat m'n verdere ervaringen op dit forum wat prettiger zijn. Je bent met je opmerkingen in staat om menig gemotiveerd en geinspireerd beginnend gitaarbouwer juist ontzettend te demotiveren. Gelukkig kijk ik hier makkelijk doorheen. Misschien moet je je eens afvragen waarom je probeert anderen te overtuigen naar mijn blog te gaan en me uit te lachen. Of wat er dan ook in je hood omgaat. Ga nu maar terug aan het werk. Dan maak je jezelf tenminste nog nuttig.

Had je het er nu ook gewoon bij gelaten dan hadden we nu geen ruzie gehad. Ga daar maar eens over nadenken achter je bureautje. Mij boeit het niet wat jouw theorieen over hout zijn of wat voor kennis je denkt te hebben. Ik zal je er niet op aanvallen. Maar als je mij probeert naar beneden te halen dan haal ik jou 2 keer zo hard naar beneden.

Je kon ook een email naar me sturen met een bericht als "hee ik zag dat je dit of dat dacht, en volgens mij zie je dat verkeerd. Ik zou deze website of dat artikel eens doorlezen zodat je meer inzicht krijgt in die zaken" En dan zeg ik "dankjewel! Ik zal het allemaal eens doorlezen" :) zo simpel is het. Als het je echt zo dwarszit dan is dat ook een manier. Maar jij kiest er liever voor om me in het openbaar te proberen vernederen.

Maar nu laat ik het hier verder wel bij. Als IK eenmaal de 850 berichten hier heb gehaald (en niet door in m'n baas z'n tijd op forums rond te hangen) dan spreken we elkaar nog weleens over dit onderwerp. En dan zullen we wel zien wie er meer heeft bereikt op gitaargebied.

MrGroove
4 augustus 2005, 14:15
Hey, dit was niet m'n bedoeling met dit onderwerp.

Het is gewoon niet zo zwart wit denk ik. Hout kan uitmaken, net zoals constuctie en onderdelen e.d. In het ene geval zal het wat meer te horen zijn. Ik heb ook 2 Warwick basgitaren, de geschroefde klinkt veel bassiger dan de neck thru, die weer meer sustain heeft. Dat hoor ik er echt wel in.

Enne Iokitek, volgens mij vat je het bericht van fred dons wat verkeerd op en zeker te zwaar. Ik denk dat hij alleen maar een grapje maakt, vandaar ook deze smiley -> :wink:

Dat is ook altijd lastige met het geschreven woord, in de kroeg zal zo'n conversatie heel anders lopen omdat je elkaar ook ziet.

Kom op, be happy :D

fred dons
4 augustus 2005, 14:18
allereerst excuses, het was niet de bedoeling om je te "vernederen" maar omdat jouw bericht op mij als ironisch bedoeld overkwam wilde in deze zelfde steil reageren :oops:
(mijn verwijzing doelde overigens op de gitaren op de site als referentie kader voor toon hout en niet jouw kwaliteiten als customizer omdat ik geen idee heb wat je tot nu toe gedaan hebt)

nu terug naar mij, hier staan een groot aantal gitaren tussen die ik gebouwd, danwel gecustomised, gelakt of ingelegd heb
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&st=1&album=440038&ktw=6360cd88c7ca305b41ccf1d24fe7af39
verder zag ik op je web log dat je naar de Brug ging met je Pearl gitaar, goed idee 8-) , ik doe dus het lak werk en het inlegwerk voor deze winkel en verder bouw ik samen met de eigenaar aan onze eigen lijn gitaren

Ja ik werk op een bank, en ik omdat dagen van 12 uur maak (en mijn contacten in de VS en Azie zitten) wil het wel eens gebeuren dat ik even niet verder kan met mijn werk en op gitaarnet rondkijk
overigens zijn mij meeste berichten gewoon in mijn vrije tijd aangemaakt :razz:
verder zou ik van gitaarbouwen en repareren mijn beroep kunnen maken echter als wat rondvraagt bij de nederlandse bouwers zul je zien dat dit niet bepaald een vetpot is en ik wil toch graag verder met mijn gitaarverzameling :wink:

in het kort sorry maar ik vind jouw reaktie nou ook niet bepaald van tact getuigen :roll:

Iokitek
4 augustus 2005, 16:30
Het was ook niet m'n bedoeling tactisch te zijn ;) maar je hebt gelijk. Ik had het verkeerd begrepen en reageerde wat te overdreven. Ik heb namelijk al vaker meegemaakt dat mensen beginners op forums proberen neer te halen terwijl ze zelf niets voorstellen. Ik kon nergens voorbeelden van je gitaren vinden. Vandaar.

Maar die zien er zeker erg goed uit :) Misschien zie ik je Zaterdag dan nog wel eigenlijk. Ook mijn excuses overigens. Ik heb een slechte dag om eerlijk te zijn. Misschien was ik even aan het afreageren. En dat hoort ook weer niet.

Ik weet dat ik er verstandig aan doe om naar De Brug te gaan ;) Ik ben er al eens geweest en keek m'n ogen uit. Waar ik woon hebben we geen gitaarbouwers in de buurt. En ik had tot dat punt alleen nog maar op het internet vanalles gezien en gelezen over custom gitaarbouw. Ik liep er toevallig langs en ging maar even binnen kijken omdat ik een hoop gitaren zag staan. En na een tijdje met de eigenaar gepraat te hebben was ik er wel voor mezelf uit dat hij weet wat hij doet. Dus vandaar dat ik daar heenga.

Het grappige is dat ik het idee had dat hij me de winkel uit wou hebben. Maar er waren verder maar twee mensen aanwezig buiten mij. M'n vader was buiten aan het wachten. En die zei later tegen me dat het Jan Akkerman met (waarschijnlijk) een leerling was die binnen gitaren aan het uittesten waren. Misschien dacht hij dus dat ik daarom naar binnen kwam :razz: Maar ik had 'm niet eens herkend. Ach en anders had ik 'm toch wel met rust gelaten.

Over mijn ervaring. Ik heb zo goed als geen ervaring :( Ik heb lappen tekst gelezen. En ik heb tervergeefs fatsoenlijk leren gitaarspelen op gitaren waarmee alles misging wat je je maar kon voorstellen. Hierdoor werd ik dus gedwongen meer over gitaren zelf te leren. Om uit te zoeken waar het nu precies allemaal misging. M'n lokale muziekwinkel kon weinig over m'n problemen vertellen of er wat aan doen bleek al snel. Veel geld heb ik niet. Nooit gehad ook. Dus hele dure of custom gitaren waren voor mij nooit een optie. Nu heb ik dus gelukkig een Les Paul Copy gevonden die hopelijk wel aan m'n eisen voldoet zodra hij eenmaal opgeknapt is :) Ik geloof dat De Brug hier wel goed voor kan zorgen. Waarom ik dus zelf alle werkzaamheden nog niet wil doen is omdat ik het zonde zou vinden om m'n gitaar te vernielen.

Die Bellwood gitaar ga ik wel zelf aan sleutelen. Daar is hij eigenlijk voor bedoelt :) Na zoveel onderzoek gedaan te hebben naar gitaren jeuken m'n vingers eigenlijk wel en wil ik zelf ook gitaren bouwen. Ik ben vooral gek op mooi hout en fineer e.d. Misschien ben ik wel een beetje geobsedeerd door het uiterlijk van gitaren. Vandaar dus ook carl Thompson als 1 van m'n vele invloeden. Eigenlijk zit ik er dus ook serieus over te denken om naar het http://www.hmcollege.nl/ in Rotterdam te gaan om professioneel houtbewereking te gaan studeren. Maar dat weet ik nog niet zeker. Ondertussen maak ik ook handpoppen (zoals in Sesamstraat en de Muppets) En daar heb ik het ook druk mee.

Maargoed :-D Genoeg over mij. Excuses aanvaard en zand erover. Nogmaals ook mijn excuses voor m'n botte reactie.

fred dons
4 augustus 2005, 16:38
bedankt :cool:

en helaas kan ik zaterdag niet naar de Brug, ik moet dit weekend 2 gitaren af hebben voor Marcus (lakken) dus ik ben het hele weekend onder de pannen :-(
we zijn nu met deze gitaar bezig (prototype)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=1785293&i_pos=1&page=1&ktw=ad15dbeaeaa1d06e1d13329f36eecd3a

Iokitek
4 augustus 2005, 16:48
Ach ik hoef toch ook geen inlegwerk te laten doen ofzo ;) Prototype ziet er goed uit. Maar ik hou ook wel van blauw eigenlijk :)