PDA

View Full Version : Heeft nieuwe elementen in mijn geval zin?



Jax
27 juli 2005, 11:26
Hee,

Ik wilde misschien de elementen in mijn Epiphone G-400 gaan vervangen, maar vroeg me af of dat wel zin heeft, aangezien ik over een vox ad30vt speel, dus een modeling-amp. In hoeverre heeft het dus zin om nieuwe elementen erin te gooien? Is het verschil in elementen duidelijk hoorbaar over een modeling-amp?

renier
27 juli 2005, 11:35
het maakt geen zak uit of je een modeling amp, tranisator of buizenbak gebruikt, of welke pedalen je gebruikt.
goeie elementen zijn een voorwaarde voor een goeie sound. waarschijnlijk zul je je amp wel anders gaan gebruiken met nieuwe elementen. ik merkte dat ik met stock ibanez/epiphone/etc pickups veel te veel effecten en oversturing op mijn geluid ging gooien, omdat het gewoon nergens naar klonk. mijn tip: zoek uit welke elementen bij jou passen, begin dan met een neutrale instelling op je amp en voeg mondjesmaat effecten toe tot je tevreden bent met 1 of 2 basisgeluiden (ik zou voor de basisgeluiden eigenlijk alleen een overdrive als boost en wat chorus gebruiken, en verder veel met de equalizers spelen)en ga dan van daaruit op zoek naar de wat exotischere klanken.

maar als antwoord op je vraag: ja, slechte elementen vervangen door goede heeft altijd zin, mits de rest van je apperatuur een beetje kwaliteit is en je van scratsh begint met de opbouw van je geluid.

Jax
27 juli 2005, 11:47
Ok, thnx voor de reactie. Ik gebruik idd nu als basissound erg veel gain, wat reverb en een beetje delay. Hier krijg ik op zich wel een ok geluid uit maar het kan volgens mij wel wat beter.

Ik heb al op de sites van dimarzio en seymour duncan wat soundclipjes geluisterd en ben al ietsje verder bij het maken van een keuze, maar dat zal nog wel een tijdje duren!

Droffie
27 juli 2005, 11:57
Ok, thnx voor de reactie. Ik gebruik idd nu als basissound erg veel gain, wat reverb en een beetje delay. Hier krijg ik op zich wel een ok geluid uit maar het kan volgens mij wel wat beter.

Ik heb al op de sites van dimarzio en seymour duncan wat soundclipjes geluisterd en ben al ietsje verder bij het maken van een keuze, maar dat zal nog wel een tijdje duren!

Ga voor Duncans... :wink:

renier
27 juli 2005, 13:00
ik ga deze bestellen:

www.highorderpickups.com

schijnt ontzettend goed te zijn, handgewonden, en zijn nog shcerp geprijsd ook!

en een tip voor je geluid: probeer de gain eens terug te draaien en met de equalizer een goede balans te vinden. in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, komt de "punch" van je geluid niet door de gain, maar veel meer door de balans van je toon. gewoon een mooie vette basistoon, en die dan een lekker randje meegeven met wat gain, vervolgens voor de solo's wat chorus erover et presto.. klinkt 10 keer beter dan zo'n enorme bak gain.

Jax
27 juli 2005, 13:04
ik ga deze bestellen:

www.highorderpickups.com

schijnt ontzettend goed te zijn, handgewonden, en zijn nog shcerp geprijsd ook!


Ik zal eens op die site kijken!



en een tip voor je geluid: probeer de gain eens terug te draaien en met de equalizer een goede balans te vinden. in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, komt de "punch" van je geluid niet door de gain, maar veel meer door de balans van je toon. gewoon een mooie vette basistoon, en die dan een lekker randje meegeven met wat gain, vervolgens voor de solo's wat chorus erover et presto.. klinkt 10 keer beter dan zo'n enorme bak gain


Bedankt voor de tip, ik ga weer aan het experimenteren met mijn geluid. Ik laat hier nog wel weten hoe het gaat.

Droffie
27 juli 2005, 13:09
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?

Dat gain verhaal is idd waar. Veel gebruiken te veel gain en bass en klagen dat ze niet door de mix komen.

Jax
27 juli 2005, 13:29
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


Hoe zou je ze ooit kunnen horen als ze niet in je gitaar zijn ingebouwd?
Waarschijnlijk ken je niemand die dat element waar jij geintereseerd in bent in zijn gitaar heeft zitten, en mocht dit wel zo zijn dat zit hij of in de verkeerde positie, of de gitaar is gemaakt van een ander soort hout, waardoor je toch geen goed beeld krijgt van hoe die in jou gitaar zou zijn.

renier
27 juli 2005, 13:31
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


tja, aangezien ze handgemaakt zijn, is niet mogelijk om ze van te voren te luisteren: in principe wordt elk paar op bestelling gemaakt, volgens je eigen specs.

en daarbij: ik hoor van onder andere fred dons hier op het forum dat zijn spullen erg goed zijn, daarnaast heb ik tot nu toe alleen maar laaiend enthousiaste reviews gevonden, en ten derde heb ik met de maker van de pickups besproken welk geluid ik zoek: hij bekijkt dan welke specs daarbij horen. in mijn geval zou dat voor de brug positie een alnico 5 zijn, met een "maximus" wind (behoorlijk hoge output, maar wel vintage caracter.) in combinatie met een iets lichtere Hot wind alnico 3 in de neckpos, voor de mooie open, warme, dikke tonen.

als laatste wil ik het risico voor die prijs wel nemen eigenlijk: voor ongeveer 90 euro een set humbuckers in huis.. koop je seymours, dan kost het je 140 euro..

dit moet je echter alleen doen als je PRECIES weet welke toon je wil. het is verdomd lastig om dat goed te beschrijven..

Droffie
27 juli 2005, 14:09
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


Hoe zou je ze ooit kunnen horen als ze niet in je gitaar zijn ingebouwd?
Waarschijnlijk ken je niemand die dat element waar jij geintereseerd in bent in zijn gitaar heeft zitten, en mocht dit wel zo zijn dat zit hij of in de verkeerde positie, of de gitaar is gemaakt van een ander soort hout, waardoor je toch geen goed beeld krijgt van hoe die in jou gitaar zou zijn.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met je post. Maar ik bedoel natuurlijk sound samples...

Droffie
27 juli 2005, 14:10
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


tja, aangezien ze handgemaakt zijn, is niet mogelijk om ze van te voren te luisteren: in principe wordt elk paar op bestelling gemaakt, volgens je eigen specs.

en daarbij: ik hoor van onder andere fred dons hier op het forum dat zijn spullen erg goed zijn, daarnaast heb ik tot nu toe alleen maar laaiend enthousiaste reviews gevonden, en ten derde heb ik met de maker van de pickups besproken welk geluid ik zoek: hij bekijkt dan welke specs daarbij horen. in mijn geval zou dat voor de brug positie een alnico 5 zijn, met een "maximus" wind (behoorlijk hoge output, maar wel vintage caracter.) in combinatie met een iets lichtere Hot wind alnico 3 in de neckpos, voor de mooie open, warme, dikke tonen.

als laatste wil ik het risico voor die prijs wel nemen eigenlijk: voor ongeveer 90 euro een set humbuckers in huis.. koop je seymours, dan kost het je 140 euro..

dit moet je echter alleen doen als je PRECIES weet welke toon je wil. het is verdomd lastig om dat goed te beschrijven..

Ok...Succes in ieder geval.

Laat even weten hoe ze bevallen als je ze hebt.

renier
27 juli 2005, 15:02
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


Hoe zou je ze ooit kunnen horen als ze niet in je gitaar zijn ingebouwd?
Waarschijnlijk ken je niemand die dat element waar jij geintereseerd in bent in zijn gitaar heeft zitten, en mocht dit wel zo zijn dat zit hij of in de verkeerde positie, of de gitaar is gemaakt van een ander soort hout, waardoor je toch geen goed beeld krijgt van hoe die in jou gitaar zou zijn.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met je post. Maar ik bedoel natuurlijk sound samples...


Sound samples zijn eerder misleidend dan representatief. alleen de pickups zijn dan namelijk hetzelfde. de gitaar, speelstijl, versterker, effecten, opnamenwijze zijn allemaal anders. ik heb nog nooit een element in mijn gitaar gehad die klonk zoals de soundclips ervan op de site.

je kunt beter aan de hand van de specs van je huidige elementen en de specs van je nieuwe elementen.bepalen welke richting je je geluid op wil brengen.

renier
27 juli 2005, 15:05
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


Hoe zou je ze ooit kunnen horen als ze niet in je gitaar zijn ingebouwd?
Waarschijnlijk ken je niemand die dat element waar jij geintereseerd in bent in zijn gitaar heeft zitten, en mocht dit wel zo zijn dat zit hij of in de verkeerde positie, of de gitaar is gemaakt van een ander soort hout, waardoor je toch geen goed beeld krijgt van hoe die in jou gitaar zou zijn.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met je post. Maar ik bedoel natuurlijk sound samples...


Sound samples zijn eerder misleidend dan representatief. alleen de pickups zijn dan namelijk hetzelfde. de gitaar, speelstijl, versterker, effecten, opnamenwijze zijn allemaal anders. ik heb nog nooit een element in mijn gitaar gehad die klonk zoals de soundclips ervan op de site.

je kunt beter aan de hand van de specs van je huidige elementen en de specs van je nieuwe elementen.bepalen welke richting je je geluid op wil brengen.

Jax
27 juli 2005, 15:11
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


Hoe zou je ze ooit kunnen horen als ze niet in je gitaar zijn ingebouwd?
Waarschijnlijk ken je niemand die dat element waar jij geintereseerd in bent in zijn gitaar heeft zitten, en mocht dit wel zo zijn dat zit hij of in de verkeerde positie, of de gitaar is gemaakt van een ander soort hout, waardoor je toch geen goed beeld krijgt van hoe die in jou gitaar zou zijn.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met je post. Maar ik bedoel natuurlijk sound samples...


Sound samples zijn eerder misleidend dan representatief. alleen de pickups zijn dan namelijk hetzelfde. de gitaar, speelstijl, versterker, effecten, opnamenwijze zijn allemaal anders. ik heb nog nooit een element in mijn gitaar gehad die klonk zoals de soundclips ervan op de site.



Dat bedoelde ik dus met mijn post. Je moet echt iemand kennen met dat bepaalde element, in de positie waarin jij hem wilt hebben, in een gitaar van hetzelfde hout als jou gitaar, dan pas krijg je volgens mij een goed beeld.

Droffie
27 juli 2005, 15:16
@renier: koop je pups zonder ze gehoord te hebben of zelf op gespeeld te hebben?


Hoe zou je ze ooit kunnen horen als ze niet in je gitaar zijn ingebouwd?
Waarschijnlijk ken je niemand die dat element waar jij geintereseerd in bent in zijn gitaar heeft zitten, en mocht dit wel zo zijn dat zit hij of in de verkeerde positie, of de gitaar is gemaakt van een ander soort hout, waardoor je toch geen goed beeld krijgt van hoe die in jou gitaar zou zijn.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met je post. Maar ik bedoel natuurlijk sound samples...


Sound samples zijn eerder misleidend dan representatief. alleen de pickups zijn dan namelijk hetzelfde. de gitaar, speelstijl, versterker, effecten, opnamenwijze zijn allemaal anders. ik heb nog nooit een element in mijn gitaar gehad die klonk zoals de soundclips ervan op de site.

je kunt beter aan de hand van de specs van je huidige elementen en de specs van je nieuwe elementen.bepalen welke richting je je geluid op wil brengen.

Ook goed...met elementen heb je wellicht wel gelijk. Wat FX en amps aangaat kan met samples een heel goed beeld krijgen wat de voicing is en geeft dat wel een indicatie. Met elementen is dat een heel stuk moeilijker te horen, lijkt me.

Ash ketchum
27 juli 2005, 16:48
Hey Jax, afhankelijk wat voor geluid je zoekt moet je je elementenkeuze baseren.
Alnico V's geven je gitaar een glashelder geluid met een vervormd vol geluid met helder tophoog, alnico II's geven een gitaar warmer geluid en vervormd klinken ze vol en rond. Keramische geven je gitaar meer helderheid dan alnico V's en geven meer punch in het laag en hebben een pittig hoog/midden, vervormd zijn ze crunchy.
Voor humbuckers gelden de volgende dingen qua de gelijkstroomweerstand;
4 - 7,5 KOhm: Helder
7,5 - 9 KOhm: Medium
9 - 14 KOhm: Luid/Heavy

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik had zelf namelijk op deze feiten een setje SD's voor me tele besteld en zijn zeer goed bevallen.

Ash ketchum
27 juli 2005, 16:50
Overigens zijn alnico V's en keramische het meest aanbevolen voor gibsonachtige of mahonie gitaren.

Jax
27 juli 2005, 17:04
Ash, thnx voor de info!

NeeraDJ
27 juli 2005, 17:04
Ash Ketchum het spijt me maar ik vind jouw post nergens op slaan. Een magneetsoort bepaald helemaal niet hoe helder of warm je element gaat klinken, das een combinatie van factoren o.a. de winding, polepieces etc. etc. Het is daarom erg dom om een magneetsoort aan te raden voor een bepaalde gitaar laat staan houtsoort. Een indicatie kan het vaak ook niet geven, ik zal dit illustreren met een voorbeeld de DiMarzio Tone Zone heeft niks weg van de A5 magneet zijn specs die jij opnoemt.

screamindemon
27 juli 2005, 17:07
Jax,

Hoe oud is je G400? Ik heb altijd al een G400 willen hebben en een paar keer een vastgehad maar nooit gekocht (toch voorkeur voor stratsound).

Door de jaren heen zijn de elementen wel beter geworden. Als je een vrij nieuwe hebt vraag ik me af of de gitaar de investering waard is als je een wat oudere hebt loont het misschien.

SD

Jax
27 juli 2005, 17:12
Jax,

Hoe oud is je G400? Ik heb altijd al een G400 willen hebben en een paar keer een vastgehad maar nooit gekocht (toch voorkeur voor stratsound).

Door de jaren heen zijn de elementen wel beter geworden. Als je een vrij nieuwe hebt vraag ik me af of de gitaar de investering waard is als je een wat oudere hebt loont het misschien.

SD

Hij komt uit 2002, dus drie jaartjes oud.

Ash ketchum
27 juli 2005, 17:14
NeeraDJ, ik heb het ook maar uit Gitarist nr 4 april 2003, het geeft een indicatie. Het element dat jij als voorbeeld geeft heeft een heel andere resonantiepiek dan de "standaard" elementen, deze is trouwens voor een hele specifiek geluid ontworpen.
Het is niet uit me duim gezogen ofzo, ik heb het ook alleen maar uit een gerespecteerd blad.
Als je het er niet mee eens bent is dat jouw mening maar ik ik heb uit ervaring gemerkt dat dit "verhaal" geen leugen is :wink:
OK, slash heeft alnico II's in z'n LP, maar die heeft ook een dikke esdoorn top dat voor meer helderder geluid zorgt. Nog een voorbeeldje, wat voor soort magneten hebben meeste vintage strats met originele elementen, alnico V's en wat voor geluid geven strats over het algemeen ook al weer, idd HELDER.
En ik ben ook vergeten wat over resonatiepieken te vertellen. Ook belangrijk, maar dat kon ik me niet zo snel voor de geest halen.

Ash ketchum
27 juli 2005, 17:50
je spreekt jezelf trouwens wel een beetje tegen :wink:


Seymour Duncan Jazz model SH-2?

Ondanks wat de naam aangeeft, is dit een heel modern klinkend element, voor echt kieskeurige jazz spelers totaal niet geschikt. Ik zou voor een Seymour Duncan Alnico II Pro gaan, vol warm en heel erg zingend in de halspositie

Zoiets schreef ik net en dan is het lariekoek, beetje jammer.

NeeraDJ
27 juli 2005, 18:09
je spreekt jezelf trouwens wel een beetje tegen :wink:


Seymour Duncan Jazz model SH-2?

Ondanks wat de naam aangeeft, is dit een heel modern klinkend element, voor echt kieskeurige jazz spelers totaal niet geschikt. Ik zou voor een Seymour Duncan Alnico II Pro gaan, vol warm en heel erg zingend in de halspositie

Zoiets schreef ik net en dan is het lariekoek, beetje jammer.
Uhm sorry hoor maar je doet een beetje onnozel, ik heb het overduidelijk over een element en niet over een magneet. Misschien helpt het om na te denken voordat je iets post.

NeeraDJ
27 juli 2005, 18:21
NeeraDJ, ik heb het ook maar uit Gitarist nr 4 april 2003, het geeft een indicatie. Het element dat jij als voorbeeld geeft heeft een heel andere resonantiepiek dan de "standaard" elementen, deze is trouwens voor een hele specifiek geluid ontworpen.
Het is niet uit me duim gezogen ofzo, ik heb het ook alleen maar uit een gerespecteerd blad.
Als je het er niet mee eens bent is dat jouw mening maar ik ik heb uit ervaring gemerkt dat dit "verhaal" geen leugen is :wink:
OK, slash heeft alnico II's in z'n LP, maar die heeft ook een dikke esdoorn top dat voor meer helderder geluid zorgt. Nog een voorbeeldje, wat voor soort magneten hebben meeste vintage strats met originele elementen, alnico V's en wat voor geluid geven strats over het algemeen ook al weer, idd HELDER.
Als je zo wilt beginnen, gerespecteerd blad zei je? Hmm ik meen dat er een aantal maanden geleden een topic was over hoe dat blad onze forum bashde :roll: . Als je over gerespecteerd wil praten dan zou ik graag een quote van de enige echte Bill Lawrence willen posten:

When I read that ceramic magnets sound harsh and alnico magnets sound sweet, I ask myself, " Who the hell preaches such nonsense?" There are harsh-sounding pickups with alnico magnets and sweet-sounding pickups with ceramic magnets and vice-versa! A magnet by itself has no sound, and as a part of a pickup, the magnet is simply the source to provide the magnetic field for the strings. The important factor is the design of a magnetic circuit which establishes what magnet to use. Link: http://www.billlawrence.com/Pages/Pickupology/magnets.htm

Ik denk dat dit genoeg is om de onwaarheden te dimmen. Je hebt het over gitaren als strats die altijd helder zullen klinken, minstens de helft van dit forum weet waarom en ik weet het ook dus ik heb geen zin om daar nog op in te gaan. Om dit verhaaltje te beëndigen, ik had het net op msn over dit topic met een Engelse vriend van me die ook de nodige kennis heeft op het elementen gebied, en dit is hoe ik het beschreef en hij was het er helemaal mee eens:

a pick ups sound isnt based on the magnet, it's just an ingredient in the big pot of pick up stew
Ik hoop dat je het begrijpt, en nogmaals dit is geen persoonlijke aanval ik probeer alleen te voorkomen dat dit soort onwaarheden worden verspreid