PDA

View Full Version : Beginnen met Basgitaar spelen



SBloke
24 juli 2005, 16:11
Hoihoi,

Al een tijdje speel ik gitaar (voornamelijk accoustisch nog..) maar ik wil er eigenlijk ook Basgitaar bij pakken.... (zodat ik eventueel bij kan springen bij bandjes enzo...werk als vrijwilliger bij een opnamestudie/oefenruimte/poppodiumpje)


Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En zijn er misschien goede "beginnerssetjes" te krijgen... ? Of kan ik beter een paar honderd euro investeren (500 ofzo) in een redelijke gear....

Wilbert
24 juli 2005, 17:37
Wat voor geluid wil je? (Jazz/Rock/Metal/?) Wil je voor dat geld een versterker erbij? Zo ja, een oefenversterker of 1 voor op het podium? Als je een podiumversterker wilt, wil je die dan voor jezelf, of wil je dat de hele zaal je versterker hoort (hoeft niet als je je bas over de PA gooit)? Wil je een bas om als "reserve-muzikant" te dienen, of wil je een bas die ook echt goed klinkt voor CD-opnames (en live dan natuurlijk ook een stuk beter)?

Er zijn wel standaard-setjes, maar dat is echt troep. Meestal wel erg goedkoop, en vaak kun je voor dat geld niet veel beters krijgen, maar als je wat leuks wilt zul je toch moeten investeren. Yamaha/Cort/Squire/OLP zijn dan een aantal merken waar je je op kunt richten. Maar ga vooral testen welk geluid je bevalt.

MiKe
24 juli 2005, 19:19
Zijn er verschillen in hoe de bas via de PA klinkt? We hebben namelijk wel eens zo'n beginnerssetjebas van pak-em-beet 120 euro over de PA gegooid... vreselijk geluid, niet om aan te horen.
Over de versterker evenmin :p Tis een bas met soapbar als et goed is (dat zei de jongen van wie de gitaar was omdat het maar 1 blokje had)

Goed, ik zou de TS iig GEEN beginnerssetje aanraden als je dermee met bandjes mee wil gaan doen.

SBloke
24 juli 2005, 19:37
Versterkers staan er genoeg (buizenbakken enzo....)

ik wil er een klein oefenversterkertje bij zodat ik thuis kan oefenen op redelijk geluidsniveau.. (Dus geen stack ofzo) en het geluid moet natuurlijk gewoon goed zijn... Voor Metal, Punk, blues en eventueel wat Jazzwerk..

Een universele bass dus....

Wilbert
24 juli 2005, 20:36
Natuurlijk zijn er verschillen in hoe een bas over de PA klinkt. De PA is een box, net als een cabinet of een koptelefoon. Het principe is hetzelfde. Een allround-bas voor weinig geld gaat lastig worden denk ik. Ik heb zelf een Cort GB74. Dat is een bas met 1 humbucker (donkere sound) en een singlecoil (jazz-pickup). Bovendien is deze bas zowel actief (voorversterkt in de bas) als passief (niet voorversterkt in de bas) te gebruiken. Een dergelijke setup zorgt voor veel mogelijkheden qua klank. Maar die mogelijkheden kun je ook uit je spel halen. Jazz-bassen (Squier, Fender, ...) kom je eigenlijk ook zo'n beetje in elke muziekstijl tegen. Maar goed, ik loop nog niet zo lang rond in het baswereldje, dus ik hoop dat er mensen zijn die je gerichter kunnen helpen. Vraag het anders ook eens op het basgitaarforum (http://www.basgitaarforum.nl). Daar zit een boel specifieke baskennis.