PDA

View Full Version : Martin 000M



Rien Left
25 juli 2005, 15:46
Goedendag,
Ik ben nieuw op dit Forum en ga beginnen met gitaat spelen. Ik heb al veel van dit forum gelezen over het kopen van een gitaar en links- versus rechtshandig spelen. Het advies wat de meeste mij geven is om rechtshandig te beginnen (in diverse winkels). Mijn idee is echter dat ik met mijn linker hand meer gevoel heb en ik ben erg linkshandig. Wellicht kan iemand mij alsnog overtuigen dat het erg onverstandig is en slechts een idee van mij?

Op het internet staat een Martin 000M uit 2002 te koop die linkshandig zou zijn. Hoe kan ik er achter komen dat deze gitaat linkshandig is gemaakt (dus niet de snaren omgedraaid)? Weet iemand toevallig of in deze serie ook linkshandige gitaren zijn gemaakt?

Heeft iemand hier toevallig op deze gitaar gespeeld en hoe beviel dat?

Vriendelijke groeten,
Rien

Bernie
25 juli 2005, 20:52
Op de site van Martin staat dat deze gitaar ook als linkshandig leverbaar is. Zie: http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=s&g=R&m=000M. Of het echt een linkshandige gitaar betreft kun je zien aan de positie van de slagplaat en het zadel. Als je de gitaar vast hebt zit de slaplaat aan de onderkant van het klankgat en het zadel staat bij de dikste snaar verder naar achteren dan bij de dunste snaar.
Ik heb er niet op gespeeld maar ben er wel benieuwd naar.

Rien Left
25 juli 2005, 22:27
Bernie,

Dank je wel. Op zich had ik dat zelf ook wel kunnen verzinnen. Het zadel, zo heb ik begrepen, kan je omdraaien, maar de slagplaat wordt natuurlijk lastiger zonder het te kunnen zien. De Martin wordt via het internet door iemand aangeboden en is ruim een half jaar bespeeld. Nieuw kost de gitaar circa EUR 1.000. Daarnaast zit er een putje cq scheurtje in het bovenblad. Ik ga denk ik toch maar langs om de gitaar te bekijken en te beluisteren.

Vriendelijke groeten, Rien

Daniël_san
26 juli 2005, 00:28
Als het alleen een buts in het bovenbblad is is het niet zo erg, maar een scheur moet je erg mee uitkijken!

Rien Left
26 juli 2005, 09:02
Tsja, er staat letterlijk "putje/barst. Het eerste lijkt mij inderdaad niet zo erg maar een barst weer wel. Ik zie wel, in ieder geval bedankt.

Groeten Rien

phantom666
15 augustus 2005, 11:21
Waarschijnlijk bedoelen ze alleen een barst in de lak

Rien Left
19 augustus 2005, 12:12
Ik ben vorige week de gitaar gaan bekijken. Er zat inderdaad een put in het bovenblad maar daaromheen zit aan twee kantel wel degelijk een scheur. Totale lengte ongeveer 10 cm. De klank was voor zover ik kan beoordelen wel mooi maar ik heb de gitaar niet gekocht. Later in een gitaar winkel heb ik gevraagd wat een nieuw bovenblad kost, volgens hem circa EUR 1.000, klopt dit een beetje?

Begin volgende week komt de gitaar binnen die ik heb gekocht.

Alvarez RD 80 SL (is een linkshandige gitaar, dreadnought)

Ik ben uiteraard erg benieuwd,

Voor alsnog bedankt,
Rien

Rien Left
19 augustus 2005, 12:13
Sorry, twee keer geplaatst