PDA

View Full Version : jackingangen



pedaal
24 juli 2005, 10:34
test

pedaal
24 juli 2005, 10:42
ik heb een pedaal (rocktron overdrive)waar de jack in en uitgangen op de printplaat gesoldeerd zijn, nou beginnen die moertjes aan het chassis los te laten, ben bang dat die soldeer verbinding gaat afbreken, wil nu de input en output vervangen , waar koop je die ??

Debaser
24 juli 2005, 11:17
bij http://musikding.de/ hebben ze verschillende soorten jack poorten. misschien stan ze daar tussen.
succes

Globetrotter
24 juli 2005, 11:40
Hoi!

Kan je die niet gewoon terug vastzetten vooraleer die solderingen loslaten? Heb dat ook al regelmatig gehad, met potmeters enz., maar dan moet 't ding wel even open zodat je de moer aan de binnenzijde van 't bakje ook kan vastdraaien. Lijkt me gek dat het gaatje ineens groter ofzo zou worden waardoor de jack komt los te staan... moet je toch gewoon kunnen vastzetten, niet?
Cheers,

Bart

pedaal
24 juli 2005, 12:33
probleem is, het schroefdraad is van kunstof en het moertje is van metaal, schroefdraad is al aardig versleten

Globetrotter
26 juli 2005, 12:10
Dan kan je best de plug vervangen. Ik denk dat ze dergelijke jacks wel hebben bij de gewone componenten handel. Ik heb zelf in mijn 18 watt projectje pots zitten waar ook pinnetjes aanzitten voor montage op printplaten, dus ik veronderstel dat dit ook wel te vinden moet zijn voor jacks. Misschien wel eerst even uitmeten of alle aansluitpunten hetzelfde zijn...
Cheers,

Bart

Geronimo
26 juli 2005, 15:05
Je kan natuurlijk ook goede jacks kopen die niet specifiek voor printjes gemaakt zijn en er draadjes tussen solderen. Dan heb je ook gelijk een wat flexibelere verbinding waardoor ze minder snel losgaan. Ik heb sowieso een hekel aan printjacks en pots, je krijgt er vroeg of laat gezemel mee dat de soldeerverbindingen lostrillen

Robbert
26 juli 2005, 15:33
Je kan natuurlijk ook goede jacks kopen die niet specifiek voor printjes gemaakt zijn en er draadjes tussen solderen. Dan heb je ook gelijk een wat flexibelere verbinding waardoor ze minder snel losgaan. Ik heb sowieso een hekel aan printjacks en pots, je krijgt er vroeg of laat gezemel mee dat de soldeerverbindingen lostrillen

Dan een keer met het soldeerijzer er overheen en het zit weer vast :D

Maar ik zou ook, wanneer je kunt, kiezen voor de draadjes tussen de jacks.. :wink:

Dirk_Hendrik
26 juli 2005, 15:49
Je krijgt er vroeg of laat gezemel mee dat de soldeerverbindingen lostrillen

Waar en niet waar. Het gebruik van printjacks is vaan om de bevestiging van de print in de behuizing te combineren met een versnelde assemblage. Daar is niks mis mee zolang de belasting aan de jacks maar niet te groot is en er genoeg oppervlakte is voor de soldeerverbinding. Bij een pedaal gaat dat prima. Het wordt een andere situatie als de jack los van de print bewogen kan worden. Dan staan er hele andere krachten op die soldeerverbundingen. Een PCB gemonteerde DC aansluiting is daar een voorbeeld van. Als de jacks gewoon netjes in het front vastzitten met hun eigen moer moet je goed met het apparaat smijten om ze van de print los te krijgen.

Geronimo
26 juli 2005, 17:18
Ja maar ik wil best wel eens een keer wat laten vallen of er te hard op stampen oid. Ik heb er zelf nog geen last van gehad moet ik zeggen bij mijn pedalen omdat die boss en ibanez dingen sowieso met losse jacks en draadjes gemonteerd zijn, maar ik heb het wel heel vaak bij versterkers gezien dat die printgemonteerde pots en jacks los zaten. Vooral bij die crap Marshall dingen, dat zijn van die plastic jacks en dat breekt dan weer af en daarna hangt ie binnen de kortste keren op half zeven.

Dirk_Hendrik
26 juli 2005, 17:23
boss en ibanez dingen sowieso met losse jacks en draadjes gemonteerd zijn

En afgezien van de reissues zijn ze daar na de 9 series, halverwege de jaren 80 dus, al mee gekapt :wink:

Corrigeer me als ik het mis heb maar ik begin de veronderstelling te krijgen dat de combi kunstof jack met metalen moer gevoeliger is voor gezeik. Als er druk op wordt uitgeoefend vervomd het metaal van de moer het kunststof met als gevolg steeds gotere speling. Bij kunststof op kunststof bewegen ze beiden mee en veren weer terug.

Geronimo
26 juli 2005, 18:13
Ik heb een moderne ts9, net een half jaar geleden nieuw gekocht en daar zitten gewoon losse jacks in die met draadjes aan het printje verbonden zijn. Ik weet niet hoe dat met die andere pedalen van Ibanez is hoor, maar de mijne is in ieder geval zo opgebouwd.

En dat van die plastic jacks is idd waar, maar het beste is natuurlijk gewoon alles van metaal. Ik heb van die Switchcraft dingen gebruikt, moet je goed hard aan je snoeren sjorren wil 't naar de knoppen gaan.

Dirk_Hendrik
26 juli 2005, 19:30
Geronimo,


En afgezien van de reissues.....


:wink:

Daarnaast persoonlijk liever kunststof. Veel meer controle over massa.