PDA

View Full Version : Marshall 1987X



Johnny V
27 juli 2005, 11:32
Een tijdje geleden ging ik wat reviews lezen over de Marshall 1987X amp en constateerde het volgende:

Features: 8
The Marshall 1987x I own is 2 years old. It's a reissue of the famous Marshall Plexi. 1 Channel. So it's on or off! But when it is on it is loud. Too loud. So I had it modified at CWM amps in Holland. Check out www.CMWamps.com. They do all kinds of modifications. Chris Winsemius from CMW apms built a mastervolume in the amp. He replaced the Presence with a mastervolume. The presence was most of the time at 5, so he made a preset of the presence.

Sound Quality: 9
Sounds great now after the modification. I can use the full power and distortion at a lower volume. I use it mainly for fullfrontal guitarmusic.

Uit de review hierboven leid ik af dat er op deze amps geen volume knop zit! Dus als je hem aanzet is het ineens op zen hardst, zo blijkt uit deze review. Kan iemand dit bevestigen? Is het zo dat je het volume van deze amp niet kan bijsturen?

renevanveen
27 juli 2005, 11:54
De 1987x die ik heb heeft ook dit probleem. Echt zacht zetten lukt.
Tot volume 3 ongeveer blijft de amp redelijk clean daarna neemt het
volume niet echt meer toe en gaat de amp op een prachtige manier
vervormen. Van een milde crunch tot een rauwe scheur.
Ben nog geen pedaaltje tegengekomen waarmee je dit zelfde organische geluid kan benaderen al schijnt de nieuwe fulltone OCD in de buurt te komen.
Ook het aanbrengen van een mastervolume levert verschil in geluid op
omdat je dan meer gaat vertrouwen op pre-amp vervorming ipv dat de
eindbuizen over hun nek gaan.
Wat bij mij goed werkt is een powersoak ongesteld op -6DB.
Geluid blijft hiermee transparant en punchy en levert een aanzienlijke
dip in volume.

shredneck
27 juli 2005, 12:39
De 1987x die ik heb heeft ook dit probleem. Echt zacht zetten lukt.
Tot volume 3 ongeveer blijft de amp redelijk clean daarna neemt het
volume niet echt meer toe en gaat de amp op een prachtige manier
vervormen. Van een milde crunch tot een rauwe scheur.
Ben nog geen pedaaltje tegengekomen waarmee je dit zelfde organische geluid kan benaderen al schijnt de nieuwe fulltone OCD in de buurt te komen.
Ook het aanbrengen van een mastervolume levert verschil in geluid op
omdat je dan meer gaat vertrouwen op pre-amp vervorming ipv dat de
eindbuizen over hun nek gaan.
Wat bij mij goed werkt is een powersoak ongesteld op -6DB.
Geluid blijft hiermee transparant en punchy en levert een aanzienlijke
dip in volume.

Die 1987x is een reissue van een 70 jaren type, staat allemaal in het grote Marshallboek beschreven. Die versterkers staan er bekend om, in tegenstelling tot (jawel) eerdere typen, niet zo'n zachtzinnige volumepotmeter te hebben. Er zit dus WEL een volumepot. op, echter geen pre-ampvolume(later aangeduid als "master" of"gain").

fullorder
27 juli 2005, 12:58
mastervolumes kwamen bij veel versterkers (iig marshall en fender zover ik weet) pas eind jaren 70 in schwung. helaas betekende dat ook dat ze er niet beter op werden. vraag maar bijvoorbeeld aan twin reverb kenners wat ze liever hebben. eentje met of zonder mastervolume, geheid dat ze voor het laatste kiezen.
hoe dat met marshalls zit weet ik niet precies, maar ik kan me zoiets voorstellen dat je een extra mastervolume je signaal er niet beter op maakt. mijn credo is altijd: hoe minder knoppen hoe beter ;)
mijn bassman heeft er 4, meer heb je niet nodig:
volume - volumeregeling, boven de 5 stijgt het volume niet meer maar de scheur van de amp (heel erg mooi!)
treble - nuttig
bass - nuttig
presence - heel erg nuttig! stom dat die gast die heeft vervangen voor een mastervolume

meer heb je niet nodig :roll:

Johnny V
27 juli 2005, 13:50
Maar dan moet je eerste je amp keihard zetten voor je er wat scheur uitkrijgt...

Kan een multieffectenpaneel dan niet helpen. Dan kan je op lager volume ook scheur krijgen he?

fullorder
27 juli 2005, 13:58
Maar dan moet je eerste je amp keihard zetten voor je er wat scheur uitkrijgt...

Kan een multieffectenpaneel dan niet helpen. Dan kan je op lager volume ook scheur krijgen he?

yep, maar dan liever geen multieffectenpedaal natuurlijk, dat is een belediging voor zo'n mooie oude amp. er zijn vele pedalen die heel mooi klinken over een oude marshall.

ik heb voor mijn oude bak een zvex superduper en trex mudhoney hangen en daarmee kan ik elke scheur die ik maar wens creeren, ook als de volumeknop op 4 staat. een mooie fuzz werkt ook altijd heel erg goed voor een oude amp, legio mogelijkheden

treblemaster
27 juli 2005, 15:36
Ik heb een Soundcity gehad, waar ook een mastervolume op was gezet (modificatie dus). Ik weet natuurlijk niet hoe ie er voor klonk, maar ik zette altijd de pré-volume erg laag en de master maximaal. Ik vond de vervorming van de pré-volume maar niks. Hieruit concludeer ik dat de toevoeging van de mastervolume waarschijnlijk niet positief was wat het geluid betreft.

Ik heb nu een oude Laney (beetje vergelijkbaar met marshall) zonder MArshall volume en het geluid is echt super!! Precies wat ik zocht en wat ik niet terug vind in de nieuwere versterkers met mastervolume. Idd het nadeel is dat je de versterker flink moet opendraaien. Gelukkig klink ie met m'n danelectro overdrive pedaal nog steeds erg goed (ik gebruik het pedaal dan meer als 'boost'; volume vol open en weinig 'gain').

Negative K3 fan
27 juli 2005, 15:42
mastervolumes kwamen bij veel versterkers (iig marshall en fender zover ik weet) pas eind jaren 70 in schwung. helaas betekende dat ook dat ze er niet beter op werden. vraag maar bijvoorbeeld aan twin reverb kenners wat ze liever hebben. eentje met of zonder mastervolume, geheid dat ze voor het laatste kiezen.
Omdat ik het nut van een master volume op een twin reverb ook helemaal niet kan inzien... aangezien je daar toch niet mee wilt scheuren (zonder [pedaal dan)

hoe dat met marshalls zit weet ik niet precies, maar ik kan me zoiets voorstellen dat je een extra mastervolume je signaal er niet beter op maakt. mijn credo is altijd: hoe minder knoppen hoe beter ;)

het maakt nauwelijks uit, met je master volume op tien, is er alleen een 1meg weerstand naar de aarde erbij en dat maakt bijna niets uit aangezien er toch wel een 'ground reference' weerstand van 220k bij in de buurt zit, dus op tien is hij zo goed als uit het circuit.

Negative K3 fan
27 juli 2005, 15:43
mastervolumes kwamen bij veel versterkers (iig marshall en fender zover ik weet) pas eind jaren 70 in schwung. helaas betekende dat ook dat ze er niet beter op werden. vraag maar bijvoorbeeld aan twin reverb kenners wat ze liever hebben. eentje met of zonder mastervolume, geheid dat ze voor het laatste kiezen.
Omdat ik het nut van een master volume op een twin reverb ook helemaal niet kan inzien... aangezien je daar toch niet mee wilt scheuren (zonder [pedaal dan)

hoe dat met marshalls zit weet ik niet precies, maar ik kan me zoiets voorstellen dat je een extra mastervolume je signaal er niet beter op maakt. mijn credo is altijd: hoe minder knoppen hoe beter ;)

het maakt nauwelijks uit, met je master volume op tien, is er alleen een 1meg weerstand naar de aarde erbij en dat maakt bijna niets uit aangezien er toch wel een 'ground reference' weerstand van 220k bij in de buurt zit, dus op tien is hij zo goed als uit het circuit.