PDA

View Full Version : ES stemming waarom ??



koella
28 juli 2005, 23:00
De es stemming, dus alles een halve toon lager. Wie kan mij nu vertellen
wat de werkelijke reden is om die te gebruiken ? Ik weet dat hendrix, van halen, SRV, extreme etc. hem al gebruikten en dat het zwaarder klinkt. Maar je zou al die nummers ook in de gewone (E) stemming kunnen spelen. De veteranen onder jullie hebben deze vraag misschien al weleens voorbij zien komen, maar toch graag een reactie.

Negative K3 fan
28 juli 2005, 23:10
is soms ook omdat het vocaal gezien haalbaarder wordt.

koella
28 juli 2005, 23:19
Soms misschien ja, maar in ieder geval niet bij de voorbeelden die ik genoemd heb. Bovendien denk ik dan toch meer aan een rigoreuzere toonsverhoging/verlaging. Bijvoorbeeld naar D of omhoog met een capo naar G

ReinoutV
29 juli 2005, 00:02
Op een heel optreden (3 uur spelen of iets) scheelt een halve toon inderdaad heel wat. Daarnaast speelde SRV op .013 snaren. Om toch een beetje te kunnen benden zonder al te snel zere vingers te krijgen stemde hij ze iets lager, waardoor de snaren iets losser komen te staan. En die lage es klinkt best lekker :).

koella
29 juli 2005, 00:10
Op een heel optreden (3 uur spelen of iets) scheelt een halve toon inderdaad heel wat. Daarnaast speelde SRV op .013 snaren. Om toch een beetje te kunnen benden zonder al te snel zere vingers te krijgen stemde hij ze iets lager, waardoor de snaren iets losser komen te staan. En die lage es klinkt best lekker :).

Maar waarom dan niet meteen naar D ? Ik bedoel voor de toetsenist is dat ook een stuk makkelijker spelen. Die kan zijn hammond of piano niet omlaag stemmen (of wel ?).

Waarom dus juist Es ?

waayer
29 juli 2005, 09:55
waarom dan niet gelijk naar bes is ook makkelijk voor de sax players
ik denk dat het voor een toetsenist niet uitmaakt omdat die neem ik aan ook wel ins es kan spelen of ik kan me vergissen

taylor
29 juli 2005, 10:23
in Es stemmen doen ze vaak voor de zanger maar ook idd vanwege de spanning die net iets fijner is dan in normaal,daarom doe ik het ook.

iest in Es spelen voor pianist(of voor wie dan ook) is natuurlijk niet moeilijk je verlaagd alles halve toon en je speelt het,als iets in C kan spelen kun je het natuurlijk ook X en Y enz enz je verschuift het gewoon daar is niks moeilijks aan het is volgens mij meer gedachte dat het dan moeilijker is ofzo... omdat je dan # en mollen ziet staan?teminste ik heb idee dat sommige gitaristen als ze die dingen zien staan het al niet meer kunnen........:)

koella
29 juli 2005, 15:16
in Es stemmen doen ze vaak voor de zanger maar ook idd vanwege de spanning die net iets fijner is dan in normaal,daarom doe ik het ook.

iest in Es spelen voor pianist(of voor wie dan ook) is natuurlijk niet moeilijk je verlaagd alles halve toon en je speelt het,als iets in C kan spelen kun je het natuurlijk ook X en Y enz enz je verschuift het gewoon daar is niks moeilijks aan het is volgens mij meer gedachte dat het dan moeilijker is ofzo... omdat je dan # en mollen ziet staan?teminste ik heb idee dat sommige gitaristen als ze die dingen zien staan het al niet meer kunnen........:)

Ja logisch eigenlijk. Altijd gedacht det het een gimmick was die iedereen van elkaar naaapte. Bends zijn veel makkelijker en je kunt ook dikkere snaren gebruiken.Dank.

Kan iemand mij vertellen hoe ik een mp3 link kan plaatsen ? :???:

harrie-beton
29 juli 2005, 17:14
Kan iemand mij vertellen hoe ik een mp3 link kan plaatsen ?

de mp3 moet je uploaden op internet. Er zijn een paar gratis sites maar die laten meestal geen directe links toe. Betaalde sites zijn beter.
Daarna kun je in het forum de plaats aangeven.

Als je een account hebt bij chello, planet, home enz dan krijg je een beetje webspace van hun. Meestal 20 mb.

Basseytje
1 september 2005, 16:55
jullie lullen teveel over dat je m gelijk in bes moet zetten

BULLSHIT

het is of omdat het lichter speeld of het haalbaarder is voor de zanger(es) wat hierboven al gezegt is. maar het klinkt meestal ook mooier

Guinness
3 september 2005, 02:03
Als je in D stemt vind ik het meteen zo bleusachtig klinken. Ik ben een enorme fan van Es stemming.

Bloodline
3 september 2005, 02:39
jullie lullen teveel over dat je m gelijk in bes moet zetten

BULLSHIT

het is of omdat het lichter speeld of het haalbaarder is voor de zanger(es) wat hierboven al gezegt is. maar het klinkt meestal ook mooier

vet, ik ga al mijn nummers halve noot lager speler. klinken ze mooier . . :lol: :lol:

Richwoodje
3 september 2005, 13:01
jullie lullen teveel over dat je m gelijk in bes moet zetten

BULLSHIT

het is of omdat het lichter speeld of het haalbaarder is voor de zanger(es) wat hierboven al gezegt is. maar het klinkt meestal ook mooier

vet, ik ga al mijn nummers halve noot lager speler. klinken ze mooier . . :lol: :lol:

maar als je díe versie dan weer een halve noot lager speelt, klinkt ie nóg mooier :-D

BassAgent
3 september 2005, 13:50
Ik weet dat nummers als Paradise City en Knockin' On Heaven's Door in Es-stemming gespeeld zijn, waarom weet ik ook niet :D

koella
3 september 2005, 15:16
Ik weet dat nummers als Paradise City en Knockin' On Heaven's Door in Es-stemming gespeeld zijn, waarom weet ik ook niet :D

Eh..omdat ze zo mooi zijn? :-D :-D

BassAgent
3 september 2005, 15:20
Ja, maar met mijn ex-band speelden we Knockin' On Heaven's Door in G in plaats van F#, en dat klonk evengoed.

koella
3 september 2005, 15:34
Ja, maar met mijn ex-band speelden we Knockin' On Heaven's Door in G in plaats van F#, en dat klonk evengoed.

Dat komt dan weer omdat G niet hetzelfde is als Eb.. :lol:

Guinness
5 september 2005, 21:32
Nee, en Eb is niet hetzelfde als D#, maar dat is een lang verhaal.

combo
6 september 2005, 00:37
Hey,

Wij spelen het idd ook in G:
G - D - C
G - D - Am

En dit is een zuiver 3-akkoordenprogressie.
G majeur scale = G A B C D E F#

De progressies:
I - V - IV
I - V - II

Als je de stemming op al je snaren een halve toon lager gaat stemmen, dan krijg je:

F# - C# - B
F# - C# - G#m

En dit klopt want de F# scale is: F# G# A# B C# D# F

Het verlagen van je snaren heeft tot gevolg dat je andere akkoorden krijgt, met eenzelfde progressie in een andere key.

koella
6 september 2005, 23:27
Ja en F# majeur is weer enharmonisch gelijk aan Gb majeur. En als we de paralelle mineur toonladder van D# er boven plaatsen krijgen we een reeks van paralelle sexten. Met nog een C# in de bas maakt dat we een bourdon ofwel pedaaltoon krijgen in de dominant.

NOU EN!!

Moet ik nou zeggen dat jij heel, heeeeel veel van muziektheorie weet? :-D

combo
7 september 2005, 02:09
Lol,

Daar gaat het niet over hé, je vroeg waarom men dikwijls naar beneden stemt, wel, antwoorden heb je al, ik zeg alleen maar dat wij in standaard tuning blijven. Ik herstem geen gitaren.

Het kan wel soms mooier klinken, of makkelijker speelbaar...

Ik ken gasten die Master Of Puppets spelen in een C stemming, in standaard stemmingen lukt het hen niet echt goed; lol

Wormaap
7 september 2005, 02:29
Persoonlijk stem ik m'n Dean en Charvel in D, m'n Epiphone (met Gibby pickups :P) zelfs in C. Waarom? Simpel, die lage D gebruik ik stiekem best vaak. Bij het schrijven van nummers met mijn band kwam ik er op een gegeven moment achter dat veel van onze nummers in Dm hingen en D-akkoorden in eigenlijk al onze nummers vaak voorkomen (en nee, we spelen geen punk, 't was gewoon toeval :razz: ) en als ik dan een toontje omlaag stem, kan ik mooi een octaafje lager dat D-akkoord pakken, waardoor ik minder in het gebied v.d. toetsenist zit, en het gewoon overall dikker klinkt :)