PDA

View Full Version : Gitaar uitlenen?



almarvk
29 juli 2005, 11:30
Leen jij je gitaar uit? Zo ja, waarom en zo nee; waarom niet?

Ik leen vandaag m'n RG320 uit aan een goede vriend van me die een toelatingsexamen moet doen voor het conservatorium en daarvoor een gitaar met floyd rose nodig had. En die heb ik, en hij niet. Dus ik doe niet moeilijk als hij daarmee naar het conservatorium kan. Opzich wel een eer dat ie daarvoor mijn gitaar wil lenen :)

Maar, miss dat jullie het topic nog kennen over m'n RG uitlenen en daarmee m'n hals kapot terug kreeg.

Dus leen jij je gitaar uit? Heb je daar voorwaarden aan verbonden? Ligt het aan de personen (lijkt mij wel :D) of moet iedereen met z'n handjes van je trots afblijven?

Jax
29 juli 2005, 11:32
Ik ben eigenlijk geneigd nee te zeggen, behalve in speciale gevallen zoals de jouwe. Ik vind het een beetje alsof je je vrouw/ vriendin een weekendje mee laat gaan met een goede vriend op vakantie, ofzo.

Orpheo
29 juli 2005, 11:34
mn strats mogen andere lui wel bespelen. maar mn les paul is heilig. wie daar aanzit krijgt een knuppel naar zn kop (bij wijze van spreken).

die leen ik dus ook niet uit :D

bert k
29 juli 2005, 11:41
Ik ben ook wel erg voorzichtig. Sommige mensen mogen wel even op mijn gitaren spelen als ik erbij ben, maar uitlenen doe ik niet. (Op een ouwe reserve Charvel na, die staat al tijden in de studio)

Vampire
29 juli 2005, 11:52
Ik vind het op zich (met moeite) wel best als iemand bij mij langs komt en dan op mijn gitaar speelt (mits diegene zelf ook gitaar speelt en niet lomp gaat rossen en de snaren laat springen etc.).

Maar uitlenen zou ik echt never ever doen... ook niet met een ruil-leen dat ik er een betere tijdelijk voor terug heb ofzo. Wil ik gewoon niet.

Wat echt ECHT gruwelijk is, is als je een drumstel ergens hebt staan, waar "unauthorised personel" erbij kan... (dat zou eventueel met je gitaar ook kunnen, alleen kun je dat iets sneller voorkomen). Man wat is dat ziek. Heb een keer op de middelbare school in een pauze (30 minuten voor de les) lopen oefenen met 2 vrienden, omdat ik in de muziekles een nummer zou spelen met hen, en daarna kwam ik terug, (was 5 minuten weggeweest) en was de hi-hat gesloopt door aantal gastjes die er even lekker op gingen rossen. Pedaal was kapot, de hihat kon niet goed dicht, maakte te veel lawaai, kortom, ons hele optredentje verneukt, doordat je de andere instrumenten niet meer hoorde... *huiver*

Gelukkig was het niet mijn eigen drumstel, maar eentje van school *phew :-? *

bat
29 juli 2005, 12:00
Sommige mensen mogen spelen op mijn gitaren, als ik weet dat ze zelf ook spelen en weten hoe ze met een gitaar om moeten gaan. Anders is het jammer, maar helaas.

Uitlenen vind ik nog moeilijker, alleen als het iemand is die ik goed ken en vertrouw en met goede afspraken over wat te doen als er iets stuk gaat. En dan nog zou ie met veel bibbers weggaan.

Heb het ook meegemaakt: oefenen bij de zanger thuis, even pauze, kom terug zit het broertje van de zanger de snaren en stemming naar de klote te helpen. "Hij stond niet goed gestemd".

sebass
29 juli 2005, 12:08
Ik vind het prima. Ik heb mijn gitaar wel vaker uitgeleend aan vrienden, want ik weet dat als ze hem kapot maken er wel voor zorgen dat deze weer in goede staat bij mij terugkomt. Maar hij dient natuurlijk ten alle tijden met eerbeid behandeld te worden :D

Jeroenvanhulsteijn
29 juli 2005, 12:26
in mijn bijzijn mag iedereen er op spelen. Uitlenen zal ik niet zo vlug doen. Ik heb ook maar 1 gitaar. But then again....who wants to play my guitar anyway.

Bins
29 juli 2005, 12:30
Met een paar bands uit ons repetitie hok zijn we vrij goed bevriend, en we lenen vaak shit van elkaar: Tops, speakers, hi-hats, drumpedalen, basamps etc. Nou zijn dit minder persoonlijke dingen dan je gitaar, maar als iemand uit die groep echt omhoog zit, dan kan dat ook. Je moet maar zo denken: ooit komt de dag dat je zelf met een probleem zit, en dan ben je ook blij als iemand je uit de brand helpt.

Als een band waar we mee optreden ineens met een niet-werkende gitaar zit, is er ook altijd wel 1 van ons te leen. Dat gebeurd andersom ook. Het liefst pak ik dan mn backup-gitaar, als ik die lui niet ken. (Mn collega uit de band brak een keer een snaar -op zn iba sa-160-, en voor we boe of ba konden zeggen kreeg ie een Gibson-LP in zn klauwen gedrukt van een andere band :) )

Ik ga er altijd gewoon van uit dat mensen voorzichtig zijn met je spul, als ze dat niet zijn, of als er een "ongelukje" mee zou gebeuren. Dan lossen we dat samen wel op :)

NB: Ik heb alleen maar cheape shit, als ik een Musicman van 2000 euro zou hebben dan gaat die vlieger natuurlijk niet op... Maar dan heb ik vast altijd wel een ander gitaartje voor iemand, als ik zo rijk zou zijn :)

LIGNUMdrummerke
29 juli 2005, 12:41
ik leen men gitaar enkel uit aan mensen die er ECHT mee overweg kunne, ken ik zo een kerel, speelt al enkele jaren maar hoe...... breekt zen plectra constant, loopt wat te rammen, ik speel met .010 snaren, met wat hij speelt weet ik niet maar t zijn allesinds dikkere en elke repetitie (1 per week) brak ie wel een snaar ook dus nee die laat ik ni op men gitaren, ookal is t een epi LP100 en een mex std strat, dan nog, no can do! ik laat er nog liever men pa of men broer op spelen, kunnen heel weinig maar wat ze kunnen doen ze heel rustig en mijn gitaartje blijft mooi heel!

Ritch
29 juli 2005, 12:47
Samen met de bigband waar ik in speel, speelt er (vrij vaak) bij openbare (straat)festivallen een band mee (omdat die dan ook een optreden meesnabbelen) Als dan een snaar breekt of een storing optreedt lenen wij elkaars gitaren wel uit. Of als een snaar breekt zet degene die niet speelt er gewoon een nieuwe op. Maar mensen die ik verder wel ken mogen wel op mijn gitaar spelen (mits voorzichtig!) En ze moeten eerst wel ff zeggen dat ze erop gaan! Zomaar de gitaar pakken wijl ik er niet bij ben, en ik loop eraan krijg ik zo'n gevoel van... vraag es ff wil je!?! :o @#$%!

Speeddemon
29 juli 2005, 13:15
zoals anderen zeiden,
ik wil nog wel in een speciaal geval een gitaar uitlenen aan iemand die ik GOED KEN en WEET dat ie FATSOENLIJK met gitaren omgaat.
Hierbij valt zo'n beetje iedereen onder de 17 die punk speelt af. :lol: :wink:

Maar net zoals Orpheo, m'n Burny LP is heilig. Als er iets met die gitaar zou gebeuren, wat niet door mijn schuld is zou ik... ik wil d'r niet aandenken... laten we zeggen dat ik hoop dat ze een TandPlus pakket hebben bij OZ/CZ/Zilveren Kruis... :roll:

Aan de andere kant, zelfs m'n goedkope gitaren (m'n 2 Corts) zijn ondertussen zo 'van mij', door al 't gemod en geklus dat die ook eigenlijk onvervangbaar zijn. (Daarbij komt nog eens dat het 2 discontinued models zijn, die voornamelijk alleen nog maar te krijgen zijn in Zuid Amerika en Spanje)...

In mijn bijzijn is testen uiteraard geen probleem.

Monty
29 juli 2005, 13:17
Uitlenen aan vrienden vind ik niet zo'n probleem. Heb wel is gehad dat ik een gitaar van hen thuis had staan die ik helemaal zou nakijken/opknappen, dan geef ik ze een gitaar mee.

Wat ik liever niet doe is als je aan het optreden bent in een kroeg en d'r komen paar van die jongen gastjes naar je toe van... hé wij zijn ook een bandje en kunnen ook muziek spelen... mogen wij zo even wat spelen over jullie spullen? Dat doe ik dus niet.

FruscianteFan
29 juli 2005, 13:18
Uitlenen zal niet zo snel gebeuren. Maar als iemand op mijn gitaar wil spelen, maak ik er geen probleem van. Als ik m'n gitaar meeneem naar school, bijvoorbeeld.
Op school speel ik zelf voornamelijk op andermans gitaren (niet die van school, daar staat een openhaard-Squier) zoals een '75 Stratocaster van mijn natuurkundeleraar (die hij trouw elke week meeneemt naar de schoolbandrepetitie) of een strat of tele van een andere leraar.

Anavrin
29 juli 2005, 13:37
anderen erop laten spelen waar ik bij ben, no problem, maar echt uitlenen, nee...

Ik mag altijd wel gitaren van anderen "lenen", maar da's eigenlijk alleen omdat ie dan moet worden afgesteld of zo (dan moet ik 'm dus afstellen)

Als iemand echt omhoog zit, dan moet je natuurlijk wel met je hand over je hart strijken, maar ik ken eigenlijk alleen bands die genoeg backup-shit meenemen. Het enige wat bij optredens geleend wordt zijn versterkers. Ik speel vaak over de speakerkasten van anderen, omdat ik dan geen zin heb om die helemaal van thuis mee te slepen, maar zelf m'n gear uitlenen doe ik alleen met goed vertrouwen als ik weet dat die gast ermee om kan gaan.

wietse
29 juli 2005, 13:46
heb geen problemen met uitlenen, moet diegene wel 100% kunnen vertrouwen en zeker weten dat hij weet hoe met een gitaar om te gaan.
en er op spelen als ik erbij ben geen enkel probleem, wel eens een feestje gegeven waarop de 4 aanwezige gitaristen op kwamen en die konden kiezen uit ongeveer 40 gitaren?
ik wel, je hebt geen kind meer aan de meesten, biertje en gitaar en de hele avond vermaken ze zich kostelijk.
ze pakken elke gitaar maar die ze wel wat lijkt om te proberen, zolang ze de boel maar niet slopen, en ook niet klagen over oude snaren :-D, die ga ik natuurlijk niet continu vervangen, meestal eens per jaar.

almarvk
29 juli 2005, 13:54
ja hehe, jij hebt genoeg keuze :D
Maar heb je er ook gitaren tussen zitten met een speciale emotionele waarde voor jou? Of zijn ze alle 40 even mooi en even leuk?

marc_o
29 juli 2005, 14:01
Ligt eraan wie het is. Ik ben er heel simpel in. Kapot of kwijt is volle bak betalen. Alleen mijn Zwier marc-o-caster zou ik moeite mee hebben. Aan onbekenden leen ik zowieso niets uit.

Me_bigboy
29 juli 2005, 15:02
ik heb een squier en een maverick. als het iemand is die zelf ook gitaar speelt die ik ken. dan zou het mss wel mogen. maar alleen in noodgevallen. ik zou eerst men squier geven. maar toch... het is men eerste elektrische gitaar en daar hangt toch wel een emotionele waarde aan vast. ookal is het maar een squier! de maverick waar ik zelf hard voor gewerkt heb blijft toch liever in men eigen handen. ik zou het nog een eer vinden moesten mensen komen vragen om op men gitaar te mogen spelen :razz: , maar zal alleen maar toestaan in noodgevallen.

ieme
29 juli 2005, 16:29
hangt er vanaf aan wie, aan mn buurman zou ik nog niet eens een gerelicte squier te leen geven, aan een vriend van me rustig mn les paul...

Ik kijk altijd ff hoe zoiemand zelf met zn spullen omgaat....

nla0079
29 juli 2005, 21:01
Ik leen vandaag m'n RG320 uit aan een goede vriend van me die een toelatingsexamen moet doen voor het conservatorium en daarvoor een gitaar met floyd rose nodig had
Om je vraag te beantwoorden: ik leen nooit iets uit (laat zelfs - na een slechte ervaring - nooit ergens wat achter), maar ik wilde eigenlijk reageren op je situatie, die ik behoorlijk vaag vind: toelatingsexamen voor conservatorium, en zelf geen (met alle respect) betere gitaar hebben dan een RG320 ? Oh ja, hij heeft er een nodig met een floyd... nu, dat gaat er bij mij niet in. Ik kan me niet voorstellen dat een conservatorium een minimum aantal divebombs eist...

Bluesbreaker
29 juli 2005, 22:28
Ik leen vandaag m'n RG320 uit aan een goede vriend van me die een toelatingsexamen moet doen voor het conservatorium en daarvoor een gitaar met floyd rose nodig had
Om je vraag te beantwoorden: ik leen nooit iets uit (laat zelfs - na een slechte ervaring - nooit ergens wat achter), maar ik wilde eigenlijk reageren op je situatie, die ik behoorlijk vaag vind: toelatingsexamen voor conservatorium, en zelf geen (met alle respect) betere gitaar hebben dan een RG320 ? Oh ja, hij heeft er een nodig met een floyd... nu, dat gaat er bij mij niet in. Ik kan me niet voorstellen dat een conservatorium een minimum aantal divebombs eist...

So what, als die gast graag een nummer wil spelen waarbij hij een gitaar met een floyd rose fijn vind kan ik me het voor stellen dat hij dan ook het liefst op een gitaar met floyd rose speelt, daar heb jij toch niks mee te maken, als hij dat wil doet hij dat.

nla0079
29 juli 2005, 22:53
So what, als die gast graag een nummer wil spelen waarbij hij een gitaar met een floyd rose fijn vindt (...)Hoe kan-ie dat nu weten, als-ie zélf niet eens een gitaar heeft met een Floyd Rose ?! Of leent-ie misschien voortdurend gitaren ? Moet wel, want hoe kon-ie anders dat nummer instuderen :???: Ik heb er dan misschien niks mee te maken, maar van mij kreeg hij géén gitaar - en dat was de vraag toch, hé.

Bluesbreaker
29 juli 2005, 23:00
So what, als die gast graag een nummer wil spelen waarbij hij een gitaar met een floyd rose fijn vindt (...)Hoe kan-ie dat nu weten, als-ie zélf niet eens een gitaar heeft met een Floyd Rose ?! Of leent-ie misschien voortdurend gitaren ? Moet wel, want hoe kon-ie anders dat nummer instuderen :???: Ik heb er dan misschien niks mee te maken, maar van mij kreeg hij géén gitaar - en dat was de vraag toch, hé.

Van je vrienden moet je het maar hebben.....

Tupelo
29 juli 2005, 23:00
Nog nooit een goede gitaar uitgeleend & ook niet echt van plan. Mijn Blade Delta Standard laat ik altijd in de oefenruimte staan en op zich mogen mijn bandleden daar gebruik van maken. Voorwaarde is dat ik er niets van merk. Geen viezigheid dus, plakplekken, onverklaarbare opgedroogte korsten enzo, snaar gebroken, onmiddelijk netjes een nieuwe opzetten enzo... :)

Bins
29 juli 2005, 23:09
So what, als die gast graag een nummer wil spelen waarbij hij een gitaar met een floyd rose fijn vindt (...)Hoe kan-ie dat nu weten, als-ie zélf niet eens een gitaar heeft met een Floyd Rose ?! Of leent-ie misschien voortdurend gitaren ? Moet wel, want hoe kon-ie anders dat nummer instuderen :???: Ik heb er dan misschien niks mee te maken, maar van mij kreeg hij géén gitaar - en dat was de vraag toch, hé.

Van je vrienden moet je het maar hebben.....

Nou precies :-?

Als een vriend van je (een echte dus, geen "kennis") iets nodig heeft dan ga je toch niet moeilijk lopen doen? Als het niet nodig was, dan zou die gast het toch niet vragen? Een vriend van me (nu trouwens ook medebandlid, maar toen nog niet) had een vrij belangrijk radio optreden. Hij vroeg mijn gitaar, terwijl hij zelf ook 2 gitaren heeft... Maar goed, hij wou liever de mijne, vond ie beter klinken. Geen probleem, "that's what friends are for" toch?

Edit: maar je moet het zelf weten hoor, ik probeer je niet de les te lezen ofzo. Ik kan me jou standpunt gewoon moeilijk voorstellen.

nla0079
29 juli 2005, 23:09
Van je vrienden moet je het maar hebben.....Rot een keer lekker op zeg ! Het zou maar mooi zijn, als het criterium voor vriendschap is: te allen tijde dure spullen uitlenen om de meest onduidelijke redenen. Wat mij betreft moeten vrienden ook "Nee" van elkaar kunnen horen en aanvaarden.
Trouwens, de reden waarom ik niks uitleen is heel simpel: heb ooit eens een Les Paul bij een "vriend" achtergelaten - gitaar zat in de koffer en het repetitiehok was alleen voor hem toegankelijk (rijkeluiszoontje met een volledig tot studio omgebouwde kelder), maar mooi dat de headstock eraf was toen ik de volgende week terugkwam ! Als jij je kan veroorloven om gitaren van dik 2000 EUR te laten onthoofden om de lieve vrede kan ik me voorstellen dat jij meer vrienden hebt dan ik :evil:

JvD.
29 juli 2005, 23:12
ik heb me beginners gitaar een jaar aan me vriendinnetje geleend, nu heeft ze er zelf 1 gekocht: GSA60 + cube30

Tupelo
29 juli 2005, 23:16
Wat wordt dit weer doorgetrokken zeg. Sommige vrienden zou ik misschien nog best een gitaar lenen als ze erom vroegen en het voor een speciale gelegenheid zou zijn. Is nog niet gebeurd en er echt op zitten te wachten doe ik ook niet maar goed. God weet, helemaal uitsluiten doe ik het niet. Ik heb echter ook maten die met hun eigen spullen al zo lomp omgaan dat ik plaatsvervangend pijnscheuten krijg als ze hun gitaar in hun standard hangen. Goede maten, no doubt maar toch logisch als ik zou zeggen "Nee niet aan jou". :)

Daniël_san
29 juli 2005, 23:18
Ik leen alleen mijn gitaar uit aan mensen die ik ken en ook weten hoe ze met een gitaar om moeten gaan. (dat geld alleen voor mijn elektrische aan mijn lakewood komt niemand :evil: )
















:cool:

Anders Destium
29 juli 2005, 23:30
Ik heb slechte ervaringen met uitlenen, ik heb een gitaar uitgeleend en beschadigd teruggekregen. Laatst leende ik mijn mp3speler uit raakt die knakker hem prompt kwijt.

Als het echt voor een auditie is en je weet dat iemand voorzichtig is zou het geen probleem moeten zijn. Bovendien kun je als er wat gebeurt altijd compensatie vragen :wink:

Wormaap
29 juli 2005, 23:47
Over m'n gitaren ben ik lichtelijk tot zwaar paranoïde, maar als het iemand zou zijn waarvan ik echt 100% zeker weet dat ik hem/haar kan vertrouwen en dat er niks aan gaat komen zou ik het misschien overwegen. M'n Charvel is al niet echt meer moeders mooiste (headstock heeft in 2en gelegen, redelijk wat kleine krasjes enzo, 2 bruine 'pluggen' in de gaten van de oude tremolo enzo) dus daar zou ik minder problemen hebben, maar then again, wie wil een in D gestemde Superstrat lenen? :P M'n Epiphone heeft voor mij een gigantische emotionele waarde, omdat ik die gitaar nu 2 en'n half jaar heb, en ik me er altijd als ik me weer eens kut voelde heerlijk op uit kon leven enzo. M'n Dean voelt en ruikt nog totaal nieuw, logisch dat daar NIEMAND aankomt natuurlijk ;)

Luca P
29 juli 2005, 23:59
Liever niet.
Mijn maat heeft trouwens dezelfde Gibson Chet Atkins als ik.
Dat scheelt.
Daarbij is hij een Fender man. Ik een Gibson man.

Mr.Bluesbreaker
30 juli 2005, 11:00
Niemand vraagt of ie mijn gitaar mag lenen, haha daar kom ik dan lekker vanaf. Heb wel eens mijn Roland JC-120 uigeleend aan de gitarist van mijn oude band. Geen probleem, kan toch niet zoveel aan kapot en was zelf bij zijn optreden.

Moet wel zeggen dat als iemand mijn Fender zou lenen, dat ik er veel minder moeite mee zou hebben dan mijn Gibson of PRS. (ivm breekbaarheid/headcrack etc)

Vampire
30 juli 2005, 13:22
Ik heb slechte ervaringen met uitlenen, ik heb een gitaar uitgeleend en beschadigd teruggekregen. Laatst leende ik mijn mp3speler uit raakt die knakker hem prompt kwijt.

Als het echt voor een auditie is en je weet dat iemand voorzichtig is zou het geen probleem moeten zijn. Bovendien kun je als er wat gebeurt altijd compensatie vragen :wink:

Ik vind, als je echte vrienden bent, dat zoiets aangeboden moet worden door diegene.
Ik ben ook van mening dat je eigenlijk beter niet iets kunt lenen wat je niet kunt betalen mocht het eventueel kapot gaan, of nog erger (zoals mijn vader een keer heeft gehad met een Telelens voor een fototoestel), als het wordt gestolen (mijn vader kon er niks aan doen uiteraard, maar heeft wel 400 gulden moeten betalen toen, in de jaren 70, was dat best een flinke smak geld voor een jong iemand).
Als je dat niet kunt namelijk, ben je of een lange tijd bezig met afbetalen, of moet je het gooien op je vriendschap en hopen dat die ander zegt dat het 'niet geeft', wat natuurlijk echt niet cool is, om zo met je vrienden om te gaan!

olaf reijnders
30 juli 2005, 14:13
Mij worden deze problemen bespaard doordat ik linkshandig ben. En andere linkshandige gitaristen heb ik niet in mijn vriendenkring. Ik ben daar eigenlijk ook wel blij mee. Ik HOEF niemand te weigeren want ze kunnen er toch niet op spelen. En dan die opmerking; "Hee, die gitaar is verkeerd om!" Laatste tijd negeer ik zulke opmerkingen. Ligt er ook weer aan wie de opmerking maakt, natuurlijk!

almarvk
30 juli 2005, 16:42
So what, als die gast graag een nummer wil spelen waarbij hij een gitaar met een floyd rose fijn vindt (...)Hoe kan-ie dat nu weten, als-ie zélf niet eens een gitaar heeft met een Floyd Rose ?! Of leent-ie misschien voortdurend gitaren ? Moet wel, want hoe kon-ie anders dat nummer instuderen :???: Ik heb er dan misschien niks mee te maken, maar van mij kreeg hij géén gitaar - en dat was de vraag toch, hé.

Wat een vertrouwen heb jij zeg! Je oordeelt wel erug snel... En je moet conservatorium doen pas als je een Gibson hebt, Ibanez Prestige en voor de lol nog een PRS aan de muur hebt hangen? Kom zeg!

Maarjah; hij heeft geen last van GAS (snap ik ook niet :D) en heeft gewoon simpel een bas, 7 string en semi-akoustisch thuis staan. Hij wilde een paar nummers spelen met dat toelatingsexamen en kwam erachter dat er in die nummers tremelo werd gebruikt, dus vandaar vroeg hij of hij mijn gitaar mocht lenen. Ik speel ook vaak over zijn spullen (laatst nog 4 maanden z'n gitaar geleend omdat ie in het buitenland zat...).

Firebird
30 juli 2005, 20:10
Voor bekenden (als in: muzikanten die weten hoe je met zulke apparatuur om moet gaan); geen probleem.

Mn Epi LP Junior, die van behoorlijke emotionele waarde is, heb ik al eens vaker uitgeleend aan n vriend die tijdens n gezamelijk optreden een snaar brak (2 gigs achter elkaar zelfs). Naderhand toch maar tegen m gezegd dat hij eens moest kijken naar n back-up...

Mn handgebouwde LP is een ander verhaal; die geef ik niet zo snel weg.

Spullen lenen is nooit n probleem geweest. Ik heb hier nu een Fender Strat staan, Heb zelfs eens n Gibson Firebird (geen re-issue!!) meegekregen (gitarist van de band van mn pa).

Maargoed... zoiets moet je ook 'verdienen' vind ik.

Bluesbreaker
30 juli 2005, 23:22
Als iemand anders een snaar breekt op mijn gitaar boeit me dat geen reet, ik heb liever dat ze er flink op tekeer gaan en dat me dat een paar snaren kost dan dat diegene daar een beetje op dat ding zit te aaien.....

vulvasonic
30 juli 2005, 23:55
Het is me nog nooit overkomen (geloof ik), maar er hebben talloze figuren op mijn gitaren gespeeld. Gasten die geen nooit konden spelen, gasten die geweldig konden spelen, gasten die erg voorzichtig zijn en gasten die er op raggen alsof het per se kapot moet. Van mij mag het allemaal.

Maar in al die gevallen was ik er gewoon bij. Dat scheelt.

Orpheo
31 juli 2005, 00:02
wie mn strats willen lenen, best. maar mijn les paul is off limits. voor iedereen. echt niemand mag daarop spelen (nou ja....eeeeen ander persoon dan ik zelf...maar daar houdt het ook mee op)

frekie
31 juli 2005, 20:35
Ik heb ooit eens een mooie akoestische gitaar uitgeleend aan een "bevriende" gitarist. Kreeg hem terug inclusief krassen en deuken. Die gitaar heb ik nog steeds en die deuken en krassen zitten er ook nog steeds in. Die gitarist heb ik nooit meer gezien...

Moraal: NOOIT gitaren uitlenen. Of er moet RICHWOOD op staan :-D

deedee
31 juli 2005, 21:13
mn strats mogen andere lui wel bespelen. maar mn les paul is heilig. wie daar aanzit krijgt een knuppel naar zn kop (bij wijze van spreken).

die leen ik dus ook niet uit :D

hehe, kom maar op met die knuppel dan......
k heb er lekker wel op gespeelt :lol:

deedee
31 juli 2005, 21:25
op zich heb ik geen problemen met het uitlenen van me gitaar. Alleen de enige die mijn gitaar wel eens wil lenen is mijn broer (vrienden van hem) en dan op zolder erop spelen. Maar kom ik gister thuis van me vakantie zie ik dat er aan me versterker gekloot is door iemand die zelf niet heel goed gitaarspeelt (gain op 10, treble op 10, mids op 0, bas op 10). Moet hem zo maar een uithoren wie erop gekloot heeft. Daar was ik minder blij mee. Maar meestal mag t wel als ik ervan weet en ik ken die vriend een beetje.

Bobbel
31 juli 2005, 23:35
Ik moet het persoon wel kennen, maar ik leen mijn gitaren enzo wel uit... geen punt...

patricia
2 augustus 2005, 00:14
nee aan uitlenen begin ik niet aan.
simpele reden,omdat ik linkshandig ben en mijn gitaren (jem555 en fender strat u.s.a. en een gibson les paul) erg lastig te krijgen zijn.
en als iemand schade toebrengt of erger hij word gejat,ben ik mooi in de shit.
nou ja mijn ibanez rg 370 wel dan. :wink:

Vampire
2 augustus 2005, 11:39
Ik heb een keer een net nieuwe cd (was net een week uit, ok, het is geen gitaar, maar toch) uitgeleend aan een goede vriend van me, niks mis mee. Krijg ik hem na 3 weken ineens terug van een meisje wat ik maar wazig ken, die vriend van me had hem aan zijn vriendin uitgeleend, omdat die er helemaal weg van is (niet netjes, maar ok, ik kan goed overweg met zijn vriendin, dus ik vond het best), had een vriendin van haar weer mijn cd mee naar huis genomen.

Kortom, ik krijg hem terug, met het boekje helemaal onder de kreukels en vette vingers (het is zo'n speciaal boekje, wat heel gevoelig daarvoor is, vingerafdrukken komen er in een andere kleur op en krijg je er nooit meer af). Ik vond het wel erg genaaid! Nogmaals, het is geen gitaar, maar je weet maar nooit wat een goede vriend die jij vertrouwd met jou gitaar allemaal doet. Als er een keer vrienden van hem langskomen die erop beginnen te spelen terwijl hij net bier aan het halen is of iets dergelijks.
Hmm, gitaar uitlenen is echt niks voor mij! (ookal klink ik haast paranoide :D )

FrankS
2 augustus 2005, 12:38
Best irritant van die cd ja! Nieuwe eisen :x ;)

Maarreh 'k heb ook ooit es een gitaar uitgeleend (RG620FM was dat toen).
Kreeg em terug, was er aan de onderkant vd body een stuk lak uit ineens.. tot op het hout argh..

Die zogenaamde kameraad wist er niets vanaf, zei dat ie er heel voorzichtig mee had gedaan etc bla bla bla.. verzekering dekte het niet omdat het 'repareren' toen slechts 75 gulden was. En dat was gewoon het stukje opvullen en zwart overspuiten. Dat zag je dus nog echt wel. En wou die kameraad ook nog es niet gaan betalen, omdat hij er volgens hem toch niets aan kon doen. WAT een eikel!! Uiteindelijk wel betaald, maar jah, dat bleef je natuurlijk zien, die reparatie. GRR. De hond.

olaf reijnders
2 augustus 2005, 13:31
Ik hoef nooit (bas)gitaren uit te lenen, ik ben linkshandig. Wel eens meegemaakt dat een gitaar van een maat werd geleend door een vriendin van hem en bij de laatste is door een vriendje van haar deze gitaar "geleend" en deze persoon is een dusdanige eikel dat hij deze gitaar als zijn eigendom ziet. Geld leen ik gemakkelijker uit.

Bigfoot414
2 augustus 2005, 13:36
Ik heb zelf een Ibanez stratje te leen uit '75.
De persoon waarvan ik em geleend heb, had em nog op zolder liggen, en dacht dat ik er meer plezier van zou hebben dan hij.
Nou, prima hoor :D
Ik heb de gitaar zelf ook wel es uitgeleend aan de andere gitarist van mn band, omdat ie ook strats gewend is.

almarvk
2 augustus 2005, 13:39
Spullen die ik te leen heb leen ik nooit weer uit aan iemand anders, ook al kent hij/zij diegene waarvan ik het heb geleend. Als je iets van een ander tijdelijk in je bezit hebt moet je daar met zorg en verantwoordelijkheid mee omgaan en niet zomaar weer doorgeven.

Laatst een gitaar geleend voor een aantal maanden. Ik heb 'm schoon gemaakt en een extra setje snaren bij gedaan al bedankje. Vond ik wel zo netjes.

Cubensis
2 augustus 2005, 13:50
ik len ook echt nooit meer iets uit.
heb t 1e seizoen van de simpsons op dvd box, sas wilde die lenen, dus vooruit.
kom ik een paar weken later bij hem 'waar is die ene dvd?'
had ie m aan een of andere leraar van zn school uitgeleend ofzo zonder het aan mij te vragen, had m sinds maart/april ofzo, ik kreeg m dus 2 weken geleden ofzo terug, die krijgt dus ook nooit meer wat mee :D

olaf reijnders
2 augustus 2005, 13:52
Spullen die ik te leen heb leen ik nooit weer uit aan iemand anders, ook al kent hij/zij diegene waarvan ik het heb geleend. Als je iets van een ander tijdelijk in je bezit hebt moet je daar met zorg en verantwoordelijkheid mee omgaan en niet zomaar weer doorgeven.

+1! Doe je gewoon niet!

Cubensis
2 augustus 2005, 13:58
Spullen die ik te leen heb leen ik nooit weer uit aan iemand anders, ook al kent hij/zij diegene waarvan ik het heb geleend. Als je iets van een ander tijdelijk in je bezit hebt moet je daar met zorg en verantwoordelijkheid mee omgaan en niet zomaar weer doorgeven.

+1! Doe je gewoon niet!
+5436545

soup
2 augustus 2005, 14:00
Ik heb een keer een net nieuwe cd (was net een week uit, ok, het is geen gitaar, maar toch) uitgeleend aan een goede vriend van me, niks mis mee. Krijg ik hem na 3 weken ineens terug van een meisje wat ik maar wazig ken, die vriend van me had hem aan zijn vriendin uitgeleend, omdat die er helemaal weg van is (niet netjes, maar ok, ik kan goed overweg met zijn vriendin, dus ik vond het best), had een vriendin van haar weer mijn cd mee naar huis genomen.

Kortom, ik krijg hem terug, met het boekje helemaal onder de kreukels en vette vingers (het is zo'n speciaal boekje, wat heel gevoelig daarvoor is, vingerafdrukken komen er in een andere kleur op en krijg je er nooit meer af). Ik vond het wel erg genaaid! Nogmaals, het is geen gitaar, maar je weet maar nooit wat een goede vriend die jij vertrouwd met jou gitaar allemaal doet. Als er een keer vrienden van hem langskomen die erop beginnen te spelen terwijl hij net bier aan het halen is of iets dergelijks.
Hmm, gitaar uitlenen is echt niks voor mij! (ookal klink ik haast paranoide :D )

zoiets is ook bij mij gebeurt, leen ik een cd komt het terug met een barstje in dat plastic, maar dat kan vervangen worden maar toch :razz: