PDA

View Full Version : pickups voor strat



Orpheo
24 juli 2005, 23:42
gegroet!

ik heb hier een strat liggen met maple toets+nek en ash body. ik wil daar wel graag nieuwe pups in, en zat hieraan te denken:

superdistortions in brug+nek, en p90 in t midden.

iemand ervaringen daarmee? of tips van: NIET doen, of juist wel doen?

de SD's ga ik trouwens dan single schakelen.

lijkt me wel een lollige combi namelijk.

heeft iemand overigens een goeie tip voor vervangende singlecoils? graag neit al te duur (van zandts bv vallen af). graag enigzins zonder de ruis, met veel body, maar wel typisch singlecoil...snappen jullie t?

renier
25 juli 2005, 08:30
ik snap even niet of je nu single coils of humbuckers wil. de super distortions zijn humbuckers, die ga je toch niet alleen maar single schakelen?

tja, het hangt af van het geluid dat je wil. ik persoonlijk zou een strat kopen om het strat geluid. dat betekent dat ik er ofwel goeie USA standrad elementen in zou zetten, ofwel texas specials, of een dergelijk element van een goed merk (van zandt, duncans, kinmans)

ik snap nooit goed waarom mensen enorme rock elementen in strats zetten. dan heb je een gitaar die te weinig hout en sustain heeft om echt hard te gaan, maar de verkeerde elementen om lekker te funken.

kinman heeft volgens mij van die noiceless pickups. en SD ook wel geloof ik.

Orpheo
25 juli 2005, 08:33
ik snap even niet of je nu single coils of humbuckers wil. de super distortions zijn humbuckers, die ga je toch niet alleen maar single schakelen?

tja, het hangt af van het geluid dat je wil. ik persoonlijk zou een strat kopen om het strat geluid. dat betekent dat ik er ofwel goeie USA standrad elementen in zou zetten, ofwel texas specials, of een dergelijk element van een goed merk (van zandt, duncans, kinmans)

ik snap nooit goed waarom mensen enorme rock elementen in strats zetten. dan heb je een gitaar die te weinig hout en sustain heeft om echt hard te gaan, maar de verkeerde elementen om lekker te funken.

kinman heeft volgens mij van die noiceless pickups. en SD ook wel geloof ik.

allebei wel. en hums en singles zoek ik wel...

tja, t word toch wel vaak gedaan hoor, hums in strats. Denk aan Iron Maiden, denk aan Judas Priest (ja, een van die dudes heeft nog een hele tijd met strats gespeeld).

maar t gaat me er vooral om; een p90 in t midden; weet iemand daar iets van? hoe dat wordt?

vulvasonic
25 juli 2005, 08:48
ik snap nooit goed waarom mensen enorme rock elementen in strats zetten. dan heb je een gitaar die te weinig hout en sustain heeft om echt hard te gaan, maar de verkeerde elementen om lekker te funken.


Ik heb Gibsons met humbuckers en ik heb Fenders met humbuckers. De verschillen zijn inderdaad groot, maar in veel gevallen prefereer ik toch echt het geluid van de Fender (met humbucker).

Ik zie geen enkele reden waarom het vreemd zou zijn een strat te voorzien van humbuckers.

renier
25 juli 2005, 13:28
tja, ieder het zijne.

persoonlijk vind ik een humbucker beter passen in een gitaar met veel en zwaar hout, geen tremelo en een gelijmde hals. maar dat is dan mischien weer omdat ik van wat meer vintage voiced humbuckers hou, en die kunnen niet lekker overweg met lichte bolt on floyd gitaren.

en wat betreft die P-90 in het midden: geen idee. ik ken p-90's alleen uit les pauls en andere mahonie gitaren, hij zou in een strat wel eens een beetje aan de schelle kant kunnen zijn. aan de andere kant zal het wel een vette attack opleveren.

Orpheo
25 juli 2005, 13:31
tja, ieder het zijne.

persoonlijk vind ik een humbucker beter passen in een gitaar met veel en zwaar hout, geen tremelo en een gelijmde hals. maar dat is dan mischien weer omdat ik van wat meer vintage voiced humbuckers hou, en die kunnen niet lekker overweg met lichte bolt on floyd gitaren.

en wat betreft die P-90 in het midden: geen idee. ik ken p-90's alleen uit les pauls en andere mahonie gitaren, hij zou in een strat wel eens een beetje aan de schelle kant kunnen zijn. aan de andere kant zal het wel een vette attack opleveren.

tja. tis ash he, t body. heeft meestal meer laag dan elzen in ieder geval. ach, boeie, ik probeer het in ieder geval. voor het frezen hoef ik t niet te laten :D kheb toch die swimmingpool frezing in mn strat.

nopster
25 juli 2005, 14:07
Zelf zou ik eerder een humbucker in de plaats vh brugelement steken dan vh middenelement, dat klinkt toch meestal heel trebble. Maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Op mijn strat die ik zelf samengesteld heb heb ik de Redhouse set gestoken en daar ben ik zeer tevreden over:

http://www.leosounds.de/index_en.html

Het echte strat-geluid, ideaal voor blues/rock, maar echt "scheuren" zit er niet in.
Maar dat haal je dan in principe weer wel met je p-90...

Orpheo
25 juli 2005, 14:47
Zelf zou ik eerder een humbucker in de plaats vh brugelement steken dan vh middenelement, dat klinkt toch meestal heel trebble. Maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Op mijn strat die ik zelf samengesteld heb heb ik de Redhouse set gestoken en daar ben ik zeer tevreden over:

http://www.leosounds.de/index_en.html

Het echte strat-geluid, ideaal voor blues/rock, maar echt "scheuren" zit er niet in.
Maar dat haal je dan in principe weer wel met je p-90...

ik wil in de brug EN in de hals een hum. in t midden als single, een p90.

moe te doen zijn toch?

bat
25 juli 2005, 15:09
Zelf zou ik eerder een humbucker in de plaats vh brugelement steken dan vh middenelement, dat klinkt toch meestal heel trebble. Maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Op mijn strat die ik zelf samengesteld heb heb ik de Redhouse set gestoken en daar ben ik zeer tevreden over:

http://www.leosounds.de/index_en.html

Het echte strat-geluid, ideaal voor blues/rock, maar echt "scheuren" zit er niet in.
Maar dat haal je dan in principe weer wel met je p-90...

ik wil in de brug EN in de hals een hum. in t midden als single, een p90.

moe te doen zijn toch?
Ik vraag me af of dat überhaupt past, qua formaat.

nopster
25 juli 2005, 15:12
Zelf zou ik eerder een humbucker in de plaats vh brugelement steken dan vh middenelement, dat klinkt toch meestal heel trebble. Maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Op mijn strat die ik zelf samengesteld heb heb ik de Redhouse set gestoken en daar ben ik zeer tevreden over:

http://www.leosounds.de/index_en.html

Het echte strat-geluid, ideaal voor blues/rock, maar echt "scheuren" zit er niet in.
Maar dat haal je dan in principe weer wel met je p-90...

ik wil in de brug EN in de hals een hum. in t midden als single, een p90.

moe te doen zijn toch?

Het is natuurlijk te doen, alleen weet ik niet of het zo nuttig is.
Volgens mij zit je dan met een halve scheurgitaar die iets ruiger speelt dan een strat, maar dan weer minder dan een LP...
Maar mss is dat wel het geluid dat je wilt? Een soort "tussen-de-twee"?

Negative K3 fan
25 juli 2005, 15:13
tja, ieder het zijne.

persoonlijk vind ik een humbucker beter passen in een gitaar met veel en zwaar hout, geen tremelo en een gelijmde hals. maar dat is dan mischien weer omdat ik van wat meer vintage voiced humbuckers hou, en die kunnen niet lekker overweg met lichte bolt on floyd gitaren.

en wat betreft die P-90 in het midden: geen idee. ik ken p-90's alleen uit les pauls en andere mahonie gitaren, hij zou in een strat wel eens een beetje aan de schelle kant kunnen zijn. aan de andere kant zal het wel een vette attack opleveren.

tja. tis ash he, t body. heeft meestal meer laag dan elzen in ieder geval. ach, boeie, ik probeer het in ieder geval. voor het frezen hoef ik t niet te laten :D kheb toch die swimmingpool frezing in mn strat.

maar passen daar wel p90s in?? ik geloof het niet...

jozum
25 juli 2005, 15:14
ik heb zelf een tijdje geleden een set singlecoils in amerika besteld bij truetonetechnologies.com. Dat is een eenmansbedrijfje van een kerel met veel ervaring die goed materiaal levert voor een goede prijs. Mijn bluesset (vergelijkbaar met texas specials) koste me 70 Euro, en het is een stuk beter dan de stock Japanse Squier (ok, squier.. maar wel een van begin '80). Die kerel is zeer betrouwbaar, na een eerste verloren geraakte set stuurde hij er kosteloos een tweede achteraan.

P90 heeft ie ook, ik zou even daar kijken als ik jou was. Is zoizo de moeite waard.

jozum

hoofd
25 juli 2005, 15:31
schaamteloos spammen, ik heb nog een SD HotRails liggen voor de brug positie (hum in singlecoil formaat, o.a. gebruikt door die knakkers van Iron Maiden naar 't schijnt).

Orpheo
25 juli 2005, 17:22
schaamteloos spammen, ik heb nog een SD HotRails liggen voor de brug positie (hum in singlecoil formaat, o.a. gebruikt door die knakkers van Iron Maiden naar 't schijnt).
jep. helaaaassss...

ik vind de tone die ze hadden met de superdistortions veeeeeele malen beter. vandaar dat ik dus SD wil hebben.

Jeanken
26 juli 2005, 17:48
Er bestaat nog een vrij onbekend merk dat niet zo gek duur is dat P-90's maakt voor Strats geloof ik, ik zou eens moeten zoeken en wsl vind ik het dan nog niet maar misschien weet iemand het hier wel.
Gewone P-90's kunnen idd wel wat schel gaan klinken hoewel Ash zoals eerder gezegd al beter zal lukken dan Alder.
Er zijn ook nog altijd je toonknoppen natuurlijk..

Speeddemon
26 juli 2005, 19:38
Er bestaat nog een vrij onbekend merk dat niet zo gek duur is dat P-90's maakt voor Strats geloof ik, ik zou eens moeten zoeken en wsl vind ik het dan nog niet maar misschien weet iemand het hier wel.
Gewone P-90's kunnen idd wel wat schel gaan klinken hoewel Ash zoals eerder gezegd al beter zal lukken dan Alder.
Er zijn ook nog altijd je toonknoppen natuurlijk..
waarschijnlijk bedoel je GFS.
Ik krijg binnenkort een Filtertron meets PAF binnen in goud.
Wie weet staat ie snel hier te koop. (eurootje of 25-30).

www.guitarfetish.com

renier
27 juli 2005, 00:42
zeg orpheo, das toch niet die mex strat waar we het over hadden he.. dat zou zonde zijn, die moet je gewoon origineel laten..