PDA

View Full Version : 2x12 test VHT, Diezel, Bogner, Brunetti !!!!



the sure thing
30 juli 2005, 21:42
… ik mijn eeuwige zoektocht naar een goede 2x12 speakerkast ben ik naar Jukebox in Boekel geweest en heb daar de volgende 2x12 speaker cabinets uitgetest: Brunetti, Bogner, VHT en Diezel. Ik heb ze getest met mijn 2 kanaals JCM 800 top (getuned door Peter van Weelden). De VHT en de Diezel heb ik snel aan de kant gezet, vanwege een te krijserig schel hoog. Op naar de finale tussen de Bogner en Brunetti…

Allereerst de Brunetti (CelestionV30’s): een kast met een mooie spreiding tussen hoog, midden en laag. Een mooi rond en warm geluid. Dynamiekvol kastje, klinkt wat “houterig” in de goede zin des woords: de speakerkast lijkt het geluid iets te kleuren op een positieve manier, waardoor het midden iets de nadruk krijgt. Bij een scheurgeluid klinkt hij lekker “smerig”. Ik heb ‘m alleen met de acherkant gesloten uitgetest.

Bogner (Celestion V30’s, gesloten achterkant): is een grotere kast dan de Brunetti. Schijn bedriegt wel: de Bogner lijkt een stuk groter, maar qua inhoud scheelt het nog geen 20% van elkaar. Ook hier horen we een mooi rond en warm geluid. De Bogner klinkt misschien iets opener, vlakker maar wel “eerlijker”: hoog, midden en laag zijn ietsies beter in balans dan de Brunetti. Omdat de klankkleuring ontbreekt, lijkt deze kast wel ietsies minder warm en vet te klinken dan de Brunetti. De boventonen bij het scheurgeluid zijn wel iets nadrukkelijker te horen. Qua response (dynamiek) vind ik beiden kastjes identiek.

Ik heb op een behoorlijk volume gespeeld en de verschillen tussen Bogner en Brunetti vond ik eigenlijk best klein. Ik denk dat 50% van gitaarspelend Nederland geblindoekt de kasten niet uit elkaar kan houden… Ook denk ik dat de nuanceverschillen in een live situatie ook niet te horen zullen zijn. Dus…

Uiteindelijk ben ik met de Brunetti naar huis gegaan, omdat deze
1) EUR 130,- goedkoper is dan de Bogner en;
2) Iets vetter klinkt door de klankkleuring van de kast;
3) Kleiner en vooral lichter is en;
4) Zowel open als gesloten gebruikt kan worden! De Brunetti heeft aan de achterkant en paneel wat je weg kunt schroeven.

Wel geef ik toe, de Bogner ziet er cooler uit….

WICKED
30 juli 2005, 21:58
hee vette review man, bedankt!

Hoe duur was die brunetti en welk type?

imlikeajungle
31 juli 2005, 11:03
nuttig, thx!
kan je ook nog even vermelden voor welke genres en met welke gitaren?

thx!

srv-man
31 juli 2005, 12:43
Bedankt voor de review, daar hebben we wat aan.

Overigens hoor ik over de THD 2x12 ook niets dan goede berichten, heb je die om een specifieke reden niet meegenomen?

Mitch
31 juli 2005, 14:38
Tot zover de Bogner hype, bedankt voor deze trend-brekende review :D
Serieus: goed verhaal.

the sure thing
31 juli 2005, 14:47
Thnx voor alle complimenten! Ik heb de 2x12 Dual Cab van Brunetti gekocht, EUR 612,-. De Bogner was EUR 745,-. Ik had een 100W Marshall, dus alle cabs met 2x25W greenbacks vielen af. De THD stond er wel, maar heb ik niet getest. Eigenlijk helemaal niet meer zien staan...
De gitaren waarmee ik gestest heb was een v/d Haar PRS kopie met brug-humbucker en enkelspoel en een D'armond met 2 humbuckers (voor 't cleane en crunch werk).

maestro_nl
31 juli 2005, 17:02
Was ook mijn keuze na vergelijk.
Alleen heb nu een Mesa/Boogie 2x12 :-D

imlikeajungle
1 augustus 2005, 10:28
v/d Haar PRS kopie met brug-humbucker en enkelspoel

srry vr de offtopic, maar zijn daar foto's van?

the sure thing
6 augustus 2005, 18:49
... toen ik het typte, kreeg ik al spijt... Correctie dus: geen PRS kopie maar meer een soort Music Man kopie. Hoe die er exact uit zag, weet ik niet meer. Klonk trouwens wel erg goed en een zeer fijne hals. Ik heb ong. 2 jaar geleden ook op een v/d Haar strat gespeeld en was eveneens ZEER aangenaam verrast... Maar dit is voer voor een andere topic 8-)

BLOK182
6 augustus 2005, 20:10
Ah ja, dat zijn idd die wolfgangs van vd Haar, die ze daar bij Jukebox hebben hangen/staan. Niet echt mijn ding, vond mijn Peavey Wolfgang fijner :)

Raffel
7 augustus 2005, 00:57
bruikbare review. Ik denk dat ik ook eens met mijn rackje naar Boekel hobbel om te kijken wat het best bevalt. :D

AART
7 augustus 2005, 03:35
wat kost een vht 2x12 daar?

the sure thing
7 augustus 2005, 15:19
... de VHT was in de aanbieding vertelde ze daaro! Ik ben vergeten te vragen wat de prijs was, maar ik denk EUR 500,- of zo. Hij klonk niet zo mooi (vond ik): als je van super high-gain houdt met veel hoog, dan is het je cab wel. Hij zag er wel heel cool uit (VHT vind ik zowiezo een stoer logo hebben) en hij was groen van kleur. Jukebox is volgens mij nog wel een weekje met vakantie...