PDA

View Full Version : Beste gitaar ooit



Mafkees
28 juli 2005, 13:15
Wat is volgens jullie nou de beste gitaar die ooit gemaakt is 8-)

Vampire
28 juli 2005, 13:19
Dat is uiteraard van smaak afhankelijk...

Cubensis
28 juli 2005, 13:19
jezus christus, slotje.
zijn al 300 van deze topics geweest en al 300 keer liep dat in gezeik uit :D

almarvk
28 juli 2005, 13:23
UTFS anders ga ik ook mee zeiken :)

Anders Destium
28 juli 2005, 14:43
Dit is wel een goed idee voor de FAQ in oprichting:

De beste gitaar ooit is déze, geen discussie mogelijk.

Zijn we toch helemaal geregeld, en nooit meer onduidelijkheid :lol:

robert-gitarist
28 juli 2005, 16:12
Wat is volgens jullie nou de beste gitaar die ooit gemaakt is 8-)

Voor mij Jackson en ESP/LTD

stax
28 juli 2005, 16:22
Stagg strat :lol:

Anders Destium
28 juli 2005, 16:22
Dat kan je niet menen, hoe kan ESP/LTD nou ooit beter zijn dan ESP :???:

En daarnaast heb ik vandaag geleerd dat je bij deze merken moet zijn:

GMW, Warrior, GMP, MCS.

Het schijnt echt de top van de top te zijn, maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk...

Speeddemon
28 juli 2005, 16:23
een gitaar die alles kan, en helaas bestaat ie niet.

Of kennen jullie elementen die je met een toggleschakelaartje van een EMG81 sound naar een Texas Special flavour, of P90/Filtertron kan schakelen? :???:

De gitaar zou moeten hebben:
-bespeelbaarheid van een Ibanez/Jackson superstrat
-de ballen en stoerheid van een Les Paul
-de twang van een Tele of iets met P90's
-een tremelo die je met 1 simpele handeling om kan toveren in een 'hardtail'
-22 frets, waarbij je 2 frets extra kan 'uitschuiven'
-een shitload aan schakelaars voor alle mogelijke pickup combo's
-geen in de weg zittende elementen (dus als 't effe kan een HS config)

of nog beter, elementen die 'merken' WAT je speelt (qua stijl) en daar hun sound op aanpassen! :o
Als je twangy chick'n pick'n country speelt, dat je heldere compressed singlecoil sound hebt, als je lomp zwaar rifft, je een strakke zware actieve EMG sound hebt, als je jazzy speelt, je een warme volle mini-humbucker sound hebt, etc etc.

En die bestaat dus niet.
Gitaren zijn als kleuren van een schilder. Je kan best een leuk schilderij maken met alleen rood, maar als je geel en blauw erbij hebt, wordt 't een stuk leuker.

Les Paul
28 juli 2005, 16:36
Hoe beoordeel je "beste" ?

Beste klank (subjectief)
Bespeelbaarheid (ook subjectief)
Beste bouwkwaliteit (hoe meet je dat?)
Mooiste finish (zeer subjectief)
etc.

Een gitaar kan uitstekend zijn voor de ene muzieksoort, maar in andere muziek maar heel matig zijn.

Persoonlijk speel ik net zo graag op een Les Paul als op een Strat. Ook mijn PRS CE speel ik graag op. Allemaal vanwege verschillende redenen. Er is geen beste voor mij; ze zijn allemaal anders....

JvD.
28 juli 2005, 18:48
UTFS anders ga ik ook mee zeiken :)
Up The Fuck Shut ??

olaf reijnders
28 juli 2005, 18:52
Hondo II waaibomenhouten gitaar. Trekt krom, alleen al als je ernaar kijkt. En de moderne variant, de Stagg. Briljant! :razz:

Lexvandoef
28 juli 2005, 18:55
UTFS anders ga ik ook mee zeiken :)
Up The Fuck Shut ??

Use The Fucking Searchbutton :razz:

Jax
28 juli 2005, 19:08
Stagg strat :lol:

Eeh, ga niet dollen met stagg.... :evil: :wink:

robert-gitarist
28 juli 2005, 19:25
Dat kan je niet menen, hoe kan ESP/LTD nou ooit beter zijn dan ESP :???:

En daarnaast heb ik vandaag geleerd dat je bij deze merken moet zijn:

GMW, Warrior, GMP, MCS.

Het schijnt echt de top van de top te zijn, maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk...

Ik vind ESP super goeie gitaren,en LTD ook..en LTD hoord bij ESP,dus is het ESP/LTD...Natuurlijk is LTD niet beter als ESP...

MoserCustomShopDotCom
28 juli 2005, 20:51
Hetgene dat JIJ het mooist vindt, hetgene dat JIJ het comfortabelst vindt spelen en hetgene dat het geluid geeft wat JIJ zoekt.


Dat kan je niet menen, hoe kan ESP/LTD nou ooit beter zijn dan ESP :???:

En daarnaast heb ik vandaag geleerd dat je bij deze merken moet zijn:

GMW, Warrior, GMP, MCS.

Het schijnt echt de top van de top te zijn, maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk...

Btw... Check this out!

http://mcs.acidpit.org/viewtopic.php?t=4778

BC Rich Beast replica van GMW... DAAAYYYUUUMM. Ok.. de meesten vinden dit misschien niets.. Maar het ziet er prachtig uit.. Echt vakmanschap!

Anders Destium
28 juli 2005, 20:57
Plaatje :o

De kleur van mijn nieuwe gitaar lijkt heel erg daarop (Raspberry).

Ik zou zelf gaan voor deze Thorn als het er eentje moest zijn op dit moment:

http://www.thornguitargallery.com/images/049-28.jpg

vulvasonic
28 juli 2005, 21:08
De beste electrische gitaar is de gitaar die model heeft gestaan voor bijna alles waar we op spelen; de Telecaster. En de enige wezenlijke verbetering op dat ontwerp is de Stratocaster.

Mafkees
28 juli 2005, 21:12
ik zelf vind de strat, tele en de les paul alledrie echt vette gitaren

bert k
28 juli 2005, 21:13
Dat is net zoiets als zeggen dat de Opel Kadett de beste wagen aller tijden is, alleen overtroffen door de Opel Astra... :o

vulvasonic
28 juli 2005, 21:24
Dat is net zoiets als zeggen dat de Opel Kadett de beste wagen aller tijden is, alleen overtroffen door de Opel Astra... :o

Maar die gaan kapot. Gitaren niet (normaal gesproken).

Agent_Smith
28 juli 2005, 22:00
Dat is net zoiets als zeggen dat de Opel Kadett de beste wagen aller tijden is, alleen overtroffen door de Opel Astra... :o

Opel..???!? :( Dit is wel een heeeeel slecht voorbeeld.

robert-gitarist
28 juli 2005, 22:34
Dat is net zoiets als zeggen dat de Opel Kadett de beste wagen aller tijden is, alleen overtroffen door de Opel Astra... :o

Opel..???!? :( Dit is wel een heeeeel slecht voorbeeld.

VW das pas verkeerd voorbeeld..of Citroën

Orpheo
28 juli 2005, 22:38
IMO is de beste gitaar allertijde niet gemaakt.

de ene keer wil ik de ballen van een les paul, de andere keer de scheur van een tele, de andere keer de jank van een strat.

de volgende keer de warmte van een ES335 (ja, dat is nog mijn wensenlijstje :D:D )

kortom; t kan niet in 1 gitaar. en de gitaar die dat wel heeft is zo m*therfuckin lelijk, dat ik daar niet mee dood gevonden wil worden (de line6 variax-shitzooi-gitaren)

maar als t gaat om de mooiste+meest veelzijdige gitaar:

de les paul standard cherry burst. de page-les paul om precies te zijn.

Akira
28 juli 2005, 23:17
UTFS anders ga ik ook mee zeiken :)
Up The Fuck Shut ??

Use The Fucking Searchbutton :razz:

Ik vind die Joda-eske Up The Fuck Shut veel leuker :)

JvD.
29 juli 2005, 23:39
UTFS anders ga ik ook mee zeiken :)
Up The Fuck Shut ??

Use The Fucking Searchbutton :razz:

Ik vind die Joda-eske Up The Fuck Shut veel leuker :)
http://62.195.73.87/Humor/UP%20THE%20SHUT%20FUCK.jpg

FruscianteFan
30 juli 2005, 00:16
Voor mij geldt ook dat de beste gitaar niet bestaat. Het ene moment denk ik aan het geweldige geluid en dito uiterlijk van de Gretsch White Falcon, dan weer aan een willekeurige Fender in het bezit van Frusciante ('55/'62 strat, '65 custom Tele, '62 Jaguar), Clapton (blackie!) of Gallagher (tatocaster 8) ) het volgende moment aan een PRS, SG of LP en dan weer aan een Jackson of BC Rich.

olaf reijnders
30 juli 2005, 00:59
De beste gitaar is de Air Special van Zeppelin. Superlicht met hele stille elementen, die ook nog eens onzichtbaar zijn.

skabouter
30 juli 2005, 02:14
natuurlijk is het allemaal subjectief, maar je kan ook kijken naar verkoop cijfers. strats en LP`s gaan t meeste over de toonbank, en kom je t meeste tegen, dat zegt wellicht ook iets

stax
30 juli 2005, 09:01
natuurlijk is het allemaal subjectief, maar je kan ook kijken naar verkoop cijfers. strats en LP`s gaan t meeste over de toonbank, en kom je t meeste tegen, dat zegt wellicht ook iets

Heb je het dan niet over het populairste model??
Welk merk + model zou het afgelopen jaar het meest verkocht zijn??

Zijn daar cijfers van eigenlijk??

Mafkees
30 juli 2005, 09:01
+1

Jeanken
30 juli 2005, 11:28
natuurlijk is het allemaal subjectief, maar je kan ook kijken naar verkoop cijfers. strats en LP`s gaan t meeste over de toonbank, en kom je t meeste tegen, dat zegt wellicht ook iets

Heb je het dan niet over het populairste model??
Welk merk + model zou het afgelopen jaar het meest verkocht zijn??

Zijn daar cijfers van eigenlijk??

Het populairste model is meestal wat de meeste mensen het beste vinden en daarom kopen wat ze populair maakt. Het zegt ook wat dat die gitaren al zoveel jaren hebben overbrugt zonder te spectaculaire wijzigingen, zoals Keith Richards ooit zei, sinds Fender en Gibson met hun eerste modellen op de markt kwamen is er niets wezenlijks meer verbeterd aan de elektrische gitaar..

maarten69
30 juli 2005, 11:53
http://www.musicstreetjournal.com/GRAPHICS/atreyu6arnold.jpg

als jullie nog van plan waren mij een verlaat cadeautje voor mijn verjaardag te geven dan zeg ik op zijn snoop doggs...

doew mijj die maahr!

Orpheo
30 juli 2005, 12:24
natuurlijk is het allemaal subjectief, maar je kan ook kijken naar verkoop cijfers. strats en LP`s gaan t meeste over de toonbank, en kom je t meeste tegen, dat zegt wellicht ook iets

Heb je het dan niet over het populairste model??
Welk merk + model zou het afgelopen jaar het meest verkocht zijn??

Zijn daar cijfers van eigenlijk??

Het populairste model is meestal wat de meeste mensen het beste vinden en daarom kopen wat ze populair maakt. Het zegt ook wat dat die gitaren al zoveel jaren hebben overbrugt zonder te spectaculaire wijzigingen, zoals Keith Richards ooit zei, sinds Fender en Gibson met hun eerste modellen op de markt kwamen is er niets wezenlijks meer verbeterd aan de elektrische gitaar..

het is wel geprobeerd, alleen lukt het nooit (echt).

maar wat wil je dan concreet verbeteren aan de elektrische gitaar?

ga je midipups erin zetten, is t IMO geen elec. gitaar meer.

het enige dat écht innoverend was, en waar nog een beetje op voort geborduurd wordt is de Floyd Rose brug. Als er nu eens een floyd rose zou komen met piezo, das pas een topverbetering! En dan praat ik niet over die edge van ibanez met piezo, maar over OFR met piezo. (kheb gelezen op n ander forum dat een merk, ben even de naam kwijt, bezig is met midizadeltjes te maken voor floyd rose bruggen. ik dacht gotoh, maar dat weet ik dus niet zeker!! dat het er komt, dat weet ik wel zeker).

kijk eens even naar het model dat het meest gekopieerd is.

Niet de les paul. Niet de tele. De strat. Dit model is denk ik het meest gekopieerd, en door ontwikkeld. Ieder merk heeft wel iets dat op een strat lijkt. zelfs gibson! (de U2, M3, Victory, om er maar een paar te noemen). Ibanez maakt eigenlijk alleen maar (super)strats.

Daaruit kan ik wel een beetje concluderen dat de strat t meest populair is, met daarna de les paul en tele (beiden op 2e plaats) omdat ze allebei zeer belangrijk en invloedrijk zijn (geweest) in de muziek. (bijna) iedere grote artiest speelt/speelde wel les paul(+strat+tele).

Vampire
30 juli 2005, 12:34
De perfecte gitaar zou helemaal niet cool zijn... aangezien je dan nooit meer een andere gitaar zou hoeven, terwijl het juist cool is om meerdere gitaren te hebben, om verschillende stijlen muziek te spelen bijvoorbeeld. tenminste, vind ik!

taylor
31 juli 2005, 11:01
ach ja wat is de het best,het is waar dat in 50 jaar eigenlijk weinig tot niks is verandert maar dat zie ik juist als een positief iets wat moet je aan gitaar veranderen dan?

als ik een merk moest noemen zou ik zeggen oude valley arts als 1 van toppers (voor mij dan)die gitaren zijn echt super..

Anders Destium
31 juli 2005, 11:21
[het enige dat écht innoverend was, en waar nog een beetje op voort geborduurd wordt is de Floyd Rose brug. Als er nu eens een floyd rose zou komen met piezo, das pas een topverbetering! En dan praat ik niet over die edge van ibanez met piezo, maar over OFR met piezo. (kheb gelezen op n ander forum dat een merk, ben even de naam kwijt, bezig is met midizadeltjes te maken voor floyd rose bruggen. ik dacht gotoh, maar dat weet ik dus niet zeker!! dat het er komt, dat weet ik wel zeker).

.

Dus jouw topverbetering is er al, maar omdat het van Ibanez is dan telt het niet :roll: