PDA

View Full Version : positie van elementen



hierophant
25 juli 2005, 11:24
ik ben bezig met men zelfbouw en kan nu beginnen frezen, het gat voor de neck daar zit ik niet zo mee in, maar ik stel me wat vragen over de gaten van de elementen. Er komen nl een actieve emg in nek- en een humbucker in brugpositie. Nu zal ik vele keuzes hebben waar ik deze nu net positioneer, ivm met de klank enzo, maar zijn er daarvoor bepaalde normen? Of is het net enkel dié plaats die een goede klank geeft? Indien dit is vastgelegd, kan er mij dan iemand vertellen waar deze plaats net is, en indien niet, heeft er iemand tips (want ik kan niet elke positie gaan testen hé)?

screamindemon
25 juli 2005, 12:48
Ik heb hierover iets gelezen in het boek van M. Hiscock weet niet meer precies hoe het zat maar kan het eventueel voor je opzoeken. Ik ben zelf nog niet begonnen met het bouwen maar heb het boek al wel en kan je vertellen dat het een absolute aanrader is als je met zelfbouwen begint.

Orpheo
25 juli 2005, 13:13
ik ben bezig met men zelfbouw en kan nu beginnen frezen, het gat voor de neck daar zit ik niet zo mee in, maar ik stel me wat vragen over de gaten van de elementen. Er komen nl een actieve emg in nek- en een humbucker in brugpositie. Nu zal ik vele keuzes hebben waar ik deze nu net positioneer, ivm met de klank enzo, maar zijn er daarvoor bepaalde normen? Of is het net enkel dié plaats die een goede klank geeft? Indien dit is vastgelegd, kan er mij dan iemand vertellen waar deze plaats net is, en indien niet, heeft er iemand tips (want ik kan niet elke positie gaan testen hé)?

je moet de pickups op een dusdanige manier plaatsen, dat ze de grootste amplitude van de snaar oppakken, en zodoende de meeste tone oppakken.

kijk maar naar bv de singlecoil in de nekpositie van een strat. die staat op de precieze plek van de 2e of 3e grondtoon (waar die het meest trilt)

je moet dus uitzoeken op je gitaar waar dat zit, en daar dan je elementen neerzetten. in ieder geval waar de buiken en de knopen van de trilling/trillende snaar zitten.