PDA

View Full Version : de blues



iGoR-
30 juli 2005, 13:03
yo omdat ik heb gehoord dat blues de basis is van de meeste rock ben ik dat aan het oefenen. nu heb ik 2 vragen. kan iemand alle blues ladders in verschillende posities voor de gitaar opschrijven. en kan iemand vertelle als je een blues die zo gaat: E E E E A A E E B E A B moet je dan de blues ladders verplaatsen van E naar A als je bij de maat aankomt waar het A akkoord gespeeld wordt? thx

pimmetje
30 juli 2005, 13:22
Je kan gewoon het hele stuk dezelfde bluesladder gebruiken.

Je kan natuurlijk ook meeschuiven... klinkt dan anders.
En omdat 't blues is kan je zowel majeur als mineur er lekker overheen soleren. Andere sfeer, leuke contrasten, geinige hybride loopjes.

Ook kan bijvoorbeeld lydisch er soms wel lekker bij klinken. SRV gebruikte dat nogal 'ns. Je moet bij het gebruiken van meerdere ladders/modes alleen natuurlijk wel steeds meer op gaan passen wat je doet. Je hebt dan wel meer mogelijkheden, maar ook meer mogelijkheden om volledig kut te klinken :D.

iGoR-
30 juli 2005, 14:52
thx voor je antwoord. ik snap alleen een paar dingen niet. klinkt mineur niet kut over majeur akkoorden? en wat is lydisch? en wat zijn modes?

en me eerste vraag staat ook nog. ik ken maar een positie voor de blues ladder dus ik zou er graag meer hebbe. iemand die weet waar je deze kan vinde?

pimmetje
30 juli 2005, 16:04
Bluesladder in E: E G A (Bb) B C D E
Die Bb is de blue note. Verder dus E pentatonisch (mineur dan nog eigenlijk). Wil je 'm in G, dan verschuif je alles gewoon 3 halve tonen (frets dus) omhoog.

Als je een volle mineurladder blind over dat bluesschema klettert, klinkt 't idd kut. Maar dat krijg je ook als je een majeurladder er blind overheen jast.

Lydisch is de naam van een modus. Als je meer wilt weten over modes (meervoud van modus dus), dan kan je beter even de zoekfunctie gebruiken. Maar als je echt net bent begonnen, heb je je handen misschien al ff vol aan puur die bluesladder een beetje op de hals te leren kennen.

iGoR-
30 juli 2005, 21:28
eerst zeg je dat mineur en majeur in een blues een leuk contrast geven en andere sfeer en nu zeg je dat het kut is? of bedoel je dat het pentatonische ladders moeten zijn?

en ja ik denk dat het beter is om ff bij de blues ladder te blijven

koella
30 juli 2005, 22:08
Meervoud van modus is modi ( Nederlands )
Meervoud van mode is modes ( engels ).
Maar afijn..dat terzijde.

Ik zou al je vragen kunnen beantwoorden.(En veel andere forumbezoekers ook natuurlijk) En daarna zou je er weer iedere dag 200 hebben. Je gaat toch niet hier een beetje af zitten wachten tot de puzzlestukjes 1 voor 1 binnen komen druppelen ? Wat moet jij een geduld hebben. Er zijn snellere manieren.

:-D gouwe tip: richt een band op en neem een gitarist aan die veel beter is dan jij :-D

iGoR-
30 juli 2005, 22:11
Misschien dat jij van huis uit wat meer geluk hebt gehad en meer bent geinspireert door je omgeving. Dat betenkt echter niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Dus geef liever hulp.

koella
30 juli 2005, 22:58
Misschien dat jij van huis uit wat meer geluk hebt gehad en meer bent geinspireert door je omgeving. Dat betenkt echter niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Dus geef liever hulp.

Dat doe ik ook!
De tips die ik je gegeven heb ( en b.v. Taylor ) helpen je veel sneller vooruit dan een penta-tonisch toonladdertje hier en een em'tje daar.
Maar je moet er wel iets mee doen!!!!

Ik heb er niets mee te maken, en dit forum ook niet. Maar jou situatie moet wel erg #$% zijn. Mijn moeder werd weduwe en bijstandsmoeder toen ik 10 was. blablabla ! Ik was niet zielig. Nu gaat het me voor de wind. Dank zij de GITAAR !

Geluk is geen kwestie van afwachten. Andere mensen gunnen het jou niet. En je hebt er ook geen "recht"op. Je moet het afdwingen , zelf creeeen. Koop een lot in je eigen loterij en je wint altijd. (hhhhaleluja !)

waayer
30 juli 2005, 23:48
??????????

waayer
31 juli 2005, 00:09
Veel luisteren naar de muziek die jij leuk vindt en dan maar jatten van licks en solo's net als ieder ander die blues speelt.
Ik weet bijna zeker dat alles wat er bestaat in de (blues)muziek al eens gekopiëerd is alleen de meesten geven er een andere draai aan zodat het enigszins origineel klinkt.
Iedere bluesgitarist heeft wel een voorkeur voor een bepaalde stijl die hij/zij wil spelen dus ga je op zoek naar de bekende(re) gitaristen die dat spelen en vervolgens ga je ze naspelen,wil niet zeggen dat je precies moet spelen zoals zij maar net iets anders, zo creëer je een eigen stijl.
En als je blues wilt spelen zijn er meerdere gitaristen dan alleen SRV die je kunt naspelen, wat zeer leerzaam is is luisteren naar oude bluesmuziek zoals die van Robert Johnson maar ook T-bone Walker, dit is de blues waar het allemaal mee begon.

Dus luisteren,luisteren en nog eens luisteren en dan naspelen dan komt het allemaal wel oké

iGoR-
31 juli 2005, 00:28
Misschien dat jij van huis uit wat meer geluk hebt gehad en meer bent geinspireert door je omgeving. Dat betenkt echter niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Dus geef liever hulp.

Dat doe ik ook!
De tips die ik je gegeven heb ( en b.v. Taylor ) helpen je veel sneller vooruit dan een penta-tonisch toonladdertje hier en een em'tje daar.
Maar je moet er wel iets mee doen!!!!

Ik heb er niets mee te maken, en dit forum ook niet. Maar jou situatie moet wel erg #$% zijn. Mijn moeder werd weduwe en bijstandsmoeder toen ik 10 was. blablabla ! Ik was niet zielig. Nu gaat het me voor de wind. Dank zij de GITAAR

Geluk is geen kwestie van afwachten. Andere mensen gunnen het jou niet. En je hebt er ook geen "recht"op. Je moet het afdwingen , zelf creeeen. Koop een lot in je eigen loterij en je wint altijd. (hhhhaleluja !)

Ik snap geen reet van je verhaal

iGoR-
31 juli 2005, 00:31
Veel luisteren naar de muziek die jij leuk vindt en dan maar jatten van licks en solo's net als ieder ander die blues speelt.
Ik weet bijna zeker dat alles wat er bestaat in de (blues)muziek al eens gekopiëerd is alleen de meesten geven er een andere draai aan zodat het enigszins origineel klinkt.
Iedere bluesgitarist heeft wel een voorkeur voor een bepaalde stijl die hij/zij wil spelen dus ga je op zoek naar de bekende(re) gitaristen die dat spelen en vervolgens ga je ze naspelen,wil niet zeggen dat je precies moet spelen zoals zij maar net iets anders, zo creëer je een eigen stijl.
En als je blues wilt spelen zijn er meerdere gitaristen dan alleen SRV die je kunt naspelen, wat zeer leerzaam is is luisteren naar oude bluesmuziek zoals die van Robert Johnson maar ook T-bone Walker, dit is de blues waar het allemaal mee begon.

Dus luisteren,luisteren en nog eens luisteren en dan naspelen dan komt het allemaal wel oké

Dit zou ik wel kunnen doen maar dan begrijp ik de structuur niet. Trouwens, ik wil wel me eigen licks maken. Een beetje kopieeren kan geen kwaad maar om nou precies alles over te nemen is niet wat ik wil

waayer
31 juli 2005, 10:16
vervolgens ga je ze naspelen,wil niet zeggen dat je precies moet spelen zoals zij maar net iets anders, zo creëer je een eigen stijl.



Je moet wel goed lezen

pimmetje
31 juli 2005, 16:02
eerst zeg je dat mineur en majeur in een blues een leuk contrast geven en andere sfeer en nu zeg je dat het kut is? of bedoel je dat het pentatonische ladders moeten zijn?
Ik zeg in de tweede post dat het blind gebruiken van de ladders kut zal klinken.


en ja ik denk dat het beter is om ff bij de blues ladder te blijven
Denk 't ook wel. Als je dan een klein beetje door hebt wat er uit die ladder gehaald kan worden, kan je deeltje voor deeltje andere ladders toevoegen.

Wat er wordt gezegd over naspelen is zeker waar. Gewoon lekker loopjes jatten. Dat je zelf nieuwe loopjes wilt maken is prima, maar dan kan je nog steeds beginnen met het jatten van loopjes. Als je vanaf nul gaat proberen nieuwe bluesloopjes te maken, denk ik dat je over een tijdje met een heleboel ongeinspireerd en gezocht klinkende loopjes zit :D.

koella
31 juli 2005, 20:42
Misschien dat jij van huis uit wat meer geluk hebt gehad en meer bent geinspireert door je omgeving. Dat betenkt echter niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Dus geef liever hulp.

Dat doe ik ook!
De tips die ik je gegeven heb ( en b.v. Taylor ) helpen je veel sneller vooruit dan een penta-tonisch toonladdertje hier en een em'tje daar.
Maar je moet er wel iets mee doen!!!!

Ik heb er niets mee te maken, en dit forum ook niet. Maar jou situatie moet wel erg #$% zijn. Mijn moeder werd weduwe en bijstandsmoeder toen ik 10 was. blablabla ! Ik was niet zielig. Nu gaat het me voor de wind. Dank zij de GITAAR

Geluk is geen kwestie van afwachten. Andere mensen gunnen het jou niet. En je hebt er ook geen "recht"op. Je moet het afdwingen , zelf creeeen. Koop een lot in je eigen loterij en je wint altijd. (hhhhaleluja !)

Ik snap geen reet van je verhaal

Ja, goed he ! Het klinkt leuk maar je snapt er geen reet van.
Het lijkt wel gitaarspelen !