PDA

View Full Version : Vraag voor de Fingerpickers...



Droffie
25 juli 2005, 10:26
hey ik ben helemaal in to Travis Picking en 't gaat erg lekker moet ik bekennen.
Maar nu, hoe picken jullie, met of zonder nagels?

Ik doe 't nu zonder nagels maar echt hard kan ik 't niet laten klinken of komt dat me de tijd?
heb ook nu een blaar op mijn rechter(pick) duim.

Graag ervaringen delen. Ik vind lange nagels nou niet echt prettig. Ik speel ook in een Rockband met plectrum, vandaar. Maar ja ik wil ook graag goed leren Picken dus als 't moet, dan moet 't...

Ik hoor graag van jullie.

gr
D.

Floris1984
25 juli 2005, 11:01
Ik zelf speel met een duimplectrum en ik probeer ook zonder nagels te spelen. Tommy Emmanuel speelt ook zo geloof ik, dus het kan niet verkeerd zijn :)
Met nagels speelt wel makkelijker maar ik vind het niet lekker om lange nagels te hebben.

Die duimplectrum moet je wel even aan wennen, eerst krijg je een blauwe duim elke keer, maar ik vind het echt een stuk lekkerder spelen.

hoofd
25 juli 2005, 11:26
ik vind duimplectra schijtirritant, en heb dus een gewoon een flink stuk nagel op me duim...dat zit niet in de weg met het plectrum spelen. Op de andere vingers laat ik de nagels maar een klein beetje staan, zodat je ook nog gewoon met je vingertoppen kan spelen, en ze niet in de weg zitten met het plectrum spelen.

De lange duimnagel is verder ook erg handig om stukjes vlees tussen je tanden vandaan te halen.

Droffie
25 juli 2005, 11:39
ik vind duimplectra schijtirritant, en heb dus een gewoon een flink stuk nagel op me duim...dat zit niet in de weg met het plectrum spelen. Op de andere vingers laat ik de nagels maar een klein beetje staan, zodat je ook nog gewoon met je vingertoppen kan spelen, en ze niet in de weg zitten met het plectrum spelen.

De lange duimnagel is verder ook erg handig om stukjes vlees tussen je tanden vandaan te halen.

Begrijp ik goed dat jij zowel met nagels speelt als gewoon vingertoppen?

Ik krijg een soort van krassend geluid tijdens 't picken als mijn nagels iets te lang worden. Uiteraard alleen op de bassnaren met windings. Of doe ik 't dan niet goed?

hoofd
25 juli 2005, 12:55
Begrijp ik goed dat jij zowel met nagels speelt als gewoon vingertoppen?

Ik krijg een soort van krassend geluid tijdens 't picken als mijn nagels iets te lang worden. Uiteraard alleen op de bassnaren met windings. Of doe ik 't dan niet goed?

Dan pick je de snaren waarschijnlijk te schuin aan, probeer zo haaks mogelijk te picken en je vingers recht naar boven te trekken (zoals je op een bas zou doen bijvoorbeeld), dat is hoe ik het doe en het werkt top. Je kan dan ook makkelijker met meer of minder kracht picken.

Droffie
25 juli 2005, 12:59
Begrijp ik goed dat jij zowel met nagels speelt als gewoon vingertoppen?

Ik krijg een soort van krassend geluid tijdens 't picken als mijn nagels iets te lang worden. Uiteraard alleen op de bassnaren met windings. Of doe ik 't dan niet goed?

Dan pick je de snaren waarschijnlijk te schuin aan, probeer zo haaks mogelijk te picken en je vingers recht naar boven te trekken (zoals je op een bas zou doen bijvoorbeeld), dat is hoe ik het doe en het werkt top. Je kan dan ook makkelijker met meer of minder kracht picken.

Ik zal idd te schuin picken. Maar de rechthandpositie zoals die aangegeven is in het boek die ik nu doe staat de hand ook vrij schuin. Travis picking met dempen van de bassnaren.
Zo ver ben ik toch nog lang niet dus ik moet er op letten wat rechter te picken.

Bedankt in ieder geval.

Harald
25 juli 2005, 19:15
ALs je (lood)recht op de snaren beweegt bij het aanslaan kun je onmogelijk dempen (met je rechterhandpalm). Dat is voor Travis en aanverwante stijlen wel een must. Daar heb je normaal dus wel een wat schuinere handstand.

Voor klassiek spel is het een ander verhaal, daar probeer je inderdaad loodrecht op de snaar aan te slaan.

Hennie V
25 juli 2005, 23:08
Een duimplektrum met daar op een stukje dun leer geplakt(met de suede kant naar buiten)heeft bij mij dat probleem opgelost.Bij koment voordeel is dat de bas wat gebalanseerder klinkt

Droffie
26 juli 2005, 00:08
ALs je (lood)recht op de snaren beweegt bij het aanslaan kun je onmogelijk dempen (met je rechterhandpalm). Dat is voor Travis en aanverwante stijlen wel een must. Daar heb je normaal dus wel een wat schuinere handstand.

Voor klassiek spel is het een ander verhaal, daar probeer je inderdaad loodrecht op de snaar aan te slaan.

Dat heb ik vanavond ook geprobeerd echt recht op de snaren maar dat voelt helemaal niet natuurlijk aan.
Ik probeer 't gewoon nog met de schuine stand en ga desnoods over op een duim plectrum.
Misschien ben ik wel te ongeduldig en wil ik te snel. Het klonk al weer een stuk beter dan gisteren.

petrus
27 juli 2005, 14:46
Hoi Allemaal!

Ik moet me misschien niet met fingerpicking bemoeien, want daat heb ik in het geheel geen verstand van.

Dat gezegd, heb ik misschien wel wat nageltips waar jullie je voordeel mee kunnen doen.

In de klassieke en flamenco wereld wordt met de vingertop tezamen met de nagel gespeeld
Je laat als het ware de snaar via het vlees tegen de nagel komen, en zo sla je aan.

Flamenco gitaristen spelen met de vingers loodrecht op de snaren, klasieke gitaristen houden de hand iest schuin.

Om te voorkomen dat de nagel raspt langs de snaren, vijlen klasieke gitaristen de nagel iets schuin af, zodat er een vlak stukje is wat in contact komt met de snaar.

flanenco gitaristen hebben dat vlak dus recht langs de top, klassieke- dus iets schuin.

Het is dus handig, als je zo wilt spelen, de stand van de hand en vingers te bekijken, en daar de nagel aan aan te passen.

Nogmaals, geen idee of jullie hier wat aan hebben, doe er je voordeel mee, of vergeet het weer,

Peter.

Droffie
27 juli 2005, 15:06
Hoi Allemaal!

Ik moet me misschien niet met fingerpicking bemoeien, want daat heb ik in het geheel geen verstand van.

Dat gezegd, heb ik misschien wel wat nageltips waar jullie je voordeel mee kunnen doen.

In de klassieke en flamenco wereld wordt met de vingertop tezamen met de nagel gespeeld
Je laat als het ware de snaar via het vlees tegen de nagel komen, en zo sla je aan.

Flamenco gitaristen spelen met de vingers loodrecht op de snaren, klasieke gitaristen houden de hand iest schuin.

Om te voorkomen dat de nagel raspt langs de snaren, vijlen klasieke gitaristen de nagel iets schuin af, zodat er een vlak stukje is wat in contact komt met de snaar.

flanenco gitaristen hebben dat vlak dus recht langs de top, klassieke- dus iets schuin.

Het is dus handig, als je zo wilt spelen, de stand van de hand en vingers te bekijken, en daar de nagel aan aan te passen.

Nogmaals, geen idee of jullie hier wat aan hebben, doe er je voordeel mee, of vergeet het weer,

Peter.

bedankt voor de tip Peter.
wel leuk al die gitaristjes met nagelvijltjes in de weer en zo. Nog even en we bespreken kleuren nagellak met elkaar...Dolletjes... :D

Tupelo
27 juli 2005, 20:47
Komen geen nagels aan te pas bij mij. Speel met mijn vingertopjes. :) Alleen wanneer ik strijk of vol aansla heb ik wat nagel nodig. Mijn nagels echt hiervoor bijhouden doe ik niet.

Janne
27 juli 2005, 21:49
Ik dacht laat ik mijn nagels eens afknippen en dan kan ik ze een keer netjes laten groeien. Na 3 kwartier spelen (ok stalen snaren 013 enzo) blaren op mn vingers, en die op mn middelvinger is kapot dus kan ik niet echt meer mee spelen nu.
Ow en ik gebruik trouwens herome nagelverharder (extra sterk), van die glimmende :P .

belg
29 juli 2005, 11:33
Speel gewoon met de vingers...Zijn lekker eeltig.

alleen duimnagel is lang....

Tupelo
29 juli 2005, 18:50
Me too. Is handig joh, ook in de keuken :) Ik heb geen schuimspaan nodig!