PDA

View Full Version : vox ac30



raymond1
31 juli 2005, 20:06
kan iemand mij vertellen wat het bouwjaar van mijn VOXac30 is.

Het serie nummer is: 7392N.

Ik weet dat ie oud is, hij heeft de blauwe speakers.

Alvast bedankt voor het reageren, Gr. raymond.

vulvasonic
31 juli 2005, 21:53
DAT IS NOU TOEVALLIG!

Ik was net van plan eenzelfde topic te openen. Het spijt me, ik kan je niet helpen. Maar neem me niet kwalijk als ik van de gelegenheid gebruik maak mijn vragen hier neer te zetten (twee dezelfde topics zou wat teveel van het goede zijn).


De mijne dus;

Achterop staat te lezen:
VOX AMPLIFIER
manufactured in England by
VOX SOUND LIMITED

En het serienummer is: 7408D1078

Ik heb me door verschillende experts ooit laten vertellen dat de speakers origineel zijn. Ik kan echter nergens een naam ontdekken.
Het paneel is grijs en het speakerdoek is zwart. Ik vermoed zelf ergens begin jaren 70, maar ik heb er geen verstand van en ik kan ook nergens iets terug vinden over het dateren van Vox versterkers.

Zie verder de foto's. De twee canonpluggen zitten er nog op uit de tijd dat iemand het leuk vond om op een stabiele manier 4 van deze versterkers aan elkaar te lussen. Deze zijn echter volledig uit het circuit verwijderd en het hele ding is verder in originele staat.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxTop.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxSpeaker.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxFront.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxBack.jpg

Al
31 juli 2005, 22:27
kan iemand mij vertellen wat het bouwjaar van mijn VOXac30 is

Ik had onderstaand bewaard.

Al

Dating your Vox amplifier

Because the Vox name has been used by such a variety of companies in
different locations, no lists of serial numbers are available. Even so,
certain characteristics can help narrow the date of manufacture to within a
year or so. These characteristics can be applied to most amplifier models
prior to 1985.

This list comes from The Vox Story book.

1958-1959

* Blonde covering, or occasional two-tone grey-cream.
* Black control panel with screened gold legend.
* Seperate letters in Vox emblem.
* Small "Jennings" embossed badge on top margin of frame.
* Round control knobs.
* Audiom 60 Speaker (AC15) or 80 (proto-AC30).
* Small "TEN" or "FIFTEEN" type badge lower left.
* Hinged plastic carrying handles on AC4 & AC10, large leather strap on
AC15.
* Brown latticed or occasional plain speaker cloth.
* Brass ventilators.

1959-1960

* Blonde covering standard.
* Black control panel, gold legend.
* One-piece emblem.
* Pointer control knobs.
* Brass ventilators.
* Brown latticed speaker cloth.
* Audiom 60 or Rola-Celestion G12 speakers, 4-input models only.
* "A J.M.I. Product" legend between input jacks.

1960-1961

* Blonde covering.
* Copper control panel, photo-anodized legend.
* Pointer control knobs.
* Brass ventilators.
* Blue "Vox" speakers.
* Leather strap handles.
* Brown latticed speaker cloth.
* Six-input models, three channels.
* "J.M.I. Product" legend lower right.

1961-1962

* Blonde covering with occasional black, red or blue samples.
* Hardware same as 1960-1961.
* Occasional "Top Boost" units fitted in rear-panel with Treble and Bass
controls operable.

1962-1963

* Blonde or dark (smooth-textured) covering in equal use.
* Hardware same as 1960-1962.

1963-1964

* Dark cover standard, texture varies between smooth dark grey or black
to basketweave texture.
* Injection-molded vents.
* Strap handles with "Vox" logo appear in mid-1964.
* Speaker cloth still brown lattice.
* Top Boost controls integral with control panel early 1964.
* "Bass" type badge lower left on normal (non-Treble or Top Boost)
models.

1964-1965

* Change of control panel color to dark grey with metallic legend.
* All hardware injection-molded.
* Corner protectors fitted.
* Changed to black latticed speaker-cloth in 1965.

1965-1966

* Chassis and case unchanged.
* Speaker color-change to silver for Lead units, remains blue for Bass
units.
* Mains selector changed to five-way rotary switch type.
* Mains switch plastic.

1966-1967

* Metallic black ventilators used late 1966.

1967-1968

* No change due to emphasis on solid-state.

1968-1969

* Control panel indent. changed to "A Vox Product."
* Manufacture location "Erith, Kent."
* U.S. style rectangular emblem used.
* Changed to silicon rectifier system, GZ34 valve deleted.

1969-1972

* Reverb model with cylindrical aluminum control knobs, pull-enable
switches on Volumes.
* Large PCB for control section.
* Double row of ventilators (Stolec model)

1972-1974

* Reversion to pointer knobs.
* Standard circuit, no reverb.
* "Blue"-type speakers with "V.S.L." label on cover.
* Old style emblem.
* Metal mains switch.
* Tagstrip construction.

1974-1978

* Same chassis and case but Celestion G12M speakers fitted.

1978-1979

* Control panel process changed to spray-paint/screen print.
* Two rows of PCB's for control section.
* G12M speakers.

1979-1985

* Same chassis and case but (pale-blue) Fane 125283 speakers.

vulvasonic
31 juli 2005, 22:41
Zie ik het verkeerd, of zou die van mij dan van eind '66/68 moeten zijn?

Al
31 juli 2005, 22:51
Zie ik het verkeerd, of zou die van mij dan van eind '66/68 moeten zijn?

Jij hebt een "VOX" (fabrieksplaatje) AC30 met grijze alnico's. Dat zou 68-72 moeten zijn. Voor VOX stond er JMI Jennings op het plaatje. De kanalen die doorgelust zijn staan overigens uit fase. Zie ik vaker bij AC30TB spelers.

Al

vulvasonic
31 juli 2005, 23:06
Zie ik het verkeerd, of zou die van mij dan van eind '66/68 moeten zijn?

Jij hebt een "VOX" (fabrieksplaatje) AC30 met grijze alnico's. Dat zou 68-72 moeten zijn. Voor VOX stond er JMI Jennings op het plaatje. De kanalen die doorgelust zijn staan overigens uit fase. Zie ik vaker bij AC30TB spelers.

Al

Dus aan het VOX-plaatje kun je afleiden dat ie in ieder geval van na '67 moet zijn. Maar wat is dan die 'U.S. style rectangular emblem'? Is dat het logo op de front van mijn versterker? En in welk opzicht is die dan anders?

En het feit dat ik grijze alnico's heb zou betekenen dat de versterker van voor '73 moet zijn?

Hoe nauwkeurig kan het hierna nog worden? We zitten nu met een gat van 4 jaar. Ik ben nu al blij, want ik weet dankzij jou al een hoop meer. Maar ik zou toch nog graag willen weten of er nog andere discriminerende factoren zijn waaruit af te leiden valt of mijn versterker uit 68, 69, 70, 71 of zelf 72 stamt. Is er nog iets wat ik je zou kunnen vertellen waarmee het nog duidelijker wordt? :)

Al
31 juli 2005, 23:29
Hoe nauwkeurig kan het hierna nog worden? (...) Is er nog iets wat ik je zou kunnen vertellen waarmee het nog duidelijker wordt? :)

Je kan op een aantal onderdelen produktiecodes vinden. Sommige daarvan vermelden datumcodes. Daaruit is af te leiden wanneer het desbetreffende onderdeel gemaakt is wat mogelijk de maakt de amp bij benadering (meestal op een jaar nauwkeurog) te dateren. Je zou kunnen kijken of je gestempelde codes op de speakers staan. Het zijn overigens Celestion speakers. Verder staan er als het goed is codes op de potmeters en mogelijk op de elco's. Ik ben i.t.t. Fender bij VOX nooit datumcodes op trafo's tegengekomen. Kijk ook of de amp al printplaten heeft.

Al

vulvasonic
31 juli 2005, 23:39
Je kan op een aantal onderdelen produktiecodes vinden. Sommige daarvan vermelden datumcodes. Daaruit is af te leiden wanneer het desbetreffende onderdeel gemaakt is wat mogelijk de maakt de amp bij benadering (meestal op een jaar nauwkeurog) te dateren. Je zou kunnen kijken of je gestempelde codes op de speakers staan. Het zijn overigens Celestion speakers. Verder staan er als het goed is codes op de potmeters en mogelijk op de elco's. Ik ben i.t.t. Fender bij VOX nooit datumcodes op trafo's tegengekomen. Kijk ook of de amp al printplaten heeft.

Al

Ik zal het checken, dan laat ik het je wel weten. Tot zover ik me kan herinneren zitten er geen printplaten in mijn versterker. En er staat inderdaad een stempelcode op de speakers. Ik kan nu alleen geen steek meer zien, dus dat check ik morgen even.

In ieder geval hartstikke bedankt! :)

vulvasonic
3 augustus 2005, 22:15
Op 1 van de speakers is nog net het volgende te lezen:

T1 088
GG 18

Verder ontwaar ik ergens nog een heel vaag tekentje, of nummertje, maar dat is echt onleesbaar.

Kun je hier iets mee Al?

Al
4 augustus 2005, 13:21
Op 1 van de speakers is nog net het volgende te lezen: T1 088 GG 18

Dat zou 74 kunnen zijn
Hier kan je een en ander opzoeken:

http://www.unclespot.com/celestion_date_codes.html

of

http://www.abrown.com/datecode.htm

of

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_cdcodes.html

Al

beus
4 augustus 2005, 23:21
1974 zou kunnen. de versterker heeft verder ook wel kenmerken van rond 72-74 zoals de dubbele rij smalle ventilatie openingen en het embleem met 'vox amplifier'. de meeste modellen uit deze tijd hebben trouwens celestion black backs (greenbacks 55Hz).
in tegenstelling tot wat in het vox boek beweerd wordt zie je (dus) nog silvers tot begin 70'er jaren. wel leuk om zien dat het de T1088's zijn en niet de 25W versie.
dateren aan de hand van het lijstje van Al is erg moeilijk, vanaf '69 wordt het erg sumier en is het meeste wat genoemd wordt ook gewoon fout. nog vervelender: begin 70er jaren worden er een tijd AC30's geproduceerd door twee fabrikanten.

Aart

vulvasonic
4 augustus 2005, 23:24
THANX AL!!!!! :D


Heb ik nog 1 vraagje; Hoe staat de 74-er Vox AC30 te boek?
Iedereen heeft natuurlijk zo zijn favoriete modellen en jaren enzo. En meestal gaat dan van 'hoe ouder hoe beter', maar ik ben helemaal verzot op het geluid van mijn Vox en ik zou 'm voor geen goud wegdoen. En er zijn al behoorlijke bedragen voor geboden.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de beste AC30 periode de periode 66/68 zou zijn?

Klopt dit?

vulvasonic
4 augustus 2005, 23:27
1974 zou kunnen. de versterker heeft verder ook wel kenmerken van rond 72-74 zoals de dubbele rij smalle ventilatie openingen en het embleem met 'vox amplifier'. de meeste modellen uit deze tijd hebben trouwens celestion black backs (greenbacks 55Hz).
in tegenstelling tot wat in het vox boek beweerd wordt zie je (dus) nog silvers tot begin 70'er jaren. wel leuk om zien dat het de T1088's zijn en niet de 25W versie.
dateren aan de hand van het lijstje van Al is erg moeilijk, vanaf '69 wordt het erg sumier en is het meeste wat genoemd wordt ook gewoon fout. nog vervelender: begin 70er jaren worden er een tijd AC30's geproduceerd door twee fabrikanten.

Aart

Hee, leuk dat je reageert!
Wat zijn die T1088's eigenlijk? Vind je die ook terug in andere versterkers?
En is het niet vreemd dat ik een Vox uit (waarschijnlijk) 74 heb met deze speakers?

beus
6 augustus 2005, 14:55
Speakers met de code T1088 zijn voor VOX door Celestion gemaakte 15W Alnico's, zitten alleen in VOX versterkers. Tot '65 zijn deze speakers blauw en daarna zilver maar (volgens mij) is de kleur het enige verschil. Vanaf '68/69 is er ook een zilveren 25W versie met de code T1656. De blauwe en zilveren speakers zijn erg gevraagd en klinken in elke versterker goed. dus daar heb je geluk mee.

De modellen tot '69 zijn het meest gevraagd en klinken het beste. daarna wordt het eigenlijk met de jaren minder omdat de verschillende fabrikanten steeds meer bezuinigen op de gebruikte materialen. De RI modellen van Korg en de hand wired eind '90 worden wel weer goed gevonden.

Aart

vulvasonic
6 augustus 2005, 23:48
Bedankt voor alle info!







Waarom hebben we niets meer van Raymond1 gehoord? :???:

Al
7 augustus 2005, 15:50
Speakers met de code T1088 zijn voor VOX door Celestion gemaakte 15W Alnico's, zitten alleen in VOX versterkers. (..)

Aart --> Waren dat niet de T530? Weet je zeker dat ze nooit in Marshall hebben gezeten? Hoe herken je die speakers als T1088 en niet als T1656?

Al

beus
7 augustus 2005, 21:19
T530 zijn de blauwe alnico's van voor '65. volgens mij zijn ze net zo als de T1088's speciaal en alleen voor VOX gemaakt. in de eerste marshals zitten ook alnico's maar die heten T0651 dacht ik. ik weet niet of er grote verschillen met de blue's of silvers zijn behalve dat ze geen bell hebben.

T1088's heb je in varianten: de eerste T1088 hebben de leads op een poot van het chassis en 3 schroefjes rond de bell en een H1777 conus, latere hebben een chassis van een green back met de leads op een flapje tussen de poten. T1656's zien er uiterlijk hetzelfde uit als de latere T1088's en zijn alleen te herkennen aan de code en een 102 003 conus.

Aart

vulvasonic
7 augustus 2005, 21:53
Op de site van celestion staat te lezen dat de blue alnico's door de AC30 de faam hebben gekregen die ze nu hebben, maar dat ze door meerdere versterkerfabrikanten in die tijd werden gebruikt.

Ik heb de heren van Celestion gevraagd naar het verschil tussen de T1088 en de alnico blue, maar ik heb nog niets van ze vernomen.

vulvasonic
9 augustus 2005, 16:40
En dit was het antwoord van 'The Doctor' van Celestion:

The speaker is exactly the same as the Alnico Blue but in a different
colour.
best regards
The Doctor

Robbert
9 augustus 2005, 17:34
En dit was het antwoord van 'The Doctor' van Celestion:

The speaker is exactly the same as the Alnico Blue but in a different
colour.
best regards
The Doctor

Toffe service van Celestion!

beus
9 augustus 2005, 23:28
Let op, dit is maar ten dele waar: Alleen de eerste T1088 zijn hetzelfde als de blauwe. deze zijn ook meer donker grijs dan zilver. In '65 wordt de kleur zilver en zit er een andere konus in. De eerste versie T1088 is dan ook behoorlijk zeldzaam. de andere typen 1088 en 1656 zijn ook erg goede speakers alleen net wat anders.

Aart

keef
10 augustus 2005, 11:32
Speakers met de code T1088 zijn voor VOX door Celestion gemaakte 15W Alnico's, zitten alleen in VOX versterkers. (..)

Aart --> Waren dat niet de T530? Weet je zeker dat ze nooit in Marshall hebben gezeten? Hoe herken je die speakers als T1088 en niet als T1656?

Al

Al - er staat een stempel op de kurken ring (gasket) met het T nummer.

Al
10 augustus 2005, 18:09
Speakers met de code T1088 zijn voor VOX door Celestion gemaakte 15W Alnico's, zitten alleen in VOX versterkers. (..)

Aart --> Waren dat niet de T530? Weet je zeker dat ze nooit in Marshall hebben gezeten? Hoe herken je die speakers als T1088 en niet als T1656?

Al

Al - er staat een stempel op de kurken ring (gasket) met het T nummer.

Ja klopt, dat is niet handig want dan moet je schroeven, soma kan dat niet. Kan je het nog ergens anders aan zien?

Al

Al
10 augustus 2005, 18:16
T1088's heb je in varianten: de eerste T1088 hebben de leads op een poot van het chassis en 3 schroefjes rond de bell en een H1777 conus, latere hebben een chassis van een green back met de leads op een flapje tussen de poten. T1656's zien er uiterlijk hetzelfde uit als de latere T1088's en zijn alleen te herkennen aan de code en een 102 003 conus. Aart

Ik heb hier een silver,3 schroefjes T1088. Die klinkt hetzelfde als de blauwe T530.

--> Ik heb hier ook een latere "silver met een flapje tussen haar poten. geen schroefjes dus. Die klinkt anders. Minder detail en wat stugger, zwaardere speaker dus. Dat moet een T1656 zijn maar er staat T1088 op. Heeft een 003 conus.

Al

beus
10 augustus 2005, 19:58
ja dat kan kloppen. alleen vanaf hier weet ik het niet meer helemaal zeker.
latere T1088 hebben een 003 conus. T1656 hebben 4 plaatjes tussen hun poten waarop op 1 een flapje met de leads zit. Dit is het enige uiterlijke kenmerk wat ik weet. alleen de speakers van Vulvasonic hebben dit ook en zijn toch T1088. dus dat maakt het niet duidelijker, ik dacht altijd dat de T1656 de opvolger (en vervanger) van de T1088 was. T1656 hebben wel altijd een 003 conus.
Of er verschil in vermogen zit (agv gebruikte lijm, spoel, ..) tussen de T1088 met de 003 conus en T1656 met de 003 conus weet ik niet.

Aart

LPplayer
25 augustus 2005, 15:37
Wie weet wat voor soort geluid je ongeveer met de deze versterker kan maken? Warme sounds, agressieve sounds, mooie clean sounds en nog meer...?

Ik weet in ieder geval dat The Edge erop speelt en dat Nigel Hendroff deze in stereo combinatie met een Mesaboogie Warhead met Fender cabinet gebruikt bij Hillsongs

Waar wordt ie voor gebruikt nog meer of waar gebriuken jullie em voor of waar klinkt ie lekker voor?

Quink
25 augustus 2005, 16:41
Waar wordt ie voor gebruikt nog meer

http://www.guitarraonline.com.ar/set-ups/brianmay/03MAYfotoC.jpg