PDA

View Full Version : VCA, welk pedaal?



BeeJee
25 juli 2005, 12:33
Beste medeforummers,

Ik gebruik op dit moment een Little Alligator als volumepedaal die ik nog had staan, maar die levert mij (dankzij de lange kabels) teveel tonesuck op dus daar wil ik vanaf. Nu zit er in de Rover een VCA speciaal om juist dat te voorkomen. Ik wil daar ook graag gebruik van gaan maken om mijn mastervolume te regelen, maar dat principe van VCA zegt mij niks, buiten dat het voor Voltage Controlled Amplifier staat en ik kan er via de zoekfunctie ook niks over vinden hier.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen en dan met name over welk type pedaal(en) hiervoor gebruikt kunnen worden en wat voor kabel ik dan moet gebruiken?

Alvast bedankt!

MSNL
25 juli 2005, 15:40
Volgens mij kun je elk expressiepedaal of volumepedaal gebruiken.
Type kabel is afhankelijk van pedaal. Bij expressiepedalen volstaat meestal een mono-kabel. Bij volumepedalen gebruik je een 'insertie'-kabel.

grt,

msnl

vinni
25 juli 2005, 19:08
Skrydstrup komt binnenkort met een VCA.
Een bekende is die natuurlijk van Bradshaw.

Vinni

Raffel
25 juli 2005, 22:29
ernie ball ook... toch?

bluegate
25 juli 2005, 23:51
MSNL heeft het volgens mij correct.

VCA is niets meer/minder dan een volume regelaar die je op afstand kunt
bedienen.
Het is een versterkerschakeling (meestal Unitygain = gelijk volume als origineel)
Waarbij de doorlaat wordt bepaald door een control voltage (spanning).
Deze control voltage regel je met het pedaal.
Voordeel is dat er geen gitaar signaal door de kabels naar het pedaal en
terug lopen waardoor je verlies krijgt.
Probleem is echter wel dat de VCA je geluid ook zal beinvloeden.
Maar dat ligt meer aan de gebruikte kwaliteit onderdelen en ontwerp.

Chiel
26 juli 2005, 11:55
+1

De VCA van de Rover wordt intern geregeld en is dus ongevoelig voor evt. tonesuck (je gitaarsignaal gaat niet door de pedaal heen die je aansluit). Het maakt voor de kwaliteit van het geluid niet uit of je een megadure Ernieball of een eenvoudige Roland EV5 gebruikt. De Roland EV5 werkt perfect en kost geen drol (ca. 6 tientjes). Deze heb ik ook altijd i.c.m. de Rover gebruikt. Hij heeft bovendien een minimum volume instelling zodat je hem kunt gebruiken als boost.

BeeJee
26 juli 2005, 14:09
Ok, bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb zelf ook nog een ev5 liggen, maar daar zit een kabeltje van 2 meter aan en da's te kort :-?. Hoe heb jij dat in jouw 'Rovertijd' opgelost Chiel?
Andere optie is de Little Alligator gebruiken, icm. een stereokabel, met 2 monopluggen aan de andere kant. Ik heb inmiddels ook contact gehad met Ernst, en dit zou volgens hem ook moeten werken.
Morgen op de repetitie eerst maar eens met de ev5 proberen.

Chiel
26 juli 2005, 14:16
Ik heb altijd een multikabel gebruikt. Dus kabel van de EV5 afgeknipt, in het contra-chassisdeel van de multi en vervolgens met de multi verder.
Anyway, als ik jou was zou ik de originele kabel van de EV5 vervangen door een langere kabel. Gewoon een lange stereo jack kabel kopen en één zijde afstrippen. Onderzijde van de EV5 openschroeven en het gestripte uiteinde van de stereokabel vastsolderen. That's it!