PDA

View Full Version : EMG's in Ibanez RG770...???



RedBuell
25 juli 2005, 23:09
Skiebeliedoe

RedBuell
25 juli 2005, 23:16
Ik heb mijn Ibanez Rg 770 van 13 jaar oud uitelkaar liggen, ik vond de bordeaux rode kleur steeds afschuwelijker, hij wordt nu de kleur vanmijn motor met het logo en 2 oldschool racing stripes.

Nu hij toch helemaal uitelkaar ligt denk ik eraan om andere elementen ern te zetten, ik vind dat ik met de huidige passieve IBZ/USA F-2 elementen te weinig sustain in in zit en hij mag wel iets ruiger klinken.
Ik hoor goede geluiden over die EMG 81's zouden die passen en waar zou ik dat batterijtje dan moeten laten? Als ik het goed heb is de body van basswood gemaakt. Als hij gespoten is laat ik de elementen toch door een bouwer (niet frans) solderen want hij moet toch ook goed afgesteld worden. Ik heb de zoekfunktie gebruikt maar kom niet heel erg ver.

Muziekstijl van Metallica tot lichtere rock.

JvD.
25 juli 2005, 23:25
ik zou voor mijn oren geen emg in basswood gooien, veel te schel. ik heb ik mijn basswood een tonezone. meer advies kan ik je neit geven

Orpheo
25 juli 2005, 23:30
ik zou er zelfs niet de tonezone ingooien, maar de x2n, voor je super-output-needs. die blaast echt alles druit.

de x2n in de brug, en de superdistortion in de hals. als je dan ff je ibbie over een highgain amp gooit, vergeet je direct het bestaaaaaan van emg's. zoveel definitie, zo helder, maar zo'n ongeloofelijk vette overdrive. niet gezond meer.

maar draai je je volume iets meer dicht, en je tone ook iets toen, en he!! heerlijk fijne bluesy sound, in ieder geval op een lp.

het schijnt overigens zo te zijn, dat ene gitaar van mahonie/maple laminate, nagenoeg dezelfde eigen frequentie heeft als eenzelfde gitaar van basswood......trek zelf maar je eigen conclusies daaruit.

Ibanez RuleZ
25 juli 2005, 23:51
een emg klinkt in mijn oren niet ruig, dat steriele waar je mensen wel eens over hoorde klagen heeft onder andere te maken met dat ze niet ruig maar heel clean oversturen, geen scherpe randjes, maar gewoon clean. ik heb zo;n beetje alle EMGS wel gehad, en dat is precies waarom ik ze weg heb gedaan, te clean, en niet ruig genoeg

Harrald

Orpheo
25 juli 2005, 23:53
een emg klinkt in mijn oren niet ruig, dat steriele waar je mensen wel eens over hoorde klagen heeft onder andere te maken met dat ze niet ruig maar heel clean oversturen, geen scherpe randjes, maar gewoon clean. ik heb zo;n beetje alle EMGS wel gehad, en dat is precies waarom ik ze weg heb gedaan, te clean, en niet ruig genoeg

Harrald


precies. je mist de ballen in je sound. daarom moet bv zakk wylde zn 2203 zwaar modden. zn zware OD komt uit zijn amp. niet uit zn gitaar. (ja, indirect, omdat het signaal dat uit zn amp gaat, heel sterk is. maar tis desalnietemin heel clean...zonder karakter is een betere beschrijving denk ik )

renier
26 juli 2005, 09:23
ik ben ook geen EMG fan. heel helder, veel output maar steriel en schel, NOOIT in een basswood gitaar gooien dus, dat is mijns inziens een waardeloze combi.

een goeie passieve humbucker heeft veel meer tone en karakter. als je qua sound metalica en lichter wil hebben, zou ik niet voor extreem hoge output pups gaan. mischien een superdistortion in de brug, die werkt goed met basswood, maar om hem nu-zoals orpheo voorstelde- in de neck positie te gooien: nee. daar zou ik juist weer een iets meer vitange voiced humbucker gooien. mischien een SD Custom, of dimarzio Paf pro of zo. iets paf achtigs, met iets meer output en ballen.

dan heb je EN een vette rocktone, en je geeft je (ietwat steriele) basswood gitaar in de neckpositie een vette scheut karakter mee.

RedBuell
26 juli 2005, 10:31
hhhmm dus die emg's zijn niet een beste keus, maar ff voor de serieuze intresse, hoe komt het dat Kirk Hammet bijvoorbeeld wel van die dingen gebruikt en dat ze goed klinken? Komt dat door de houtsoort van zijn gitaren? Welke picks zorgen allemaal voor een lekkere sound met ballen? Moet ik gaan kijken bij diMarzio (zoals in de meeste topmodellen van Ibanez) ?

Raffel
26 juli 2005, 10:44
EMG's van Kirk zitten in Alder bodies. Maar dat lijkt best wel op basswood qua klank vind ik persoonlijk. Ik miste ook altijd wel iets bij mijn KH-2 ttt. Ik zou idd eens kijken naar Dimarzio elementen. Ik heb zelf een steve's special in de brug op mijn basswood ibbi, maar het blijft een kwestie van smaak.

Orpheo
26 juli 2005, 11:03
hhhmm dus die emg's zijn niet een beste keus, maar ff voor de serieuze intresse, hoe komt het dat Kirk Hammet bijvoorbeeld wel van die dingen gebruikt en dat ze goed klinken? Komt dat door de houtsoort van zijn gitaren? Welke picks zorgen allemaal voor een lekkere sound met ballen? Moet ik gaan kijken bij diMarzio (zoals in de meeste topmodellen van Ibanez) ?

hoe hij t PRECIES doet, weet ik niet. ik kan t wel gokken. hij heeft gewoon een behoorlijk flink rack achter zich, en een (gemodde) amp, en daar haalt ie dan zijn dikke oversturing uit.

ik zou wel een superdistortion in de hals doen, MITS je een ander SD in de brug, OF een x2n in de brug doet. (liever x2n). dat blaast dan zo ongeloofelijk zwaar, niet normaal meer. heb ik 1 keer gezien op een LP. khad er ook even op gespeeld.......echt, je haren vlogen gewoon naar achteren. niet NORMAAAAAL meer.

Ibanez RuleZ
26 juli 2005, 11:14
zo vet is zijn oversturing MI ook weer niet. vind het eigenlijk best wel steriel. een Steve's Special zoals raffel voorsteld is geen slechte, maar heeft wel een heel apart karakter, het midden is daar redelijk gescoopt. een andere die ik redelijk vind leven en een supergeluid kan produceren is een dimarzio ToneZone. als je het over dikke oversturing hebt, moet je die eens proberen. daarnaast is hij clean ook goed, wat me verbaasde

Harrald

Anders Destium
26 juli 2005, 11:54
Ik zou gaan voor een tonezone met een air norton in de neck. Zoals al eerder aangegeven is de combinatie TZ met basswood super, en de AN zorgt voor prachtig clean en een mooi smooth leadgeluid.

Orpheo
26 juli 2005, 12:02
Ik zou gaan voor een tonezone met een air norton in de neck. Zoals al eerder aangegeven is de combinatie TZ met basswood super, en de AN zorgt voor prachtig clean en een mooi smooth leadgeluid.

als ik t zo lees op de site van dimarzio, ja, inderdaad zou dat werken in basswood. de bass+middleresponse is daar duidelijker/meer dan treble, terwijl de SD meer overall gefocussed is (bass/mid/treble is overall gelijk ongeveer) daarom zou de SD minder goed in basswood passen lees ik dus net.

Raffel
26 juli 2005, 13:29
je hebt idd ook al een gebrek aan bass tonen bij basswood gitaren vind ik. (wel ironisch eigenlijk) Dus dan is een Tonezone sowieso geen verkeerde keuze als deze de bass tonen wat meer naar voren brengt.

renier
26 juli 2005, 13:58
de tonezone en air norton zijn inderdaad goede kandidaten, als je voor dimarzio gaat.
de tonezone is heftig, maar erg dynamisch, en dat haalt het steriele van het basswood erg goed op. de air norton is wat breder en voller, en geeft wat smeuigheid en warmte aan dergelijke gitaren. als ik dimarzio zou kiezen, zou dit een kanshebber zijn.

persoonlijk ga ik meer voor seymour duncan. ze klinken iets" volwassener" vindt ik. wat minder extreme toon, en wat gebalanceerder. op het eerste oor vindt ik dimarzios altijd goed, maar na een tijdje vindt ik de sound wat te eenzijdig en specifiek worden.

maar goed, ze maken prima spullen, tis gewoon waar je naar op zoek bent.

overigens is een super distortion van dimarzio ook erg lekker in een Basswood floyd gitaar. krijg je een flink stukf Oomph! terug in je sound.

Soulflyhigh
26 juli 2005, 18:59
Waarom EMG 85 in de brug. die heeft meer bass in de frequentie om het iets iele geluid van het basswood te compenseren :)

RouwGrasSlayer
26 juli 2005, 22:15
Interesante post. Zit namelijk zelf ook een beetje rond te kijken om een nieuwe pickup in mijn gitaar te plaatsen. Heb zelf namelijk ook een ibanez (RG2750EX) ... dus ook basswood. Mijn muziek smaak is meer aan de zwaardere kant van Metallica maar zo nu en dan bleus/rock.
Ik heb iemand anders gesproken op dit forum met de zelfde gitaar als ik en hij had er EMG 81 in zitten en was daar erg te vreden mee.
Mijn gevoel zegt toch eerder een zwaardere dimarzo of zo iets.
Maar waar om spelen zo veel prof. gitaristen op active EMG's .. dan moet er toch wel iets goed's aan zijn :???: :???:
Het lastigste is toch wel dat je die pickups niet kunt testen :cry: zals een amp of gitaar.


overigens is een super distortion van dimarzio ook erg lekker in een Basswood floyd gitaar. krijg je een flink stukf Oomph! terug in je sound.
.. en het is dus die oomph die ik wel een mis in mijn gitaar.

Is de SD ook lekker voor lead gitaar?

RRRobin
26 juli 2005, 22:32
Interesante post. Zit namelijk zelf ook een beetje rond te kijken om een nieuwe pickup in mijn gitaar te plaatsen. Heb zelf namelijk ook een ibanez (RG2750EX) ... dus ook basswood. Mijn muziek smaak is meer aan de zwaardere kant van Metallica maar zo nu en dan bleus/rock.
Ik heb iemand anders gesproken op dit forum met de zelfde gitaar als ik en hij had er EMG 81 in zitten en was daar erg te vreden mee.
Mijn gevoel zegt toch eerder een zwaardere dimarzo of zo iets.
Maar waar om spelen zo veel prof. gitaristen op active EMG's .. dan moet er toch wel iets goed's aan zijn :???: :???:
Het lastigste is toch wel dat je die pickups niet kunt testen :cry: zals een amp of gitaar.


lol! exact hetzelfde verhaal hierzo :) zelfde gitaar, zelfde problemen en zelfde muziek ;) heheh
en ben ook al lange tijd serieus aan het overwegen nieuwe pups te plaatsen, maar vind het idd ook lastige keuze aangezien er veel aanbod is en niet echt een testmogelijkheid.

RouwGrasSlayer
26 juli 2005, 22:42
Interesante post. Zit namelijk zelf ook een beetje rond te kijken om een nieuwe pickup in mijn gitaar te plaatsen. Heb zelf namelijk ook een ibanez (RG2750EX) ... dus ook basswood. Mijn muziek smaak is meer aan de zwaardere kant van Metallica maar zo nu en dan bleus/rock.
Ik heb iemand anders gesproken op dit forum met de zelfde gitaar als ik en hij had er EMG 81 in zitten en was daar erg te vreden mee.
Mijn gevoel zegt toch eerder een zwaardere dimarzo of zo iets.
Maar waar om spelen zo veel prof. gitaristen op active EMG's .. dan moet er toch wel iets goed's aan zijn :???: :???:
Het lastigste is toch wel dat je die pickups niet kunt testen :cry: zals een amp of gitaar.


lol! exact hetzelfde verhaal hierzo :) zelfde gitaar, zelfde problemen en zelfde muziek ;) heheh
en ben ook al lange tijd serieus aan het overwegen nieuwe pups te plaatsen, maar vind het idd ook lastige keuze aangezien er veel aanbod is en niet echt een testmogelijkheid.

LOL :lol: :lol: :lol:

eigenlijk ook weer niet
blijft lastig met testen :cry:

Anders Destium
26 juli 2005, 23:11
Had ik al verteld dat met ruige muziek een ruige versterker ook helpt?

5150 of Single Recto en gaannnnnnnnnnnn :lol:

Ibanez RuleZ
26 juli 2005, 23:18
EMG's en bass???? not to be an ass, maar die dingen zijn stuk voor stuk allemaal schel en nee, dat lag niet aan mijn afstellen, maar bij elke versterker waar ik inplugde moest er standaard veel treble af, mid bij en bass bij en de prescence naar beneden... nou vraag ik je... :roll:

Harrald

Anders Destium
26 juli 2005, 23:31
Eigenlijk zou je zeggen dat basswood en EMG's een prima combinatie zou moeten zijn: allebei geen bass :wink:

renier
27 juli 2005, 00:08
Eigenlijk zou je zeggen dat basswood en EMG's een prima combinatie zou moeten zijn: allebei geen bass :wink:

dan krijg je dus de spreekwoordelijke wesp in een jampotje... :P

Bullseye
27 juli 2005, 12:05
Wat miisschien voor jouw ook wel van toepassing is is een EMG 85 die is wat dikker van geluid in tegenstelling van de EMG 81 .