PDA

View Full Version : speakerkabel?



cesco
28 juli 2005, 18:36
waarin verschilt een speakerkabel van een gewone jack-jack kabel? En waarom wordt er zo aangedrongen dat er geen gitaarkabel gebruikt mag worden naar je speaker toe? Lijkt me eigenlijk niet veel kwaad te kunnen..

merci.

nicoverduin
28 juli 2005, 18:45
waarin verschilt een speakerkabel van een gewone jack-jack kabel? En waarom wordt er zo aangedrongen dat er geen gitaarkabel gebruikt mag worden naar je speaker toe? Lijkt me eigenlijk niet veel kwaad te kunnen..

merci.
Speaker kabel is veel dikker en kan veel meer stroom verdragen. Volgens mij is daar vorig jaar of het jaar daarvoor een eindeloze discussie geweest op "Vintage versterkers" waarbij uitgebreide berekeningen tot in het 10e decimaal werden uitgevoerd met onderscheid tussen koper, goud, zilver etc.
We kunnen de discussie natuurlijk weer opnieuw starten :-D :-D :-D :-D :-D Vrijwilligers gevraagd :-D :-D :-D
Gitaarsnoer heeft een vrij dunne middenkern. De weerstand is dan wat hoger. Uiteindelijk gaat het om bijv. 0.0x ohm maar het is dus hoger als dik speakersnoer.

Vergis je overigens niet in de stroom die door een speakerkabel gaat. Er staat vaak op de speakeruitgang een spanning van rond de 10-15 volt. Als je dus een 100 watt bak hebt, dan loopt er dus 100W / 10V = 10A door die kabel. Als je een wat lullig snoertje gebruikt, bestaat de kans dat hij iets te warm gaat worden.

Nico

EpiCenturiesAWAy
28 juli 2005, 18:45
Ik heb dit eens gedaan met m'n band. Een gitaarhead naar speakers geleden met een gewone gitaarkabel omdat da andere nie lang genoeg waren :) (het was voor zang overigens )En dat werkte toch goed :) Maar warschijnlijk is de kwaliteit veel minder.

cesco
28 juli 2005, 19:10
Tja, ik deed dat ook weleens met mijn valvestate, omdat ik het simpelweg niet wist. Nu ik een JCM 800 heb wil ik er iets secuurder mee omspringen, vandaar. Maar het kan dus niet zo kwaad als ik er een halfuurtje een solide gitaarkabel tussenhang? Kan je dan alleen hooguit schade aanrichten aan je kabel of kan je zelfs je versterker ermee naar de filistijnen helpen?

Akira
28 juli 2005, 19:16
Wat een maf gedoe.
Voor die paar euro's die een fatsoenlijke speakerkabel kost ga je zoiets toch gewoon niet eens proberen.

EpiCenturiesAWAy
28 juli 2005, 19:29
Het was toch de head van m'n vriend :-D

dejohan
28 juli 2005, 20:00
Tja, ik deed dat ook weleens met mijn valvestate, omdat ik het simpelweg niet wist. Nu ik een JCM 800 heb wil ik er iets secuurder mee omspringen, vandaar. Maar het kan dus niet zo kwaad als ik er een halfuurtje een solide gitaarkabel tussenhang? Kan je dan alleen hooguit schade aanrichten aan je kabel of kan je zelfs je versterker ermee naar de filistijnen helpen?

Heel effe, met een kort kabeltje, zal het kabeltje het wel uithouden.

MAAR: als je kabel springt kan je amp naar de kloten zijn. Er moet ALTIJD een speaker aan een buizenamp hangen (als ie opstaat welteverstaan).

Negative K3 fan
28 juli 2005, 21:26
Wat een maf gedoe.
Voor die paar euro's die een fatsoenlijke speakerkabel kost ga je zoiets toch gewoon niet eens proberen.

ja, ze zijn heel goed zelf te maken, 2 pluggen scoren en naar de mediamarkt voor goed snoer a 70 cent per meter (en dat is nog de duurste! superdik) 3 euro ben je dan een keer kwijt

cesco
29 juli 2005, 01:08
Tja, ik deed dat ook weleens met mijn valvestate, omdat ik het simpelweg niet wist. Nu ik een JCM 800 heb wil ik er iets secuurder mee omspringen, vandaar. Maar het kan dus niet zo kwaad als ik er een halfuurtje een solide gitaarkabel tussenhang? Kan je dan alleen hooguit schade aanrichten aan je kabel of kan je zelfs je versterker ermee naar de filistijnen helpen?

Heel effe, met een kort kabeltje, zal het kabeltje het wel uithouden.

MAAR: als je kabel springt kan je amp naar de kloten zijn. Er moet ALTIJD een speaker aan een buizenamp hangen (als ie opstaat welteverstaan).

Oja, het gaat nu dus over de weinige gelegenheden waarbij ik een tweede speaker aan de andere kant van het podium wil gebruiken. Voor mijn eerste speaker heb ik uiteraard een goed snoer. Mocht die tweede kabel dus doorbranden, dan zit de versterker dus niet zonder speaker. Goed, je hebt dan een impedance mismatch, maar dat zal in dit geval geen ramp zijn.

Maar goed. Ik ben inmiddels wat kennis rijker (leve de zoekfuctie, hallee), en ga dus zeker op zoek naar een langere speakerkabel /of ik hou het gewoon bij 1 speakerkast.

NeeraDJ
29 juli 2005, 04:15
Het was toch de head van m'n vriend :-D
Lekkere vriend ben jij :roll:

pol
29 juli 2005, 04:40
1 tip, koop je speakerkabel niet in een gitaarwinkel, die zijn meestal belachelijk duur ofwel van slechte kwaliteit.
ga langs bij een p.a/ geluidsfirma en laat daar een kabel maken met neutrik pluggen en goeie stevige kabel.

LIGNUMdrummerke
29 juli 2005, 05:16
of maak zelf je kabels. (doet er me aan denken dat men gitaarkabel van 10meter al 3jaar bij iemand ligt die ik dus nooit meer zie en dat ik t dus nu met een STAGG :cry: kabeltje moet doen)