PDA

View Full Version : Thuis studio( tje )



Bullseye
28 juli 2005, 18:21
Ok ik ben dus de een beginner op dit gebied en wil graag een thuis studio maken .

Ik wil dit doen doorm. van een computer die ik nog moet kopen in feite ik moet alles daar voor nodig nog kopen .... mijn question :

Wat heb ik nodig om makkelijk simpel maar vooral goed op te nemen thuis , het gaat over composities maken met gitaar en dan verder uit werken tot een nummer .( en wat kost zoiets ongeveer )


....iemand ?

Lord Abortion
29 juli 2005, 09:40
Wat je zeker nodig hebt:
pro-audio geluidskaart
setje degelijke speakers (eventueel hi-fi aansluiten op PC)
software

En dan hangt het er een beetje vanaf wat je ermee wil doen. Voor electrische gitaar is het het makkelijkst om een POD of V-Amp oid te gebruiken, als je nog zang erbij wil moet je nog een mic preamp hebben (of eventueel kan dit ook via de gitaarpreamp). Geef ons eens een budget en een preciezer doel en dan kunnen we veel preciezer helpen.

Bullseye
29 juli 2005, 11:01
Hmmm ik d8 zo'n beetje tussen de 1000 en 2000 euro

Moet ik toch wel iets goeds voor kunnen krijgen ?

ik wil idd met elek gitaar werken evt. met zang

verder moet ik bass en Drums er aan toe kunnen voegen, maar ik heb gehoord dat dat evt via programma's zoals cubase kan.

Verder is de wens dat ik thuis een Demo cd kan maken en de mogelijkheid heb om te kunnen uit mixen naar mijn eigen smaak .

harrie-beton
29 juli 2005, 11:10
echte cubase kost 1000 euro...


Voor een pc zijn de adviezen goed, ik zou ook een DVD brander adviseren. Dan kun je de multitrack sessie bewaren voor later.
Lekker goedkoop (1 euro voor 4,7 gig) en je harde schijf blijft lekker schoon.
Je hoeft geen supersnelle pc, wel 1 gig intern geheugen is lekker.

Als je toch de tijd neemt, zoek een pc die niet te veel lawaai maakt. Iets duurdere ventilatoren zijn meteen veel stillen.
Waterkoeling zou ik niet doen.

Daniël_san
29 juli 2005, 11:10
zit er bij je buget ook een pc in?

bert k
29 juli 2005, 11:45
Geluidskaartje van M-Audio of Terratec is rond de 100 euro, eventueel mixertje van Behringer os Samson rond de 70 euro, Guitarport is 150 (?), en koop vooral een paar fatsoenlijke boxen, geen computerboxjes!

Bullseye
29 juli 2005, 11:45
zit er bij je buget ook een pc in?

Ehm Ja ?

harrie-beton
29 juli 2005, 13:12
is het verbouwen van je huidige pc ook een optie?

Een P3 is wel goed hoor

Bullseye
30 juli 2005, 10:08
Missichien wel ik heb nou een pentium 3 met 15giga HD,ik weet niet of die goed genoeg is ?

bert k
30 juli 2005, 15:28
Pentium 3 zou wel goed moeten zijn. Dat is toch zo rond de 800 megahertz? Heb ik vroeger prima opnames mee gemaakt.
Ik zou beginnen met geluidskaar, mixer, boxen en zo, en kijken of het werkt. Kan je later altijd nog een nieuwe comp kopen.

Bloodline
30 juli 2005, 23:38
echte cubase kost 1000 euro...


Voor een pc zijn de adviezen goed, ik zou ook een DVD brander adviseren. Dan kun je de multitrack sessie bewaren voor later.
Lekker goedkoop (1 euro voor 4,7 gig) en je harde schijf blijft lekker schoon.
Je hoeft geen supersnelle pc, wel 1 gig intern geheugen is lekker.

Als je toch de tijd neemt, zoek een pc die niet te veel lawaai maakt. Iets duurdere ventilatoren zijn meteen veel stillen.
Waterkoeling zou ik niet doen.

kan je met cubase dan direct de wav. op dvd opslaan ? hoe dan ? bij mij gaat alles naar de schijf.

bert k
30 juli 2005, 23:53
Nee, je moet de wav naar harde schijf saven, samen met je project, en dan later backup naar DVD met een prog als Nero.

Bullseye
31 juli 2005, 12:13
Hmmm, ok dan ga ik es ff op zoek naar die ingredienten.

Maar welke software heb ik daar dan eigenlijk voor nodig ?
wat is is makkelijk en goed om mee te werken ?

( ik ben echt een rookie hoor :-? )

harrie-beton
31 juli 2005, 12:54
cool edit pro 2 of de opvolger adobe audition is mooi om te beginnen.