PDA

View Full Version : welke pickups in een semi hollow?



fullorder
27 juli 2005, 15:53
stel ik koop een cheap ass semihollow gitaar zoals bijvoorbeeld een ibanez artcore. als ik er dan betere elementen in wil zetten, welke raden jullie, de kenners ;), dan aan?

renier
27 juli 2005, 16:13
iets met niet teveel output, en in ieder geval gewaxpot. om de een of andere reden schieten air nortons van dimarzio me te binnen, maar ik weet niet precies waarom..

Ash ketchum
27 juli 2005, 16:54
Afhankelijk wat voor geluid je zoekt moet je je elementenkeuze baseren.
Alnico V's geven je gitaar een glashelder geluid met een vervormd vol geluid met helder tophoog, alnico II's geven een gitaar warmer geluid en vervormd klinken ze vol en rond. Keramische geven je gitaar meer helderheid dan alnico V's en geven meer punch in het laag en hebben een pittig hoog/midden, vervormd zijn ze crunchy.
Voor humbuckers gelden de volgende dingen qua de gelijkstroomweerstand;
4 - 7,5 KOhm: Helder
7,5 - 9 KOhm: Medium
9 - 14 KOhm: Luid/Heavy

wytz
28 juli 2005, 11:02
gewoon pafjes !

pimmetje
28 juli 2005, 11:18
Ik ben zeer gecharmeerd van 't geluid van p90's in semi-hollow.
Dat worden dan dus p94's in zo'n hum-gitaar.

Jeanken
28 juli 2005, 11:40
Ik ben zeer gecharmeerd van 't geluid van p90's in semi-hollow.
Dat worden dan dus p94's in zo'n hum-gitaar.
Volledig mee eens, of 1 P90 en nog een hum erbij, eventueel met splitmogelijkheid. Kzou iets jazzy kiezen, er is gewoon zoveel keuze..
Vanaf je naar een merk als SD en DiMarzio ofzo gaat kan je eigenlijk geen slechte pickup meer vinden, ok, als je een of andere superdistortion ofzo gaat gebruiken zal je wel niet de klank krijgen die je zoekt, maar gewoon iets dat qua beschrijving je bevalt, enige soundsampletjes luisteren en dat komt wel goed.

GuitarMaster
28 juli 2005, 13:47
P90's of DeArmond 2K's

Mitch
28 juli 2005, 18:09
TV Jones ! Echt, dit zijn superelementen en zeker voor dit soort geluiden. Ze zijn er in Filtertron formaat en humbucker formaat maar deze zijn echt super. Het mooie heldere dat een single coil kan leveren met de body en finesse van een humbucker.

Jeroenvanhulsteijn
28 juli 2005, 18:26
k ga ze morgen eens beluisteren bij De Gier :) Ben benieuwd.

fullorder
29 juli 2005, 14:57
Ik ben zeer gecharmeerd van 't geluid van p90's in semi-hollow.
Dat worden dan dus p94's in zo'n hum-gitaar.

misschien domme vraag, maar waarom worden het dan p94's?

bedankt voor de info allemaal trouwens! :D

Mitch
29 juli 2005, 18:08
k ga ze morgen eens beluisteren bij De Gier :) Ben benieuwd.

Nou ? Waar was je ? Heb je niet gezien :(


@full order: P90's zijn een stuk breder dan humbuckers. Er zijn wel P90's in humbucker formaat en die heten P94's. Ook zijn er nog P90's die feitelijk gestapelde humbuckers zijn (dos bromvrije P90's) en die heten P100's.

fullorder
30 juli 2005, 11:51
k ga ze morgen eens beluisteren bij De Gier :) Ben benieuwd.

Nou ? Waar was je ? Heb je niet gezien :(


@full order: P90's zijn een stuk breder dan humbuckers. Er zijn wel P90's in humbucker formaat en die heten P94's. Ook zijn er nog P90's die feitelijk gestapelde humbuckers zijn (dos bromvrije P90's) en die heten P100's.

woooow, weer wat wijzer geworden :D.
als ik trouwens op de site van seymour duncan kijk, zie ik een hoop verschillende p90's, maar geen p94's of p100's. kan dat kloppen of ben ik gewoon scheel?

Jeroenvanhulsteijn
30 juli 2005, 12:04
De Seymour Duncan variant van de P94 heet SPH90-1 Phat Cat. De Seymour Duncan variant van de P100 heet STK-P1.

Orpheo
30 juli 2005, 12:56
het ligt er heel erg aan wat je gaat spelen op je semi hollow....

maar voor heel erg allround zou ik de gibson 490/498 pickup combi nemen. heeeeel lekker in een semi (BB king gebruikt ze ook, maar ze kunnen echt immens hard rocken als je wilt)...

waar ik ook wel fan van ben, is een paf in de brug, en p90 in de hals. rockt de pan uit, maar zingt ook heel lekker.

dat zou ik doen in ieder geval.

Mitch
30 juli 2005, 16:27
waar ik ook wel fan van ben, is een paf in de brug, en p90 in de hals. rockt de pan uit, maar zingt ook heel lekker.


Klinkt op een solidbody ook best aardig trouwens :D

Orpheo
30 juli 2005, 17:33
waar ik ook wel fan van ben, is een paf in de brug, en p90 in de hals. rockt de pan uit, maar zingt ook heel lekker.


Klinkt op een solidbody ook best aardig trouwens :D

i know :D kheb tijdje terug een les paul bespeeld met die configuratie. jammer alleen dat die hum teveel p90-style was (welke t was weet ik niet) en die p90 was humcanceling. heel jammer. maar ach, t effect was er niet minder om!

Mitch
30 juli 2005, 21:37
Aha, een setje originele Wannabe's ! :lol:

Speeddemon
30 juli 2005, 23:32
Hey Fullorder, ik heb mogelijk een neck-pickup voor je.

Een gouden GFS Filtertron meets PAF, Dream 180.
Het heldere, twangy van een Filtertron met het ronde warme van een PAF.
30 euries, nieuw in doos. Ik had 'm voor m'n Burny gekocht, maar daar liggen al Seymour Duncans in.

Orpheo
31 juli 2005, 00:04
Aha, een setje originele Wannabe's ! :lol:

precies; die hum was veels te schel en bijtend, en die p90 was veel te warm en creamy.....sloeg echt nergens op.... :D

(maar boeie, ik gebruikte ze dan maar precies andersom he. als t niet past, maak je t passend. Oh nee, das geen goed spreekwoord, maar boeie, jullie snappen me toch? : D)

frekie
31 juli 2005, 20:19
Als je bedoelt een ES335 kloon, SD jazz bij de hals en een PAFje bij de brug. Gaat zelfs een RICHWOOD van klinken :-D

fullorder
31 juli 2005, 23:11
Hey Fullorder, ik heb mogelijk een neck-pickup voor je.

Een gouden GFS Filtertron meets PAF, Dream 180.
Het heldere, twangy van een Filtertron met het ronde warme van een PAF.
30 euries, nieuw in doos. Ik had 'm voor m'n Burny gekocht, maar daar liggen al Seymour Duncans in.

bedankt voor het aanbod, maar dan moet ik wel eerst een cheapass semihollow kopen :D