PDA

View Full Version : Hulp met uitzoeken van een bas



Fuhgawz
30 juli 2005, 19:18
Het zit zo: Ik speel nu ongeveer 4 jaar 'gewone' gitaar en wil een bas voor erbij. Het komt wel eens voor dat bij mijn band de bassist niet aanwezig kan zijn en dan moet ik het overnemen, maar het is dan soms heel moeilijk om de bas te lenen en naar het oefenhok te brengen. Daarnaast wil ik wel eens thuis wat muziek opnemen en telkens als ik dat doe moet ik dus van een vriend van mij de bas lenen. Ik heb dus besloten er zelf een basgitaar bij te kopen.

Hoewel ik eigenlijk niet zoveel verstand heb van bassen, heb ik de volgende eisen:
1) Ik wil een redelijk diep/donker geluid, dus de bas moet een humbucker of zo'n P-bass element hebben. Bij voorkeur passief.
2) Ik hoef niet te kunnen slappen, maar gewoon strak de baslijntjes met een plectrum kunnen spelen, dus een 'snelle' hals (voor zover dat mogelijk is in mijn prijsklasse) en lage actie is wel zo fijn. Daarbij ben ik een gitaar gewend, dus ik wil geen boomstam in mijn handen.
3) De prijs (tweedehands OF nieuw) moet rond de 250 euro liggen. Aangezien dit slechts een instrument 'voor erbij' is ben ik niet van plan om verder door te sparen en een betere bas te kopen. Deze prijs is alleen voor de bas, dus ik hoef er geen versterker bij.
4) Bij voorkeur eentje met vier snaren.

Ik heb zelf al eens rondgekeken en een vriend van mij om advies gevraagd en ben zo al tot de volgende bassen gekomen:

http://focusmusic.com.br/loja/images/FENDER_BASS_G%5B1%5D.jpg

Squier Precision Bass

http://images.amazon.com/images/P/B0002CZU2E.01-AIMZUKBRH6H15._AA350_SCLZZZZZZZ_.jpg

Epiphone EB-0

http://www.ksmusic.co.kr/goods_image/GB-34A-180.jpg

Cort GB-34

http://www.nachwuchsbands.de/shop/catalog/images/Ibanez_RD300.jpg

Ibanez RD300

http://www.guitar.com.au/guitars/bass/ibanez/pict/GAXB150BK-2B-01.jpg

Ibanez GAXB150

Mijn vraag is dus welke van deze bassen ik het beste kan kopen EN naar welke bassen ik hiernaast nog moet kijken gezien mijn eisen. Wat zouden jullie kopen in mijn situatie?
Bij voorbaat dank! ;)

BassAgent
30 juli 2005, 19:34
Bij de Squier P-bassen moet je ook nog kijken naar de serie. De duurdere modellen zijn wat beter.

Persoonlijk zou ik voor de Ibanez RD gaan als ik zou moeten kiezen uit jouw lijstje, maar een bas als de Yamaha RBX-serie is ook heel goed. Veelzijdig en prijs/kwaliteitverhouding is erg goed!

paul15
30 juli 2005, 19:45
Mijn basleraar (en die kan het weten :wink: ) was ook heel positief over de yamaha RBX. Volgens hem de beste goedkope P-Bass.

Zelf heb ik redelijk goede ervaringen qua halssnelheid met Ibanez. Mijn beginners Soundgear basje doet wat dat betreft niet veel onder voor mn duurdere metal bas.

BassAgent
30 juli 2005, 19:53
Volgens hem de beste goedkope P-Bass.
Klopt. Ik heb de RBX270 gehad, gefret 2 jaar lang, toen een jaar niets, en toen 2 jaar de fretless. Nooit iets over te klagen gehad.

schwalbe
30 juli 2005, 20:00
Ik zou voor een P-element gaan; niet voor een humbucker. En volgens mij is die epi een shortscale. Bij gitaar is dat geen probleem maar bij bas wel; niet doen dus. Ik zou voor een cort of een yamaha uit de BB serie gaan denk ik.

BassAgent
30 juli 2005, 20:16
En volgens mij is die epi een shortscale. Bij gitaar is dat geen probleem maar bij bas wel; niet doen dus.
Ja die Epi is shortscale. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, het ligt eraan wat je fijner vindt spelen.

Fuhgawz
31 juli 2005, 05:32
Shortscale!? Wat wil dat dan precies zeggen?
Op dit moment lijken de Cort GB, Ibanez RD en mogelijk een Yamaha BB of RBX dan de beste keuzes. Ik ga komende week eens uitgebreid bassen testen.
Bedankt voor de antwoorden! Meer is altijd welkom. ;)

schwalbe
31 juli 2005, 05:41
shortscale= korte snaarlengte (mensuur).
Normaal bij bassen is 34 inch.
Bij gitaren heb je fender (25 inch geloof ik) en gibson (24.25 inch) mensuur. De mensuur is best belangrijk voor hoe een instrument klinkt en speelt.

The Mule
31 juli 2005, 10:56
(dubbel)

The Mule
31 juli 2005, 10:57
Als ervaringsdeskundige (ahum :wink:) met 30,75" en 32" en 34" en 35" mensuurlengtes kan ik zeggen dat het effect van de mensuur op het al dan niet 'strak' klinken van een bas nogal wordt overschat, maar het gevoel is zeker verschillend en meestal ook bepalend of je een bas wel of niet lekker vindt spelen.

Je moet het zo zien, een snaar heeft een begin (topkam) en eind (brug) en daartussen 'zweeft' hij als het ware boven de elementen en de toets. De toets wordt door de frets altijd opgedeeld in afstanden die een vaste maatverhouding tot de zwevende snaarlengte en tot de andere afstanden hebben. Als de zwevende snaarlengte groter is doordat de bas een grotere mensuur heeft, zijn dus automatisch alle afstanden tussen de frets groter dan bij een bas met een kleine(re) mensuur. De hals, of in elk geval de toets, is logischerwijs ook langer, dus je moet meer reiken met je fretarm.

Alles went, maar ontspannen en comfortabel spelen is in alle opzichten het beste. Je kan je hoofd bij de muziek houden en het voorkomt blessures. Wat niet betekent dat korter altijd beter is, want voor mensen met grotere handen kan dat juist krampachtig aanvoelen. Het komt dus neer op veel proberen en ontdekken wat je het lekkerst vindt spelen.

Succes! :)

Anavrin
31 juli 2005, 14:28
probeer aan een Ibanez ATK te komen... Ik heb er zelf 2, en daar valt echt een goed geluid uit te halen. Redelijk snelle hals en kan van metal-diep tot funky en sprankelend helder. Verder was ik zelf ook altijd wel tevreden over de Yamaha RBX260 die ik had. Heb 'm toen actief laten maken, en later ingeruild op een Ibanez ATK400. Ik was dus heel tevreden over die Yamaha, maar de Ibanez heeft toch wat meer mijn geluid (en een betere naam).
Hier staat wel een leuke:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=basgit&md=details&id=44848

is niet de mijne

Iron Maiden
31 juli 2005, 17:31
Ik zou persoonlijk die epiphone doen, maar dat komt omdat 1 van de grootste bashelden ooit er op speelde:

http://twtd.bluemountains.net.au/cream/img/jbcafe.jpg

Jack bruce 8-)

Fuhgawz
31 juli 2005, 18:27
Cool! 8-)

Bedankt voor je uitleg, Mule, maar eh, is de klank van zo'n shortscale ook drastisch anders dan van een 'gewone' bas of is dat verwaarloosbaar?
Ik ga komende week zelf eens wat bassen testen om er zelf achter te komen, maar een beetje advies van hier kan ook geen kwaad.

BassAgent
31 juli 2005, 21:18
Dat is verwaarloosbaar. Je hoort het eigenlijk alleen als je erop let. Op het basgitaarforum is er een heel topic over:
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=3216

sickpunk
31 juli 2005, 21:47
probeer aan een Ibanez ATK te komen... Ik heb er zelf 2, en daar valt echt een goed geluid uit te halen. Redelijk snelle hals en kan van metal-diep tot funky en sprankelend helder. Verder was ik zelf ook altijd wel tevreden over de Yamaha RBX260 die ik had. Heb 'm toen actief laten maken, en later ingeruild op een Ibanez ATK400. Ik was dus heel tevreden over die Yamaha, maar de Ibanez heeft toch wat meer mijn geluid (en een betere naam).
Hier staat wel een leuke:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=basgit&md=details&id=44848

is niet de mijne

ik hen dus een ATK geprobeert bij dirk witte(toen ik een nieuwe bass ging halen) en dit was DE bass die ik eigenlijk wou, maar hbe nog nooit zo'n dood ding gehoord, geen idee wat het was... maar had 6 bassen ofzo, en deze klonk zonder twijvel het aller slechtste, zelfs 2 maatjes van me zeiden het...

BassAgent
31 juli 2005, 21:49
Dan heb je de verkeerde ATK gehoord. Ik heb er pas geleden nog een gespeeld, en die klonk en speelde heel behoorlijk.

sickpunk
31 juli 2005, 23:04
ja ik had gedacht dat het heerlijk zou klinken, nouja maybe de batterij leeg?? geen idee maar dit was de doodste bass die ik OOIT heb gehoort....

almarvk
1 augustus 2005, 14:39
Greg Bennett (Samick) maakt ook hele behoorlijke bassen! Klinken en spelen goed en kosten naar verhouding een stuk minder dan andere merken.

Cort heb ik ook mooie en goede modelletjes van gezien die het waard zijn om uit te proberen!

Random Bassist
2 augustus 2005, 12:34
ik zou voor die Cort GB-34 gaan. heb zelf een GB-24 (de oudere versie met enkel een HB) en ben daar wreed kontent van. je krijgt een goeie bas voor je geld en er komt nog een behoorlijk geluid uit ook :D

Wilbert
2 augustus 2005, 15:32
Hier een zeer tevreden GB-74 gebruiker. Die heeft grofweg dezelfde setup, maar bestaat uit andere houtsoorten (en andere tuners bijvoorbeeld). Cort is in mijn ervaring: veel geluid voor weinig geld. Je moet niet verwachten dat het geluid lijkt op een Fender, Musicman, Lakland of wat dan ook. Als je een heel specifiek geluid zoekt is het misschien handiger een bas te kopen die daarbij aansluit. Maar met de verschillende elementen kun je wel een breed scala aan geluiden produceren, en je krijgt gewoon kwaliteit voor je geld.

Fuhgawz
13 augustus 2005, 19:09
Ik heb minder tijd en mogelijkheid gehad om te testen dan ik van tevoren heb verwacht, dus ben maar in één winkel geweest. Ze hadden in mijn prijsklasse de Ibanez GSR200 en de Richwood Jazzbass.
De Ibanez vond ik erg licht. De hals was dun en smal en voor een gitarist als ikzelf dus erg gemakkelijk bij de overstap naar bas. Hij voelde erg fijn aan, maar het geluid dat eruitkwam vond ik een beetje modderig.
De Richwood was weer wat anders. Ondanks dat deze niet aan mijn wensen voldeed heb ik hem toch getest, omdat ze anders niks in mijn prijsklasse hadden. Deze voelde erg goedkoop aan en het geluid was erg iel. De Ibanez wint het hier, maar ik ga toch verderzoeken.

Ik kan een Cort Action Bass kopen van iemand op marktplaats voor €100. Deze bas heeft vier snaren, zowel een p-element als een j-element, twee volumeknoppen en één toneknop. Het lijkt mij een goede deal. Daarbij hou ik geld over om de element of andere onderdelen te vervangen, mochten deze slecht zijn. Het is deze, maar dan in doorzichtig rood:
http://www.rockhouse.co.kr/shopimages/040200010_c.jpg
Ik heb zelf erg goede ervaringen met de zes-snaren van Cort. Heeft iemand hier ervaring met deze specifieke bassen?

Robin5150
8 maart 2008, 20:21
Ga voor die Epiphone SG (EB-0)
Mooie bas
Ik heb op 34 inch longscale bassen gespeeld maar shortscale klinkt ook niet verkeerd.
En is ook veel compacter.
Klinken wel iets anders dan normale bassen.
Maar ik heb nu een shortscale bas en tergelijkertijd fretless en dat is voor mij wel de ideale combinatie dus of je hem nou long of shortscale wilt is jou keuze maar ik zou voor de Epiphone gaan.

Adios:gitarist:

Mr.Fingers
8 maart 2008, 20:27
Dude... Dit topic is 2.5 jaar oud :mad:

Saf
8 maart 2008, 21:24
oke dan ga i ker ook nog even o pdoor.

ik zou ook voor die epi gaan, kost in duitslanf iets van 189 euro en voor 10 extra heb je hem thuis. I kzeg ideaal. Klinken als een rollende thunder met dat ene element en een magnifieke hals. Heb afgelopen week een eb-1 gekocht en die heeft hoewel medium scale dat zelfde lekker hals profiel.

Overigs zijn vna mijn 25 bassen maar 10 stuk geen short scales.