PDA

View Full Version : twijfels tussen pups in alder body gitaar...



jorrit
27 juli 2005, 18:43
ik wil na de vakantie een peavey v type ntb st gaan kopen. een alder gitaar met een maple nek (through) en rosewood toets. ik heb tot nu toe alleen maar mahony/basswood gitaren gehad en die hebben van nature al wat meer laag als alder. nu heb ik dus een pup nodig met wat compenserend laag. ik twijfel alleen nog tussen een paar types...

- dimarzio tone zone
- dimarzio super dist.
- dimarzio x2n
- seymour duncan custom
- dimarzio drop sonic

heb ook gedacht aan de duncan distortion die ik nu in mn planken heb zitten maar denk dat die te schel wordt. de jeffbeck, invader en dime vallen ook al af omdat die naar mijn smaak beter in een mahony body passen. iemand die ervaring heeft met de opgesomde pups en alder gitaren?

Cubensis
27 juli 2005, 18:49
je vroeg me vandaag al wat over de custom en die kan ik je wel aanraden in een alder plank

Daniël_san
27 juli 2005, 18:54
Ik zou de superdistortions nemen, maar dat zijn ook wel de enigste die ik heb gehoord van dat rijtje......... :oops:

fred dons
28 juli 2005, 07:32
ik heb die peavey ook en het alder effect op het geluid is minimaal, door de neckthrough constructie overheerst het maple (daar zijn tenslotte de brug en de pickups in gemonteerd)
ik heb er nu een gibson 57 in de brugpositie en seymour duncan 59 in de neck en die klinken wel goed, maar die zitten er voornamelijk in omdat ik ze had liggen en ze gouden kapjes hebben
ik heb er even een seymour duncan jeff beck in gehad (in de brug) en dat was wel het beste (ik heb er inmiddels 1 met gouden kap besteld :D )

ik had wel verwacht dat de gitaar door zijn constructie schel zou klinken maar dat valt reuze mee

Speeddemon
28 juli 2005, 12:00
ik heb een Jeff Beck in m'n alder Cort S2900 (maple neck, rosewood toets, quilted maple top) en vind 'm ook heerlijk! Hij is aan de 'heldere' kant, maar absoluut niet dun, scherp, te fel ofzo...

jorrit
28 juli 2005, 18:14
sorry jeff beck heb ik al in mn gitaren gehad vond het niets...

maar maple heeft toch ook als eigenschap dat het veel hoog heeft?


@ cubensis, weet het neig ook erg naar die maar wat extra input is altijd handig he...

@ fred, jij hebt de floyd versie toch? zoals ik al zei heb ik alleen mahonie en basswood gitaren... hoe verhoud het geluid van de gitaar zich daar mee? hij mag dan wel niet schel klinken maar ben toch bang dat duncan distortions te hoog gaan worden. heb die elementen verder in al mn planken...

Negative K3 fan
28 juli 2005, 21:23
ik zou ook zeggen, duncan custom als je veel output wilt, anders een alnico 2 voor eenv intage geluid

Orpheo
28 juli 2005, 22:56
dimarzio superdistortion all the way.

luister even naar iron maiden in the old days en je weet waar ik het over heb.

TOPsound. wat wil je meer?

Speeddemon
29 juli 2005, 00:04
ik zou ook zeggen, duncan custom als je veel output wilt, anders een alnico 2 voor eenv intage geluid
of een Duncan Custom Custom; wat een Custom is maar met Alnico II magneet.

Orpheo
29 juli 2005, 00:07
ik zou ook zeggen, duncan custom als je veel output wilt, anders een alnico 2 voor eenv intage geluid
of een Duncan Custom Custom; wat een Custom is maar met Alnico II magneet.

het soort magneet zegt niet alles hoor. wat t karakter aan de pickup geeft is de gehele combi van magneet en draad.

hoe hij gewonden is, wat voor draad, hoe dik, etc etc. slash gebruikt ook alnico 2 pro, en echt puur vintage kan ik zijn sound niet noemen, terwijl bv anderen de '59-er nemen. dies meer vintage dan de alnico 2 pro, en die heeft alnico5 magneten.

Speeddemon
29 juli 2005, 00:18
Ik heb nou dus een SD '59 in de halspos. van m'n Burny LP Custom liggen en ik kan je zeggen dat vergeleken bij Slash z'n Alnico's, de '59 behoorlijk dichtgesmeerd klinkt. Wel vet en Les Paulig hoor, maar die Alnico's van Slash lijken meer te ademen ofzo.