PDA

View Full Version : Welke goeie 'middle singlecoils' heeft DiMarzio?



Speeddemon
27 juli 2005, 22:38
zie titel. Ik denk er over om alle elementen van m'n Ibanez S540 TM TTS (QM1 neck, QMS1 mid, QM2 bridge, HSH) te vervangen met DiMarzio's.

Nou is 't best een vol/warm klinkende gitaar, dus ik vroeg me af welke singlecoils van DiMarzio geschikt zouden zijn voor de midden positie, die dat lekkere heldere Stratsoundje geven, maar wel voldoende output hebben om een beetje mee te kunnen komen met humbuckers.

Qua humbuckers heb ik er al 2 gekocht (een Air Norton en een PAF Pro, weet alleen nog niet welke ik waar stop, en/of ik er een andere bijkoop. Mij is een Evolution (bridge) aangeraden, alsmede de Air Zone en Super Distortion). Ik zoek een veelzijdige sound, die neigt naar 'vintage', maar ZEER goed overweg kan met strakke high gain. Ik wil niet echt een high output set, maar iets wat lijkt op de QM1 en QM2, maar dan helderder met meer complexiteit.

Stratman70
27 juli 2005, 22:59
De FS1 misschien? Op mijn Tokai zitten stock DiMarzio's, maar weet helaas niet welke type dit zijn. Mocht iemand dit weten....

alle info is welkom!

Randy
27 juli 2005, 23:42
Ik heb zelf een S 1540 tts FM met een evolution in de brug en dat klinkt geweldig. Veel scheur met veel dynamiek. Die single coil heb ik erin gelaten (qms 1). Ik heb gebruik em zelden. Maybe dat een JEM single coil iets voor jou is? Ik weet wel dat die pups erg strat klinken. Of ze ook los te krijgen zijn weet ik niet. Een yngwie malmsteen pup klinkt ook erg goed. Warm maar soms iets schel. Laat je in ieder geval goed informeren. Kijk niet alleen naar de grote namen zoals dimarzio of seymour duncen. Mighty mite pick ups schijnen ook erg goed te zijn (warm en strat like).

succes,

Randy

Speeddemon
28 juli 2005, 01:19
Randy, kun je me wat meer vertellen over die Evolution?

Ik ben net ook op een interessante setting gekomen; Air Norton in brug, PAF Pro in neck... ben zeer benieuwd hoe dat klinkt!

marc_o
28 juli 2005, 10:55
HS-2 kan zonder meer in het midden bij Humbuckers.
als het dikker moet, kun je de HS-3 nemen, maar dan schiet je wel de singlecoilsound een beetje voorbij.

HS-2 voor jou dus..

Speeddemon
28 juli 2005, 11:56
maar is de HS-2 nou een singlecoil of humbucker? En zou je die dus kunnen splitten met een push-pull pot?

marc_o
28 juli 2005, 12:09
HS-2 is singlecoil
HS-3 is humbucker met singlecoil-uiterlijk, gestapelde coils met vette output.

Speeddemon
28 juli 2005, 12:13
Volgens mij toch andersom,

dit staat er op dimarzio.com over de HS-2:

The HS-2™ has history behind it. It was the Ţrst humbucking Strat® replacement pickup we made, in the early 1980s. Since then, it's become popular for two distinct qualities: in humbucking mode, it's got a solid, natural sound that's cleaner and brighter than a conventional humbucker, while single-coil mode creates one of the best vintage tones around. Because of its patented design, single-coil mode is not as noisy as a standard single-coil pickup. Taken together with the dead-quiet humbucking mode, this is an excellent pickup to use with rack systems and high-gain amps.


Recommended For: All positions.


Tech Talk: In the classic Strat configuration, the HS-2™ works in all 3 positions. It can also be part of a mixed set with the HS-3™ and YJM™ models. The HS-2™ also works in H-S-H combinations, recommended with PAF Pro®, Fred®, Air Classic™ and Humbucker From Hell® in neck and bridge positions.

Raffel
28 juli 2005, 12:13
blue velvet is een goede single-coil van DM heb ik gehoord. Misschien moet je daar de stats eens van checken.

Randy
28 juli 2005, 13:31
[quote="Speeddemon"]Randy, kun je me wat meer vertellen over die Evolution?

Hey speeddemon,

Die evolution is een hele goeie pup als je van soleren houdt met veel gain. Ook high gain riffs komen met de juiste versterker goed uit de verf. Die ibanez van jou heeft een mahony body als het goed. Een keramische pup met veel mids als de evolution in een donker, warm klinkende mahony body is een goeie veelzijdige combinatie. Wat je overhoudt is een krachtig basisgeluid met veel bas en mids.
Clean zou ik deze pick up niet gebruiken. Hij klinkt daarvoor te schel en hij jaagt vanwege een hoge output een clean afgestelde versterker al gauw over z'n nek. Als je'm split met de middelste single coil over een cleane versterker heb je een lekkere ijzige funky klank. Met lichte oversturing is ie gesplit ook heel geschikt voor bluesy solo's en hendrix achtige dingen.
Een nadeel van deze pick up is dat kleine foutjes in je spel duidelijk hoorbaar worden. Ik kan me daar best iets bij voorstellen. Ik heb daar zelf geen last van gehad omdat ik van begin af aan vrij netjes heb leren spelen. Ik heb wel meerdere gitaristen hierover horen klagen.

succes;)

Randy

Speeddemon
28 juli 2005, 13:36
ik weet niet in hoeverre mij dat zou benadelen eigenlijk.

Ik speel redelijk strak, maar wel 'smerig', a la Slash, EVH, Richie Sambora, Michael Schenker. Absoluut geen Petrucci/Vai gedoe.

maar ik ben nog steeds benieuwd ook hoe het zit met die HS-2.

Verder, ik heb een Mighty Mite singlecoil (uit m'n Cort Viva Gold II) liggen, misschien dat het wat is, maar een 'all Dimarzio' setje leek me wel zo leuk.

Randy
28 juli 2005, 23:31
ik weet niet in hoeverre mij dat zou benadelen eigenlijk.

Ik speel redelijk strak, maar wel 'smerig', a la Slash, EVH, Richie Sambora, Michael Schenker. Absoluut geen Petrucci/Vai gedoe.

maar ik ben nog steeds benieuwd ook hoe het zit met die HS-2.

Verder, ik heb een Mighty Mite singlecoil (uit m'n Cort Viva Gold II) liggen, misschien dat het wat is, maar een 'all Dimarzio' setje leek me wel zo leuk.

Misschien dat een dimarzio X2N iets voor jou is. Klinkt ongeveer als de evolution maar heeft meer power.

marc_o
29 juli 2005, 10:40
Volgens mij toch andersom,

dit staat er op dimarzio.com over de HS-2:

The HS-2™ has history behind it. It was the Ţrst humbucking Strat® replacement pickup we made, in the early 1980s. Since then, it's become popular for two distinct qualities: in humbucking mode, it's got a solid, natural sound that's cleaner and brighter than a conventional humbucker, while single-coil mode creates one of the best vintage tones around. Because of its patented design, single-coil mode is not as noisy as a standard single-coil pickup. Taken together with the dead-quiet humbucking mode, this is an excellent pickup to use with rack systems and high-gain amps.


Recommended For: All positions.


Tech Talk: In the classic Strat configuration, the HS-2™ works in all 3 positions. It can also be part of a mixed set with the HS-3™ and YJM™ models. The HS-2™ also works in H-S-H combinations, recommended with PAF Pro®, Fred®, Air Classic™ and Humbucker From Hell® in neck and bridge positions.


Je moet niet alles geloven wat je leest! :)

Ik heb zelf de HS-3 in de halspositie gehad, de HS-2 in middel en een humbucker in brug (op een charvel), wellicht stond die HS-2 niet in humbuckerstand, dat zou kunnen, maar ik weet zeker dat de HS-3 meer knalt, dat ding heet tegenwoordig de Yngwie Malmsteen, dacht ik.
HS-2 zat bij de eerste JEM's als middelste element, en viel als zodanig niet direct weg tussen het geweld van de toen nog paf-pro's.

Maniaaaak!!
29 juli 2005, 22:43
de HS-2 en Hs-3 zijn in principe dezelfde pickup, allebei vertically stacked humbuckers, allebei hum cancelling alleen de HS-3 klinkt wat minder scherp dan de HS-2.

De YJM en de HS-3 zijn niet dezelfde humbuckers, de YJM klinkt weer wat anders dan de HS-3. De HS-3 is erg Bitey vergeleken met de YJM, die heeft wat meer presence en midrange. Ik heb ze allemaal in mijn YJM strat gehad momenteel heb ik een YJM in de nekpositie een HS-2 in de mid positie en een HS-3 in de brugpositie.