PDA

View Full Version : Basgitaar leren spelen....



RHCP FreaK
2 september 2002, 21:03
Eyz, pplz!

Heb nog weer ff een vraagje; K zou graag willen beginnen met bas spelen, maar
- k speel nu 1 1/4 jaar, zou k op bas les moeten, of is bas ongeveer dezelfde techniek zoals gewoon elecktrisch gitaar en kan k het uit een boek leren...?
- kan ik het beste een bas set ( bijv. het ibanez bass jump start pakket) aanschaffen, of zou ik er eerst eentje moeten huren?
- en als ik een bas (set) zou kopen, welk merk raden jullie me dan aan te kopen?
- en, ben k gelijk een nieuwe versterker erbij nodig, of is een gewone ibanez versterker voor gewone gitaar ook geschikt voor bas?

pleeeez respons.... Laters!

RHCP FreaK

Addixx_
2 september 2002, 21:20
Wat ik je wel kan vertellen (omdat 't al meerdere malen gezegd is op 't forum) is dat je op 'n gitaarversterker geen bass moet gaan spelen, omdat die de lage tonen niet zo goed aankan als 'n bassversterker

je kunt beter 'n goeie bassversterker kopen, want je kunt namelijk wel je gitaar op 'n bassversterker aansluiten :grin:

AllodoX
2 september 2002, 21:41
leuk setje is de peavey firestone met een peavey microbass

RHCP FreaK
3 september 2002, 21:27
Ja, heb gehoord dat peavey een vet slecht en goedkoop kut merk is....

Ron C
4 september 2002, 08:27
Dan heeft die eikel die je dat verteld heeft er niet veel verstand van.
Peavey is prima kwaliteit voor een redelijke prijs. Geen top apparatuur maar zeker geen rotzooi.

Semafoor
4 september 2002, 10:11
Idd, ooit weleens van de Peaveay Cirrus gehoord?

AllodoX
4 september 2002, 11:13
i.d.d.

dan mag die gast wel eens bij ons in de oefenruimte komen luisteren naar die peavey 8x10" van me.. gegarandeerd dat ie een stijve plasser van het geluid krijgt.

RHCP FreaK
4 september 2002, 21:43
Vraag maar an !c3gI0vE of die dat wil **gg** lolz.

AllodoX
4 september 2002, 21:52
d00dzz m3t 33n z0'n l4m3 n1ckn4m3 w1l 1k n13t 33nzzz $pr3k3n !

Ic3gl0vE
4 september 2002, 22:12
hey daar... ik speel zelf geen bass en heb er ook geen flikker verstand van maar probeer voor de grap eens een zooi van die Peavey Transtube gitaarversterkers uit. dan geef je me echt wel gelijk dat die dingen gewoon KUT zijn.

Maar ja omdat jij mijn mening van een ander hoort en je m'n naam niet goed vindt wil je meteen niet meer met me praten

--denk niet in hokjes--

AllodoX
4 september 2002, 22:27
hokjes ? welnee joh.. hoe kom je erbij ? :razz:

maareh.. misschien dat jij een gare rammelbak gespeelt heb, want alle peaveys die ik heb geprobeerd klonken anders verdomd goed. stukken beter dan die marshall prut i.i.g. :wink:

Ic3gl0vE
4 september 2002, 22:44
volgens mij heb ik de HELE transtube serie uitgeprobeerd, en het geluid van een Marshall valvestate is echt wel beter dan dat van zo'n dode Peavey Bandit... maar ik praat hier wel over gitaarversterkers hè :smile:

ik ga maar weer terug naar het gitaarforum, hier hoor ik niet

Eelco
5 september 2002, 10:20
Op 2002-09-03 21:27, schreef RHCP FreaK:
Ja, heb gehoord dat peavey een vet slecht en goedkoop kut merk is....

ik heb een tijdje een peavey tnt 150 gehad, waar ik nu ook nog wel over speel bij oefenen met de band.
maar dat ding is behoorlijk goed, hij blaast iig goed.
En degelijk is hij ook zeker wel, want hij heeft bij de vorige eigenaar al heel wat optredens meegemaakt.

rePUNKtative
5 september 2002, 12:55
like een valvestate is ook 3x zo duur??

MAar goed, om terug te komen op het topic.. Peavey is dus GEEN kutmerk, ik heb er zelf 2 staan, een TKO50 en een TKO75 (50 en 75 watt). Klinken goed voor weinig geld!

En precies wat ron zegt, het is geen top spul, maar voor thuis is het gewoon goed!

RHCP FreaK
5 september 2002, 21:43
ok thx allemaal, maar hier heb ik dus geen flikker aan he, dat jullie allemaal een beetje ruzie gaan zoeken om mensen ervan te overtuigen dat peavey een goed merk is.... iig allemaal bedankt

flearulez
6 september 2002, 18:19
hoeveel van die kut beginner topic hebben we wel niet?

RHCP FreaK
6 september 2002, 22:02
Jezus man, wat zijn jullie bassers allemaal geïriteerd zeg, ik vroeg me gewoon af wat bassen nou precies allemaal inhoud, sorry hoor...

Phyrexian
7 september 2002, 09:12
hehehehe flearulez is een beetje pissig :smile:
relax man

bathmutz
7 september 2002, 14:00
ja, je zou gewoon iemand moeten vinden die met bas spelen gestopt is(bijv. omdat de band uitelkaar is gegaan) en dan alles wat hij heeft over kopen.
dat had ik ook gedaan toen ik begon, bas+versterker+bedrading+effect.
en eigenlijk moet je gewon iemand bij jou in de buurt opzoeken die bas speelt waarvan je het kan leren. Als je vlakbij Middelburg(ZEELAND!!) woont kan ik je misschien wel helpen.

vriendelijke (dus geen ruzie-achtige) groeten BathmutZ

RHCP FreaK
8 september 2002, 20:51
Thx badmutz, nu je het zegt, k ken idd wel iemand die bas heeft gespeeld....thx...

flearulez
8 september 2002, 21:27
JA sorry hoor, maar kunnen we niet een speciaale beginners afdeling maken??
en wij onze eigen afdeling voor "in depth vragen"

basswasp
8 september 2002, 22:07
Hehe... hier worden de prutsers gescheiden van de echte bassisten! :wink:

McGyver
9 september 2002, 13:17
En jullie zeggen dat jullie niemand afzeiken!
Wat een stelletje....(nee ik ga niet schelden)
Hier vraagt een beginnende bassist een doodnormale vraag en meteen wordt ie met de grond gelijk gemaakt door jullie.
De pot verwijt de ketel......

Semafoor
9 september 2002, 13:25
tuttuttut, niet gelijk gaan generaliseren... tegen het woord 'jullie' kan ik niet zo goed.
we hebben hier zoveel beginnertopics gehad, dat ik het ook een beetje zat wordt. dat is toch vrij logisch?

McGyver
9 september 2002, 13:37
Met jullie bedoel ik degene die zich aangesproken voelen.
Enne een forum is ook bedoeld voor beginners, zij zullen immers de meeste vragen hebben. We zijn allemaal ooit begonnen en dan is het prettig als iemand daar normaal op antwoord!

AllodoX
9 september 2002, 13:43
hij's op dreef :smile:

Addixx_
9 september 2002, 15:58
mja naja, mcgayver heeft wel min of meer gelijk :smile: maar als mensen eerst ff 'n beetje rond gaan snuffelen kunnen ze ook genoeg te weten komen :wink:

Ron C
9 september 2002, 16:36
Ik vind ook dat die McGyver wel gelijk heeft in dit geval, er worden een aantal specifieke vragen gesteld, het forum is hier toch voor bedoeld? Tevens vind ik de laatste opmerkingen van Flearules en Basswasp nergens op slaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron C op 2002-09-09 16:37 ]</font>

basswasp
9 september 2002, 16:43
Die opmerking van mij sloeg ook nergens op... Zie de knipoog-smilie in mijn post. Op fora waar ik kom staat zo'n knipoog altijd voor een ironische opmerking...:smile:

Ron C
9 september 2002, 16:46
Oke Basswasp, ik had de smilies niet door :smile:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron C op 2002-09-09 16:47 ]</font>

basswasp
9 september 2002, 16:47
Geen probleem :smile:

flearulez
11 september 2002, 20:08
blijf bij me standpunt, speciaal forum beginners of ze maken gebruik van de zoekfunctie??

basswasp
11 september 2002, 21:06
Maar wanneer wordt een beginnersvraag een gevorderdenvraag?

Ron C
12 september 2002, 09:37
Onzin voor een beginner is het veel prettiger om zijn/haar vraag direct te stellen en gerichte antwoorden te krijgen. Daarbij, wie bepaalt of iemand gevorderd of beginner is. Ik speel nu zo'n 13 jaar, en ben nog steeds lerende.

Venomer
12 september 2002, 09:43
En als je dan een hekel hebt aan beginnersvragen, sla ze dan gewoon over en laat de antwoorden over aan iemand met meer geduld.

Simpele oplossing, toch?

Venomer
12 september 2002, 09:51
"- k speel nu 1 1/4 jaar, zou k op bas les moeten, of is bas ongeveer dezelfde techniek zoals gewoon elecktrisch gitaar en kan k het uit een boek leren...?"

Basgitaar heeft toch wel een andere techniek dan gitaar. Je kunt zonder les een eind komen, maar basles is nooit weggegooid geld.

"- kan ik het beste een bas set ( bijv. het ibanez bass jump start pakket) aanschaffen, of zou ik er eerst eentje moeten huren?"

Huren is een dure business. Misschien ken je iemand die iets te leen heeft. Kun je eerst even uitproberen of het je leuk lijkt om door te gaan.
Een startpakket kan, maar misschien heb je meer plezier aan iets tweedehands van betere kwaliteit.

"- en als ik een bas (set) zou kopen, welk merk raden jullie me dan aan te kopen?"

Als ik jou was zou ik er gewoon een paar in de winkel uitproberen. Smaken verschillen...

"- en, ben k gelijk een nieuwe versterker erbij nodig, of is een gewone ibanez versterker voor gewone gitaar ook geschikt voor bas?"

Nee, een gitaarversterker is niet erg geschikt voor basgitaar. Je zou hem zelfs kunnen beschadigen als je hem te hard zet.

Ron C
12 september 2002, 12:43
Op 2002-09-02 21:03, schreef RHCP FreaK:
Eyz, pplz!


pleeeez respons.... Laters!




Stom van mij zeg, ik lig hier te zeiken tegen mensen die beginnersvragen niet beantwoorden maar in de tussentijd heb ikzelf ook geen fatsoenlijk antwoord gegeven, dus om deze vragen te beantwoorden:

Heb nog weer ff een vraagje; K zou graag willen beginnen met bas spelen, maar
- k speel nu 1 1/4 jaar, zou k op bas les moeten, of is bas ongeveer dezelfde techniek zoals gewoon elecktrisch gitaar en kan k het uit een boek leren...?

Les nemen!, er zitten zeker overeenkomsten in de techniek, en je kunt zelf best een heel eind komen maar je hebt een grote kans dat je bepaalde technieken fot aanleert, om deze naderhand weer af te leren kost altijd weer meer tijd dan iets nieuws aanleren.

- kan ik het beste een bas set ( bijv. het ibanez bass jump start pakket) aanschaffen, of zou ik er eerst eentje moeten huren?

Als je bassen echt leuk lijkt zou ik gewoon zelf een beginnersset kopen.

- en als ik een bas (set) zou kopen, welk merk raden jullie me dan aan te kopen?

Ik weet niet echt wat er momenteel voor bginnerssets te krijgen zijn maar zorg dat je een redelijk merk koopt zoals Ibanez, Aria en Squire ofzo.

- en, ben k gelijk een nieuwe versterker erbij nodig, of is een gewone ibanez versterker voor gewone gitaar ook geschikt voor bas?
Een basversterker is wel verstandig, zoals al eerder gezegt is heb je grote kans je gitaarversterker naar de klote te helpen wanneer je er een bas op aansluit.

flearulez
12 september 2002, 20:11
okey nu geef ik ook wel wat info

Koop niet de ibanez jumopstart, de amp die je erbij krijgt is zoooooooooooooo kut.
Ik heb em na een jaaar spelen vervangen door een 4x10 het hartke3500, nog helemaal niet nodig aangezien ik nog niet zo lang speel , maar dit ding was echt KUT, maarja 3.5" ofzo speaker wat wil je?

RHCP FreaK
12 september 2002, 23:04
ok, thx allemaal voor die info over basgitaar....

(wist nooit dat de topic zo lang zou worden **gg** :wink: