PDA

View Full Version : Laatste kleurlaag voor het aflakken schuren?



mm80
26 juli 2005, 16:19
Ik vraag me af wat het beste is. Als ik mijn laatst kleurlaag gespoten heb kan ik dan direct aflakken of eerst die laatste kleurlaag nog schuren?
Ik gebruik 1200 grit als fijnste papier. Na het schuren ziet het er altijd zo mat uit en ik ben er dus nog niet achter of dit na het aflakken en polijsten zichtbaar blijft.
Wat doen jullie altijd?

alvast bedankt,
Michell

Raytheman
27 juli 2005, 07:03
laatste kleurlaag schuren. dan blank aflekken. weer schuren en als laatste polijsten.

Mattia
27 juli 2005, 17:11
Kleurlagen schuur ik als regel niet. Alleen als er iets 'mis' is met de kleur, of als er 'runs' of 'sags' in zitten (waar de finish druipt, zeg maar). Als je dezelfde dag nog een lichte laag blanke lak erover spuit is adhesie absoluut nooit een probleem, en je vorkomt mogelijke kleur onevenheden in de lak.

Blanke lak = schuren.

Kleur lak = liever niet als het even kan.

mm80
29 juli 2005, 11:45
Bedankt!
Ik zal eens een beetje gaan experimenteren. Ik heb totnogtoe steeds de laatste kleurlagen geschuurd met op zich prima resultaat, ik was gewoon benieuwd naar jullie methode/motivatie.

Wat heb ik een godsgruwelijke gvd hekel aan die 'sand throughs' Alles lijkt mooi glad geschuurd en dan ineens ga je erdoor :evil: (meestal op randjes)

Mijn eerste 2 projectjes zijn prima geslaagd vind ik, ik heb tips en adviezen gehad van Ray waar ik veel aan heb gehad. Beide gitaren heb ik sunburst gespoten met Motip autolak uit spuitbussen en Clou waterbeits.

Ik ben nu bezig met een daphne blue achtige kleur op een Stratbody.
alles verloopt op zich prima maar ik heb af en toe dus dat ik door de blanke lak heen schuur en daarna vaak ook nog eens door de kleurlaag.
Ik kan kennelijk niet goed beoordelen hoelang/stevig ik op de blanke lagen kan schuren voordat ik erdoor ga.
Ik heb geprobeerd om de te ver geschuurde plekjes bij te spuiten maar nu kreeg ik dus kleurnuance verschil, grrrr.

Hoe kan ik trouwens foto's plaatsen? Ik wil graag die eerste 2 gitaren even laten zien. Of mischien wil iemand ze voor mij plaatsen?

Alvast bedankt,
Michell