PDA

View Full Version : Bassman/Bandmaster/Super Reverb



isi
31 juli 2005, 21:24
Wie kan mij meer info geven over de volgende Fender versterkers.
Blonde Bassman 6G6B production 66E, 2 x 12 cab met de volgende nummers op de luidsprekers: Magneet X12M6XH646, op de rand AH 1546, op het papeir P4643.
Fender Bandmaster AB763 production 59 nummers op de speakers rand B718 66, op de magneet 22962 328546
Super Reverb 1969, speakers 064121 137 6931.

Mr. Jay, Al, Peevee
any help on this

bvd
Bert Bessems

Al
31 juli 2005, 22:31
Wie kan mij meer info geven over de volgende Fender versterkers.
Blonde Bassman 6G6B production 66E, 2 x 12 cab met de volgende nummers op de luidsprekers: Magneet X12M6XH646, op de rand AH 1546, op het papeir P4643.
Fender Bandmaster AB763 production 59 nummers op de speakers rand B718 66, op de magneet 22962 328546
Super Reverb 1969, speakers 064121 137 6931.

Mr. Jay, Al, Peevee
any help on this

bvd
Bert Bessems

Bert, kan je aangeven wat je precies over die amps zou willen weten?

Al

fullorder
31 juli 2005, 23:04
Ik heb een blonde bassman 6G6B, ik weet verder niet precies wat je met production 66E bedoelt (stomme vraag misschien...). de orginele cab heb ik niet, ik heb ooit een mooie cab bij peevee gekocht met diagonaal geplaatste 12" speakers en die bevalt me prima!

wat wil je precies weten?

Mr.Jay
1 augustus 2005, 11:39
Wie kan mij meer info geven over de volgende Fender versterkers. Blonde Bassman 6G6B production 66E, 2 x 12 cab met de volgende nummers op de luidsprekers: Magneet X12M6XH646, op de rand AH 1546, op het papeir P4643.
Fender Bandmaster AB763 production 59 nummers op de speakers rand B718 66, op de magneet 22962 328546
Super Reverb 1969, speakers 064121 137 6931.
Mr. Jay, Al, Peevee
any help on this
bvd
Bert Bessems

AHA...een Limburgse gitaarheld uit mijn verleden ! nog weinig gezien op dit forum Bert, terwijl je toch best ouwe spullen hebt ( of gehad en nu heeft Hans die :wink: ). Maar ik zie aan je deelnames op modern dat je ook flink experimenteert met het nw. spul allemaal.

Ik weet niet wat je precies wilt weten, maar alvast dit :
prod. 66E snap ik even niet, staat er niks anders ? ( en is het slecht leesbaar wellicht ). Ik heb hier eenzelfde Bassman staan, zelfde Oxfords 12M6 speakers erin, prima amp. Bij mij staat verder nog een jaarcode op de rand beginnende met 465( = Oxford)........kijk nog es.
Die 6G6B is i.i.g. eerste helft 1964.

de AB763BMST heeft 1965UTAH speakers. De SR heeft 1969 CTSspeakers, waarschijnlijk alnico.

groet
JaY

Mr.Jay
1 augustus 2005, 11:50
Wie kan mij meer info geven over de volgende Fender versterkers.
Blonde Bassman 6G6B production 66E, 2 x 12 cab met de volgende nummers op de luidsprekers: Magneet X12M6XH646, op de rand AH 1546, op het papeir P4643.
Bert Bessems

Op het chassis van de Bassman ( ook de BMST ) vind je een stempel met 2 letters en 4 cijfers, dan weet je precieze week van productie.
Ik heb AH1264 > die 46 kan dat niet 64 zijn ? want mijn speakers zijn van week 12, 1964. ( althans ander setje Oxfords, mijn huidigen zijn uit '63 )

JaY

isi
1 augustus 2005, 16:17
Mijn vragen gingen idd over welke speakers enz. zijn inmiddels al voor een groot gedeelte door Mr. Jay beantwoord, mijn dank hiervoor.
Ik zal nog eens goed kijken op de rand van de luidsprekers.
Ik heb idd veel aan Hans verkocht, van sommige versterkers toch wel veel spijt, originele JTM45 uit 1966 en nog veel meer oude Marshall's.
Traan, traan, traan, maar tja Hans is er heel blij mee.
Ik sta ook open voor modern, ik ben zeer te spreken over Divided by 13,
Custom Audio OD100 SH/SE, CAE 3+SE met VHT 2502, Vox handwired etc.
Ik heb nog een vraagje t.a.v. van een 73er Deluxe Reverb, hij gaat mij te snel over zijn nek, al vanaf stand 4 komt er een randje aan het geluid. Alle buizen zijn net vernieuwd!!!
Hoe komt het dat Fender in begin - midden 60er jaren zoveel verschillende speakers gebruikt heeft ???
Er zitten idd CTS Alnico's in de SR, is dit een goede speaker??
Wat zou een alternatief kunnen zijn, in denk zelf aan Weber, iemand?

bvd
Bert

isi
1 augustus 2005, 16:18
Mijn vragen gingen idd over welke speakers enz. zijn inmiddels al voor een groot gedeelte door Mr. Jay beantwoord, mijn dank hiervoor.
Ik zal nog eens goed kijken op de rand van de luidsprekers.
Ik heb idd veel aan Hans verkocht, van sommige versterkers toch wel veel spijt, originele JTM45 uit 1966 en nog veel meer oude Marshall's.
Traan, traan, traan, maar tja Hans is er heel blij mee.
Ik sta ook open voor modern, ik ben zeer te spreken over Divided by 13,
Custom Audio OD100 SH/SE, CAE 3+SE met VHT 2502, Vox handwired etc.
Ik heb nog een vraagje t.a.v. van een 73er Deluxe Reverb, hij gaat mij te snel over zijn nek, al vanaf stand 4 komt er een randje aan het geluid. Alle buizen zijn net vernieuwd!!!
Hoe komt het dat Fender in begin - midden 60er jaren zoveel verschillende speakers gebruikt heeft ???
Er zitten idd CTS Alnico's in de SR, is dit een goede speaker??
Wat zou een alternatief kunnen zijn, in denk zelf aan Weber, iemand?

bvd
Bert

PeeVee
1 augustus 2005, 19:13
Weber is maar een merk, er zijn natuurlijk veeeeeeeeeeele types! Weber speakers zijn potige speakers, zwaar in gewicht en ook doorgaans aan goed wakker en vrij hoog rendement. Prima om lekker te knallen maar wat minder verfijnd. Ik ga nu grotendeels af op wat Al me heeft verteld, ik heb zelf wel wat Weber liggen en ook al wel wat mee gedaan maar moet meer experimenteren. Binnenkort 3e SR erbij, kan ik weer 4 speakertje in kwijt ;-)

Ik heb C10Q's, P10Q's en Alnico Signature 10's. De P10N is vrij donker (net als de P12N), ik denk alleen in een mix te gebruiken met iets helders. Ik heb in mijn andere twee SR's combi's van Jensen (RI) 2 x C10Q en 2 x P10Q en was van plan om in mijn "knal SR" diezelfde combi te zetten maar dan van Weber. In mijn Princeton Reverb heb ik een P10R en die vind ik werkelijk prachtig; mooie bas, mooi hoog, mooi alles maaarrrr... Is maar een 15 Wattertje en trekt het net (niet) in een SR denk ik.

Mischa den Haring
2 augustus 2005, 05:02
Weber is maar een merk, er zijn natuurlijk veeeeeeeeeeele types! Weber speakers zijn potige speakers, zwaar in gewicht en ook doorgaans aan goed wakker en vrij hoog rendement. Prima om lekker te knallen maar wat minder verfijnd. Ik ga nu grotendeels af op wat Al me heeft verteld, ik heb zelf wel wat Weber liggen en ook al wel wat mee gedaan maar moet meer experimenteren. Binnenkort 3e SR erbij, kan ik weer 4 speakertje in kwijt ;-)

Ik heb C10Q's, P10Q's en Alnico Signature 10's. De P10N is vrij donker (net als de P12N), ik denk alleen in een mix te gebruiken met iets helders. Ik heb in mijn andere twee SR's combi's van Jensen (RI) 2 x C10Q en 2 x P10Q en was van plan om in mijn "knal SR" diezelfde combi te zetten maar dan van Weber. In mijn Princeton Reverb heb ik een P10R en die vind ik werkelijk prachtig; mooie bas, mooi hoog, mooi alles maaarrrr... Is maar een 15 Wattertje en trekt het net (niet) in een SR denk ik.

Hoi PeeVee, ben benieuwd naar wat voor P10R dat dan is, want volgens mij bestaan er alleen maar 25-watts uitvoeringen, of is het soms toch een ander type? 4 x P10R's zitten er in mijn SR en dat werkt prima hoor! Trekken ze makkelijk (zitten immers ook in de nieuwe bassmans en zo?). Niet iedereen is even positief over die speakers (rel. weinig laag en hoog maar veel smack-in-the-face-midden), ik ga binnenkort ook eens kijken naar een andere configuratie, maar in ieder geval "werkt" het wel en er zijn slechtere speakers te bedenken lijkt me.

Mr.Jay
2 augustus 2005, 12:03
[Hoi PeeVee, ben benieuwd naar wat voor P10R dat dan is, want volgens mij bestaan er alleen maar 25-watts uitvoeringen, of is het soms toch een ander type? 4 x P10R's zitten er in mijn SR en dat werkt prima hoor! Trekken ze makkelijk (zitten immers ook in de nieuwe bassmans en zo?). Niet iedereen is even positief over die speakers (rel. weinig laag en hoog maar veel smack-in-the-face-midden), ik ga binnenkort ook eens kijken naar een andere configuratie, maar in ieder geval "werkt" het wel en er zijn slechtere speakers te bedenken lijkt me.

Een P10R is ongeveer 15W gerate ( jensen zelf is vrij optimistisch ). Ze kunnen zeker ene SR of Bassman wel an, maarbreken dan vrij snel op en niet mooi oko nog es, laag breekt kapot.
Bert :
Ik zou die CTS alnico's heel netjes in die SR laten zitten, mooie warme aangename en vintage toon, iets minder efficient dan keiharde Webers, maar ook nergens storend. ALSSSSSS.......dan zou ik er 1 vervangen > zelf heb ik goeie ervaringen met de Jensen P10Q, de C en de P/Q zijn de enige R.I.Jensens die te pruimen zijn.
Maar 1 brightere speakers naast de 3 resterende CTS geeft een prima totaalbeeld > ik heb deze combi ook in mijn 65SR.
Verder zelfde combi in mijn TweedBassman.
Something old, something new and nothing borrowed :-( .

JaY

Al
2 augustus 2005, 12:51
Ik heb nog een vraagje t.a.v. van een 73er Deluxe Reverb, hij gaat mij te snel over zijn nek, al vanaf stand 4 komt er een randje aan het geluid.

Is mede afhankelijk welke gitaar je er op aansluit. Opbreken bij 4 - 5 is niet vreemd bij die amps.


Hoe komt het dat Fender in begin - midden 60er jaren zoveel verschillende speakers gebruikt heeft ???

Was ook gedurende de 70er jaren. Had mede te maken met of bepaalde speakers voor een gunstige prijs te krijgen waren. Fender was zuinig.


Er zitten idd CTS Alnico's in de SR, is dit een goede speaker??

Wat vind jij?

Al

Al
2 augustus 2005, 13:38
Weber is maar een merk, er zijn natuurlijk veeeeeeeeeeele types! Weber speakers zijn potige speakers, zwaar in gewicht en ook doorgaans aan goed wakker en vrij hoog rendement. Prima om lekker te knallen maar wat minder verfijnd. Ik ga nu grotendeels af op wat Al me heeft verteld

Ik heb enkele jaren Webers gebruikt. Beetje gemengde gevoelens over. Kwaliteit was het stukken aangenamere hoog dan vergelijkbare Jensen RI of eminence speakers, een goede balans en de goede power handling. Nadelig vond ik cone cry wat ik bij de 12" speakers regelmatig tegen kwam en het doorpakken in volume voordat de speakers gingen "werken".

Ik heb eventjes de combi P10Q / C10N (10A125 / 10F150 oid) in een SR gehad. resultaat was een harde stijle amp, weinig compressie. Niet fijn te besturen. Een amp mag wat mij betreft een beetje meewerken en wat compressie hebben. Het moet om maar te zeggen geen doorpakkende moeilijk te besturen afstraffende knalpot worden die voelt alsof je op eieren loopt. Dat veroorzaken Webers wel een beetje. Dat komt omdat ze efficient zijn --> vergeleken met veel andere speakers hebben ze een minder ruimte tussen de magneet en de spoel. De speakers gaan pas comprimeren als ze hard aangeproken worden. De fijnst reagerende Weber vond ik de P1xR (1xA100). Laag vermogen speakers reageren in de regel soepeler dan hoog vermogen speakers. Er hoeft minder massa in beweging te komen. Ik vind Webers over het algemeen In kleine laag vermogen amps met een enkele speaker config prima uitpakken. Ook is me opgevallen dat Webers een bepaald soundje hebben, ze kunnen met bepaalde setups een tikje papierig klinken. Dat had ik met andere speakers niet zo. Zelf bebruik ik alleen nog oude speakers te weten Jensen, CTS, Oxford en Celestion. Enige echt goede hedendaagse speaker vind ik de Celestion Blue. Iemand de heritage serie al geprobeerd?

Al

Al
2 augustus 2005, 13:50
ben benieuwd naar wat voor P10R dat dan is, want volgens mij bestaan er alleen maar 25-watts uitvoeringen

Weber geeft voor zijn P10R's (10A100) 15Watt op. Jensen RI maakt daar 25Watt van. Er bestaat een groot verschil tussen die twee.


4 x P10R's zitten er in mijn SR (..) maar in ieder geval "werkt" het wel en er zijn slechtere speakers te bedenken lijkt me.

--> de Jensen RI C10R, verder zou ik het niet zo goed weten.

Al

SteavisSmokin
2 augustus 2005, 14:04
Al, wat bedoel je precies met 'doorpakken'?

Al
2 augustus 2005, 14:12
Al, wat bedoel je precies met 'doorpakken'?

Geen compressie maar knallend.

Al

SteavisSmokin
2 augustus 2005, 14:30
Ah oke. Beetje het idee van een speaker die alles aankan wat hij voor zijn kiezen krijgt dus.

Al
2 augustus 2005, 14:47
Ah oke. Beetje het idee van een speaker die alles aankan wat hij voor zijn kiezen krijgt dus.

Het is meer hoe een speaker reageert qua dynamiek. Je kan b.v. een zware speaker hebben die een hoop aankan maar toch compressie heeft.

Al

Mr.Jay
2 augustus 2005, 14:49
Ah oke. Beetje het idee van een speaker die alles aankan wat hij voor zijn kiezen krijgt dus.
Het is meer hoe een speaker reageert qua dynamiek. Je kan b.v. een zware speaker hebben die een hoop aankan maar toch compressie heeft.
Al

Moet jij weten Steven > de ouwe(!) LEAD80's vond ik zo > zware speaker met 80W, ook vet geluid, toch geeft ie mee, waren niet stug in de Twin.

JaY

SteavisSmokin
2 augustus 2005, 14:53
Nou snap ik denk ik wat je (jullie) bedoelen -> meer het idee van een speaker die je spel (fretten van noten) lekker en natuurlijk volgt. Dus niet een speaker die er gelijk alles uitknalt. Het idee van een soort natuurlijk 'sag' die eigenlijk geen 'sag' is. Am I right?! :o

isi
2 augustus 2005, 16:12
De DR bespeel ik met een Suhr Classic, dus 3 x single coils, echt geen hoge output. Het geluid is zonder meer goed, alleen het randje komt er vrij snel aan. Ik laat de CTS alnico's idd mooi zitten, rond, zacht en warm, hoog vind ik echt wel genoeg.

thanx
bert

Mr.Jay
2 augustus 2005, 16:14
De DR bespeel ik met een Suhr Classic, dus 3 x single coils, echt geen hoge output. Het geluid is zonder meer goed, alleen het randje komt er vrij snel aan. Ik laat de CTS alnico's idd mooi zitten, rond, zacht en warm, hoog vind ik echt wel genoeg.

fijn toch, zo denk ik ook over de SR-CTSen.
In die DLXREV zou je dan wél es kunnen overwegen een efficiëntere speaker in te zetten.

JaY

isi
2 augustus 2005, 17:04
Welke speaker zou beter functioneren en klinken in de Deluxe Reverb, Celestion G12H, misschien wel de G12H Heritage, hoor ik goede dingen over. Verlies ik met Celestions niet het Amerikaanse karakter van de amp, wil ik eigenlijk niet.

Bert

Mr.Jay
2 augustus 2005, 17:22
Welke speaker zou beter functioneren en klinken in de Deluxe Reverb, Celestion G12H, misschien wel de G12H Heritage, hoor ik goede dingen over. Verlies ik met Celestions niet het Amerikaanse karakter van de amp, wil ik eigenlijk niet.
Bert

Vond ik wel ja, heb es een G12H30 R.I. in mij DLXREV gehad.
Maar jezou het even moeten horen.
Weber C12N of P12N zou je ook best kunnen bevallen, heel potig.
Mijn laatste voorkeur voor een 1x12" is de Celest. Bulldog, maar die kan dat vermogen niet aan, althans is groot risico en te duur daarvoor, ik gebruik em dan ook puur in een TweedDLX.
Weber heeft een Weber P12B blauwe versie daarvan, heb ik ook nog liggen, klinkt toch iets Britser in het MID dan de Celest.( vreemd hè..).
Je zou die DLXREV. nog kunnen laten checken of ie goed staat afgesteld, maar vroege breakup is inderdaad wel gewoon voor die amps.
Op 3 geeft ie zijn max. cleane vermogen gemeten ongeveer, dus op 4 'n randje is vrij normaal.

JaY

Mr.Jay
2 augustus 2005, 17:25
Welke speaker zou beter functioneren en klinken in de Deluxe Reverb, Celestion G12H, misschien wel de G12H Heritage, hoor ik goede dingen over. Verlies ik met Celestions niet het Amerikaanse karakter van de amp, wil ik eigenlijk niet.
Bert

uit pure nieuwsgierigheid bert >
wat gebruikte je in '77 aan amps live ? (jouw gitaren herinner ik me wel , maar was niet into amps toenertijd)

JaY

isi
2 augustus 2005, 19:09
Das lang geleden, maar ik weet het nog precies. Fender Bassman 50watt top uit 1975 door een 4 x 12 Stramp kast, gitaar was een Fender Strat uit 1966. Geen pedalen etc. Versterker helemaal open, kanalen doorgelust.
Eerste LP is helemaal opgenomen met deze set-up, 2e LP is Boogie, 3e LP is van alles door elkaar. Vanaf 1978 Vox AC30, 'n gewone begin 70er, in 1979 Boogie Mark 2B, Fender Strat werd toen wel afgewisseld met een Les Paul Custom uit 1968, nog steeds geen pedaaltjes, heel af en toe een chorus. Toen in 1980 heel veel gitaristen op Boogie's gingen spelen ben ik weer geswitched, iedereen klonk toen hetzelfde, ik heb het over cats zoals Hans Hollestelle, Bolderdijk etc. Ik ben toen op Marshall gaan spelen. Maakt mij niet zoveel uit waar ik op speel, ik heb alleen nooit uit een Twin een voor mij acceptabel geluid kunnen halen, misschien nog nooit een goed exemplaar gehoord??

Leuk dit soort memories.

gr.
Bert

Mr.Jay
2 augustus 2005, 19:26
Das lang geleden, maar ik weet het nog precies. Leuk dit soort memories.gr. Bert

Niet genoeg gezopen blijkbaar met zo'n goed geheugen :-D

Maare alles Strat ?! Weet nog dat ik altijd zat te wachten op dat ene nr. op de LP ( bij Windmill ). :lol:
Tof dat die sound uit 'n Bassman50 kwam! Ik vind het zelf een van de mindere Bassmans, maar je ziet maar weer > 't zit gewoon in de vingers.

JaY

isi
2 augustus 2005, 19:48
Meer dan genoeg gedronken, maar op tijd gestopt denk ik.
Welk nummer, misschien Hotel California van een of ander onbekend bandje uit de Kaukasus??

Mr.Jay
2 augustus 2005, 19:51
Meer dan genoeg gedronken, maar op tijd gestopt denk ik.
Welk nummer, misschien Hotel California van een of ander onbekend bandje uit de Kaukasus??

Yep........

JaY

isi
2 augustus 2005, 20:18
Ik weet nog goed dat ik toendertijd het liefst speelde op de Strat, maar voor het eerste deel van de solo van Joe Walsh had ik gewoon het LP geluid nodig, dit ging natuurlijk wel ten koste van het 2e deel van de solo, Felder op Strat, maar ja, ik speelde het 2e deel op de LP, halselement, net niet helemaal open, bleef tie nog net clean genoeg. Het geluid was een toevalstreffer, amp en cab matchten helemaal niet, maar tja heel veel mooie gitaargeluiden zijn toch toevalstreffers of een gevolg van gebrek aan geld om betere amps te kopen!!

Ik ben wel in om mijn DLXRV te laten checken en eventueel een andere speaker te laten plaatsen. Heb jij tijd/zin?

bert

Mr.Jay
2 augustus 2005, 20:22
maar tja heel veel mooie gitaargeluiden zijn toch toevalstreffers of een gevolg van gebrek aan geld om betere amps te kopen!!

zo is dat.


[Ik ben wel in om mijn DLXRV te laten checken en eventueel een andere speaker te laten plaatsen. Heb jij tijd/zin? bert

PM mij even s.v.p.

JaY