PDA

View Full Version : fender deluxe reverb vraagjes



Ché
27 juli 2005, 18:24
hoi,

ik heb mijn oog laten vallen op een fender deluxe reverb, eind jaren 70...

Eén en ander heb ik al opgemerkt:
het wattage (22w) is hetzelfde als de vroege '70-ers, dus dat zit al goed
de volume knop heeft een pull-boost
en output jack (voor 2de speaker veronderstel ik?)

maar kunnen de kenners mij even zeggen of deze amp daadwerkelijk ook even 'goed' is als de vroege 70ers of ga ik toch beter (zoals bij de SR) naar een vroege 70er zoeken?

en tenslotte wat mag zoiets max kosten in goede staat (ik dacht aan 700€)

thanks!

Mr.Jay
27 juli 2005, 20:46
de volume knop heeft een pull-boost
en output jack (voor 2de speaker veronderstel ik?)
maar kunnen de kenners mij even zeggen of deze amp daadwerkelijk ook even 'goed' is als de vroege 70ers of ga ik toch beter (zoals bij de SR) naar een vroege 70er zoeken?
en tenslotte wat mag zoiets max kosten in goede staat (ik dacht aan 700€)
thanks!

700 is een koopje als ie in nette staat is. Ik denk eerder aan 900-950 of zelfs hoger.
Late 70's DLXREV- CABS zijn echter minder goed > spaanplaat t.o.v. hout early 70's, maakt toch veel aan sound uit. Je laag is niet zo mooi, zeker als ie hard gaat. Circuit is verder niet echt veranderd, parts zijn oké. Speaker kan wél zwakke schakel zijn als het een PYLE of CTS is, maar goed is ook te verbeteren natuurlijk.
Je kunt dit circuit ook goed "blackfacen" als je dat wenst. Zal nooit een échte blackface worden maar wel prima ampje verder.

Ik heb er zo een gehad (1978) en het CAB 'n keer vervangen door een geheel plywood met blonde tolex bekleed. Klonk stuk strakker in het laag en opender in het middengebied. Heb het later zelfs nog es 2x10" gemaakt.

JaY

PeeVee
30 juli 2005, 10:39
What Jay said...

Cabinet kan spaanplaat zijn (maar laat 70's hebben ook wel weer eens hout). Verder is er aan het circuit nauwelijks wat veranderd, de pull-boost heb je geen last van als je 'm niet gebruikt. Circuit is vrij gemakkelijk te blackfacen. De ouwe DR's willen nog wel eens (erg!) hoge spanning op de 6V6-jes zetten, verstandig om dus wat goeds te kiezen, liefst iets ouds (JAN RCA, Hytron, GEC o.i.d.).

Leuk ampie en €700 is koopje... Zou ik 'm best voor willen hebben!

Mr.Jay
30 juli 2005, 10:49
Cabinet kan spaanplaat zijn (maar laat 70's hebben ook wel weer eens hout).

Vibrolux's wel, Dlx.'s niet.


De ouwe DR's willen nog wel eens (erg!) hoge spanning op de 6V6-jes zetten, verstandig om dus wat goeds te kiezen, liefst iets ouds (JAN RCA, Hytron, GEC o.i.d.).

Of een 5V4 of 5Y3 buizenrectifier erin.

JaY

SteavisSmokin
30 juli 2005, 14:36
Jay, die van wouter had toch wel een houten cab..? Is ook een deluxe reverb (van begin 80).

Ché
30 juli 2005, 16:35
ok thanks voor de info!
ik ben overtuigd :)

Mr.Jay
30 juli 2005, 22:16
Jay, die van wouter had toch wel een houten cab..? Is ook een deluxe reverb (van begin 80).

zover ik nog weet niet. Vraag em nog es. Hij heeft wel een andere baffle gemaakt dacht ik. Mijn 78er DLXREV was al spanderplatte.

JaY

SteavisSmokin
31 juli 2005, 14:22
Ik ben nu in zijn huis, dus kan het gelijk effe checken..! 8-) Hmm lastig te zien maar volgens mij is het inderdaad spaanplaat. Er stond me zo iets bij van dat jij ooit had gezegd dat dit een massief houten cab was maar heb het dus mis... :D

Mr.Jay
31 juli 2005, 14:57
Er stond me zo iets bij van dat jij ooit had gezegd dat dit een massief houten cab was maar heb het dus mis... :D

MOI ?????????? :D

JaY

Luca P
2 augustus 2005, 21:54
http://img64.imageshack.us/img64/4913/dscn48247at.jpg

Deze van mij is van laat 70 als ik het goed heb.
Het is een lekker versterkertje zonder poespas.
Op stand 3 a 4 staat hij op z'n hardst.
Daarna begint hij lekker te oversturen.
Helaas staat hij op zolder want ik speel tegenwoordig alleen over mijn Koch Twintone.
Maar deze Fender gaat nooit weg.
De prijs lijkt me ook wel ok.
De laatste die ik tweedehands te koop zag staan kostte toen FL800,-.
:-(

Die goeie oude tijd...

Mr.Jay
2 augustus 2005, 23:08
Deze van mij is van laat 70 als ik het goed heb.
Het is een lekker versterkertje zonder poespas.

Die is nog multiplex zo te zien, mooie info !

JaY

Quink
3 augustus 2005, 10:19
Late 70's DLXREV- CABS zijn echter minder goed > spaanplaat t.o.v. hout early 70's, maakt toch veel aan sound uit.

Effe een vraagje. Ik ben zelf de gelukkige bezitter van een '79 Deluxe Rev. Na het zien van dit topic heb ik gisteren gelijk even gekeken. De kast zelf is van multiplex, en de baffle van spaanplaat.
Als jullie schrijven "hout", dan neem ik aan dat het over echt, massief hout gaat, niet over "nephout" zoals multiplex? Dat spaanplaat rotzooi is kan ik me voorstellen, maar is multiplex ook zoveel slechter? (Ermm, eigenlijk twee vragen dus....)

Luca P
3 augustus 2005, 14:21
Deze van mij is van laat 70 als ik het goed heb.
Het is een lekker versterkertje zonder poespas.

Die is nog multiplex zo te zien, mooie info !

JaY

mm.....ja dus.
Maar hij blijft goed.
Ik hou m'n spullen het liefst zoals ze gemaakt zijn.
Da's Rock & Roll zeg ik altijd maar.
Vroeger knutselde Buddy Holly ook niet aan z'n Stratocaster!
8-)
Ok, Eddie Cochran knutselde wel aan zijn 6120....

Mr.Jay
3 augustus 2005, 22:02
Effe een vraagje. Ik ben zelf de gelukkige bezitter van een '79 Deluxe Rev. Na het zien van dit topic heb ik gisteren gelijk even gekeken. De kast zelf is van multiplex, en de baffle van spaanplaat.
Als jullie schrijven "hout", dan neem ik aan dat het over echt, massief hout gaat, niet over "nephout" zoals multiplex? Dat spaanplaat rotzooi is kan ik me voorstellen, maar is multiplex ook zoveel slechter? (Ermm, eigenlijk twee vragen dus....)

Mulitplex is wel/niet slechter mag iedereen zelf beslissen > het klinkt gewoon anders. Je zou het moeten AB-en.
Ik had een '78DLXRev, die was 100% spaanplaat. Leuk om te weten, al 2 van plywood dus.

JaY

PeeVee
14 september 2005, 17:01
Vroeger knutselde Buddy Holly ook niet aan z'n Stratocaster!
Wel aan z'n vliegtuigen... :o

matto
15 september 2005, 10:36
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QTFT8DOL
Mijn deluxe is van 1968 en van massief hout met een spaanplaat baffle.
Klinkt als een tierelier maar ik heb er wel een Celestion greenback speaker in gezet.
Volgens mij is ie zo ongeveer 1200 euro waard maar ik wil hem niet kwijt .