PDA

View Full Version : Zakkende E



BassAgent
30 juli 2005, 19:23
Ik heb een probleempje op mn Richwood. Als ik de E-snaar iets te hard aansla krijg ik een iets hogere toon en die zakt dan langzaam naar een goeie E. Is dit te verhelpen?

Cubensis
30 juli 2005, 19:55
ja, niet zo hard aanslaan...

BassAgent
30 juli 2005, 19:58
Op duurdere gitaren heb ik het nog nooit gehad. En aangezien ik het prettig vind (af en toe) om zo hard aan te slaan zou ik graag een goeie oplossing horen in plaats van zo'n nutteloze post.

bert k
30 juli 2005, 20:16
Klinkt toch echt als een te hard aangeslagen snaar...
Andere snaren?

BassAgent
30 juli 2005, 20:34
Nee, ik heb ze al 2x verwisseld maar het helpt niet. Maar het ligt dus niet aan de cheap ass-heid van mn Richwood?

Tupelo
30 juli 2005, 21:00
Domme vraag misschien maar is de rek al uit je snaren...?

BassAgent
30 juli 2005, 21:02
Ze liggen er al een maand op, dus dat lijkt me wel.

Debaser
30 juli 2005, 21:23
* tijdens het stemmen ook je snaren opgerekt ?
* zadeltje van je brig los / kapot ?
* stukje van je topkam af ?
* stemmechaniek ?

ik zou het zo 123 niet weten ... succes..

Tupelo
30 juli 2005, 21:27
Hmm weird. Ik heb het ook weleens gehad op mijn Archtop, die is sowiezo onwijs gevoelig voor alles wat stemming betreft, maar met nieuwe snaren was het probleem over.... Kan me inderdaad voorstellen dat door je harde aanslag de snaar op/over een zadeltje hapert of over de topkam, maar verder dan dat kom ik ook niet.... :???:

BassAgent
30 juli 2005, 21:53
* stemmechaniek ?

Klinkt toch echt als een te hard aangeslagen snaar...
Ik denk dus een combinatie van die 2, gezien mijn manier van spelen en de kwaliteit van mn stemmechanieken.

H.Manback
30 juli 2005, 22:23
Andere mensuur ofzo? Andere snaar dikte en dus andere snaarspanning?

Volgens mij heeft elke gitaar het in meer of mindere mate hoor, dus vandaar dat het een beetje stom over komt die vraag. Blijkbaar heb je het op andere gitaren niet gemerkt en was het wat minder ofzo, maar voor zover ik weet is dit juist een eigenschap van snaren in het algemeen. Mensen stemmen zelfs op de attack óf de decay (bij het aanslaan is de toon hoger dan bij het uitsterven).

Mischa den Haring
31 juli 2005, 00:52
+1

Dikkere snaren hebben vanwege een lagere snaarspanning eerder last van een hogere pitch bij hard aanslaan dan dunnere. Is dus heel normaal. Niet zo hard rammen zou ik zeggen :lol:

jorrit
31 juli 2005, 19:43
kan ook aan je brug liggen. heb een keer op een goedkoope richwood tele gespeeld, die had zo'n schijt brug dat als je aansloeg de "brugkammetjes" mee met de snaren bewogen...

BassAgent
31 juli 2005, 21:15
Zo erg is het ook nou weer niet hoor :wink:

Cubensis
31 juli 2005, 21:39
dat probleem heeft elke gitaar als je te hard aanslaat hoor :)
als je hard aanslaat neem je de snaar dus een stuk mee, dus wordt de spanning op de snaar op dat moment ff ietsje hoger voor een fractie van een seconde, dat ie die terugzakkende uitschieter die je op je stemapparaatje ziet dan, niets speciaals dus, zoals ik al zei: niet zo hard aanslaan ;)