PDA

View Full Version : Condensator op pre-amp volumepot..help!



shredneck
29 juli 2005, 11:08
Ok,

Ik heb reeds mijn condensator (die over de pre-amp volmuepot zit) doorgeknipt, met als resultaat dat het hoog veel milder is. Is dit een gebruikelijke manier om het hoog aangenamer en bruikbaarder te maken?

Ik heb een jcm800 2204 overigens.

Kan iemand dit wellicht toelichten, maar dan meer de tech kant zeg maar...bv, wat doet die condensator normaal?

Thnx!

nicoverduin
29 juli 2005, 11:11
Dat capje laat hoogfrequent signalen door parallel aan de potmeter. De hoge frequenties worden dus nadrukkelijker doorgelaten bij lage volumen. Hoe harder de versterker staat, hoe minder het effect. Voluit is het effect nihil.

Een condensator kun je vergelijken met een weerstand, maar dan voor wisselspanningen. Echter deze weerstand varieert met de frequentie volgens de volgende formule:

Z (impedantie) = 1 / (2 * PI * f [in Hertz] * C [in Farads])

Dus hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand.

Nico

shredneck
29 juli 2005, 11:29
ah ok, dan snap ik het. Het resultaat is overigens wel prettig aangezien de versterker live niet heel erg hard mag van onze geluidstechnicus. Ik mix het signaal bij met een d.i. signaal waar gewoonlijk het hoog van weggehaald is, zo is het dan bruikbaarder. Live heb ik gemerkt dat het d.i. signaal veel bruikbaarder is en de verhouding d.i./mic is dus nu ook veranderd. Ik hoop, door het veraangenamen van het hoog van de verterker, nu weer meer versterkersignaal naar de p.a. te krijgen, want hoe bruikbaar de d.i. ook is.....nothing beats the real thing.

Vanavond maar eens testen in Musicon.

nicoverduin
29 juli 2005, 11:31
succes.
Nico

shredneck
29 juli 2005, 11:34
succes.
Nico


Thank you.

Mr.Jay
29 juli 2005, 13:45
ah ok, dan snap ik het. Het resultaat is overigens wel prettig aangezien de versterker live niet heel erg hard mag van onze geluidstechnicus. Ik mix het signaal bij met een d.i. signaal waar gewoonlijk het hoog van weggehaald is, zo is het dan bruikbaarder. Live heb ik gemerkt dat het d.i. signaal veel bruikbaarder is en de verhouding d.i./mic is dus nu ook veranderd. Ik hoop, door het veraangenamen van het hoog van de verterker, nu weer meer versterkersignaal naar de p.a. te krijgen, want hoe bruikbaar de d.i. ook is.....nothing beats the real thing.
Vanavond maar eens testen in Musicon.

D.I. met electr. gitaar ????? tjesus............gatverrrr !!
geluidstechnici die daarmee wegkomen.... :evil:

JaY

shredneck
29 juli 2005, 14:59
ah ok, dan snap ik het. Het resultaat is overigens wel prettig aangezien de versterker live niet heel erg hard mag van onze geluidstechnicus. Ik mix het signaal bij met een d.i. signaal waar gewoonlijk het hoog van weggehaald is, zo is het dan bruikbaarder. Live heb ik gemerkt dat het d.i. signaal veel bruikbaarder is en de verhouding d.i./mic is dus nu ook veranderd. Ik hoop, door het veraangenamen van het hoog van de verterker, nu weer meer versterkersignaal naar de p.a. te krijgen, want hoe bruikbaar de d.i. ook is.....nothing beats the real thing.
Vanavond maar eens testen in Musicon.

D.I. met electr. gitaar ????? tjesus............gatverrrr !!
geluidstechnici die daarmee wegkomen.... :evil:

JaY

Alter Bridge gebruikt (net als vele anderen, ik noem een Intwine) toch echt D.I. live, uiteraard is de Palmer heerser op dit gebied, maar de Behringer variant is ook erg goed. Probeer maar eens, zonder vooroordeel.

shredneck
29 juli 2005, 14:59
ah ok, dan snap ik het. Het resultaat is overigens wel prettig aangezien de versterker live niet heel erg hard mag van onze geluidstechnicus. Ik mix het signaal bij met een d.i. signaal waar gewoonlijk het hoog van weggehaald is, zo is het dan bruikbaarder. Live heb ik gemerkt dat het d.i. signaal veel bruikbaarder is en de verhouding d.i./mic is dus nu ook veranderd. Ik hoop, door het veraangenamen van het hoog van de verterker, nu weer meer versterkersignaal naar de p.a. te krijgen, want hoe bruikbaar de d.i. ook is.....nothing beats the real thing.
Vanavond maar eens testen in Musicon.

D.I. met electr. gitaar ????? tjesus............gatverrrr !!
geluidstechnici die daarmee wegkomen.... :evil:

JaY

Mr.Jay
29 juli 2005, 15:29
Alter Bridge gebruikt (net als vele anderen, ik noem een Intwine) toch echt D.I. live, uiteraard is de Palmer heerser op dit gebied, maar de Behringer variant is ook erg goed. Probeer maar eens, zonder vooroordeel.

sorry hoor, dit is vintage forum, dus pre-D.I. era 8-) .

JaY

shredneck
29 juli 2005, 15:43
Alter Bridge gebruikt (net als vele anderen, ik noem een Intwine) toch echt D.I. live, uiteraard is de Palmer heerser op dit gebied, maar de Behringer variant is ook erg goed. Probeer maar eens, zonder vooroordeel.

sorry hoor, dit is vintage forum, dus pre-D.I. era 8-) .

JaY

O ja, das waar.

Nevermind.

(ps, solo van simpathy for the devil....das geen mic toch?)

Negative K3 fan
29 juli 2005, 17:15
ik heb in mijn zelfbouw amp (gebasseerd op gemodde jcm800) juist zo'n condensator toegevoegd omdat het op lagere gain settings nogal doods klonk!

nicoverduin
29 juli 2005, 17:27
ik heb in mijn zelfbouw amp (gebasseerd op gemodde jcm800) juist zo'n condensator toegevoegd omdat het op lagere gain settings nogal doods klonk!Vergis je niet in de eindtrap en de trafo's...
Nico

mathe
29 juli 2005, 21:14
Ik heb reeds mijn condensator (die over de pre-amp volmuepot zit) doorgeknipt, met als resultaat dat het hoog veel milder is. Is dit een gebruikelijke manier om het hoog aangenamer en bruikbaarder te maken?
De meest gebruikelijke manier is om de condensator die jij nu heb weggeknipt, te vervangen door een 100pF exemplaar.

Marc

PeeVee
30 juli 2005, 10:34
Het is wat op veel Fender versterkers bekend staat als "Bright". Het is een "bypass" voor hoge tonen op lagere volumes. Hoe hoger het volume staat, hoe minder het capje doet.

In Fender zit normaal een 100 pF capje, ik vind dat, zelfs voor een muffe gitaar, beetje teveel van het goede en maak er vaak een 47 pF van. Het verschil is dan subtiel, maar b.v. met een humbucker gitaar is het net dat beetje extra sprankel dat je nodig hebt. Bij een Fender amp kun je dat capje met een schakelaartje aan en uitzetten. Als je je versterker nu wat te muf vindt en wat sprankel mist kun je inderdaad een ander capje proberen, alles van 10 pF (zeer subtiel) - 500 pF (erg veel hoog bypass). Zoals gezegd vind ik 47 pF een prima waarde voor wat extra tophoog bij lagere volumes maar zou je even mee moeten experimenteren. Ik meen dat Marshalls daar een veeeel hogere waarde hebben (2n2?)

Mr.Jay
30 juli 2005, 10:40
[quote="PeeVee"]In Fender zit normaal een 100 pF capje, ik vind dat, zelfs voor een muffe gitaar, beetje teveel van het goede en maak er vaak een 47 pF van.[quote]

Ligt gewoon aan je speakers !! 'n 100 pf mooie mica kan prima zijn.

JaY

Negative K3 fan
30 juli 2005, 13:18
ik heb in mijn zelfbouw amp (gebasseerd op gemodde jcm800) juist zo'n condensator toegevoegd omdat het op lagere gain settings nogal doods klonk!Vergis je niet in de eindtrap en de trafo's...
Nico

ja daar kan hjet ook aan liggen, maar die cap over de gain pot was een hele duidelijke verbetering.

shredneck
30 juli 2005, 19:56
Thanks, goede info, hier kan ik wat mee!

PeeVee
1 augustus 2005, 19:35
Ligt gewoon aan je speakers !!
:-? ?!?!

WAT ligt er aan m'n speakers?


'n 100 pf mooie mica kan prima zijn.
Wie zegt dat dat niet zo is dan? Effe beter lezen, er staat 47 - 500 pF !!

Met die muffe Epi P90's was 100 pF prima en speelde ik altijd met bright aan. Met huidige Gretsches geen bright meer nodig, evt. een 47 pF-je voor de double-Annie met Filtertrons. Geldt overigens voor alle amps dus ligt niet aan speakers maar veel meer aan gitaar. Er zijn inderdaad zat speakers die ook een 100 pF of meer kunnen gebruiken, dat bedoel je?

Mr.Jay
2 augustus 2005, 09:02
Er zijn inderdaad zat speakers die ook een 100 pF of meer kunnen gebruiken, dat bedoel je?

Yep

JaY

PeeVee
3 augustus 2005, 11:28
Er zijn inderdaad zat speakers die ook een 100 pF of meer kunnen gebruiken, dat bedoel je?

Yep
Ligt gewoon aan je speakers !! :-D