PDA

View Full Version : Mp3 speler & opnemen



habberdoedas
26 juli 2005, 16:44
Vraag met het volgende af. Op de meeste MP3spelers zit tegenwoordig ook een voorziening om spraak op te nemen d.m.v de ingebouwde mic. (voicerecorder) Maar kan je een MP3 speler ook gebruiken om eenvoudige opnames van je band te maken tijdens het reperteren in de oefenruimte. Heeft iemand op diet forum hier ervaring mee en hoe klinkt het resultaat.

Swan
26 juli 2005, 17:29
waarsch. klinkt zo'n microfoontje brak...
wat wel goeie kwaliteit kan geven is een mp3speler met mogelijkheid tot opnemen van line in te kopen (niet al te veel voorkomende functie trouwens) en die op t mengpaneel aansluiten en dan mdv n paar mics op te nemen

Reel Big Fish
26 juli 2005, 17:40
Klinkt brak! Door de drums vervormt het geluid. Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd, werkt niet...

Wat wel werkt is alleen gitaar opnemen, of opnemen als je met een backing track meespeelt. Dan klinkt het gewoon goed, alleen wel ff op elkaar afstellen dan he ;)

Lord Abortion
26 juli 2005, 22:26
Onze bassist wou dat eens proberen, Ik maar zeggen dat dat niet gaat. En ik had gelijk, we overstuurden dat microotje volledig en het ruiste meer dan iets anders. Je bent beter af met een simpel casseterecordertje.

habberdoedas
27 juli 2005, 15:01
Zo te lezen uit jullie reacties is het dus wel mogelijk maar geeft het geen goede weergave i.v.m. een te hooge geluidsdruk die de ingebouwde mic. niet aankan. Maar een line in op een MP3 speler kan daar wel een mic. op aangesloten worden en zoja geeft dit dan een beter resultaat.

Reel Big Fish
27 juli 2005, 15:15
Zo te lezen uit jullie reacties is het dus wel mogelijk maar geeft het geen goede weergave i.v.m. een te hooge geluidsdruk die de ingebouwde mic. niet aankan. Maar een line in op een MP3 speler kan daar wel een mic. op aangesloten worden en zoja geeft dit dan een beter resultaat.

Tuurlijk, dat ligt aan je microfoon! :wink:

harrie-beton
27 juli 2005, 15:38
wij hebben oude pc in oefenruimte staan en via 1 gewone microfoon nemen we mono op.

Het is een pc met 500 mhz en XP.

Via mijn memory stick neem ik die opnames mee naar huis en zet ze op een server voor de bandleden.
Klinkt erg goed, zeker in vergelijking met wat we vroeger deden (cassettebandjes)

bert k
27 juli 2005, 15:38
Je kan een microfoon niet op een line in aansluiten. Een mic geeft te weinig signaal voor een line ingang. Dan moet er weer een mengtafeltje tussen.

harrie-beton
27 juli 2005, 15:45
klopt maar in elke oefenruimte staat een mengtafel toch?

Ik gebruik van onze tafel 1 kanaal en die neem ik op.

habberdoedas
28 juli 2005, 02:42
Prachtig zo'n forum. Ideeën zat en goede tips. Een PC in de oefenruimte en daar mee opnemen daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Trouwens onze drummer beschikt over een MD speler waar een stereo mic. ingang op zit. Daarop aangesloten heeft hij 2 van die mooie condensator mic's en de opnames die hij van de week tijdens het oefenen heeft gemaakt klinken duidelijk en zuiver..... Dus het aanschaffen van een MD speler is voor mij ook een optie. Oké MD is een verouderd systeem maar toch het overwegen waard. Maar met een MP3 speler met een line ingang via een mengpaneel dat klink ook interessant. Ik ga wat proberen, of MD of Mp3 of een PC. In ieder geval harstikke bedankt voor jullie reakties en tips, tot horens

Swan
28 juli 2005, 11:20
wij nemen alles op via de laptop, werkt ideaal, de kwaliteit is niet erg goed maar goed genoeg om zelf alles te horen

harrie-beton
28 juli 2005, 11:39
wij hebben ook via laptop opgenomen toen de cassettebandjes verdwenen.
Als je een laptop hebt dan is het handig natuurlijk, de geluidskaarten die in laptops zitten zijn meestal matig en niet goed afgeschermd.
De laptops die ik had gaven meestal geen storingsvrije opname, met name de hardeschijf stoorde het signaal.

De ingebouwde micro van laptop heeft moeite met de hoge geluidsdruk.
Dat klinkt verschikkelijk.

Een laptop met een externe microfoon werkte redelijke. Een pc is echter stiller.

hb