PDA

View Full Version : distortion



bassman-5
23 juli 2005, 14:16
mijn (wrs domme)vraag gaat als volgt : een distortion waar gitaristen meespelen dus geen bas kan die evengoed gebruikt worden voor bas?

Ritch
23 juli 2005, 14:17
op het album `Luke`van Steve Lukather gebruikte de bassist ook distortion over z´n bas. Echt BRUTE sound 8-) Klinkt heel goed voor harde rock.

Goose
23 juli 2005, 15:08
Waarschijnlijk bedoel je een pedaaltje wat eigenlijk voor gitaar gemaakt is die je voor bas wilt gebruiken. Het kan maar er zijn wel een paar punten. Over het algemeen zijn die effecten wat meer mid gericht. Bij de meeste zal je wat bass verliezen. Sommige effecten zijn daar wat extremer in dan de andere. Er zijn ook merken die een heel erg goed geluids spectrum hebben en die niet de bas eruit halen (maar meestal zijn die ook weer wat duurder.). Zelf vind ik Emma wel een erg goede OD/Distortion hebben die ook goed is voor bas. Maar er zijn ook Distortions speciaal voor bass. MXR M80 en de Sansamp worden erg vaak hier voor gebruikt. En als je geld teveel hebt zijn er echt een weet niet hoeveel opties die je zou kunnen uitproberen. Dus gewoon proberen, ook de gitaar effecten, NEEE het is niet schadelijk voor het effect en nee het is niet schadelijk voor je versterker of bass, alleen je geluid zou wat ieler kunnen worden in het bass. Proberen en luisteren of je het tegek vindt klinken.

Lex.

Wouter J
23 juli 2005, 15:58
Luister naar Adam Yaugh (Mc A.) op Sabotage van de Beasty Boys. Hij gebruikte een Fender Jazz bass en een Proco Rat pedaal. Een hele vuile distortion is het gevolg

BB
24 juli 2005, 15:17
Novoselic gebruikte ook een ProCo Rat bij Nirvana. Vette sound ook...

koen_V
24 juli 2005, 16:45
Ik gebruik een big muff op mijn bas. Je moet dan de goedkope Russische versie nemen, deze houdt namelijk het meeste bastonen over. De Amerikaanse versie neemt snel je bastonen weg en je overdrive gaat dan heel iel klinken, niet goed dus.
Ik ben zelf zeker tevreden over de Russische big muff, en dat voor maar 65€. Ik heb zelf ook de boss bas overdrive gehad, die bijna 2 maal zoveel koste en speciaal voor bas was gemaakt, en deze vond ik absoluut niet goed.
Het zal er ook aan liggen wat je zelf mooi vindt, maar er zijn zeker gitaareffecten die zeker werken op een bas.

marcvangend
27 juli 2005, 12:47
Ik was ook op zoek naar een distortion voor mijn bas... Sansamp, Big Muff en MXR M80 waren niet was ik zocht en van andere uitgeprobeerde pedaaltjes heb ik niet eens de naam onthouden. Uiteindelijk viel mijn keus op de EBS multidrive. Goed geluid, houdt het laag erin, 3 verschillende soorten distortion (fuzz, normal, tube) en heel degelijk gebouwd.

Ga 'm vooral een keer proberen, bijvoorbeeld bij Sound Plaza in Amsterdam, waar mensen die er veel verstand van hebben dit pedaaltje tegen een scherpe prijs voor je hebben liggen. (Nee, ik heb geen commerciele of andere belangen in deze winkel!)

Unicron
3 augustus 2005, 22:18
Het klinkt misschien raar, maar ik kan de Zoom1010 aanraden. Zuigt geen laag weg. Bovendien keuze tussen oa Fuzz, en Distortion. Ik begin hem zelfs te verkiezen boven mijn Fulltone Bassdrive (235euro!!!).

Tweedehands zoom1010 kost 45 euro ofzo.

Philippe
8 augustus 2005, 23:50
Ik ben een nul qua bassen.
Maar ik vind de distortion die Cliff Burton altijd gebruikte wel lekker dirty klinken.

Marsianus
9 augustus 2005, 19:10
Cliff gebruikte dan ook de big muff...

wanna1
23 augustus 2005, 02:05
Het klinkt misschien raar, maar ik kan de Zoom1010 aanraden. Zuigt geen laag weg. Bovendien keuze tussen oa Fuzz, en Distortion. Ik begin hem zelfs te verkiezen boven mijn Fulltone Bassdrive (235euro!!!).

Tweedehands zoom1010 kost 45 euro ofzo.

Ik ben dus gitaris maar jah.

Ik heb zelf een Zoom 1010 gehad voor mijn gitaar, achteraf gezien een van de beste effecten die ik ooit gehad heb en dat voor die prijs.
Beter dan veel hedendaagse shit waar je zo 1500 Euro voor neerlegt :o

Even on-topic:

Ik heb eens een bassist gezien die per ongeluk (dacht ik) de hele avond de tubescreamer van onze bassist aan had staan, dus Bas>Tubeschreamer>Versterker.
Ik heb de hele tijd met verbazing staan kijken hoe goed dat klonk.

Na de tijd vroeg ik hem, wist je wel dat de tube screamer het hele optreden aan heeft gestaan?
"Jah, dat deed ik met opzet. Bij het eerste nr probeerde ik hem en vond dat zo wreed klinken dat ik hem maar aan heb laten staan"

Super.

Als je wilt weten welk merk dat was kan ik het wel ff nakijken.

Wilbert
23 augustus 2005, 12:41
De Tubefactor (http://www.hughes-and-kettner.com/scripts/products.php?mode=prod&pk_type=tubetools〈=en&id=12) van Hughes & Kettner (http://www.hughes-and-kettner.com) is de mooiste distortion die ik ooit gehoord heb. Ik vond hem veel mooier en warmer dan de Fulltone. De Tubefactor is voor gitaar ontwikkeld, maar ook prima voor bas te gebruiken.

Unicron
23 augustus 2005, 22:12
Als je wilt weten welk merk dat was kan ik het wel ff nakijken.

ja graag!

maar meestal zuigen pedaaltjes voor gitaar laag weg, dat hoor je pas bij lage stemmingen en op vol volume. In de winkel wil een pedaal nog wel eens goed klinken en eenmaal in de oefenruimte blijkt het dan toch crap te zijn.

wanna1
23 augustus 2005, 23:13
Als je wilt weten welk merk dat was kan ik het wel ff nakijken.

ja graag!

maar meestal zuigen pedaaltjes voor gitaar laag weg, dat hoor je pas bij lage stemmingen en op vol volume. In de winkel wil een pedaal nog wel eens goed klinken en eenmaal in de oefenruimte blijkt het dan toch crap te zijn.

Ik bekijk hem morgen ff tijden het oefenen.

Phyrexian
24 augustus 2005, 14:05
Even on-topic:
Ik heb eens een bassist gezien die per ongeluk (dacht ik) de hele avond de tubescreamer van onze bassist aan had staan, dus Bas>Tubeschreamer>Versterker.
Ik heb de hele tijd met verbazing staan kijken hoe goed dat klonk.

Na de tijd vroeg ik hem, wist je wel dat de tube screamer het hele optreden aan heeft gestaan?
"Jah, dat deed ik met opzet. Bij het eerste nr probeerde ik hem en vond dat zo wreed klinken dat ik hem maar aan heb laten staan"

Super.

Als je wilt weten welk merk dat was kan ik het wel ff nakijken.

De Fulltone Bassdrive is (qua circuit) ook niks voor niks gebaseerd op een Ibanez TubeScreamer...

blimb
29 augustus 2005, 13:10
ik gebruik zelf een digitech bassdrivewr .. is wel OK, je kan er een mix van een clean en OD signaal in makewn waardoor je de hoeveelheid laag die je eventueel verliets kan beinvloden ..

wanna1
7 september 2005, 23:13
Waar ik het over had was dus een:

Ibanez Tubescreamer Soundtank TS-5

Wilbert
8 september 2005, 02:26
Na wat testen heb ik de ODR-B Bass Overdrive van Nobels gekocht. Superding.

Prijs: 69 euro bij bassmatters.

Knoppen: drive level, deep, mid, hi

soundclip 1 (http://www.monkeybag.nl/nobels/1.mp3)
Bas passief, humbucker open, singlecoil dicht. Alles met de vingers gespeeld. drive op half acht, level op 3 uur, deep en mid neutraal, en hi op drie uur.

soundclip 2 (http://www.monkeybag.nl/nobels/2.mp3)
Bas passief, humbucker open, singlecoil dicht, eerst met vingers, later met distortion en plectrum (dicht bij de brug). Drive op kwart over acht, level op half 2, deep en mid neutraal en hi op half 2.

soundclip 3 (http://www.monkeybag.nl/nobels/3.mp3)
Bas passief, humbucker dicht, singlecoil open, alles met plectrum (dichtbij de hals). Drive op half 2, level op 1 uur, deep op 11 uur, mid op 2 uur en hi op 3 uur.

Mijn bas stond bij alle soundclips passief, bij de eerste 2 op de humbucker, bij de laatste op de single-coil. In het eerste stukje speel ik alles met mijn vingers. In het tweede stukje clean met mn vingers en later met distortion en plectrum. Laatste stukje geheel met plectrum.

basbrulbek
3 november 2005, 13:57
Ik heb een Nobels distortion extreme + noise gate DT-XN

heeft iemand daar ervaring mee??[/img]

Wilbert
3 november 2005, 14:22
Ik zie dat ding niet op de Nobels-site. Heb je een plaatje of een link?

buuck
3 november 2005, 17:41
wat je ook kunt doen is een goeie ampeg kopen en de gain behoorlijk los draaien. dan krijg je pas een mooi randje

basbrulbek
3 november 2005, 21:42
zie de link

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Nobels/DT_XN-1.html

basbrulbek
3 november 2005, 21:43
zie de link

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Nobels/DT_XN-1.html