PDA

View Full Version : Refinish in ruw hout



qwerty
28 juli 2005, 20:53
Hoi,
Ik heb gezocht maar kon hier geen antwoord op vinden:
Ik heb een tele met alder body, en wil deze eigenlijk refinishen zoals een gibson voodoo lp/sg, dus zwart, maar zodanig dat het hout ruw blijft, als of het gebeitst is... Hoe doe ik dat? Is dat een beetje mooi bij een alder body? Hoe verwijder ik de oude (polyurethaan?)-lak?

fred dons
29 juli 2005, 07:37
het zal anders worden omdat de voodoo van swampash is gemaakt, bij swampash (als je geen filler en sealer gebruikt) zul je de grove nerf blijven voelen, bij elzen is dat veel minder het geval.

je kunt het effect benaderen door de blanke houte body zwart te stainen (inkt is het gemakkelijkst, hierdoor blijf je de nerf toch nog een beetje zien) en daarna slechts licht te lakken (+/5 lagen)
niet schuren tussen de lagen (natuurlijk als er druppels in de lak zitten
dan wel) en daarna (na het uitharden) met commandant 3 polijsten, dit geeft een zijdeglans ipv een hoogglans effect in je lak

poly lak verwijderen lukt vaak (helaas) alleen maar met veel schuren, er zijn lakken die reageren op afbeit maar dat is een kwestie van uitproberen. een leuke truuk is een potje afbeit leeg kiepen in een grote plastic zak (wel even testen of het plastic niet smelt) gitaar body er bij doen, zak luchtdicht afsluiten en 24 uur dicht laten.

sterkte