PDA

View Full Version : Goede Baritone gitaar?



robert-gitarist
26 juli 2005, 23:06
Hallo mensen,
Ik heb een vraagje,
Ik ben ondertussen aan het kijken na een Baritone gitaar.
Ik vind het lekker klinken ook en is wel gaaf voor nummers van Korn enzo dat lage.
Nu mijn vraag,wat is een goede Baritone gitaar voor niet alteveel geld?
Zat al te kijken na een LTD Viper Baritone..ziet er gaaf uit en LTD's spelen onwijs fijn(vind ik dan) misschien andere suggesties nog?
Ik ben voorlopig nog niet van plan er een aanteschaffen maar ben nu nog wat info aan het inwinnen en kennis etc. misschien volgend jaar een aan ga schaffen namelijk
vast bedankt!

Floris1984
26 juli 2005, 23:35
Ik heb er zelf geen verstand van maar ik kwam wel deze tegen op de feedback website:

http://www.feedback.nl/nieuw/producten.php?departments_id=9&producttype=afdeling&pagina=4

De Gretsch - G 5255 Jet Bariton dus.

jorrit
27 juli 2005, 00:16
k zou geen bariton nemen. als je een goede 24 frets gitaar hebt kun je die met een setje .12 snaren of een zeven snarig setje net zo laag krijgen. ben je die lage tonen een keer zat zet je er een dunner snaren setje op. een bariton kan je niet in e stemmen. of koop dan een 7 snarige das nog flexibeler.

FruscianteFan
27 juli 2005, 00:34
.012 is erg dun, vind ik zelf. Ik speel op .013 en ik varieer tussen C# en standaard. In C# vind ik de boel net iets aan de slappe kant, en E is wel zwaar maar daar ben je zo aan gewend.

Mischa den Haring
27 juli 2005, 04:06
Een bariton heeft een langere hals, waardoor een lagere spanning met dikkere snaren altijd strakker zal klinken en beter bespeelbaar is dan door op een gewone gitaar dikkere snaren te zetten en naar beneden te stemmen. De Gretsch waar Floris op wijst ken ik niet maar lijkt me zeer interessant. Een befaamd model is de DanElectro baritone gitaar. Dit type: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7339450969&category=33036&ssPageName=WDVW&rd=1 maar die wordt al een tijdje niet meer gemaakt (en bij deze veiling wordt alleen binnen de US verzonden). Die zou je dan tweedehands moeten proberen te scoren. Er schijnt wel een nieuwer type baritone van Danelectro op de markt te zijn, maar ook daarvan weet ik niet of die nog gemaakt worden.

almarvk
27 juli 2005, 08:33
De Ibanez MMM1 is ook een goede. Dat is een SZ model, maar dan een baritone versie van de Mike Mushok, gitarist van Staind. Ook veel goede verhalen over gehoord.

pol
27 juli 2005, 08:38
een baritone is niet echt nodig voor lage stemmingen, gewoon dikke snaren gebruiken en klaar, er zijn genoeg bands die het zo doen en goed klinken.

Mastodon bv, en een hele hoop stoner bands die op gewone gibsons superlaag stemmen.

ik heb zelf een ltd mhb-400 gehad, en die klonk niet beter op lage stemmingen dan een les paul, het was geen slechte gitaar, maar ik zie het nut van die langere scale niet in.

Raffel
27 juli 2005, 09:32
ik wel. Strakke snaren speelt fijner. Misschien dat het voor trage riffjes niet uitmaakt, maar ik merk op mijn 7-snaar al dat de B-snaar wel iets strakker zou mogen. Ik heb wel over ESP baritones gespeeld en dat was dus echt wel de moeite waard. Ik zou alleen wel zorgen dat je andere gitaren hebt voor andere stemmingen. Aan in E stemmen moet je gewoon niet beginnen bij een Baritone. Ibanez heeft trouwens ook de XL RG's, zijn ook Baritones volgens mij. De 1077XL is bijvoorbeeld een 7-snaar baritone. (niet 100% zeker)

Anders Destium
27 juli 2005, 09:37
Ik vind baritons kut spelen, maar ik heb dan ook kleine klauwen.

dejohan
27 juli 2005, 11:38
Er bestaat sinds kort ook een Jaguar Baritone.

http://www.musiciansnews.com/guitars/77/new_fender_jaguar_baritone_custom_electric_guitar. shtml

Geen idee of hij goed speelt, maar vind het wel een supercoole gitaar.

FruscianteFan
27 juli 2005, 12:33
Aan in E stemmen moet je gewoon niet beginnen bij een Baritone.Lijkt me gewoon een kwestie van een capo?

butters
27 juli 2005, 13:16
Er bestaat sinds kort ook een Jaguar Baritone.

http://www.musiciansnews.com/guitars/77/new_fender_jaguar_baritone_custom_electric_guitar. shtml

Geen idee of hij goed speelt, maar vind het wel een supercoole gitaar.

daar zit ik op te gassen. maar ik zou er wel andere snaren op willen leggen.
nu staan er Bass VI (.025, .035, .045, .055, .075, .095.) snaren op en gestemd van E tot E. maar dat zijn eerder bassnaren. akkoorden zullen nogal modderig klinken. ik zou er baritonesnaren willen opleggen. (.060 tot 0.013) en stemmen in C of A ofzo.

die jaguar is een heruitgave van de bas VI, maar die had wel een mensuur van 30". nu is ie 28.5" voor bas nogal klein denk ik maar wel geschikt voor baritone (mits andere snaren).

op die budgetgretch staan ook bassnaren op en die heeft ook een mensuur van 30". maar er bestaat wel een gretch baritone met een iets kleinere mensuur waar je dunnere snaren op kan leggen. maar hij is wel prijzig.
http://www.tvjones.com/c_melody.html


epihone heeft ook een les paul baritone model.

Raffel
27 juli 2005, 13:18
Aan in E stemmen moet je gewoon niet beginnen bij een Baritone.Lijkt me gewoon een kwestie van een capo?

Is ook zo lekker toonzuiver een capo en de sustain laat ook veel te wensen over. (en dan heb ik toch een goede capo) Dan kun je wellicht juist nog beter gewoon in E stemmen. Bovendien mis je dan weer 2 frets.

FruscianteFan
27 juli 2005, 14:23
Ik stem zelf ook regelmatig om, ik hou zelf niet eens van capo's (tenzij een nummer erop is geschreven).

almarvk
27 juli 2005, 14:30
daar zit ik op te gassen. maar ik zou er wel andere snaren op willen leggen.
nu staan er Bass VI (.025, .035, .045, .055, .075, .095.) snaren op en gestemd van E tot E. maar dat zijn eerder bassnaren. akkoorden zullen nogal modderig klinken. ik zou er baritonesnaren willen opleggen. (.060 tot 0.013) en stemmen in C of A ofzo.


Mike Mushok van de MMM1 van Ibanez heeft er zelf ook een bass-snaar op zitten al E-snaar. Lijkt me behoorlijk vreemd spelen :S

Sliver
27 juli 2005, 15:51
Er bestaat sinds kort ook een Jaguar Baritone.

http://www.musiciansnews.com/guitars/77/new_fender_jaguar_baritone_custom_electric_guitar. shtml

Geen idee of hij goed speelt, maar vind het wel een supercoole gitaar.

daar zit ik op te gassen. maar ik zou er wel andere snaren op willen leggen.
nu staan er Bass VI (.025, .035, .045, .055, .075, .095.) snaren op en gestemd van E tot E. maar dat zijn eerder bassnaren. akkoorden zullen nogal modderig klinken. ik zou er baritonesnaren willen opleggen. (.060 tot 0.013) en stemmen in C of A ofzo.

die jaguar is een heruitgave van de bas VI, maar die had wel een mensuur van 30". nu is ie 28.5" voor bas nogal klein denk ik maar wel geschikt voor baritone (mits andere snaren).

op die budgetgretch staan ook bassnaren op en die heeft ook een mensuur van 30". maar er bestaat wel een gretch baritone met een iets kleinere mensuur waar je dunnere snaren op kan leggen. maar hij is wel prijzig.
http://www.tvjones.com/c_melody.html


epihone heeft ook een les paul baritone model.


Dr is nu ook een limited edition jaguar baritone met humbuckers, in tzwart, misschien ook geschikt? gene idee hoe die speel, aangezien je ze nergens tegen komt, maar wie weet kun je m vinden.