PDA

View Full Version : Welke boeken raden jullie aan?



Rockin Robot
29 juli 2005, 15:04
Zoals jullie kunnen zien is dit m'n eerste post hier. Ik heb wel al een beetje het forum doorgenomen. Maar het was zoveel dat ik maar een nieuwe topic voor mezelf aangemaakt heb. Zelf speel ik al een aantal jaren gitaar. En in de laatste twee jaar ben ik steeds meer te weten gekomen over wat nu een goede gitaar is en een slechte en waarom. Maar ik heb nog steeds een hoop te leren.

Vorige maand heb ik vernomen dat ik een andere woning toegewezen kreeg. Eentje met een schuur ongeveer zo groot als een garage. Dus ik kwam meteen op het idee om gitaren te gaan maken. Maar omdat ik geen ervaring heb met houtbewerking begin ik maar met een bouwpakket en het customizen van goedkope (evt. tweedehands) gitaren. Uiteindelijk wil ik wel m'n eigen ontwerpen realiseren. Deze liggen al klaar en zijn naar mijn mening echt prachtig. Maar zonder enige ervaring wil ik hier geen mooi hout aan verspillen.

Ik zoek dus goede boeken over het repareren, onderhouden en bouwen van electrische gitaren. Wat ik verder ook nog zoek zijn goedkope maar goede beginners bouwpaketten. Het maakt me niet zoveel uit welk type electrische gitaar. Maar het zal waarschijnlijk wel een Strat of een Tele worden. En dan zoek ik ook nog meer boeken over houtbewerking. Met name over het gereedschap dat ik nodig heb en hoe het te gebruiken. Maar ook over hoe een werkruimte in te richten. En hoe ik de temperatuur en vochtigheidsgraad etc. moet regelen.

Alvast bedankt

Mattia
30 juli 2005, 09:23
Zelf bouwen is misschien minder moeilijk dan je denkt; ik ben begonnen met een Warmoth bouwpakket, en ben dan vanaf 'ruw' hout gaan bouwen. Iedere gitaar is net wat beter dan de vorige, maar ik ben trots op ieder instrument. Goedkoop is het niet, vooral met de kwalitatief goede verre oosten imports die je tegenwordig vind, maar zeker wel de moeite waard.

Moeilijkste twee dingen die IMO een goede zelfbouw van een zeer goede zelfbouw gitaar onderscheiden: de finish (lakken) en de setup (en dan vooral de fretjob), beiden zeer goed te oefenen op goedkope gitaren.

Qua goedkope bouwpakketten: zie eBay, halzen kun je relatief goedkoop (en blijkbaar ook kwalitatief goed) kopen bij The String in Amsterdam (Vox Humana is idioot duur, voor zowat alles), StewMac in de VS is ook een optie mits je een credit card hebt, en ergens op marktplaats was er iemand die bodies voor relatief weinig geld verkocht, in NL, dacht ik. Rockinger (duitsland) is ook een best goede resource. Beetje googlen zal ongetwijfeld goede deals opleveren, en realiseer je dat het bijna altijd goedkoper is om dingen te importeren dan om ze in Nederelandse winkels te kopen, met name wat betreft onderdelen.

En nu, boeken.

Voor de bouw: Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Staat vanalles in over de basis constructiemethodes (neck through, set neck, bolt on), en een flink stuk over design, en waar je allemaal aan moet denken. Het legt vooral een goede basis.

Verder, Dan Erlewine's 'Guitar Player Repair Guide' is een goed basisboek voor reparaties, setups, vanalles. StewMac.com verkoopt ook verschillende 'Shop Guide' boeken en videos/dvds over fretten, finishing, setup, vanalles, van horen zeggen van goede kwaliteit.

Wat ik ook vooral zou doen: registreer je bij www.mimf.com, en ga de library of archived discussions doorpluizen. Niet de zoekfunctie gebruiken, maar gewoon door de verschillende categorieen 'browsen'. Er staat echt ontzettend veel informatie op die website, allemaal degelijk, over van alles en nogwat. Voor een wat minder 'redactioneel gecontroleerde' aanpak, zie ook Projectguitar.com en de forums daarginds (vooral de 'tutorial' onderdelen zijn best handig).


Verder, basis houtbewerkingsboeken zijn misschien handig, maar daar heb ik geen weet van. Veel voorbereidende boeken zijn relevant als je ruwe blaken zelf wil schaven, op dikte brengen, etc. maar verder heeft veel gitaarhoutbewerking meer gemeen met 'machining' dan met meubelbouw; je werkt veel nauwkeuriger, op veel preciesere schaal, en het moet strak op elkaar passen. Over specifiek gereedschap en het gebruik daarvan (met name de schaaf is niet super makkelijk in gebruik) is ontzettend veel informatie te vinden, al is het meeste engelstalig. Over inrichting van werkplaats en dergelijk heeft Taunton Press heel wat boeken, dacht ik, inclusief een boek over het maken van een houten werkbank. Is handig, maar ik doe het (noodgedwongen) al een tijd 'gewoon' met een B&D workmate.

Re: temperatuur en vochtigheidsgraad, als je temperatuursgewijs (zonder dikke truien etc.) comfortabel bent, zit je goed. Relatieve vochtigheid tussen de 45 n 55% is ideal, maar eerlijk gezegd, voor electrische gitaren van relatief minimaal belang. Als je ooit akoestisch gaat bouwen zou ik er meer op letten, en zo nodig een luchtontvochtiger kopen. Wel is het handig om een hygrometer/thermometer combo te kopen (Kijkshop heeft soms die van oregon scientific, doen 't wel prima. Zie onder kopje 'weerstation').

Rockin Robot
30 juli 2005, 16:41
Hartelijk bedankt voor het informative en uitgebreide antwoord. Ik ben alweer wat wijzer geworden. En door de FAQ door te nemen ben ik zelfs nog meer opgeschoten.

Ik laat het zeker weten zodra ik iets zelf heb gemaakt of aan het maken ben.

8-)

shorty
4 augustus 2005, 09:08
Zo'n boek over het bouwen van electrische gitaren staan daar ook Explorer modellen in want ik ben namelijk aan het overwegen om een ESP Ex na te bouwen!
Het project moet wel nog op gang getrokken worden, mn vader en ik gaan binnenkort beginnen met het uittekenen ervan.
Grtz Shorty

Mattia
4 augustus 2005, 09:43
Zo'n boek over het bouwen van electrische gitaren staan daar ook Explorer modellen in want ik ben namelijk aan het overwegen om een ESP Ex na te bouwen!
Het project moet wel nog op gang getrokken worden, mn vader en ik gaan binnenkort beginnen met het uittekenen ervan.
Grtz Shorty

Nee. Nog nooit gezien, een boek dat een explorer nabouwd.

Maargoed, dat maakt nul komma niks uit; 'Make Your Own Electric Guitar' beschrijft alledrie standardmanieren van bouwen (bolt on, set neck, neck through), en heeft heel wat over design, waar je aan moet denken, hoe je bepaalde dingen moet doen, etc. Dat het niet precies de body vorm die jij wil maken nabouwt maakt het niet een minder relevante text.

Bouwtekeningen zijn vaak moeilijk te vinden (google 'guitar plans' of 'guitar blueprints', bijvoorbeeld), en ik vind zelf dat je net zo goed je eigen plannen kunt uittekenen. Ook een zijaanzicht maken, wel zo handig.

shorty
4 augustus 2005, 23:15
Ik kan natuurlijk ook zelf een Ex model ontwerpen met de maten die ik wil maar dan weet ik weer niet of dat wel ideaal is voor het geluid. Maar als dat in principe niets uitmaakt lijkt mij dat ook wel een oplossing!

piezo
6 augustus 2005, 13:51
Ik wil alleen Mattia een pluim geven voor zijn goede en hulpvaardige antwoord.