PDA

View Full Version : 'Ongebruikelijke' effecten



BlackSun
31 juli 2005, 17:33
Hey all,

Ik ben op zoek naar een effectenbak of effect type voor wat meer 'ambience' effecten. Ik speel in een metalband, en daar hebben we vaak hele lange intro's, die gelijk de sfeer zetten voor het hele nummer, als 2e gitarist gebruik ik dan vaak mn effecten op een hele extreme setting, om freaky geluiden te creeren(bijvoorbeeld een hele diepe langzame phaser met heel veel echo en een delay). Nu ben ik op zoek naar iets anders dan standaard chorusjes en phasers. Ik zoek effecten om een soort 'achtergrond' geluid mee te creeren, misschien iets van een syhtesizer achtig iets.

Het is moeilijk uit te leggen naar wat ik op zoek ben, maar ik wil dus uit mn gitaar een niet-standaard gitaar geluid halen, maar meer spelen met geluid om een soort sferische basis voor de andere gitarist te maken.

WIe weet iets leuks?

skanky
31 juli 2005, 17:47
ik denk dat een ringmodulator wel wat voor je is.

robert-gitarist
31 juli 2005, 17:52
ik denk dat een ringmodulator wel wat voor je is.

Inderdaad
Alleen ik vind het een kut geluid :P
Wat ook leuk kan zijn is een Lo-Fi achtig iets..

Mithrandir
31 juli 2005, 18:25
Hebben jullie al een toetsenist?

BlackSun
31 juli 2005, 18:37
Ringmodulator, tja, het is wel een grappig effect, maar ik vind hem een beetje onbruikbaar. Wat ik vaak doe is een akkoord aanslaan, en dan het effect het werk verder laten doen, eventueel met een expressiepedaal. Een ringmodulator is dus niet echt mijn ding.

Lo-fi vind i kwel interresant ja...dat kan ik mooi gewoon met de EQ van mn amp doen...

@ Mithrandir: nee we hebben geen toetsenist....deze zou dat werk goed op zich kunnen nemen, maar omdat we dit soort dingen niet de hele tijd gebruiken, en de rest van de muziek geen toetsenist 'nodig heeft'......

bedankt voor de adviezen!

BramVersteeg
31 juli 2005, 18:41
Ok, ik voel me geroepen om hierop te reageren :)
Natuurlijk is het handiger om te weten wat je precies wil.
Probeer eens een Electro Harmonix MemoryMan Deluxe, een analoge delay met wat lichte modulatie (chorus/vibrato). Ik gebruik deze erg vaak voor sfeer dingen maar wellicht gaat ie niet ver genoeg voor wat je wil.
Volgende optie is een Zvex Seekwah/OohWah of X-otic Robotalk. De Zvex-en zijn beide in feite 8 filters achter elkaar waar je de frequentie appart in kan stellen alleen heeft de Ooh-Wah een 'random' mode. De X-otic heeft enkel deze random-mode maar heeft ook nog een envelope filter (touch-wah) aan boord. Voor samples kun je terecht op de site van Z-vex. Verder heb je de Electro Harmonix Micro-Synth voor syth achtige geluiden. Als laatste kan ik je de Maneco loopers aanraden (manecolooper.tripod.com). Dit zijn loopers met veel extra functies. Zo kun je je riff/accoord/whatever op halve snelheid laten afspelen, 2 octaven verlagen/verhogen, alles achteruit afspelen en zit er nog een filter sectie in. :o Een fatsoenlijke versie van de EHX 16 second delay dus. Ik ben in onderhandeling over een custom-order dus wellicht dat je er een in de toekomst bij me kan proberen. :wink:
Veel succes!

Jeroenvanhulsteijn
31 juli 2005, 18:50
Deze lijkt me denk ik ook wel geschikt:

http://www.pigtronix.com/images/EP1/ep-1solocrop.jpg (http://www.pigtronix.com/products.htm)

Kun je ook een expressie pedaal op aansluiten.

Seymour Paul kan je meer vertellen over hoe dat ding klinkt.

vulvasonic
31 juli 2005, 19:55
Kijk of je ergens een 2de hands Digitech Spacestation kunt vinden. Dat ding zou ideaal voor je zijn geweest. De mijne heb ik net verkocht helaas. Maar dat ding doet precies wat jij zoekt.
Er zitten 40 kant-en-klare spacegeluiden in die middels een expressiepedaal te tweaken zijn. Je komt ze alleen bijna niet tegen. Goed zoeken dus....

vulvasonic
31 juli 2005, 19:57
Deze lijkt me denk ik ook wel geschikt:

http://www.pigtronix.com/images/EP1/ep-1solocrop.jpg (http://www.pigtronix.com/products.htm)

Kun je ook een expressie pedaal op aansluiten.

Seymour Paul kan je meer vertellen over hoe dat ding klinkt.

Wat is het trouwens (en welk merk?)?

Jeroenvanhulsteijn
31 juli 2005, 20:11
Pigtronix Envelope Phasor. Klik op het plaatje voor hun webpagina.

vulvasonic
31 juli 2005, 20:16
Pigtronix Envelope Phasor. Klik op het plaatje voor hun webpagina.

Ach sooo, dat handje had ik even niet gezien.
Lijkt me een interessant ding om een keer te proberen. Ik ben zelf ook nogal van de space-achtige, om me maar eens op een belachelijke Kluk Kluk-wijze uit te drukken. Het probleem is echter doorgaans dat je minstens 4 pedalen, 8 voeten en 20 handen nodig hebt om daar te komen. Vandaar mijn keuze voor de Digitech Spacestation destijds.

Mitch
31 juli 2005, 20:21
Mwôh, voor echt freaky geluiden vind ik de Pigtronix eigenlijk te 'mooi'.

Mijn geheime wapens:
-Ibanez DML modulation delay
-Ibanez PM7 phase modulator

De eerste is een uitstekend te moduleren digitale delay en is tweedehands en sporadisch te vinden, de ander is nieuw te bestellen en is het meest veelzijdige en extreme massaproductie modulatie pedaal van dit moment. Als Z Vex het had geproduceerd had het een knaller geweest :roll:

robert-gitarist
31 juli 2005, 22:10
Mwôh, voor echt freaky geluiden vind ik de Pigtronix eigenlijk te 'mooi'.

Mijn geheime wapens:
-Ibanez DML modulation delay
-Ibanez PM7 phase modulator

De eerste is een uitstekend te moduleren digitale delay en is tweedehands en sporadisch te vinden, de ander is nieuw te bestellen en is het meest veelzijdige en extreme massaproductie modulatie pedaal van dit moment. Als Z Vex het had geproduceerd had het een knaller geweest :roll:

Die Ibanez PM7 is een leuk speeltje :)
Wat ook leuk is, een auto wah...kun je ook freaky geluiden mee maken..of een Talkbox.

BlackSun
1 augustus 2005, 18:37
Thanks voor alle tips!!

@Bramversteeg: Thanks voor die tips, ik ga zeker eens even op onderzoek uit. heb je nog goeie adressen waar je die pedalen kunt testen?

@Vulvasonic: Ik hou marktplaats/gitaarmarkt in de gaten, want alleen de naam vind ik al goed genoeg :D ALtijd leuk om te proberen. Wat is een redelijke 2ehands prijs? voor het geval ik er 1tje tegenkom..

En het eerste wat ik morgen ga doen is een Ibanez PM7 uitproberen. Thanks Seymour Paul.

@robert-gitarist: bedantk voor de tips, maar de effecten die je opnoemt zijn allemaal beetje standaard :razz: autowah, talkbox etc ken ik al, en is niet helemaal wat ik zoek... maar toch bedankt!!

Voor duidelijkheid: het gaat me niet om een freaky geluidje van 1 seconde, amar een lange 'muur van modulerend geluid' ...zoiets :razz:

vulvasonic
1 augustus 2005, 21:08
Het gaat om de XP300 Space Station (voor de volledigheid). Voor de meeste mensen is het een volslagen nutteloos apparaat. Ik weet nog dat ik er lang naar heb moeten zoeken om 'm nieuw (demo-model) te kunnen bemachtigen voor een pittige prijs.

Uiteindelijk heb ik 'm op marktplaats te koop aangeboden voor 100 euri en die heb ik er meen ik ook voor gekregen. Het verbaasde me sowieso dat er best redelijk wat mensen reageerden op die advertentie.

Succes met je zoektocht!

phx
1 augustus 2005, 21:40
Leuk effectje: Univibe ~!!!

heb er zelf eentje gekocht, die dingen zijn wicked: phaser/chorus en vibrato in 1 sound geperst.

MiKe
1 augustus 2005, 21:48
Whammy dertusse!

mayniac
1 augustus 2005, 23:50
Voor duidelijkheid: het gaat me niet om een freaky geluidje van 1 seconde, amar een lange 'muur van modulerend geluid' ...zoiets :razz:

Dan moet je echt een EH memory man of een andere analoge delay proberen. Die kun je zo instellen (feedback omhoog) dat ie uit zichzelf gaat oscilleren en zodoende ontstaat er een een muur van geluid die oneindig lang doorgaat! Dit klinkt echter niet zo heel subtiel, maar het is maar net waar je van houdt.8-)

De nieuwe Echo Park delay van Line 6 kan dat trouwens ook en bovendien kun je daar nog allerlei hele gave wacky modulatie dingetjes aan toevoegen. Ik was er erg over te spreken toen ik 'm testte!

Iets anders wat ook altijd erg gaaf is is een delay in combinatie met een vrij sterke flanger of een phaser. Gebruik vervolgens je volume knop of een volume pedaal om in te faden zodat je de attack niet hoort, en voilà, instant sfeergeluiden. Je moet dan een beetje denken in de richting van nummers van Incubus zoals 'Nice to know you'.
Je zou in plaats van het infaden ook een Ebow kunnen gebruiken denk ik.

BramVersteeg
2 augustus 2005, 00:03
Thanks voor alle tips!!

@Bramversteeg: Thanks voor die tips, ik ga zeker eens even op onderzoek uit. heb je nog goeie adressen waar je die pedalen kunt testen?

@Vulvasonic: Ik hou marktplaats/gitaarmarkt in de gaten, want alleen de naam vind ik al goed genoeg :D ALtijd leuk om te proberen. Wat is een redelijke 2ehands prijs? voor het geval ik er 1tje tegenkom..

En het eerste wat ik morgen ga doen is een Ibanez PM7 uitproberen. Thanks Seymour Paul.

@robert-gitarist: bedantk voor de tips, maar de effecten die je opnoemt zijn allemaal beetje standaard :razz: autowah, talkbox etc ken ik al, en is niet helemaal wat ik zoek... maar toch bedankt!!

Voor duidelijkheid: het gaat me niet om een freaky geluidje van 1 seconde, amar een lange 'muur van modulerend geluid' ...zoiets :razz:

Ik denk dat je de Z-vexen en de X-otic bij vd Haar kan proberen (haarguitars.nl) , de EHX MMD zie je in wel meer winkels dus die moet je gewoon eens proberen als je m tegenkomt. Die looper kun je nergens testen omdat die gozer ze op verzoek maakt. Luister eens naar de sample 'slow than reverse' op de site. Ik vind dat geluid zelf echt meesterlijk. Voor de meeste onbruikbaar maar zo kun je dus bijv. een maf geluid achteruit door laten spelen ofzo. :)

Lock en Load
2 augustus 2005, 00:48
The Pefftronics Super Randomatic SB-101 (http://www.tonefrenzy.com/effects/pefftronics_super_randomatic_sb.html)
http://www.tonefrenzy.com/images/effects/pefftronics_superrandomatic.jpg

Line 6 FM-4 (http://www.line6.com/products/detail/33/)
http://www.line6.com/getdata?table=productModel_cutsheet&field=image_zip&id=14&name=FM4.jpg

Genoeg gekke tonen denk ik.

dejohan
2 augustus 2005, 16:36
Voor al die extreme effecten een wah zetten, en de boel een beetje laten feedbacken, geeft ook coole effecten.

robert-gitarist
2 augustus 2005, 20:51
Resonace(ofzo) effecten zijn ook vet...
Ook leuk: revers delay :)