PDA

View Full Version : Effectending?



gershwin5150
2 september 2002, 20:55
Hallo allemaal!

Ik speel sinds enige tijd bas in een band. En nu zoek ik iets van een effectending om mijn geluid iets op te leuken.
Ik heb een Yamaha TRB5 bas (5-snaar, actief) en gebruik in de oefenruimte meestal een Ampeg 1x15" of een Ampeg met 4x10" (net wat voorhanden is).

Zijn er leuke effecten dingen (met o.a. compressor en iets van chorus ofzo). Of kan ik beter een handjevol losse pedalen kopen? Het moet ook weer niet te gek worden.
Wat raden jullie aan? Alvast bedankt!

Grtz Gershwin!

AllodoX
2 september 2002, 21:39
depends.. als het je eerste effectenbak is kun je beter een multi-fx kopen.. dan kun je beetje experimenteren en kijken wat je leuk vind.

daarna ga je voor de losse pendalen, want die klinken nu eenmaal stukken beter.

gershwin5150
2 september 2002, 22:11
Ik heb voor de gitaar een GT-6, maar zoveel effecten zal ik niet op de bas gebruiken. Ik zoek dus echt een paar goede geluiden.

Kan ik dan beter een paar losse pedalen kopen en bv zo'n 19" compressor?

AllodoX
2 september 2002, 22:22
weet je al precies welke effecten je wilt en hoe je die smaakvol kunt gebruiken ?

je zou bijvoorbeeld eens naar een Digitech BP-200 kunnen kijken.. die's 150 euro, en is een van de betere multi-fx plakken voor de bass.

pak i.i.g. geen Zoom, want daar knap je op af, kan ik je garanderen.

gershwin5150
2 september 2002, 22:33
Tenks!

Ik zal die Digitech zeker eens gaan bekijken!

Ohja nog 1 vraagje: weet je toevallig waar ik hem kan krijgen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gershwin5150 op 2002-09-02 22:37 ]</font>

Dogma
2 september 2002, 23:17
Nou.......bp 200, die kost eerder €250,-
Ik heb ´n zoom bfx 708 die is echt errug goed voor ´n zoom. Wordt niet meer gemaakt, koop inderdaad niet die 506 etc, die vallen tegen..hebben veel ruis etc...

AllodoX
3 september 2002, 08:34
mjah..

ik heb losse stompboxjes..

- Boss ODB-3 overdrive
- Boss PS-5 pitch-shifter ( voor octaver spul )
- George Dennis stereo phaser ( DE beste die er is )
- Boss TU-2 tuner

en dan een Behringer Compressor in m'n rack, tezamen met de Hartke 3500

meer effectjes had ik niet nodig.. ga binnenkort wel eens de Line-6 filter modeler beluisteren met de bass.. es kijke of dat wat leuks is

Ron C
3 september 2002, 09:21
Ik zou zowieso voor losse effecten gaan, puur omdat het qualitatief nu eenmaal beter is, maar mocht je toch voor multifx gaan dan is de Korg AX1B een goede optie of de Boss GT6B. Wat betreft interessante losse pedalen voor bass:
Zowieso een Compressor
Een Octaver is erg tof en dan vooral in combinatie met een chorus.
Ik gebruik zelf ook vaak een Envelope filter (voor autowah geluiden) en een overdrive.
gewoon een zooi effecten uit gaan proberen dan kom je er vanzelf achter welke je tof vind. Persoonlijk ben ik geen fan van Ibanez, Boss of DOD pedalen. Ik ga liever voor EBS, ElectroHarmonics en MXR.
Als je er in ieder geval maar voor zorgt dat je ze met beleid gebruikt, dus alleen waar het nodig is en iets toevoegt aan het nummer!
Dit is de lijst wat ik aan pedalen gebruik:
EBS Multicomp (compressor)
EBS Unichorus (chorus/flanger/pitchmodulator)
EBS Octabass (Octaver)
EBS Multidrive (overdrive)
EBS BassIQ (envelope filter)
MXR Phaser 100 (phaser)
ElecroHarmonics Bassballs (Envelope follower)
Ernieball Volume pedaal
Dunlop 105Q Cry Baby Wah
Vooral de EBS pedalen klinken super!

BB
3 september 2002, 11:22
ProCo Rat distortion, dat is de enige pedaal die ik nodig heb ...

gershwin5150
5 september 2002, 20:56
ok heb ff her en der gekeken maar die BP-200 nog niet gezien. weet iemand misschien waar ze hem te koop hebben?

AllodoX
5 september 2002, 21:11
Feedback heeft ze.