PDA

View Full Version : Tune-o-matics & Piezo´s



SimonS
29 juli 2005, 20:12
Hallo allemaal! ik liep rond met een vraagje, nl:

Weet iemand wat de post spacing is van een Ibanez Artcore ( een AS73 in mijn geval) model? Ibanez en Serlui hebben niet zo bar veel zin om te reageren om mijn emails...

tnx :)

SimonS
29 juli 2005, 20:32
ow btw, ik vraag dit omdat ik een piezo TOM dr op wil zetten, maar de verschillende post spacings, strings spacings, post diameters enz zijn nogal confusing :???:

SimonS
30 juli 2005, 16:03
niemand????

heeft er iemand, misschien de zelfbouwers of gitaarmod-ers, dan ervaring met Tune-o-matic bruggen int algemeen?

En zijn er mensen die wel eens een piezo-systeem hebben ingebouwd in een gitaar?

gr Simon

imlikeajungle
30 juli 2005, 16:11
misschien moet je even in het doe-het-zelf forum kijken, daar heb je mss meer kans? het lijkt me idd iets dat meer iets voor bouwers/modders is dan voor de gewone player. succes iig!

Mattia
30 juli 2005, 16:49
Piezo ingebouwd, ja. Geeft een extra dimensie aan je klank, beetje pseudo-akeostisch, werkt erg goed in een 'band' setting, wat minder solo.

Verder, als het om je eigen gitaar gaat, gewoonweg zelf meten. Zo moeilijk is het niet: midden van een post naar het midden van de andere post, klaar is kees. Snaar spacing, idem ditto. Verder, je hoeft niet perse je brug te vervangen. GraphTech's GHOST systeem heeft 'gewoon' zadels die je in kunt zetten, zo nodig.

SimonS
30 juli 2005, 18:17
Dat systeem van Graphtech (Ghost) ga ik dus inbouwen. dit zijn echter geen losse zadels, maar complete bruggen die ze leveren. de "anti-breek enzo" zadels van Graphtech (stringsaver ofzo?) zijn wél losse zadels...

anywho, ik krijg maandag de gitaar pas binnen. Dan zal ik het wel even meten. Misschien een handigere manier is van buitenkant post tot buitenkant post te meten, 1 post de diameter op te meten en dan
Post spacing = buitenkant tot buitenkant - 1 post diameter.
Of bedenk ik dat nu verkeerd?

Nóg een vraag: ik wil de piezo preamp extern (stompbox style) maar kan een piezo signaal dan éérst door een volume pedaal? Kan dat met betrekking tot impendantie/signaaleigenschappen????

gr Simon

Mattia
30 juli 2005, 18:35
Dat systeem van Graphtech (Ghost) ga ik dus inbouwen. dit zijn echter geen losse zadels, maar complete bruggen die ze leveren. de "anti-breek enzo" zadels van Graphtech (stringsaver ofzo?) zijn wél losse zadels...

anywho, ik krijg maandag de gitaar pas binnen. Dan zal ik het wel even meten. Misschien een handigere manier is van buitenkant post tot buitenkant post te meten, 1 post de diameter op te meten en dan
Post spacing = buitenkant tot buitenkant - 1 post diameter.
Of bedenk ik dat nu verkeerd?

Nóg een vraag: ik wil de piezo preamp extern (stompbox style) maar kan een piezo signaal dan éérst door een volume pedaal? Kan dat met betrekking tot impendantie/signaaleigenschappen????

gr Simon

Ah, oke. Ik zou het voor de zekerheid het instrument afwachten, dat zeker. En je kan post spacing ook 'gewoon' meten door van de binnenkant van een post naar de buitenkant van de andere te meten. Lekker makkelijk. Jouw manier werkt ook.

Je Piezo signaal kun je op de gitaar eigenlijk alleen los (geheel onafhankelijk circuit) naar je preamp voeden. Een 1 MegOhm pot als on-board volume kan wel, maar beter is waarschijnlijk eerst naar de preamp, dan naar het volume pedaal. Het gros van volume pedalen is gecalibreerd op een instrument level signaal (passive/active pickup systems), en zal niet goed overweg kunnen met een niet versterkt piezo signaal. Je wil ook zo min mogelijk afstand (lees: kabel) tussen gitaar en preamp, als het even kan. Minder storingsgevoeligheid.

SimonS
31 juli 2005, 14:37
goed punt, zo kort mogelijke kabel... Piezo signaal zal niet bar veel mV zijn :???: Bestaat er zoiets als een "extra goed afgeschermde" (stereo) gitaar kabel?


Zijn dr verder nog mensen met ervaring met piezo-systemen aanwezig met tips? :)