PDA

View Full Version : verschil Champ 5C1 / 5E1



gertgert
28 juli 2005, 10:12
Hoi, ik zou willen gaan starten met het bouwen van een Champ.
Heb geen ervaring maar je moet toch ergens mee aan de slag, dus ben heel benieuwd of het gaat lukken..

Op internet staan schema's van de Champ, alleen weet ik niet wat het verschil is tussen een 5C1 en een 5E1

Kan iemand me dat uitleggen?

qwerty
28 juli 2005, 11:42
Hoi, de 5c1 champ werkt met een 6sj7 voorversterkerpentode (octal voet) en daardoor is de hele preamp anders.

De 5e1 champ werkt met een 12ax7 dubbeltriode, en lijkt qua preamp op de vaak nagebouwde 5f1 tweedchamp, met als verschil dat de 5e1 een smoorspoel gebruikt om de voedingsspanning af te vlakken, en de 5f1 een weerstand.

kijk voor schama's maar eens op www.ampwares.com/ffg

nicoverduin
28 juli 2005, 12:02
Ik heb een combinatie gebouwd van de 5C1 en de 5F1. Zie http://home.wanadoo.nl/nico.verduin
En ga dan naar de link van de champ.
Nico

gertgert
28 juli 2005, 13:20
klinkt goed!
heb net het schema van de F uitgeprint.
ga die maar eens goed bestuderen en eens kijken hoe het best kan starten.

Negative K3 fan
28 juli 2005, 16:55
ik ben begonnen met een combinatie van een 5e1 en 5f1 (5e1 zonder smoorspoel en andere trafo enzo)

het stelt op zich niet zo heel veel voor, maar het is wel heel leerzaam

gertgert
28 juli 2005, 19:34
is voor mij de eerste keer, dus moet ook niet zoveel voorstellen 8-)

nog een vraag: ik zit te turen op dat schema, maar kan het zijn dat de bass en treble pot niet op het schema staat??

als wel, waar dan??

nicoverduin
28 juli 2005, 20:32
is voor mij de eerste keer, dus moet ook niet zoveel voorstellen 8-)

nog een vraag: ik zit te turen op dat schema, maar kan het zijn dat de bass en treble pot niet op het schema staat??

als wel, waar dan??
Je maakt de juiste constatering :-D :-D :-D Zit er niet op. Kan evt. bij de 5E1/5F1 er altijd wel later bij gezet worden. Die 2 triode voorversterking is hoog zat om de demping van de tone trap op te vangen
Nico

gertgert
28 juli 2005, 21:42
hoera ik kan schema's lezen :cool:
ik heb vanavond een ouwe italiaanse buizenamp gesloopt (mijn eerste versterker ooit). Een sound big 10.
leuk werk. beetje bekeken hoe dat nou in elkaar zit.
Nu weer in elkaar prutsen. Heb twee boeken bij de bieb gehaald ('electronica, echt niet moeilijk' - ha ha) en onderdelen besteld om een fuzzje in elkaar te flansen. als die t doet ga ik gelijk voor de champ. hoppa. heb er zin in. zal wel wat foto's posten als ik de gang heb.

voorlopig zie je me dus wel terug op dit forum want er komen ongetwijfeld vragen..

gertgert
29 juli 2005, 15:02
is er ergens een lijst te vinden met onderdelen die nodig zijn voor de 5f1 ?
(geen modversie, gewoon zoals op schema)

JoostBaksteen
29 juli 2005, 15:42
is er ergens een lijst te vinden met onderdelen die nodig zijn voor de 5f1 ?
(geen modversie, gewoon zoals op schema)

Het schema? :P

gertgert
29 juli 2005, 20:17
ja, dat snap ik, daar kom ik nog wel uit.
Maar (en hier volgt een ongetwijfeld lachwekkende opmerking voor jullie) hoe zit dat dan met die vierkante blokken bovenop. (volgens mij is dat bij de 5f1 er maar eentje). hoe heet zo'n ding, waar dient het voor? En hoe moet het worden aangesloten?

verder vraag ik me af of dit ding werkt op 220 of 110 V.

sorry, ik ben dus echt een leek zoals je merkt... :oops:
hopelijk wil iemand me wat verder helpen. bedankt alvast!

nicoverduin
29 juli 2005, 21:02
Ik weet niet waar jij zwarte blokken ziet?

Je hebt wel een zgn. export trafo nodig die geschikt is voor 220/230 V. Het schema is nog gebaseerd op de 110V US versie.
Nico

gertgert
29 juli 2005, 21:13
http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Champ-1/images/11020052.JPG

ik bedoel dat blok/spoel/trafo? linksachter en rechtsachter

wat zijn dat?

nicoverduin
29 juli 2005, 21:37
Joh ik wist helemaal niet dat je het over mijn versterker had :-D :-D Maar:
De links achter trafo is de Uitgangstrafo (vaak afgekort als OT=Output Transformer).
De rechts achter trafo is de Voedingstrafo (vaak afgekort als PT= Power Transformer).
Beide zijn trouwens afkomstig uit een oude buizenradio. De goedkoopste manier om aan eenvoudige trafo's te komen voor een champ of een EL84 versterker.
Dat blauwe ding en die grijze cylinders zijn elco's.
Dat zwarte ronde ding in het midden achter is een oude 6SJ7 (en deze was heeeeeeeel oud) buis voorhet 5C1 schema.
Nico

JoostBaksteen
29 juli 2005, 21:42
Ik raad je aan om een document op ax84.com door te lezen waarin een kleine buizen versterker wordt uitgelegd. Na het lezen van dat document weet je aardig hoe een buizen versterker in elkaar zit en waar de onderdelen voor dienen.

Het adres is: http://www.ax84.com/dp.php?pg=projects&project=p1 en dan het "Dave Sorlien's Excellent P1 Theory Document".

Met dat document is volgens mij iedereen begonnen :D.

gertgert
29 juli 2005, 22:28
he bedankt voor deze info.
ik heb uit die oude buizenversterker 2 trafo's.
ik zal proberen om dit weekend een fotootje te posten, ben benieuwd of die dan bruikbaar zijn. op de voedingstrafo zit ook een stelknopje om van 110-230 volt te gaan.

gertgert
30 juli 2005, 13:06
op deze link kan je de transformatoren zien uit die oude versterker.
zijn die gewoon te gebruiken?

http://www.dzjeemz.nl/index_bestanden/slide0001.htm

nicoverduin
30 juli 2005, 18:22
welke buizen zaten erin?
Nico

gertgert
30 juli 2005, 18:34
1x philips ECL82
1x siemens ECL82
1x philips ECC83

Negative K3 fan
30 juli 2005, 18:39
of ze geschikt zijn zou je moeten bepalden dmv het opmeten van de secundaire voltages.

nicoverduin
30 juli 2005, 20:38
Ik begrijp aan de foto dat het een mono versterker was, dus grote kans dat het een balans uitgangstrafo is. Ik zal eens opzoeken wat de impedantie van de trafo is adhv de documentatie.

Zat er geen gelijkrichtbuis in : bijv. EZ80 of EZ81? Zo niet dan zit er waarschijnlijk een gelijkricht diode in.
In ieder geval sloop nog geen trafo's los voor dat alle draden zijn gemerkt. die foto's zijn die nadat je gesloopt hebt of daarvoor?

Nico

gertgert
31 juli 2005, 21:27
de drie buizen die ik noemde waren de enige die erin zaten.
ik heb alles nog heel gelaten, alle draden zijn nog bevestigd.
Gesloopt is er niets, alles zit nog zoals het zat, behalve dan dat ik uit uit de kast heb gehaald en de speaker heb losgekoppelt.

nicoverduin
1 augustus 2005, 11:43
da's mooi. Dan gaan we stap voor stap de trafo's demonteren te beginnen met de OT. Dit is een Balans trafo voor 2 x ELC82. De ECL82 heeft een Primaire impedantie van rond de 10k. Dat betekent wel dat je er niet zoveel aan hebt voor de Champ tenzij we een kant van de primair gebruiken. Maar dat komt later wel.

Wat je moet doen is het volgende:

Vanaf de speaker aansluitingen gaan er draden naar een trafo. Dit is dus de OT. Als er op het chassis is aangegeven hoeveel ohm de aansluitingen hebben noteer deze. Dit is handig voor later. label deze draden nu met "SEC". Je kan deze draden nu losmaken bij de speaker aansluiting (evt. gewoon afknippen).

Vanaf beide ECL82 aansluitingen gaan er vanaf pin 6 een draad naar de OT. Label deze (stukje schilderstape oid met "VA". Je kan deze draden nu los maken bij de buisvoet aansluiting. Pin 6 bepaal je door vanaf de onderkant gezien de grootste ruimte te zoeken van de pennen. Tel dan met de klok mee naar pin 6.

Als het goed is blijft er nu 1 draad over naar de OT. Label deze "B+". Nu kan je deze draad ook los maken waar hij begint in het chassis. Maak hier gelijk effe een foto van de aansluiting.

Als alle draden nu los zijn, dan kan je de trafo losschroeven en eruit halen.

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Nico

Franc
1 augustus 2005, 11:54
Spannend dit :-D

't Is net zo'n film waar ze dan een bom hebben en dat de good guy via een gsm-etje wordt verteld hoe de bom te ontmantelen :D

'knip de rode draad door'
-'check'
' nadat je de gele hebt doorgeknipt'
-'...' :-D

nicoverduin
1 augustus 2005, 11:56
of was het toch die blauwe :-D :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
1 augustus 2005, 12:07
lol :D

H.Manback
1 augustus 2005, 12:22
Als het een balans (push pull) trafo is zou ik m toch echt niet gebruiken hoor! Single ended trafos worden anders gemaakt, ze hebben een lucht laagje tussen de kern en de spoel (geloof ik), wat nodig is bij single ended.

Het exacte verhaal ontbreekt hier, maar PeeVee heeft het volgens mij ook al eens aangegeven en ik heb het ook van een andere bron vernomen.

Dus samengevat -> als de trafo die je hebt een balans trafo is, koop een trafo speciaal voor single ended gebruik.

nicoverduin
1 augustus 2005, 12:28
Als het een balans (push pull) trafo is zou ik m toch echt niet gebruiken hoor! Single ended trafos worden anders gemaakt, ze hebben een lucht laagje tussen de kern en de spoel (geloof ik), wat nodig is bij single ended.

Het exacte verhaal ontbreekt hier, maar PeeVee heeft het volgens mij ook al eens aangegeven en ik heb het ook van een andere bron vernomen.

Dus samengevat -> als de trafo die je hebt een balans trafo is, koop een trafo speciaal voor single ended gebruik.
Je hebt ook volkomen gelijk. Dit heeft te maken met de construcite van de OT. SE OT's hebben inderdaad een luchtspleet. Dit zorgt ervoor dat het magnetisch veld minder snel verzadigd wordt. Dit komt namelijk doordat er constant een stroom in een richting door de trafo gaat.
Bij een PP trafo, wordt de stroom elke keer omgedraaird. Hierdoor wordt ok het magnetisch veld omgedraaid waardoor verzadiging tegen wordt gegaan.
Maar voor een eerste test kan het geen kwaad hoor. Zoals ik wel meer zeg, kopen kan altijd nog..... :-D :-D
Nico

gertgert
1 augustus 2005, 13:36
Idd, kopen kan altijd nog, vind het leuker om uit oude onderdelen iets te fabriceren. Kan anders net zo goed direct een champ van marktplaats halen..

Ik zal mn brandverzekering checken en 'm vanavond lospeuteren. tenzij ie echt niet bruikbaar is, dan kan ik beter op zoek naar een single-ended trafo. Hoe kan je het verschil zien?

Er kan nog een buizenversterker van een philicorda-orgeltje geslachtoffert worden als het nodig is..., of ik ga op zoek naar een ouwe radio..

nicoverduin
1 augustus 2005, 14:00
Ik dacht dat die Philicordia's met 800 ohm breedbanders werken. Dus aan die OT heb je niet zoveel. Als je voor een buizenradio op zoek gaat (uiteraard voor weinig). zoek er dan een met:
1 x EL84 (2 x indien het een stereo is).
1 x EZ81 of EZ80.

Daar zit voor een eerste project de goed PT en OT in. De rest is wel prut btw.

Nico

nicoverduin
1 augustus 2005, 14:01
En de brandverzekering is minder belangrijk....Wel een goede stop/zekering in de meterkast :-D :-D :-D :-D

gertgert
1 augustus 2005, 14:08
de buren zijn met vakantie, ik heb de sleutel.
Ga wel lekker bij in hun schuurtje klussen ;-)

zal zo eens langs de kringloop rijden, wie weet of ik zo'n radio kan scoren.

nicoverduin
1 augustus 2005, 14:11
de buren zijn met vakantie, ik heb de sleutel.
Ga wel lekker bij in hun schuurtje klussen ;-)

zal zo eens langs de kringloop rijden, wie weet of ik zo'n radio kan scoren.
De buizen die in de radio zitten staan meestal op de achterplaat van de radio.

gertgert
1 augustus 2005, 20:12
De kringloop had wel radio's maar niet met de goeie buizen.
daarom maar adv. op marktplaats gezet en dat lijkt bingo.
Iemand heeft een Philips B3X63A te koop waar die E_8x buizen in zitten.
(B3X63A uit 1956, bevat volgens http://home.tiscali.nl/karelsradio/Buisbezetting/typephilips7.htm ECC 85, ECH 81, EF 89, EF 85, EABC 80, EL 84, EZ 80).

Doet het nog, en is compleet dus ik denk dat ik die maar ga kopen.

Verder kreeg ik deze reactie:

Ik kan je een voedingstrafo leveren van 250Volt 85mA
anode voeding en 6,3 Volt / 1A + 6,3Volt / 2A gloeistroomvoeding
uiteraard primaire 220 Volt.

Volgens mij gaat dat niet goedkomen ivm de primaire 220V (moet 110 zijn?)

gertgert
2 augustus 2005, 08:56
geachte aanwezigen, hierbij een link naar de foto van de aangekochte radio-nostalgie.

http://www.dzjeemz.nl/index_bestanden/slide0001.htm

zodra ik 'm binnen heb zal ik me melden en kan het demonteren beginnen..

nicoverduin
2 augustus 2005, 09:05
Die PT is waarschijnljk dezelfde als in mijn Champ. Er zit een EZ80 op zag ik. Dus kunnen we een buizengelijkrichter schakeling nemen. De OT zal wel onder het chassis zitten.

Aangezien het een degelijk chassis is, kan je overwegen het chassis gewoon te gebruiken voor de versterker. In dat geval de PT met gelijkrichter gewoon laten zitten....

Er zitten ook nog goede buisvoeten op zo te zien. Veel mogelijkheden dus.
Correctie: het lijken van die pertinax buisvoeten. Daar heb je niks aan. :oops:

Nico

nicoverduin
2 augustus 2005, 09:39
De kringloop had wel radio's maar niet met de goeie buizen.
daarom maar adv. op marktplaats gezet en dat lijkt bingo.
Iemand heeft een Philips B3X63A te koop waar die E_8x buizen in zitten.
(B3X63A uit 1956, bevat volgens http://home.tiscali.nl/karelsradio/Buisbezetting/typephilips7.htm ECC 85, ECH 81, EF 89, EF 85, EABC 80, EL 84, EZ 80).

Doet het nog, en is compleet dus ik denk dat ik die maar ga kopen.

Verder kreeg ik deze reactie:

Ik kan je een voedingstrafo leveren van 250Volt 85mA
anode voeding en 6,3 Volt / 1A + 6,3Volt / 2A gloeistroomvoeding
uiteraard primaire 220 Volt.

Volgens mij gaat dat niet goedkomen ivm de primaire 220V (moet 110 zijn?)
Gert het schema geeft aan 110V omdat vroeger in de US 110V werd gegeven uit het net. Tegenwoordig is het daar 117V. Jij moet hem gewoon op 220 zetten. 230 zou nog beter zijn, maar dat zal er wel niet op zitten. Zet hem in ieder geval niet op 110 V. Want dan heb je inderdaad je brandverzekering nodig :-D :-D :-D

gertgert
2 augustus 2005, 09:48
ok, dat wordt dan gewoon 220, daar zal ie ook wel op staan denk ik.
ik heb nog een paar goede buisvoeten liggen, en anders koop ik die voor de zekerheid bij de buizen. (de 6v6 en 5y3 moet ik nog kopen, voor de 12ax7 wil ik een philips ECC83 gebruiken die ik nog heb liggen).

Verder zal ik een lijstje maken van de overige te bestellen onderdelen, misschien zou je daar naar willen kijken of ik 'm compleet heb.
Zal pas vanavond worden want ben aan 't werk. Vanaf volgende week heb ik vakantie dus kan ik lekker aan de slag met dit project.

nicoverduin
2 augustus 2005, 09:51
Is goed.....Eens kijken of je de meest voor de hand liggende dingen vergeet.... je zou niet de eerste zijn :-D :-D :-D :-D :-D

gertgert
2 augustus 2005, 19:23
Op basis van 5F1 schema is dit dan volgens mij de boodschappenlijst.
Check, check, dubbel-check, volgens mij is-ie compleet. Toch?

condensator/elco
aantal type
1 16uF/450V
2 8uF/450V
1 25uF/25V
1 .05 uF/600V
2 0.2 uF/600V

weerstanden
aantal type
1 10k
2 68k
2 22k
2 100k
1 220
1 470
2 1500
2 1 Meg

buizen
1 6V6GT
1 5Y3GT
1 ECC83

Overige
aantal item
1 2 amp fuse + houder
1 pilot lite compleet
1 printplaat
1 speaker 8" - 4 ohm
1 OT
1 PT
2 jackinput mono
3 buisvoeten
1 volume pot, tevens aan/uit schakelaar

rest
snoer (welke dikte?)
chassis
behuizing / kast
speakerdoek
tweed

nicoverduin
2 augustus 2005, 20:29
Op zich indrukwekkend voor een eerste keer... :-D :-D :-D

Wel even een paar dingen:
Als jij uitgaat van die PT uit die radio, dan heb je niet een 5Y3GT nodig maar die EZ80. Dit betekent een iets gewijzigd schema, maar dat komt later.

Voor de buisvoeten heb je nodig : 9 polig voor de ECC83; 8 polig voor de 6V6 en 9 polig voor de EZ80.

De print kun je het beste maken van gewoon een stuk printplaat zonder koper (desnoods het koper eraf etsen) en dan bij de praxis oid. 4 mm MESSING ringen kopen zoals ze die ook hebben in schoeisel. Ga niet prutsen met experimenteer borden. Ik denk dat BIRT je daar alles voer kan vertellen :-D :-D :-D :-D

de 10K en 22K van de voeding zou ik veilgheidshalve minimaal 1 watt nemen. De rest mag 0,5 watt zijn. Mogelijk kunnen die weerstanden nog wat lager omdat de voeding uit die trafo lager is als in een champ.

Draad heb je nodig voor de gewone bedrading en een klein stukje afgeschermd draad tussen de jacks en de potmeters. Draad is afhankelijk wat je ervoor wilt betalen. Goedkoop pvc. prima draad zolang je het niet aanraakt. Cloth push-back draad. Heerlijk draad om mee te werken maar duur in aanschaf. Teflon draad. Beste draad mbt veiligheid. lastig om te strippen.

De jacks moeten wel van het Shorted type zijn. Dit betekent dat de ingang wordt kortgesloten als er geen plug in zit. anders gaat ie zo brommen.

De 0.2 600V moet zijn 0.02 600V en wordt uiteindelijk 22nF 600V.
De 0.05 zal uiteindelijk een 0.047uF = 47nF 600V worden.

Overigens wordt het draad voor de gloedraden niet via massa geleid (ook al staat dat in het schema). Broeinest voor brom. Worden inelkaar gedraaid (twisted) en van buis naar buis geleid.

Je hebt ook nog een jack nodig voor de uitgang. Staat wel niet op het schema, maar uiteindelijk wil je r toch een keer een andere box op proberen.

Chassis is afhankelijk van je mogelijkheden. HAMMOND verkoopt verschillende chassis. Nik Azam Verkoopt een 5F1 chassis (maar die is wel gericht op de standaard (dus ook voor de OT en 5Y3). Zelf maken: 1.5-2mm ALu zelf vouwen (= wel het leukste voor de eerste keer).

Kast en Tweed ed. komt later wel.

Als met al ...je hebt goed je huiswerk gedaan. Ik de aantallen onderdelen verder niet nagekeken. Dat kun je zelf wel.

Nico

JoostBaksteen
2 augustus 2005, 20:31
rest
snoer (welke dikte?)


Zelf gebruik ik teflon draad: http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=79_93 dat spul. Dat werkt erg prettig omdat dat niet meteen smelt als je het perongeluk met je soldeerbout raakt. Cloth covered of pull-back draad heeft dat voordeel overigens ook, maar is iets duurder dan teflon.

Wat ik op mijn eerste oogopslag mis is een netspanning-aansluiting ding. Ook heb je 2 schakelaars nodig, 1tje voor power, en eentje voor standby (waarom heb jij geen standby Nico?). Dat kan dus niet met je volume pot.

Verder heb je het ook over speakerdoek, dus ik neem aan dat je het af wilt werken, dan heb je ook een faceplate nodig. Die zie ik ook niet specifiek vermeld. In dat zelfde rijtje hoort ook een handvat thuis.

nicoverduin
2 augustus 2005, 20:42
rest
snoer (welke dikte?)


Zelf gebruik ik teflon draad: http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=79_93 dat spul. Dat werkt erg prettig omdat dat niet meteen smelt als je het perongeluk met je soldeerbout raakt. Cloth covered of pull-back draad heeft dat voordeel overigens ook, maar is iets duurder dan teflon.

Wat ik op mijn eerste oogopslag mis is een netspanning-aansluiting ding. Ook heb je 2 schakelaars nodig, 1tje voor power, en eentje voor standby (waarom heb jij geen standby Nico?). Dat kan dus niet met je volume pot.

Verder heb je het ook over speakerdoek, dus ik neem aan dat je het af wilt werken, dan heb je ook een faceplate nodig. Die zie ik ook niet specifiek vermeld. In dat zelfde rijtje hoort ook een handvat thuis.
Voor die kleine champjes heb je geen standby nodig. De gelijkrichter moet zelf ook opwarmen en kan deze spanningen makkelij hebben. Er staat dus geen spanning op de buizen totdat de EZ80 warm is. En dan zijn de andere buizen ook warm. Kijk maar naar een buizen radio. Die heeft ook geen standby.

Euro aansluiting is correct. Tenzij je een snoer gelijk het chassis in laat gaan met een zgn. trek ontlasting (en dit mag ik natuurlijk nietzeggen.... :-D :-D :-D ) Gewoon een rubber tulle in het chassis. Snoer erdoor en een knoop aan de binnenkant van het chassis doen. Gaat gewoon goed tenzij je van plan bent met de versterker door de lucht de gaan slingeren :-D :-D :-D :-D :-D

Dus potmeter met schakelaar kan wel hoor. Niet de mooiste oplossing (enkelvoudige schakeling op 230V) maar kan wel.

Nico

Franc
2 augustus 2005, 20:51
rest
snoer (welke dikte?)


Zelf gebruik ik teflon draad: http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=79_93 dat spul. Dat werkt erg prettig omdat dat niet meteen smelt als je het perongeluk met je soldeerbout raakt. Cloth covered of pull-back draad heeft dat voordeel overigens ook, maar is iets duurder dan teflon.

Wat ik op mijn eerste oogopslag mis is een netspanning-aansluiting ding. Ook heb je 2 schakelaars nodig, 1tje voor power, en eentje voor standby (waarom heb jij geen standby Nico?). Dat kan dus niet met je volume pot.

Verder heb je het ook over speakerdoek, dus ik neem aan dat je het af wilt werken, dan heb je ook een faceplate nodig. Die zie ik ook niet specifiek vermeld. In dat zelfde rijtje hoort ook een handvat thuis.

Zo nico, die heeft wel een gratis klosje draad verdiend ;):-D

Chassis zelf vouwen is leuk en leerzaam, maar vergt wat nadenken.

Als je printplaatjes kunt etsen: maak island boardjes zoals ik gedaan heb (www.VernetAmps.com project Firefly & FLV100) dan hoef je niet met die ringen aan de slag. Werkt perfect.

JoostBaksteen
2 augustus 2005, 20:55
De gelijkrichter moet zelf ook opwarmen en kan deze spanningen makkelij hebben. Er staat dus geen spanning op de buizen totdat de EZ80 warm is. En dan zijn de andere buizen ook warm. Kijk maar naar een buizen radio. Die heeft ook geen standby.


Mja, maar waarom heeft mijn 18W dan wel een standby schakelaar, die heeft onder andere ook een gelijkrichter buis (EZ81), EL84's en een ECC83. Net zoals mijn radio's. Gewoon overbodig dus. En hoe zit het dan met andere buizen, warmen die wel langzamer op dan een EZ81? Of is een standby switch bij een gelijkrichter buis altijd overbodig?



Gewoon een rubber tulle in het chassis. Snoer erdoor en een knoop aan de binnenkant van het chassis doen. Gaat gewoon goed tenzij je van plan bent met de versterker door de lucht de gaan slingeren :-D :-D :-D :-D :-D


Dat kan, opzich wel een makkelijk oplossing :D. Maar als je snoer te kort is kan je hem moeilijk verlengen... of je moet er een nieuw snoer in solderen.. dus qua practische overwegingen is een euro aansluiting makkelijker.

nicoverduin
2 augustus 2005, 21:05
standby is bij de grotere bakken wel nodig. Veel hogere spanning. Risico vermijding dus.

gertgert
2 augustus 2005, 21:23
Nico, bedankt voor je reactie, waardeer het zeer.
Ik vind een eurostekker in een champ niet zo rock&roll eigenlijk.
Knoopie lijkt me een prima oplossing. Dat etsen heb ik nog nooit gedaan. Zal eens op de site van joost kijken hoe dat gaat.


de 10K en 22K van de voeding zou ik veilgheidshalve minimaal 1 watt nemen. De rest mag 0,5 watt zijn. Mogelijk kunnen die weerstanden nog wat lager omdat de voeding uit die trafo lager is als in een champ.
in het schema komen 2 22k's voor. (1x na de PT, 1x voor de OT) moeten die allebei 1 watt worden?


Overigens wordt het draad voor de gloedraden niet via massa geleid (ook al staat dat in het schema). Broeinest voor brom. Worden inelkaar gedraaid (twisted) en van buis naar buis geleid.
Dat is dan denk ik de draad die loopt vanaf pooltje 2 van de 6V6 en pooltje 9 van ECC83? Snap nog niet helemaal goed hoe dat dan moet lopen maar dat kan later nog wel aan de orde komen.. schema moet toch verandert worden..


Chassis is afhankelijk van je mogelijkheden. HAMMOND verkoopt verschillende chassis. Nik Azam Verkoopt een 5F1 chassis (maar die is wel gericht op de standaard (dus ook voor de OT en 5Y3). Zelf maken: 1.5-2mm ALu zelf vouwen (= wel het leukste voor de eerste keer).
ik probeer of het chassis uit die radio past. mocht dat niet zo zijn dan ga ik zelf vouwen..

Voor onderdelen zal ik nog eens in de radio neuzen, kijken wat daar nog bruikbaar is. De rest bestel ik dan. Op jouw website zag ik een link naar verduin electronics. ik neem aan dat je daar tenminste aandelen in hebt? of is het jouw webwinkel?

gertgert
2 augustus 2005, 21:37
Hoi Franc,

dat etsen lijkt niet moelijk. Even kort samengevat:

neen een koperplaat, teken de eilandje met stift,
leg het in een bakje met FeCl3 (ijzerchloride ??), het koper laat dan los, m.u.v. de delen die je gestift hebt?

Is F3Cl3 overal te krijgen of moet ik daarvoor mijn Al Quida vrienden bellen?
Lijkt me overigens wel een riscio aan zitten, nl, dat als je het fout etst je de hele plaat kan wegmikken. Een messing ringetje bijzetten is makkelijker (is de eerste keer..). Wat vinden jullie?

Franc
2 augustus 2005, 21:48
Hoi Franc,

dat etsen lijkt niet moelijk. Even kort samengevat:

neen een koperplaat, teken de eilandje met stift,
leg het in een bakje met FeCl3 (ijzerchloride ??), het koper laat dan los, m.u.v. de delen die je gestift hebt?

Is F3Cl3 overal te krijgen of moet ik daarvoor mijn Al Quida vrienden bellen?
Lijkt me overigens wel een riscio aan zitten, nl, dat als je het fout etst je de hele plaat kan wegmikken. Een messing ringetje bijzetten is makkelijker (is de eerste keer..). Wat vinden jullie?

Dat ijzerchloride kun je bij de elektronicaboer krijgen
Als je goed stift en niet te lang etst (erbij blijven) is er niet zo'n groot risico hoor.
Die eilandjes vertin je toch naderhand dus als daar een happie uit is ofzo (wil wel eens gebeuren) geeft dat niets.

JoostBaksteen
2 augustus 2005, 22:17
Die eilandjes vertin je toch naderhand dus als daar een happie uit is ofzo (wil wel eens gebeuren) geeft dat niets.

Je moet alleen oppassen dat je het niet te heet maakt waardoor het eiland de printplaat loslaat.... dan heb je een eiland minder en kan je dus een nieuwe printplaat maken. Maar als je voorzichtig doet gebeurd dat niet.

H.Manback
3 augustus 2005, 00:57
standby is bij de grotere bakken wel nodig. Veel hogere spanning. Risico vermijding dus.

Deze snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Ik zie niet in wat voor risico je bedoelt. Zou je dat uit willen leggen?

nicoverduin
3 augustus 2005, 06:39
Als de spanning hoog genoeg is en te vroeg op de anodes staat terwijl de buizen nog niet warm genoeg zijn is er een kans op overslag (vonk) binnen de buis. sluiting en einde buis.
NIco

H.Manback
3 augustus 2005, 13:37
Ok, maar dan heb ik nog een vraag :), kan er uberhaupt een vonk overslaan in vacuum? Overslaan kan toch alleen in een (in het geval van lucht slechte) geleider, m.a.w. er is een medium nodig?

nicoverduin
3 augustus 2005, 14:41
Jij kent vast wle die mooie bollen waar die vonken naar buiten gaan als je je hand erop doet. Hoe beter het vacuum hoe groter de vonk. Er staat een zeer hoge spanning op de binnen kant en je hand dient als aarde.

Bij een ontlading in lucht is de vonk afstand kleiner. En je krijgt ozon vorming.

Nico

H.Manback
3 augustus 2005, 14:46
Aah ok, dus je krijgt dan plasma vorming in je buis, net voor ie overlijdt.

De standby schakeling laat in dat geval dus wel nog aardig wat stroom door de plaat lopen om hem op te warmen dan of niet? (dus niet wat je wel eens ziet de hele B+ uitschakelen)

Franc
3 augustus 2005, 14:46
:o
Die Nico blijft ons verbazen met zijn kennis :D

nicoverduin
3 augustus 2005, 14:49
:o
Die Nico blijft ons verbazen met zijn kennis :D
Nee hoor ooit zitten experimenteren met de 20000 volt uit de hoogspanning van een televisie.....Mooie vonken....tot de trafo einde oefening was... :-D :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
3 augustus 2005, 16:34
[Beetje offtopic]

Wat je ook mooi met die bollen kan doen is het volgende: een bierdopje op zijn kop op de bol leggen en vervolgens met je vinger er (net) boven hangen. Dan springt de stroom van de dop naar je vinger toe.

Je krijgt er alleen wel zwarte brandplekken van :D maar het is wel een mooi gezicht.
[/beetje offtopic]

nicoverduin
3 augustus 2005, 16:48
[Beetje offtopic]

Je krijgt er alleen wel zwarte brandplekken van :D maar het is wel een mooi gezicht.
[/beetje offtopic]
Detail :-D :-D :-D :-D :-D :-D

gertgert
8 augustus 2005, 22:57
nieuws van het champ front:
slechte nieuws: krijg de radio pas volgende week binnen (als ik met vakantie ben) :-(
goede nieuws: heb een chassis gevonden :-D uit een oude park-10.
ben maar alvast begonnen met de bouw van de kast.

gertgert
21 augustus 2005, 14:35
de radio is binnen.
ik heb wat foto's gemaakt van de trafo's.
Deze staan op http://www.dzjeemz.nl
Nico, zijn dit de goeie om mee verder te gaan?

JoostBaksteen
21 augustus 2005, 15:47
de radio is binnen.
ik heb wat foto's gemaakt van de trafo's.
Deze staan op http://www.dzjeemz.nl
Nico, zijn dit de goeie om mee verder te gaan?

De radio stuurde een EL84 aan. Aangezien een EL84 in ClassA met 250V zo'n 4,5W verstookt en een 6V6 op 250V ClassA ook zo'n 4,5W trekt moet dat lukken.

Zie ook: http://boozhoundlabs.com/howto/pdf/6V6GT.pdf en http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/e/EL84.pdf

nicoverduin
21 augustus 2005, 22:37
Marijn neemt het al over. Dat is goed. Ik volg het nu via de zijlijn. Kijken of het allemaal goed gaat. Dus marijn, aan jou het woord :-D :-D :-D Laat zien wat je geleerd hebt.

gertgert
22 augustus 2005, 00:32
prima nico, martijn, de eerste vraag:
nico had het over een aangepast schema omdat ik geen 5y3 gebruik maar een ez80. wat moet er dan aangepast worden?

Ik ga morgen de transformatoren loshalen uit het chassis en zal goed noteren 'welke draad waar naar toe gaat'.

De ez80 buis laat ik zitten, die zit met buisvoet en al op de transformator.

Negative K3 fan
22 augustus 2005, 00:45
nico had het over een aangepast schema omdat ik geen 5y3 gebruik maar een ez80. wat moet er dan aangepast worden?

de ez80 heeft itt de 5y3 geen direct verhitte kathode, dwz, de 5y3 heeft een 5 volt kathode waar je ook meteen de B+ vanaf haalt... de ez80 heeft gewoon aparte 6,3 volt gloeidraden en een 'normale' kathode.

gertgert
22 augustus 2005, 01:05
ja ja :???:

maar moet ik dan nog iets aanpassen in het schema?
Ik gebruik het 'weber'schema van de 5f.
https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/5f1_layout.jpg

Deze lijkt me beter bruikbaar dan de originele fendertekening.
Overigens staat in dit schema de afkorting fils. (to all fils)
Ik dacht dat fils staat voor filaments, oftewel de gloeidraad van de voedingstrafo naar de buizen??

Negative K3 fan
22 augustus 2005, 01:25
dit is geen schema maar een lay out

en lay outs lezen is lastig voor mij... zoek de pinout van de ez80 op duncanamps eerst eens op.


Overigens staat in dit schema de afkorting fils. (to all fils)
Ik dacht dat fils staat voor filaments, oftewel de gloeidraad van de voedingstrafo naar de buizen??

klopt

voor de 6v6 is dat 2 en 7 voor de 12ax7 is dat 4+5 en 9.

JoostBaksteen
22 augustus 2005, 09:47
ja ja :???:

maar moet ik dan nog iets aanpassen in het schema?
Ik gebruik het 'weber'schema van de 5f.
https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/5f1_layout.jpg

Deze lijkt me beter bruikbaar dan de originele fendertekening.
Overigens staat in dit schema de afkorting fils. (to all fils)
Ik dacht dat fils staat voor filaments, oftewel de gloeidraad van de voedingstrafo naar de buizen??

Fils staat idd voor filaments, ook wel Heaters genoemt. Zoals Nk3 al zegt is de EZ80 een indirect-verhitte buis. Hierdoor moet je 6,3V op de filaments zetten ipv de 5V die directe verhitte buizen nodig hebben.

Aangezien de overige buizen ook 6,3V nodig hebben wordt dit dus alleen maar makkelijker.

Eigenlijk is het heel simpel:
* Je sluit de hoogspanning van de secondary van de PT op de anodes/plates van de EZ80 aan. Dit zijn pin 1 en 7.
* De filaments sluit je gewoon op dezelfde manier aan als je andere buizen. Dus 6,3VAC op pinnen 4+5.
* Uit de cathode komt nu de gelijkgerichte spanning. Ook wel B+ genoemd. Deze komt uit pin 3.

Nu moet je de B+ op hetzelfde punt van je schema aansluiten waar de 5Y3 heen gaat. Dat is het punt waar pin8 van de 5y3 in het weber naar toe gaat.

Volgens het schema moet je daar 340V hebben. Maar dat ga je denk ik niet redden met die PT/OT. Zelf haal ik met een philips-radio PT 263VDC. Maar dat maakt opzich niet zoveel uit. Je zal alleen wat minder vermogen krijgen (zie ook de buizen datasheet).

gertgert
22 augustus 2005, 13:59
ok, duidelijk. bedankt.

JoostBaksteen
22 augustus 2005, 14:25
ok, duidelijk. bedankt.

Ik weet niet of de radio het nog doet. Maar als hij nog in elkaar zit is het ook erg handig om even te meten waar je op de primary's 220/230V hebt. Dit scheelt je later veel geklooi en opgeblazen zekeringen...

Als je dan toch bezig bent kan je ook meteen even de voltages aan de secondary van de PT meten, weet je ook meteen waar die zitten.

gertgert
22 augustus 2005, 22:00
Heb de PT gemeten en weet nu waar alles zit.
Volgens mijn meter geeft ie geen 6,3 maar 7,45 af. Het schommelt wel steeds dus weet ook niet.
Overigens verbond ik per ongeluk 2 buisvoetjes van de EZ80 met de pen van de meter. Gaf een aardige pets. :D
Stekker eruit, stekker erin en hij doet het nog steeds. Zit wel een irritante brom in op de achtergrond. Misschien komt dat door een slechte aarding (?)

nicoverduin
22 augustus 2005, 22:34
Heb de PT gemeten en weet nu waar alles zit.
Volgens mijn meter geeft ie geen 6,3 maar 7,45 af. Het schommelt wel steeds dus weet ook niet.
Overigens verbond ik per ongeluk 2 buisvoetjes van de EZ80 met de pen van de meter. Gaf een aardige pets. :D
Stekker eruit, stekker erin en hij doet het nog steeds. Zit wel een irritante brom in op de achtergrond. Misschien komt dat door een slechte aarding (?)Elco's in de radio zijn op
Nico

nicoverduin
22 augustus 2005, 22:36
Heb de PT gemeten en weet nu waar alles zit.
Volgens mijn meter geeft ie geen 6,3 maar 7,45 af. Het schommelt wel steeds dus weet ook niet.
Overigens verbond ik per ongeluk 2 buisvoetjes van de EZ80 met de pen van de meter. Gaf een aardige pets. :D
Stekker eruit, stekker erin en hij doet het nog steeds. Zit wel een irritante brom in op de achtergrond. Misschien komt dat door een slechte aarding (?)
Als jij de spanning op het net meet, wat meet je dan?

JoostBaksteen
22 augustus 2005, 22:38
Heb de PT gemeten en weet nu waar alles zit.
Volgens mijn meter geeft ie geen 6,3 maar 7,45 af. Het schommelt wel steeds dus weet ook niet.


Is dat toevallig onbelast? Het is in ieder geval niet goed om 7,45 op de heaters van de buizen te zetten. De datasheet zegt dat dat 6,3V moet zijn: http://www.drtube.com/datasheets/ez80ph53.pdf (correct me if i'm wrong).
Maar aangezien de PT uit de radio komt zal dat wel goed zitten.



Zit wel een irritante brom in op de achtergrond. Misschien komt dat door een slechte aarding


Zou kunnen, of misschien is het filter die de brom uit de voeding haalt niet helemaal goed meer.
/edit: dat 2e dus, zie ook Nico's post.

gertgert
23 augustus 2005, 09:49
Als jij de spanning op het net meet, wat meet je dan?

230 V

overigens was vanochtend de sec. 6,5 V.
vreemd. maar lijkt er beter op dan 7,4

Negative K3 fan
23 augustus 2005, 12:05
6,5 V is perfect

mayniac
23 augustus 2005, 12:58
6,5 V is perfect

Dat is dus maar de vraag...

Het schijnt namelijk dat een 10% hoger voltage al kan leiden tot een verkorting van de levensduur met 50%!!

Moet je dat voltage trouwens meten onder belasting?

nicoverduin
23 augustus 2005, 13:45
batterij van de meter bijna leeg?

Negative K3 fan
26 augustus 2005, 15:13
onbelast heb ik ook 6,5 volt gemoten en belast werd dat een perfecte 6,3

gertgert
8 september 2005, 17:00
printplaat, chassis en kast zijn inmiddels af.
kom er met de OT nog niet helemaal uit qua bedrading maar het geheel vordert langzaam maar zeker.

Negative K3 fan
8 september 2005, 17:03
waar kom je niet uit? misschien kunnen we helpen...

JoostBaksteen
8 september 2005, 18:42
Ik weet niet of het dezelfde is als ik heb, maar ik heb hem zo:

http://has.tweakdsl.nl/gitaarnet/ot_radio.jpg

Negative K3 fan
8 september 2005, 19:04
ik snap hem niet helemaal, ik nbeem aan dat je geen twee OTs hebt...

en wat is het probleem?

JoostBaksteen
8 september 2005, 20:59
ik snap hem niet helemaal, ik nbeem aan dat je geen twee OTs hebt...

en wat is het probleem?

Die heb ik wel, maar gebruik er maar 1.

Er zaten 2 SE OT's in.

gertgert
12 november 2008, 15:41
Inmiddels is het ruim 3 jaar geleden dat ik aan dit project begon.
Het ligt nog steeds onafgemaakt in een doos in de schuur.
Zonde. Ik wil er toch eens mee verder.

Is er misschien iemand die mij weer op weg wil helpen, het liefst zou ik bij iemand langs gaan.
Je kunt me PM'en..

Alvast erg bedankt!

Agent_Smith
12 november 2008, 18:34
Inmiddels is het ruim 3 jaar geleden dat ik aan dit project begon.
Het ligt nog steeds onafgemaakt in een doos in de schuur.
Zonde. Ik wil er toch eens mee verder.

Is er misschien iemand die mij weer op weg wil helpen, het liefst zou ik bij iemand langs gaan.
Je kunt me PM'en..

Alvast erg bedankt!

Ik zou zeggen: post eens wat fotootjes en een schema, dan wordt je hier best wel op weg geholpen.

fredjuh
12 november 2008, 20:58
hee n vriend van me heeft ook zo'n ouwe italiaanse, een sound big 25 geloof ik
oh ik zie net dat dat ff en tijdje terug is dat je t over die sound big 10 had. xd

gertgert
12 november 2008, 23:50
ja, een sound big10.
die ligt ook nog ergens in onderdelen in een doos.
treurig eigenlijk.

ben de laatste drie jaar meer bezig met gitaarbouw.
vind ik ook veel leuker, maar zonder versterker valt er weinig te spelen.

ik loop met name vast op de trafo's. Die komen uit een philips radio en ik weet echt niet meer welk draadje nu wat is. ben echt wel een noob op dit gebied.
komt bij dat mn fototoestel gecrahst is (op een betonvloer...). Kan nu ff niks posten, eerste even nieuw cameraatje halen.

Wilco
13 november 2008, 11:24
Damn, wat een anti-climax. Ik was lekker deze draad aan het lezen...Effe kijken wat 'ie er van gemaakt heeft dacht ik nog, moet onderhand wel af zijn dat project. ;)
Maar inderdaad, als je kunt, post dan eens wat info. Kunnen we zien of we kunnen helpen (niet dat ik zo'n genie ben, maar ik wil best meedenken).
Als je nog geen foto's kunt posten (ik heb zo eens mijn PC willen laten crashen), probeer dan i.i.g. eens samen te vatten hoever je nu met alles bent. Waar loop je nu op vast?

cluseau
13 november 2008, 14:13
gertgert, je hebt PM :nervous: