PDA

View Full Version : Toonhoogte omhoog bij ontstemmen?



telecastermaster
28 juli 2005, 12:11
Guys, ik wel eens dat mijn gitaar, na een tijdje niet gebruikt te zijn geweest, "omhoog is ontstemd", dwz dat ik 'm omlaag moet stemmen om 'm weer zuiver te krijgen. Is dat normaal??

thx,

Peter

Jeanken
28 juli 2005, 12:20
Normaalgezien rekken de snaren en moet je omhoog gaan maar door allerlei factoren kunnen ze 'optrekken' ook, vochtigheid, warmte(hier net koude) zijn al enkele die me meteen te binnen schieten, geen zorgen over maken hoor.

Swan
28 juli 2005, 12:24
heb ik ook vaak

jpb
28 juli 2005, 12:33
Als "wel eens" betekent dat hij ook wel eens lager staat gestemd na een tijdje niet spelen, lijkt mij dat er niets aan de hand is (temperatuur- of vochtverschillen). Ik let er niet erg op, maar met mijn tele is het me nooit opgevallen.

Fumi SG
28 juli 2005, 12:52
ik heb het ook wel vaak, vooral de G-snaar.... altijd weer die G! :-? :razz:

Bins
28 juli 2005, 13:17
Ik heb het ook wel eens.

Bullseye
28 juli 2005, 13:21
heeft idd te maken met het werken van het hout, denk aan vochtigheids graad of warmte verschillen .
8-)

Voidhead
28 juli 2005, 13:33
ik heb het ook wel vaak, vooral de G-snaar.... altijd weer die G! :-? :razz:

idd ALTIJD de G snaar, raar is dat he! :-?

andoni
28 juli 2005, 15:57
Guys, ik wel eens dat mijn gitaar, na een tijdje niet gebruikt te zijn geweest, "omhoog is ontstemd", dwz dat ik 'm omlaag moet stemmen om 'm weer zuiver te krijgen. Is dat normaal??

thx,

Peter

Heb ik ook ooit gehad, het bleek mijn topkam te zijn die niet goed gleed en na het opdrukken van een snaar bleef de snaar wat hangen. De gleuven in de topkam wat groter maken heeft geholpen. Nu ja dit is wel een ander geval dan dat het gebeurt als je er niet op speelt.

Mafkees
28 juli 2005, 16:27
Gewoon elke keer voordat je gaat spelen ff snel stemmen, je bent er nog geen minuut mee bezig dusja, ik maak er nooit zo'n probleem van :roll:

Lenweë Míriel
28 juli 2005, 17:07
ik heb daar ook vaak last van.
sommige moet ik altijd omhoog tunen
maar de g en a staan vaak te hoog dus die moet in dan weer omlaag tunen

JvD.
28 juli 2005, 18:45
de G is gewoon een evil geval

The Brother-Slayer
29 juli 2005, 10:05
op de g - snaar zit de meeste afwijking op, vandaar... (
als er eentje bij mij onstemt is het ook telkens die :-?