PDA

View Full Version : Leuk projectje: The Rattler



PeeVee
25 juli 2005, 14:03
Misschien een aardige suggestie voor mensen die willen beginnen met knutselen: The Rattler. Een bouwpakketje van $49,95 afkomstig van www.tubesandmore.com. Zit een prima (engelstalige) handleiding bij. Er is eigenlijk nauwelijks kennis van electronica voor nodig. Je hoeft in ieder geval niet te snappen hoe het werkt als je de componentjes maar weet te vinden. Met een beetje soldeerervaring moet het gewoon lukken. Ik had geen hoge verwachtingen van het apparaatje dus heb vrij slordig (snel) gewerkt maar resultaten zijn erg bemoedigend. Geen TS achtige clone of ordinaire vervorming maar echt leuke bruikbare 60's / 70's fuzz... Beetje Santana achtig maar als ik het cocaine riffje speel van Clapton dan klinkt dat opeens ook heel bekend. Ik heb er iets langer dan een uur over gedaan en da's dan incl. de "fat" switch. Die schakelt 1 of .1 uF parallel aan de (standaard) .01 aan de ingang (geloof ik).

http://www.tonevision.com/public/butkikker01s.jpg

http://www.tonevision.com/public/butkikker02s.jpg

http://www.tonevision.com/public/butkikker03s.jpg

Het bouwpakketje kost zoals gezegd $49.95, verzending via USPS gok ik op $10. Als je mazzel hebt dan slipt ie langs de douane en heb je voor ong. €50 een hele leuke en goed klinkende fuzz die je zelf nog gemakkelijk naar believen kunt opvetten. Als je geen schakelaar inbouwt voor koppeling tussen ingang en eerste transistortje dan zou ik voor de .1 nemen; de .01 is echt te dun (hoogstens bruikbaar als "special effect"), de 1 uF is tikkie vetter maar wordt wat modderig.

Leuk ding, aanrader!

Robbert
25 juli 2005, 15:18
Wat voor transistors worden er gebruikt? Ziet er leuk uit, Germanium diode... :)


Een tip, op de site http://www.buildyourownclone.com/ staan ook betaalbare DHZ effecten.

H.Manback
25 juli 2005, 15:41
Leuk kitje, en zeker z'n geld waard. Als je het zelf bij elkaar wil kopen ben je daar al gauw overheen.

Maare, germanium diode? Zo te zien is het gewoon een 1N914 oid? (aan de potmeter)

Robbert
25 juli 2005, 15:46
Leuk kitje, en zeker z'n geld waard. Als je het zelf bij elkaar wil kopen ben je daar al gauw overheen.

Maare, germanium diode? Zo te zien is het gewoon een 1N914 oid? (aan de potmeter)

Rood, glazen hulsje, niet Germanium?

Fumi SG
25 juli 2005, 17:15
Leuk kitje, en zeker z'n geld waard. Als je het zelf bij elkaar wil kopen ben je daar al gauw overheen.


neuh, dat lijkt mij niet. Ik ben nou met een ander projectje bezig en daar zitten meer onderdelen in dan in deze. Twee switches, een stuk of wat LED'jes, een zooi weerstanden etc... Nou ben ik voor €40,- klaar, dat is inclusief behuizing en verzenden. Netjes toch??

maar PeeVee... Butkikker?? :roll: :razz:

PeeVee
25 juli 2005, 17:21
Wat voor transistors worden er gebruikt?

2 x 2N3906 PNP en 2 x 1N4148A

Het zegt mij eerlijk gezegd niet zo veel... Vind het fuzz effect wel leuk maar moet hier nog wel wat aan doen. Linkse knoppie lijkt me een soort volume, rechtse knoppie de "drive" of "fuzz" zo je wilt. Hogere settings zijn tof maar wordt steeds scheller. Het bruikbare bereik zit ook eigenlijk pas vanaf dat de pot al 3/4 open staat. Verder valt me op dat de sustain lang aanhoudt en vervolgens op bepaald moment vrij abrupt "afkapt", als het signaal niet meer over de drempel van het effect heenkomt... Lekker vaag allemaal. Als ik 'm met wat tweaken niet goed krijg dan maak ik er een Fuzzface van denk ik... nog suggesties voor schemaatjes / torren ? Ik zag dat er in een fuzzface trouwens geen clipping diodes zitten?!

PeeVee
25 juli 2005, 17:24
maar PeeVee... Butkikker?? :roll: :razz:
Hihi... het pedaal wordt geacht "butt" the "kicken", vandaar de naam... Ik vond de link met de Nederlandse kikker wel grappig. Was maar een geintje even voor de foto, hij is nu zo...

http://www.tonevision.com/public/therattler02s.jpg

http://www.tonevision.com/public/therattler01s.jpg

JoostBaksteen
25 juli 2005, 18:08
Leuk, ziet er goed uit. Maar ik mis eigenlijk wel een LEDje.... maar dat ga je niet redden met die footswitch.

nicoverduin
25 juli 2005, 18:47
Leuk, ziet er goed uit. Maar ik mis eigenlijk wel een LEDje.... maar dat ga je niet redden met die footswitch.Ah neeeeee heeeeeeeeehh 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Niet weer :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Fumi SG
25 juli 2005, 19:10
Leuk, ziet er goed uit. Maar ik mis eigenlijk wel een LEDje.... maar dat ga je niet redden met die footswitch.

ik mis eigenlijk ook nog een aansluiting voor een 9V adapter. :wink:

PeeVee
25 juli 2005, 19:40
ik mis eigenlijk ook nog een aansluiting voor een 9V adapter. :wink:
Ik mis zowieso een 9V adaptor dus die aansluiting kan me ook gestolen worden. LED-je is onzin, het is geen bedlampie ofzo, je hoort toch als het ding aanstaat? Kost alleen maar stroom en dient geen enkel doel behalve het strelen der visuele zintuigen. Er komen trouwens misschien wel LED-jes in maar dan als clipping diodes

PeeVee
25 juli 2005, 19:43
Maar ik mis eigenlijk wel een LEDje.... maar dat ga je niet redden met die footswitch.
Gaat dus wel, had ik ook al door laten schemeren in andere thread. Iemand heeft een schemaatje geplaatst met voor 7 dubbeltjes aan parts maar het kan nog simpeler, kan het principe alleen effe niet meer vinden... Het het ergens opgeschreven (analoog, dus nog met pen en papier zeg maar), ik dacht in mijn "techniek schrifje" maar kan het niet meer vinden.

Heb overigens geen LED-je nodig want je merkt het vrij duidelijk (ahum... understatement) wanneer ie aanstaat 8-)

JoostBaksteen
25 juli 2005, 20:07
Maar ik mis eigenlijk wel een LEDje.... maar dat ga je niet redden met die footswitch.
Gaat dus wel, had ik ook al door laten schemeren in andere thread. Iemand heeft een schemaatje geplaatst met voor 7 dubbeltjes aan parts maar het kan nog simpeler, kan het principe alleen effe niet meer vinden... Het het ergens opgeschreven (analoog, dus nog met pen en papier zeg maar), ik dacht in mijn "techniek schrifje" maar kan het niet meer vinden.

Heb overigens geen LED-je nodig want je merkt het vrij duidelijk (ahum... understatement) wanneer ie aanstaat 8-)

Mja, maar niet zonder meer, dan moet je dus wel zo'n "millenium 2" bypass achtig circuit maken. Maar op gehoor kan ook 8-)

H.Manback
25 juli 2005, 22:57
Leuk kitje, en zeker z'n geld waard. Als je het zelf bij elkaar wil kopen ben je daar al gauw overheen.

Maare, germanium diode? Zo te zien is het gewoon een 1N914 oid? (aan de potmeter)

Rood, glazen hulsje, niet Germanium?

Een 1N914:
http://www.positiveoffset.com/Parts/1N914-switching%20diode.jpg

Niet dat het verder erg belangrijk is ofzo, maar vele diodes hebben glazen hulzen.

Maar FumiSG, € 40 ben je al klaar? Dat is niet slecht dan hoor! Ik zou zeggen ga zo door :). Voor m'n fuzz was ik denk ik toch wat meer kwijt, maar daar zaten dan ook wel wat haken en ogen aan (germanium transistors waar ik nogal mee heb zitten kloten met inkopen, heb er 15 gekocht bij elkaar uiteindelijk, en te dure potmeters).

ReinoutV
26 juli 2005, 10:06
Dit lijkt me best leuk om eens te beginnen met solderen. Is die thin, fat, fatter switch standaard? En is een 9V adapteringang makkelijk aan te sluiten? Je kunt die gewoon op de plek van de batterij aansluiting proppen, natuurlijk, maar misschien is het wel handig om dit allebei te gebruiken. Verder wel gaaf dit, heb je de mogelijkheid, tijd en zin om eens wat soundclips op te nemen? En is er een oplossing voor de '3/4 pot'? En hoe makkelijk is dit schema te modden naar een fuzzface? Ja, ik weet het, veel vragen, maar ik heb nu vakantie dus misschien wat tijd om eens te beginnen met wat knutselen. Alvast bedankt voor jullie moeite!

mayniac
26 juli 2005, 10:55
Het bruikbare bereik zit ook eigenlijk pas vanaf dat de pot al 3/4 open staat.

Dat ligt aan de taper van pot (lineair/log).

PeeVee
26 juli 2005, 12:11
Is die thin, fat, fatter switch standaard?
Nee die heb ik er zelf bij bedacht maar da's echt gemakkelijk.

Als je de instructies volgt dan plaats je direct na de ingang een .1 uF coupling caps (gele). Er zit echter ook een kleinere waarde bij (.01 uF) en een grotere (1 uF). De kleinere waarde geeft een vrij dunne sound, hoogstens bruikbare als "special effect", de standaard waarde vind ik prima, de grotere waarde (1 uF) wordt nog iets dikker. Wat ik heb gedaan is standaard de .01 (dunne) erin gesoldeerd. Het schakelaartje heeft drie standjes; in de midden stand doet ie niets en in linkse of rechtse stand schakelt ie resp. de .1 uF of de 1 uF cap parallel aan de .01. Immers bij parallel schakelen van condensatoren mag je de waardes bij elkaar optellen. Omdat het om (veel) grotere waardes gaat kun je min of meer zeggen dat de grotere waarde het merendeel van het signaal voor z'n rekening neemt. Dat .01 capje dat is te verwaardelozen. Feitenlijk krijg je dus een .01 een .11 en een 1.01 uF. Als je ze gewoon zou "verwisselen" had je OF een .01 OF een .1 OF een 1.00 snap je? Ik kwam toevallig zo'n schakelaartje tegen en gaatje is snel genoeg geboord. Je hebt het niet echt nodig, het is een gimmick, de .1 uF is prima.

> En is een 9V adapteringang makkelijk aan te sluiten?
Tuurlijk, gewoon parallel aan het batterijtje. Pas even op dat de adaptor aansluiting géén contact maakt met het aluminium huisje want als ik het goed heb gezien ligt de + aan aarde.

Het is echter maar een apparaatje met twee transistortjes dus ik vermoed dat je een jaar met een batterijtje kunt doen (zit immers ook geen stroomvretend LEDje in hihi).

> heb je de mogelijkheid, tijd en zin om eens wat soundclips op te nemen?
Hmm... Dat heb ik ooit gedaan bij een Dumble projectje / experiment wat nog niet "af" was maar een aardig eind in de goede richting en kreeg daar eigenlijk alleen maar flauwe reacties op. Het "fuzz" effect is toch wel leuk om te horen, ik kan misschien wel een keer wat accoorden inrammen dan kun je het effect beetje horen.

> En is er een oplossing voor de '3/4 pot'?
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het geen logoritmische (audio) pot is maar een lineaire. Ik wil 'm zowieso een beetje bij gaan tunen dus ben me aan het verdiepen in de verschillende FuzzFace schema's die er op internet te vinden zijn. Is allemaal nieuw voor mij.

> En hoe makkelijk is dit schema te modden naar een fuzzface?
Vrij gemakkelijk maar moet je wel andere parts hebben, andere weerstandjes, andere coupling caps, andere pot, andere torretjes... Zal bij elkaar niet meer dan een tientje kosten schat ik.

Rgrds, PV

Fumi SG
26 juli 2005, 12:14
Maar FumiSG, € 40 ben je al klaar? Dat is niet slecht dan hoor! Ik zou zeggen ga zo door . Voor m'n fuzz was ik denk ik toch wat meer kwijt, maar daar zaten dan ook wel wat haken en ogen aan (germanium transistors waar ik nogal mee heb zitten kloten met inkopen, heb er 15 gekocht bij elkaar uiteindelijk, en te dure potmeters).

inderdaad, ik vond het ook wel netjes. Ik heb zojuist het geld overgemaakt naar Olaf (Banzaieffects). Het is nou €43,36 geworden voor mijn 'modded' Distortion+. Er zijn nog wat dingen bijgekomen die ik gebruik bij het bouwen van het ding, dus alleen aan onderdelen ben ik voor €40,- wel klaar. Dat is inclusief verzenden en andere extra kosten. :)