PDA

View Full Version : Brom



toledo
26 juli 2005, 22:26
Als ik mijn Rickenbacker direkt inplug in mijn Fender Showman is hij bromvrij. Als ik mijn semi-akoestische gitaar met dezelfde gitaarsnoer inplug krijg ik een brom, die alleen weggaat als ik de plug in de gitaar of de plug in de versterker aanraak, terwijl ik de gitaar vasthoud. De snaren raak ik dan niet aan. Als ik eea doe terwijl hij op de standaard staat blijft de brom. Versterker is geaard. Vreemd Rickenbacker gaat goed en verschillende andere semi-akoestische gitaren dus met brom.
Wie weet een oplossing?

jorrit
27 juli 2005, 00:20
je element van je semi akoustische gitaar geeft brom door? ik weet niet wat voor gitaar het is of op wat voor manier hij versterkt wordt. maar een piezo setje van mindere kwaliteit kan lawaaieriger zijn.

toledo
27 juli 2005, 06:22
Het betreft een piezo-element en is niet de duurste.
Dus die brom houdt ik met deze Stagg?

almarvk
27 juli 2005, 08:32
Alles gaat ging goed totdat je Stagg zei...


;)

toledo
27 juli 2005, 08:41
Stagg is één van mijn bij-gitaren om les te geven, dus neem die brom maar voor wat hij is.
Bedankt.

Mischa den Haring
27 juli 2005, 10:11
Je versterker is wel goed geaard maar waarschijnlijk je gitaar niet. Je kunt in dit geval proberen om een aardedraadje te trekken tussen de pickup en de snaren. Met een acoustische gitaar is dat soms wat lastig omdat je brug waarschijnlijk geen metalen delen heeft. Probeer een punt te zoeken waar je de snaren kunt laten aarden (soms kan dat prima bij een metalen staartstuk of i.d.) en desnoods bij het einde van een van de snaren. Aan het andere uiteinde kun je het vast maken aan bijvoorbeeld de inputjack of aan het element. Mooiste is natuurlijk als het in de klankkast kan, dan zie je het draadje niet en heb je er ook geen last van.

Jeroenvanhulsteijn
27 juli 2005, 10:21
er bestaan van die polsbandjes geloof ik om je gitaar te aarden. Zit een draadje aan zo'n bandje wat je naar je gitaar kunt leiden.

Ik gebruik zelf wel eens een oude snaar die ik om de jack uitgang/draagband knop bind en om mn pols. Wel een dikke snaar nemen :)

toledo
27 juli 2005, 10:24
Even buitenom een draadje van de plug naar snaren gelegd, maar als ik de snaren loslaat komt de brom terug:(

Mischa den Haring
27 juli 2005, 10:30
Ja, maar dat is heel normaal, dat heeft iedereen (behalve dan met dat polsbandje waar Jeroen het over heeft, maar dat ken ik niet en lijkt me er eerlijk gezegd raar uitzien en geeft ook niet veel bewegingsvrijheid lijkt me, maar dat terzijde).

toledo
27 juli 2005, 10:33
Draadje nu binnenlangs aanleggen.
In ieder geval behoorlijke verbetering en het gaat tenslotte om het gitaarspel en niet om de brom.
Bedankt