PDA

View Full Version : Dagje ampjes testen met antal !



Dude
24 juli 2005, 23:12
http://members.chello.nl/v.beer/DSC0335711.JPG

antals natte droom.... nee je mag mn cab niet hebben !

http://members.chello.nl/v.beer/DSC0336811.JPG

aaaaah schatjes he ? zo saampjes !

http://members.chello.nl/v.beer/DSC0337411.JPG

Mjah.... zegt genoeg... oortjes doen nog pijn !

http://members.chello.nl/v.beer/DSC0337611.JPG

Effe peukie doen !



Nou goed... hieronder mijn bevindingen !

Antal wilde graag zijn top markII uitproberen over mijn greenback cab en had zelf een JCM800 2x12 gekocht.

We hebben dus eerst de markII over de 1960AX en de 2204 over de jcm800 2x12 geprobeert.

Naast elkaar viel vooral op dat de 800 veel harder klonk :razz: ... erg vreemd maar de 800 stond op preamp 10 en master 1 terwijl de markII op master 4 a 5 stond en de 800 kwam er flink bovenuit... antal mag dit zelf verklaren :wink: .

De markII klonk echt ontzettend creamy, heeeeele vette mooie overdrive met een gigantisch mooi en vol randje.

De 2204 over de 800 kast was hardrock, gewoon simpel no noncence keiharde hardrock. Geen cream, geen mooi, geen emotie... 100% hard.

Andersom, de markII op de 800 2x12 kast hetzelfde verhaal, mooie, creamy overdrive en ontzettend gigantisch veel diepe bassen en erg vol geluid.

De 2204 over de greenbacks was weer rockandroll, no noncence hardrock. Het mooie aan de markII is dat je een ontzettend vol en sprekend geluid hebt, de manier van je snaren aanslaan geeft geluid al een compleet andere emotie, dat heeft de 2204 stukken minder.

Beide wereldamps en wereldkasten. Antal zal ook wel komen met een mooi verhaal denk ik !

(we kwamen nog tot de conclusie waarom er in godsnaam mensen zijn die 3000+ euro betalen voor een of andere dure boutique amp, als zon beetje elke wereld gitarist over marshalls speelt of gespeelt heeft... :razz: )

Mr.Bluesbreaker
25 juli 2005, 01:13
Dat was zonder twijfel een geslaagd middagje als ik dat zo lees. (zeker als je die settings van beide amps ziet, met name de volumes :o )

Zou je ook kunnen aangeven wanneer die 2204 op begon te breken?
(vol en pre amp?)
Wel link trouwens, die gibsons zo zonder stand tegen die tops... heb een paar headstocks zien breken op die manier.

Dude
25 juli 2005, 10:04
Dat was zonder twijfel een geslaagd middagje als ik dat zo lees. (zeker als je die settings van beide amps ziet, met name de volumes :o )

Zou je ook kunnen aangeven wanneer die 2204 op begon te breken?
(vol en pre amp?)
Wel link trouwens, die gibsons zo zonder stand tegen die tops... heb een paar headstocks zien breken op die manier.

volumes vielen wel mee hoor, de 2204 is op de master niet boven de 2 uitgekomen en de markII stond op de master steeds tussen een kwart en een half. Dat was ongeveer gelijk.

Neemt niet weg dat het echt allejezushard ging vergeleken met "normale" band volumes

En de 2204 breekt vrij snel op alleen gisteren bleek weer dat dat erg afhankelijk is van de speakerconfiguratie.
Ik speel meestal met de preamp tussen de 8 en 10 in en de master op 1 a 2 en dan heb je een ontzettend mooie scheur, nog wel wat nuances te krijgen in de manier waarop je je snaren aanslaat.

Als je met een gibson op het hals element speelt kan je hem vrij lang clean houden, zeker over de greenbacks en krijg je ook wel die creamige overdrives bij slagjes en mooie cleane tonen met een randje bij solootjes maar verwacht geen headroom zoals je wel hebt bij die markII

Ik weet dat ik met mn jaguar wel vrij clean en strakke rifjes en pieletjes kan krijgen op hogere volumes dus het is echt afhankelijk van de elementen en speakers.

En van die gitaren tegen de amps... mjah klopt, ik sta dat ook met het zweet in mn broek te doen maar volgens antal stonden ze netjes :wink:

Antal
25 juli 2005, 19:10
Ja, het was idd een leuk dagje ampjes testen. Heb nog steeds last van m'n oren :-? En volgens mij waren we allebij onder de indruk van elkaar setup :wink:

Allereerst de 100 watt plexi reissue tegen de 50 watt 1 kanaals jcm800. De plexi klonk veel voller en ronder. Ik weet alleen niet of dat komt door het verschil 100 of 50 watt, of door het karakter van de amps. De jcm800 daarentegen is weer veel strakker, en levert veel meer gain. Zonder effecten kun je er makkelijk maiden mee spelen.

De jcm800 1936 en de 1960AX hadden een vergelijkbaar verschil. Ook hier is de jcm strakker. Qua sound geef ik echter de voorkeur aan de AX. Die heeft echt een heel mooi creamy middengebied wat ik echt geweldig vind qua sound.

Wat ik alleen niet snap is dat mijn 100 watt amp zachter leek te zijn dan Bart z'n 50 watt amp. Iemand hier een logische verklaring voor?

Dude
26 juli 2005, 11:32
Wat ik alleen niet snap is dat mijn 100 watt amp zachter leek te zijn dan Bart z'n 50 watt amp. Iemand hier een logische verklaring voor?

OMDAT JE MASTERVOLUME KUT GEBOUWD IS MAN !!! :wink:

Negative K3 fan
26 juli 2005, 15:23
ja en omdat het signaal wat bart in zn eindtrap stuurt veel hoger is, hij zet de pre amp namelijk op tien.

als ze allebei op tien staan hoor je denk ik het verschil wel

Antal
26 juli 2005, 17:01
ja en omdat het signaal wat bart in zn eindtrap stuurt veel hoger is, hij zet de pre amp namelijk op tien.

als ze allebei op tien staan hoor je denk ik het verschil wel

Uiteraard hebben we ze wel allebij op 10 gehad. Anders is het toch geen vergelijk. Dit verhaal gaat helaas niet op. En al stond alles niet op 10 dan krijg je meer compressie van je voorbuizen en wordt het signaal niet wezenlijk harder, dus dat gaat niet op.

Iemand anders ideeen?

vester86
26 juli 2005, 20:41
waarschijnlijk leek het harder, door andere klank-karakteristieken??
En heb je beide buizen tot het uiterste gepushed?? (dus masters op 10, dan weet je namelijkz eker dat de (eind)buizen niet de beperkende factor in volume zijn, op een gegeven moment willen die namelijk niet meer harder, dan geven ze alleen maar meer gain

Negative K3 fan
26 juli 2005, 23:48
ik bedoel beide amp me6t alles op 10

SteavisSmokin
27 juli 2005, 00:02
Verschillende speaker cabs?
Bias?
Voltages in de amps?
Meer compressie in ene amp dan in de ander?
Nieuwe vs oude buizen?
Type eindbuizen? (b.v. 6550 vs El34?)

Gelijkrichter is wel allebei solid state toch?

Dude
27 juli 2005, 10:26
waarschijnlijk leek het harder, door andere klank-karakteristieken??
En heb je beide buizen tot het uiterste gepushed?? (dus masters op 10, dan weet je namelijkz eker dat de (eind)buizen niet de beperkende factor in volume zijn, op een gegeven moment willen die namelijk niet meer harder, dan geven ze alleen maar meer gain

we wilde niet dood joh.....

Antal
27 juli 2005, 20:02
Verschillende speaker cabs?
Bias?
Voltages in de amps?
Meer compressie in ene amp dan in de ander?
Nieuwe vs oude buizen?
Type eindbuizen? (b.v. 6550 vs El34?)

Speakercabs daar lag het niet aan. Die hebben we ook omgewisseld. Allebij hebben ook EL34's. De rest zou kunnen idd.

En wat ik zit te denken: Ik heb die mastervolume er zelf in gebouwd (zie een oud topic). zou het kunnen dat ik een Log pot gebruikt heb waar marshall voor de master er een lineaire in doet? Of maak ik nu een denkfout. Want dan klopt het dat het niet hetzelfde resultaat geeft met gelijke mastervolumes.


Gelijkrichter is wel allebei solid state toch?

Klopt

H.Manback
27 juli 2005, 20:18
Dat zou goed kunnen ja, dan heb jij waarschijnlijk een lineare pot waar je een logaritmische zou moeten hebben (volume is een logaritmische schaal).

Waar Dude z'n amp dan op 2 staat moet ie bij jou dan (ik zeg maar wat) op 7 staan ofzo. Waarschijnlijk zal je merken dat jouw volume knop na een bepaalde stand niet meer echt harder gaat ofzo, of in ieder geval dat je er minder van merkt.

BramVersteeg
29 juli 2005, 11:36
Nice!
Ik heb laatst voor een mooi prijsje een MarkII reissue met AX kast kunnen kopen en ga maar eens kijken of jullie stelling klopt dat het nonsense is om een dure amp te kopen :wink:
Maar het lijkt me een geslaagde dag :)

Dude
29 juli 2005, 13:45
Nice!
Ik heb laatst voor een mooi prijsje een MarkII reissue met AX kast kunnen kopen en ga maar eens kijken of jullie stelling klopt dat het nonsense is om een dure amp te kopen :wink:
Maar het lijkt me een geslaagde dag :)

mjah het is slechts onze mening he... ik heb vaak bandjes gezien met van die dure boutique spullebendetjes maar vind mijn ouwe rag marshall lekkerder klinken

wille525
29 juli 2005, 13:57
Volgens mij is die 'MK II' gewoon een Marshall Super Lead 100W (zie achterkant). Die 2204 is nl ook een MK II.
Ik heb beide versterkers ook naast elkaar geprobeerd. Die JCM800 klinkt inderdaad strakker dan de Super Lead. De Super Lead klinkt daarintegen iets romiger. Maar wat me opvalt is dat je niet heb aangegeven over welke input je hebt gespeeld. De high-input van de JCM800 geeft nl een vette oversturing, terwijl de low input een mooi, vol clean signaal produceert. Wanneer je deze laatste gebruikt en je zet de versterker voluit komt ie redelijk overeen met de Super Lead.

EpiCenturiesAWAy
29 juli 2005, 15:58
Staat er dan bijna geen distortion op die super lead ?? Gewoon clean op z'n maximum ofwat ?

Mitch
30 juli 2005, 16:45
Antal heeft gewoon een betere V1 nodig :D

MatthijsBlom
30 juli 2005, 18:59
Ik ben inmiddels ook de wereld van de Marshalls aan het verkennen :)
Altijd over Fenders gespeeld (Twin, Bandmaster e.d.)

Sinds vandaag een 100watt Marshall JMP 2203 top gekocht. Uitgebreid getest natuurlijk. Mooi hoor!!! Ik had niet verwacht dat het zo'n mooie tone zou hebben. Marshall had bij mij altijd de reputatie van "hard" en "geweld"...dat zijn niet de dingen waar ik warm voor loop. Maar het blijkt helemaal niet zo te hoeven zijn.

Cool ding..

Antal
31 juli 2005, 19:32
Dat zou goed kunnen ja, dan heb jij waarschijnlijk een lineare pot waar je een logaritmische zou moeten hebben (volume is een logaritmische schaal).

Ik heb het nog even nagekeken. Ik heb er een Log pot ingezet (leek me logisch). Weet iemand wat marshall zelf gebruikt voor pots als master?



Volgens mij is die 'MK II' gewoon een Marshall Super Lead 100W (zie achterkant).

Is het ook. Een 1959 SLP (de reissue dus)



Antal heeft gewoon een betere V1 nodig :D

Fuck, daar zouden we nog een keer voor afspreken. Is niet echt veel meer van gekomen :oops:

Negative K3 fan
31 juli 2005, 19:54
Ik ben inmiddels ook de wereld van de Marshalls aan het verkennen :)
Altijd over Fenders gespeeld (Twin, Bandmaster e.d.)

Sinds vandaag een 100watt Marshall JMP 2203 top gekocht. Uitgebreid getest natuurlijk. Mooi hoor!!! Ik had niet verwacht dat het zo'n mooie tone zou hebben. Marshall had bij mij altijd de reputatie van "hard" en "geweld"...dat zijn niet de dingen waar ik warm voor loop. Maar het blijkt helemaal niet zo te hoeven zijn.

Cool ding..

de definities van hard en geweld zijn tegenwoordig no0gal veranderd... led zeppelin en jimi zijn heden ten dage soft :)